Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Niby to nic trudnego, ale...

 

Rzędowa "mała szóstka" M20 w BMW - E28, E30, wczesne E34 - to nie 126p (z cewką dwuiskrową, w którym nieważne jak się kable WN podłączy, będzie chodził dobrze). :D

 

Nieświadomi beztrosko zrywają stare kable ze świec i z kopułki rozdzielacza zapłonu, potem biorą w ręce nowe kable i... :shock: :oops: :cry: ...co teraz :?:

Jak to ugryźć :?: :think: :duh:

 

* * *

Instrukcje podają kolejność zapłonu w M20:

1-5-3-6-2-4

(nr 1 to pierwszy cylinder patrząc od strony chłodnicy).

 

W naszym przypadku jest to informacja bezużyteczna, jak spory procent wiedzy akademickiej :wink:

Kable są bowiem fabrycznie odpowiednio ułożone w listwie prowadzącej, kupowanej w zestawie.

 

Problemem jest natomiast ustalenie w jakiej kolejności przypiąć ich końcówki do kopułki rozdzielacza.

 

Kopułka rozdzielacza zapłonu we wszystkich M20 z wtryskiem Bosch Motronic ma osobliwy kształt 7-palczastej łapy.

Tu nie sprawdza się zasada, że - idąc z kierunkiem zgodnym ze wskazówką zegara - za gniazdem kabla cylindra nr 1 jest gniazdo cylindra nr 2, potem cylindra nr 3, itd. itd.

 

Jak zatem oszczędzić sobie kilka godzin poszukiwań metodą prób i błędów :?:

 

* * *

Najpierw zdejmujemy plastikową osłonę rozdzielacza zapłonu.

 

Osłona jest dwuczęściowa. W zasadzie wystarczy zdjąć jedną jej część - osłaniającą rozdzielacz - wypinając ją z zatrzasków. W praktyce, po latach prażenia przy silniku, plastik osłony jest kruchy i chętnie pęka.

 

Trzeba na to uważać, bo osłona jest potrzebna.

Chroni aparat zapłonowy przed (zbyt) gorącym powietrzem "zaciąganym" w upały zza chłodnicy przez wentylator. Niekiedy osłania przed bryzgami wody, zassanymi przez wiatrak poprzez żeberka chłodnicy, gdy zaliczymy głęboką kałużę. Osłania kable wysokiego napięcia, które lubią zmieniać pozycje wskutek wibracji silnika i przy braku osłony mogłyby wejść w kolizję z wirującym wiatrakiem.

 

Najbezpieczniej dla osłony jest odkręcić trzy długie śruby (płaskim kluczem 8 mm), mocujące całą osłonę i kopułkę rozdzielacza do głowicy. (Uwaga na towarzyszące śrubom sprężynki i podkładki :!: ) Przy okazji zrobimy inspekcję wnętrza kopułki i palca rozdzielacza. Niestety, dostęp do śrub jest marny, szczególnie do dolnej, ukrytej poza widokiem, dość głęboko pod korpusem aparatu zapłonowego. Łatwiej będą mieć osobnicy z długimi i cienkimi palcami.

 

Odkręcając śruby i zdejmując osłonę z kopułką uważamy, żeby nie połamać wiatraka wentylatora (ciasno!)

 

Wypinamy stare kable ze świec, kopułki i cewki używając duuuuużo czysto chamskiej siły. :D :wink:

 

Odkręcamy listwę prowadzącą kable, mocowaną do pokrywy zaworów (dwie nakrętki; klucz nasadowy 10 mm).

 

UWAGA! - w M20 występują dwa typy kabli WN: przystosowane do podłączenia bezpośrednio ze świecami i przystosowane do podłączenia z krótkimi końcówkami, przykręcanymi do świec (często sprzedawanymi w zestawie ze świecami, m.in. NGK).

 

Unikajmy najtańszych kabli WN. Silniki BMW są wrażliwe na jakość przewodów wysokiego napięcia.

 

Ceny oryginałów w ASO są niestety "sufitowe" (700-750 PLN).

Dobry stosunek ceny do jakości mają kable NGK (od 425 PLN).

 

Jedynie słuszna kolejność podłączania kabli WN do kopułki jest widoczna na zdjęciu:

http://img232.imageshack.us/img232/8002/kopulka1je1.jpg

 

Pomocna będzie żarówka-kontrolka. Dzięki niej łatwo ustalimy której końcówce świecy odpowiada końcówka przy kopułce.

 

Możemy też skutecznie podłączyć kable bez kontrolki.

Wtedy trzeba jednak rozebrać listwę prowadzącą kable, aby przyporządkować ich końcówki do świec z końcówkami do kopułki.

 

Kable są zwykle bardzo ciasno upakowane w listwie. Nie da się więc ustalić która końcówka przy świecy jest przedłużeniem kabla, ciągnąc go z drugiej strony listwy.

 

Listwę w zestawie NGK można rozłożyć (jest dwuczęściowa, łączona zatrzaskami). Po rozłożeniu listwy, wyjmujemy kable i układamy je ponownie, po kolei. Numerujemy pisakiem wodoodpornym końcówki podłączane do kopułki.

