Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Wszystkie silniki benzynowe w BMW oparte na wtrysku paliwa posiadają czujnik położenia przepustnicy. Wyjątkiem są gaźniki oprócz Ekogaźnika, który również taki czujnik posiada, ale jego w tym temacie pomijam.

 

Zadaniem tego czujnika jest wysyłanie sygnału do sterownika silnika o zamkniętej przepustnicy lub całkowitym otwarciu, a w nowszym rozwiązaniu wysyłanie informacji do sterownika o danym położeniu przepustnicy.

Pisze tu o dwóch różnych typach czujników, których zmiana nastąpiła w modelach na przełomie 88 roku.

Silniki M10, M20, M30 i M40 ale tylko w modelach E30 oparte są czujniku typu switch. Sygnalizuje on pełne zwarcie na jednym obwodzie (nóżki 1 i 2) przy zamknietej przepustnicy i na drugim obwodzie (nóżki 2 i 3) przy całkowicie otwartej przepustnicy.

Pozostałe nowsze silniki zaczynając od E30 z silnikami "is" posiadają czujniki oparte na potencjometrze.

Mają one również trzy wyprowadzenia

http://img225.imageshack.us/img225/4236/wtyczkauh6.gif

Całkowita oporność czujnika wynosi około 4000 om (nóżki 1 i 3)

Przy zamkniętej przepustnicy oporność ma wynosić pomiędzy 800-1200 om (nóżki 2 i 3).

Przy otwartej przepustnicy oporność ma wynosić pomiędzy 3200-4800 om (nóżki 2 i 3).

 

Dobrze jest także zmierzyć napięcia.

Napięcie pomiędzy nóżkami 1 i 3 ma wynosić 4,75-5,25 Volta.

Na nóżkach 1 i 2 przy zamkniętej przepustnicy 0,15-0,95 Volta.

Na nóżkach 1 i 2 przy otwartej przepustnicy 4,75-5,25 Volta.

 

Jednak najwiekszym problemem tych czujników jest wycieranie sie węglika oporowego, gdzie w postaci sproszkowanej zapyla płytkę potencjometra i powoduje błędne oporności.

Po sprawdzeniu oporności w obu pozycjach przepustnicy zalecam także zmierzenie płynnego wzrostu i spadku oporności w trakcie powolnej i płynnej zmiany położenia przepustnicy, czyli dodawania gazu i odejmowania.

 

Następnym problemem jest ustawienie samego położenia przepustnicy.

Każda przepustnica posiada śrubę zderzakową i jest ona po to, aby przesłona przepustnicy w pozycji maksymalnego zamknięcia nie zacinała się. W taki sposób należy ją ustawić, żeby przesłona była całkowicie zamknieta, a śrubką podkręcamy tylko o tyle żeby nie dochodziło do zakleszczania się przesłony w otworze wlotowym przepustnicy.

 

Czujniki starszego typu, otwory mocujące posiadają z możliwością regulacji czujnika. Dzięki temu możemy ustawić czujnik w takim położeniu, aby przy pełnym zamknięciu przepustnicy zwarł styk odpowiedzialny za sygnał o jej zamknięciu.

Czujniki nowszego typu takiej możliwości nie posiadają. Są one w sposób stały przykręcane do przepustnicy, a tolerancja w opornościach umozliwia nam jego właściwe położenie.

 

Czujnik położenia przepustnicy odpowiedzialny jest za wysyłanie sygnałów do sterownika silnika o połóżeniu przesłony przepustnicy. Jest to ważna informacja dla sterownika, która decyduje o obrotach biegu jałowego, w pewnym sensie o położeniu pedała gazu, a wywiera on ogromny wpływ na informacje o obciążeniu.

 

Niesamowite :!: Skromny sobie czujniczek a tyle pisania :roll:

  • 2 miesiące temu...
Opublikowano

Czujnik położenia przepustnicy w E30 oparty jest na dwóch stycznikach (krańcówkach), czyli nie ma w nim potencjometra.

Nigdy ich nie czyściłem gdyż łatwo jest sprawdzić poprzez pomiar czy styczniki stykają czy nie, a jeżeli nie pracują właściwie to rynek jest zalany używkami.

  • 3 miesiące temu...
Opublikowano
Czujniki starszego typu, otwory mocujące posiadają z możliwością regulacji czujnika. Dzięki temu możemy ustawić czujnik w takim położeniu, aby przy pełnym zamknięciu przepustnicy zwarł styk odpowiedzialny za sygnał o jej zamknięciu.

 

Czy może ktoś dokładniej opisać jak ustawić ten czujnik za pomocą otworów mocujących? Kiedy będzie wiadomo, że czujnik ustawiony jest poprawnie i że zwarł się styk przy pełnym zamknięciu? :)

:)
  • 3 tygodnie później...
Opublikowano
Mam bmw 318i benzyna+gaz i jest podejżenię ze przepustnica jest zdeformowana po tym jak auto szczeliło aż zrzuciło gumę zabezpieczającą i teraz przepustnica po ściagnięciu dekla stwierdziłem ze ciężko chodzi i niema żadnej reakcji przy dodawaniu i odejmowaniu gazu a po przełączeniu na benzynę silnik na każdym z biegów nie osiąga pełnej mocy tylko go dusi czy jest możliwość zreperowania tego we własnym zakresie gdyż nowa przepustnica jest bardzo droga...proszę o odpowiedż...z góry dziękuje
  • 14 lat później...
Opublikowano
Pozostałe nowsze silniki zaczynając od E30 z silnikami "is" posiadają czujniki oparte na potencjometrze.

Mają one również trzy wyprowadzenia

http://img225.imageshack.us/img225/4236/wtyczkauh6.gif

Całkowita oporność czujnika wynosi około 4000 om (nóżki 1 i 3)

Przy zamkniętej przepustnicy oporność ma wynosić pomiędzy 800-1200 om (nóżki 2 i 3).

Przy otwartej przepustnicy oporność ma wynosić pomiędzy 3200-4800 om (nóżki 2 i 3).

Czy te nóżki to piny we wtyczce czujnika i patrząc od góry to kolejno 1, 2, 3? Zdjęcie:

dd.jpg

Prowadzę swoje życie, a nie BMW

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.