Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,

ostatnio padł mi alternator i byłem zmuszony wymienić na nowy, założylem oryginalny Valeo. Niestety przez tą usterkę akumulator dostał po dupie i w pewnym momencie rozładował się na tyle że nie dało rady odpalić samochodu. W tej chwili jest OK ale zauważyłem, że po nocnym postoju kiedy jest zimno co prawda odpala ale jednak tak jakby z trudnością więc nie wiem czy nie czeka mnie wymiana akumulatora bo niedlugo szykuje się wyjazd w Alpy a nie chciałbym niespodzianki.

1. Pytanie o radę w związku z tym, czy warto probować doładować go porządną ładowarką do AGM ? ISTA+ pokazuje 55% naładowania.

2. Czy napięcie ładowania 15.2V nie jest przypadkiem za wysokie ? takie mam zmierzone miernikiem na klemach akumulatora ale może AGM potrzebują wyższego napięcia ? ISTA+ po uruchomieniu wyrzuca komunikat ze napięcie jest powyżej zakresu.

3 W stanie spoczynku napięcie akumulatora spada do 11.9V, z załozonymi klemami.

 

Będę wdzięczny za porady od doświadczonych w tej kwestii.

 

 

Opublikowano

Mała poprawka, 11.9V było zaraz po zgaszeniu silnika, natomiast póżniej zmierzyłem jeszcze raz po parunastu minutach i napięcie na akumulatorze 12.35V

Opublikowano (edytowane)

1. Absolutnie nie zaszkodzi (byle właśnie unikać tych, które są wyłącznie do kwasówek ;).

Co do drugiego pytania do tej pory spotykałem się z ładowaniem do ok 14,8V, przy mocno rozładowanym aku.
13.9-14.4 to najczęstszy przedział w którym odbywa się ładowanie. Pamiętam z innych forów,że czasami było napięcie powyżej 15 (15,1 chyba dokładnie) kiedy aku nie był zarejestrowany...
W tej sytuacji gorąco polecam miernik ładowania wpinany w zapalniczkę, pozwala to zaobserwować czy alternator prawidłowo ładuje, szczególnie kiedy jest nowy regulator napięcia (a z zamiennikami różnie bywa...). Ale jak mówisz,że Valeo jest u Ciebie fabrycznie,to pewnie będzie w pełni ok.

Napięcie 11.9V wskazuje już na jego faktyczne mocne zużycie. Ja właśnie za tydzień zmieniam aku,mam już nowy w garażu, więc mogę podrzucić screena parametrów. Sprawdź też rezystancję akumulatora - pomaga to w ocenie stanu aku. Obstawiał,że u Cebie będzie już ponad 8 Ohmów, gdzie przy nowym aku parametr ten wynosi ok. 2-3 ohmów.

Edytowane przez G0rdon
Opublikowano

Dziękuję za podpowiedzi, czy mogę w takim razie teraz zarejestrować ten akumulator w ISTA+ ? nawet jesli moze kiedyś był juz zarejestrowany ?

Opublikowano

Dodam jeszcze tylko rozróżnienie dwóch rzeczy - rejestracja to po prostu odnotowanie,że jest nowy akumulator. Kodowanie z kolei jest dostosowaniem pojemności a tym samym prądu ładowania (więc jeśli montujesz akumulator o tej samej pojemności, kodowanie nie jest potrzebne). Rejestracji nowego akumulatora zrobisz właśnie np w ISTA.

Opublikowano

Czyli rozumiem ze rejestracja nie daje nic w ustawieniach poza faktem odnotowania wymiany ? co jeśli wymieniamy na uz2ywany akumulator a nie nowy ?

Opublikowano (edytowane)
2 godziny temu, rgrosiak napisał(a):

Czyli rozumiem ze rejestracja nie daje nic w ustawieniach poza faktem odnotowania wymiany ? co jeśli wymieniamy na uz2ywany akumulator a nie nowy ?

Ogółem temat dość rozległy i trochę nie doprecyzowałem - jest sobie taki moduł jak DME który wraz z biegiem czasu dopasowuje ładowanie (poprzez algorytm) do wieku/zużycia akumulatora. Im starszy akumulator tym większe napięcie ładowania. Nie są to drastyczne różnice, ale jednak. Bez rejestracji nowy akumulator mógłby być przeładowywany (bo system by myślał,że ciągle w użyciu jest stary aku). Tak więc nie wykonanie rejestracji w teorii może skrócić żywotność akumulatora. A w praktyce...😉. Inżynierowie w BMW raczej wiedzieli co robią 😎.
Przy używce o podobnym wieku bym odpuścił rejestrację, przy nowym zdecydowanie trzeba.

A przy okazji, jaki przebieg,że alternator wyzionął ducha? Wyrzuciło błąd na desce?

Edytowane przez G0rdon
Opublikowano (edytowane)

A tutaj jeszcze dorzucam screen z parametrami 8 letniego aku OE i nowego (Varta), oba AGM. Jak widać, stary posiada wysoką rezystancję i relatywnie niskie napięcie ( bliskie 12,0 V). Jednak nawet przy takim zużyciu, wciąż odpala na strzała ;).

aku.jpg

Edytowane przez G0rdon
Opublikowano

Przebieg spory bo 293K, ale aku na 100% był wymieniany bo jest jakaś Varta, pytanie czy w ISTA można sprawdzić czy był rejestrowany, drugie pytanie to czy rejestracja instniejącego akumulatoa nie spowoduje ze DME sie zresetuje i zacznie od nowa adoptować ten stary akumulator ale już tak jak trzeba ?

 

Opublikowano

Tak,przy funkcji rejestracji w ISTA jest także historia poprzednich rejestracji.

Nie wiem czy dobrze rozumiem Twoje drugie pytanie, ale jeśli masz na myśli sam fakt rozłączenia klem, to nie spowoduje to resetu obecnie zarejestrowanego aku.

 

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.