Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
10 godzin temu, maciek_w napisał(a):

Ja mam takie opony 21” na swoim aucie. Kupione od dealera. Pirelli Scorpion Winter z gwiazdką 

Tu jest link do strony producenta

Link do Pirelli - tam widac gwiazdke BMW przy nich tylko nie jest powiedziane do jakiego modelu BMW to oficjalnie moze isc.

Czy ktos moglby zrobic zdj tabeli z cisnieniami, ktora jest po otwarciu drzwi w X5? Tam powinno byc rozpisane ktore rozmiary sa dopuszczane jako M+S.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
2 godziny temu, Semtex93 napisał(a):

Link do Pirelli - tam widac gwiazdke BMW przy nich tylko nie jest powiedziane do jakiego modelu BMW to oficjalnie moze isc.

Czy ktos moglby zrobic zdj tabeli z cisnieniami, ktora jest po otwarciu drzwi w X5? Tam powinno byc rozpisane ktore rozmiary sa dopuszczane jako M+S.

Proszę uprzejmie. M+S w rozmiarach z linku do strony Pirelli 

 

IMG_8809.jpeg

Pierwszy SUV... pierwsze V8...

 

(ex F10 520d; F10 535d; G11 LCI 740d)

Opublikowano (edytowane)

Taka odpowiedz szanuje, dziekuje, watpliwosci juz nie ma co do 21” M+S.

Pozostaje pytanie, czy do zachowania gwarancji trzeba miec opony z gwiazdka, czy mozna miec dowolne, aby tylko byly zgodne rozmiarem z tabliczką. Ta druga opcja bylaby lepsza, bo mozna by miec opony zimowe 21” bez runflat.

Edytowane przez Semtex93
  • Lubię to 1
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Dowolne opony zgodne ze specyfikacją producenta- rozmiar, nośność, indeks prędkości 

Pierwszy SUV... pierwsze V8...

 

(ex F10 520d; F10 535d; G11 LCI 740d)

Opublikowano (edytowane)
W dniu 6.11.2024 o 19:51, Semtex93 napisał(a):

Odnosnie zimowych i tego ukladu na 20-tce, czyli 4 x 275. Czy tylne koła siedzą wtedy głębiej w nadkolach? To że opona węższa to mozna jeszcze wizualnie przeżyć, pod warunkiem, że zewnętrzna część koła jest na równo z tym co w zestawie letnim. Mam przeczucie, ze w tym przypadku niestety siedzą głębiej w nadkolach. Poniżej jak ja to widzę.

Założmy, że auto wyjezdza z salonu na standardowych felgach z pakietu M, czyli 20".
Wtedy przód to, wg tego co znalazlem w roznych zrodlach, 275/45 R20, felga 9", ET35. Z tego co rozumiem, jezeli chce sie miec zimowe, to wlasnie na takim zestawie to siedzi, 4 x.
Natomiast tył to 305/40 R20, felga 10.5", ET40.

Jezeli ktos bierze w fabryce 21", to ma jak ponizej.
Wtedy przód to 275/40 R21, felga 9.5", ET37.
Natomiast tył to 315/35 R21, felga 10.5", ET43.

Na zestawie letnim, z fabryki, mamy wiec takie roznice miedzy 20" a 21":
Z przodu opona jest taka sama, felga w 21" ma szerokosc 9.5", a w 20" ma szerokosc 9", czyli troche naciąg w 20", wzgledem 21", ale z drugiej strony 20" ma wyzszą ściankę boczną, więc pewnie się to niweluje.
Roznica na szerokosci felgi jest 0.5", czyli ok 1.25 cm, czyli na stronę, to jest po około 6 mm. Zatem felga 20" jest węższa od zewnatrz o 6 mm. Felga 21" ma ET37, a felga 20" ma ET35, czyli BMW podjelo probe wyrownania tego, ale nadal brakuje 4 mm (felga 20" siedzi glebiej w nadkolu o 4 mm).
Z tyłu opona w 21" jest 315, w 20" jest 305, a co ciekawe felgi mają dla odmiany tę samą szerokość. Pewnie znowu chodzi o to, ze 20-tka ma troche wyzsza scianke boczną i mimo lekkiego pozornego naciagu to sie jednak niweluje. 
Roznicy w szerokosci felg nie ma, a ET sie rozni. 21" ma ET43, a 20" ma ET40. To by znaczylo, ze 20-tka siedzi 3 mm płycej w nadkolu.