 

Kabel WN łączący kopułkę z cewką wyróżnia się od pozostałych charakterystyczną fajką. Możemy go puścić w listwie i wyprowadzić go w połowie jej długości. Możemy go też puścić z pominięciem listwy. Żeby nie dyndał się zbyt blisko gorącego wydechu, przypnijmy go haczykiem do przewodu płynu chłodzącego (między pompą cieczy a zbiorniczkiem wyrównawczym).

 

Po podłączeniu wszystkich przewodów, włącznie z kablem cewka - kopułka, montujemy kopułkę z osłoną na miejsce. Najłatwiej wsunąć je między głowicę a wiatrak wstępnie złożone razem.

 

Dokręcajmy śruby i nakrętki.

Z wyczuciem, żeby plastiki osłony i listwy nie popękały.

 

* * *

Teraz następuje chwila prawdy....

 

Jeżeli przy próbie odpalenia silnik będzie milczał, a podczas kręcenia rozrusznikiem słyszalne będą wystrzały w wydechu lub strzały w kolektor dolotowy, to nie dręczmy dalej silnika.

 

Na 100 % przez pomyłkę podłączyliśmy kable w złej kolejności i całą zabawą musimy wykonać jeszcze raz.

 

:twisted2: :twisted2: :twisted2:

 

* * *

P.S. Opisany sposób wymiany przewodów WN sprawdza się także w innych BMW mających wtrysk Bosch Motronic.

 

Różnicą jest tylko inna jest kolejność kabli na kopułce w silnikach 4-cylindrowych (M40). Tam kopułka ma kształt 5-palczastej łapy:

 

cyl. nr 2

cyl. nr 4

cewka

cyl. nr 3

cyl. nr 1

Edytowane przez 130rapid

- No, stał tutaj! Był! Patrzył na swoje paznokcie! Rozpłynął się! Nie ma go!

(Bogumił Kobiela we "Wszystko na sprzedaż". Rok później rozbił się na amen swoim białym BMW).

Opublikowano

:cool2:

 

niby proste - podlaczyc wtyczki.

 

bylem niedawno swiadkiem jako kolega ze swoim ojcem (byly diagnosta ze stacji obslugi!!) katowali fiata tipo wlasnie po wymianie przewodow. oczywiscie nie dopuscili do siebie mysli (a nawet podpowiedzi z boku) ze sie pomylili. podmieniali cewki, swiece. w ruch poszlo wd40 i inne preparaty (byla wilgoc na dworze). auto wylo na maks obrotach strzelajac na dwoch czy tam trzech garach no bo "musi przepalic". hehehhe po godzinie podlaczyli przewody wg ksiazki i auto ozylo.

Opublikowano

przecierz na kopulce sa numerki ktory kabel gdzie sie podlacza :duh:

przynajmniej w moim m20 tak jest.

temat przerabialem w poniedzialek

Opublikowano
(nr 1 to pierwszy cylinder patrząc od przodu).

To znaczy z przodu patrząc na wiatrak czy od kabiny najlepiej zrób zdjęcie i podpisz jak byś mógł to by było ekstra

z góry dzieki

Opublikowano

Wstyd przyznać, ale dopiero dzisiaj zweryfikowałem poprawność metody podłączania. :oops: :oops: Iiiiii.... Eta zagadała bez zająknięcia. :D :8)

 

* * *

To prawda, są numerki.

Na głowicy, tuż przy korpusie aparatu zapłonowego.

Ale Nobla temu, kto je znajdzie, nie wiedząc o nich wcześniej.

- No, stał tutaj! Był! Patrzył na swoje paznokcie! Rozpłynął się! Nie ma go!

(Bogumił Kobiela we "Wszystko na sprzedaż". Rok później rozbił się na amen swoim białym BMW).

Opublikowano
Wstyd przyznać, ale dopiero dzisiaj zweryfikowałem poprawność metody podłączania. :oops: :oops: Iiiiii.... Eta zagadała bez zająknięcia. :D :8)

 

* * *

To prawda, są numerki.

Na głowicy, tuż przy korpusie aparatu zapłonowego.

Ale Nobla temu, kto je znajdzie, nie wiedząc o nich wcześniej.

 

to w takim razie moge odebrac nobla :P :P :P

tyle ze umnie sa numerki centralnie na kopulce. z lewej strony. moze w e34 to inaczej bylo rozwiazane :wink:

  • 11 lat później...
Opublikowano

Witam

Odkopię trochę temat

E30 320i 12.1987

Chcę wymienić przewody zapłonowe, kupiłem już Boscha, końcówka numeru 323 i mam problem bo aktualnie są zamontowane pojedyncze przewody, potrytkowane, ogólnie chała, Boscha są w listwie jak wcześniej było wspomniane i pytanie:

Czy listwę przykręcamy nakrętkami pokrywy zaworów bezpośrednio do niej, czy dodatkowymi nakrętkami tak żeby nie odkrecać tych dwóch?

Z góry dzięki

  • 1 rok później...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.