Mimo wszystko to roznice kosmetyczne, natomiast co w zimie? Porownajmy zestaw 20" letni do 20" zimowego:

Przód bez zmian, ta sama felga, jedynie przekładka opony.

Tył: 
Lato -> 305/40 R20, felga 10.5", ET40
Zima -> Na tyle ląduje to co na przodzie w lato. 275/45 R20, felga 9", ET35. 
Roznica na feldze 1.5", czyli 3.75 cm = 37.5 mm. To jest po ok 18.5 mm na stronę. 
Roznica na ET to tylko 5 mm.
18 mm - 5 mm = 13 mm
Czy ja dobrze rozumiem, ze na zimie tylne koło siedzi głębiej w nadkolu aż o 1.3 cm?
Jesli tak, to czy BMW dorzuca domyslnie jakies dystanse do setupu zimowego gdy sie kupuje w ASO? Albo jakie Wy macie rozwiazania?

Mnie, licząc na szybko, wyszło, że tylne zimowe 20” siedzą głębiej o około 11mm od nadkola. 
Olać - to kosmetyka 

 

Edytowane przez ubejane
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

te 11 mm bardzo widać... już moje 21" chowają się jak żółw do skorupy, a tu masz jeszcze 11 mm głębiej?

Pierwszy SUV... pierwsze V8...

 

(ex F10 520d; F10 535d; G11 LCI 740d)

Opublikowano

oj oj przepraszam ale coś źle policzyłem

Wychodzi dokładnie 27,05mm różnicy!  - o taką dokładnie wartość tylne koło zimowe w rozmiarze 20"(9" ET35) jest głębiej "schowane" w stosunku do 21"(10,5" ET43) lub 22"(10,5" ET43).

To dużo i na pewno to widać 😕
10,5" felga ma 266,7mm szerokości czyli dzielimy to na pół i mamy 133,35mm. Następnie dodajemy 43mm (ET dodatnie) i wychodzi nam wartość 176,35mm. To jest odległość od osi symetrii do zewnętrznej krawędzi felgi.

analogicznie 9" felga ma 228,6mm szerokości. Dzielone na pół to 114,3mm. Dodajemy 35mm(ET) i mamy 149,3mm.

Tak porównujemy 176,35mm do 149,3mm > różnica to wspomniane na początku 27,05mm

 

  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)
Godzinę temu, ubejane napisał(a):

oj oj przepraszam ale coś źle policzyłem

Wychodzi dokładnie 27,05mm różnicy!  - o taką dokładnie wartość tylne koło zimowe w rozmiarze 20"(9" ET35) jest głębiej "schowane" w stosunku do 21"(10,5" ET43) lub 22"(10,5" ET43).

To dużo i na pewno to widać 😕
10,5" felga ma 266,7mm szerokości czyli dzielimy to na pół i mamy 133,35mm. Następnie dodajemy 43mm (ET dodatnie) i wychodzi nam wartość 176,35mm. To jest odległość od osi symetrii do zewnętrznej krawędzi felgi.

analogicznie 9" felga ma 228,6mm szerokości. Dzielone na pół to 114,3mm. Dodajemy 35mm(ET) i mamy 149,3mm.

Tak porównujemy 176,35mm do 149,3mm > różnica to wspomniane na początku 27,05mm

 

To chyba nie tak.

W pierwszym etapie, czysto hipotetycznie, zalozmy, ze koło 21" (10.5" ET43) ma takie samo ET jak 20" (9" ET35), czyli mamy wtedy: 21" (10.5" ET35) vs. 20" (9" ET35).
W takiej sytuacji zewnętrzna krawędź koła 20" siedzi głębiej w nadkolu o połowę różnicy w szerokości felg, czyli o 0.75" = 19,05 mm.

W drugim etapie, wracamy do rzeczywistości, czyli przywracamy realne ET koła 21". Wtedy: 21" (10.5" ET43) vs. 20" (9" ET35).
Koło 21" przesunie się wtedy o 8 mm w kierunku nadkola (ET43 vs ET35). Czyli 19,05 mm - 8 mm = 11,05 mm = 1,1 cm.

EDIT

Policzyłem to też Twoim sposobem i ponownie wychodzi mi 1,1 cm. Szczegóły:

Koło 20" (9" ET35)
Szerokość felgi 22,86 cm.
Szerokość połowy felgi 11,43 cm.
ET35 oznacza, że koło chowa się do nadkola o 3,5 cm względem osi symetrii, a więc 11,43 cm - 3,5 cm = 7,93 cm -> Tyle wynosi odległość od piasty do zewnętrznej krawędzi felgi.

Koło 21" (10.5" ET43)
Szerokość felgi 26,67 cm.
Szerokość połowy felgi 13,33 cm.
ET43 oznacza, że koło chowa się do nadkola o 4,3 cm względem osi symetrii, a więc 13,33 cm - 4,3 cm = 9,03 cm -> Tyle wynosi odległość od piasty do zewnętrznej krawędzi felgi.

9,03 cm - 7,93 cm = 1,1 cm
Czyli koło 20" chowa się do nadkola, względem koła 21", o 1,1 cm. Czy to dużo? Sam nie wiem.

Ściągawka:

ET - wheel offset - autolexicon.net

Edytowane przez Semtex93
  • Dziękuję 1
Opublikowano
28 minut temu, Semtex93 napisał(a):

To chyba nie tak.

W pierwszym etapie, czysto hipotetycznie, zalozmy, ze koło 21" (10.5" ET43) ma takie samo ET jak 20" (9" ET35), czyli mamy wtedy: 21" (10.5" ET35) vs. 20" (9" ET35).
W takiej sytuacji zewnętrzna krawędź koła 20" siedzi głębiej w nadkolu o połowę różnicy w szerokości felg, czyli o 0.75" = 18,75 mm.

W drugim etapie, wracamy do rzeczywistości, czyli przywracamy realne ET koła 21". Wtedy: 21" (10.5" ET43) vs. 20" (9" ET35).
Koło 21" siedzi wtedy 8 mm głębiej w nadkolu (ET43 vs ET35). Czyli 18,75 mm - 8 mm = 10,75 mm = 1,1 cm.

a zobacz ten rysunek:
 

2021_6_15_15_44_15_et-szerokosc-felgi.jpg

Opublikowano (edytowane)
6 minut temu, ubejane napisał(a):

a zobacz ten rysunek:
 

2021_6_15_15_44_15_et-szerokosc-felgi.jpg

Po ktorej stronie jest na Twoich rysunkach piasta?

Zerknij jeszcze raz na mój post. Edytowałem go pare minut po napisaniu i dołączyłem ściągawkę w postaci rysunku. Tam jest wyraźnie napisane, ze dodatnie ET przesuwa koło w kierunku nadkola.

Edytowane przez Semtex93
  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)

JaPrdole no fakt 😕

ET dodatnie to przecież felga głębiej osadzona, a ujemne to felga bardziej "wyjeżdża" 🤦‍♂️

 

Czyli jeszcze raz ale prawidłowo (dokładnie tak jak Tobie też wyszło):

10,5" felga ma 266,7mm szerokości czyli dzielimy to na pół i mamy 133,35mm. Następnie ODEJMUJEMY 43mm (ET dodatnie) i wychodzi nam wartość 90,35mm. To jest odległość od osi symetrii do zewnętrznej krawędzi felgi.

analogicznie 9" felga ma 228,6mm szerokości. Dzielone na pół to 114,3mm. ODEJMUJEMY 35mm(ET) i mamy 79,3mm.

Porównujemy 90,35mm do 79,3mm > różnica to wspomniane w moim PIERWSZYM poście 11,05mm

 

Ufff

 

 

Edytowane przez ubejane
  • Lubię to 2

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.