Skocz do zawartości

N47, N57 w serii F - Zatarte panewki i pęknięte wały - analiza tematu


madseason

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze

Od kiedy planowałem zmianę e61 z M57 na coś nowszego zacząłem zgłębiać temat z N57. Przejrzałem już pewnie kilkadziesiąt filmików różnych jutuberów, przeczyałem sporo wpisów z problemami w tych silnikach i oto rezultaty.

Teza 1 - najbardziej popularna - wały korbowe z gównolitu - pojawiają się mikropęknięcia, wał się krzywi, wywala panewki i zaciera silnik.

Zapobieganie - wymiana wału z panewkami zanim zacznie stukać, bo wtedy to już całkowita katastrofa - łącznie z wymianą słupka
Żródło np: M&M cars

Teza 2 - słabe ciśnienie w pompie oleju, prowadzi do zacierania wału i panewek.

Zapobieganie - którsze niż zalecane interwały olejowe, dodatkowo wymiana koła na pompie olejowej, lub zmiana pompy olejowej na wydajniejszą od M550d
Źródło np: Profesor Chris

Teza 3 - którą możliwe, że chodzimy do sedna tematu bo brzmi dla mnie najbardziej wiarygodnie i koleś mówi, że utrzymuje flotę kilkunastu N47 które dobijają do 400k km bez problemu:
Przyczyną całego nieszczęścia są lejące wtryski. Wtryski rozcięńczają olej w silniku, co prowadzi do słabego smarowania korby, a pęknięte i zatarte wały są tylko efektem tego, nie samą przyczyną.

Zapobieganie - poza skróconymi interwałami olejowymi, regularna wymiana wtrysków, które z regóły mają żywotność około 180k km.

Źródło: RommieRen https://www.youtube.com/watch?v=6a6nUR_avpk

 

 

No to zapraszam do dyskusjii walki na argumenty, jeśli można prosić to nie na przesądy 😄

Jeśli można to chętnie też bym poczytał jak sprawdzić wtryski, w jaki sposób określić czy już leją. Czy bimmertool wystarczy ze swoimi korektami, czy ISTA ma lepsze narzędzie do analizy, czy jeszcze coś innego?

Sam dobijam w moim nabytku do 160 tysi km i chciałbym żeby bezproblemowo pojeździło jak poprzednik conajmniej do 400k 😅

 

Póki co u mnie korekty tak wyglądają

lICbaN4.png

Edytowane przez madseason
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

1. Bzdura, wal m57 zbudowany jest z tego samego stopu co n57, srodlo Tis oraz doswiadczenie z badania HRC walow. Internetowe teorie ludzi bez doswiadczenia. Jedna uwaga, te 258/313 sa "najslabsze". 

2. Prof Chris to nie wyrocznia, zrobil jedno bmw. Juz tu jest goracy topic w tym temacie wiec nie ma co zaczynac nowego. 

3. Moze. 

Mam pare sztuk n57 po 500tys na blacie wszystko ori. 

Jesli masz jedna turbine i nie mapujesz, dojedzie bez problemu do 400tys. 

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Planowałem zrobić ankietę do wpisywania różnych przypadków, z dużego zestawu danych można coś wywnioskować. Ogólnie na fb na forum BMW bardzo często pojawiają się posty z zatartymi n47 (przebiegi około 200-250k km) oraz n57 (przebiegi 250+ z reguły). Co do punktu 3- jeśli większość przypadków dotyczy silników zalanych olejem 0w30 albo 5w30 o niskiej lepkości w temperaturze roboczej, to prawdobnie mamy przyczynę. Ciekawe czy chodzi tu bardziej o lanie wtrysków, czy np przerywanie wypalania/jazdę z włączonym start stop. Jeszcze co do lejących wtryskiwaczy, dużo może zależeć tutaj od paliwa (zatykanie dysz, za suche paliwo), więc dolewanie dodatków typu BMW diesel additiv/LM spulung czy olej 2t może pomóc wydłużyć życie wtryskiwaczy.

Edytowane przez davidpl
  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Mój plan który wdrożyłem to
- wymiany oleju 10-15 tysi - (zależy jak będzie możliwość, może się uda bliżej 10) z płukanką i ceratec
- regularne płukanie układu paliwowego (LM Diesel spulung)
- monitorowanie wtrysków

O efektach powiadomię w ciągu kilku lat 😅

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Wymiany co 10-12tys, olej moze byc 0w30 (ale norma c3), plukanek nie stosuj, to samo z ceratec, nie wlewac. Dodatki paliwa, do wtryskow oraz do dpf, jak najbardziej. 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Fajnie by było jakbyś uzasadnił dlaczego mam nie stosować ceratec i plukanek.

Olej jaki leje to motul 5w30, LL04 C3.

W M57 tez zmienialem na ten olej, tez wrzucałem ceramizer, jakiś inny i bez wymiany rozrządu (wbrew forumowym czarnowidzom) dobił bez problemu do 380 tysi. I pewnie bez problemu jedzie dalej.

Edytowane przez madseason
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Jesli stosujemy oleje, nazwijmy je, premium, to baza olejowa jest wynikiem wielu lat analiz, testow itp, wlewanie dodatkow, moze taka baze "zniszczyc". Prosze poszukajcie kanalu goscia: since no speculations. To samo odnosnie plukanki, dobre oleje, czesta wymiana, nie ma sensu zadnej plukanki. Jesli chcialbys miec bardzo czysto pod pokrywa, wywalenie egra to zalatwi. 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Egr da sie ograniczyć, jak w M57 to miałem zrobione za pomocą bimmertool? Czy całkowicie usunąć, tak zeby nie waliło błędem ale zachowując pseudo-ekologie na przegląd?

 

Z plulanki moze zrezygnuje, na dzień dobry zrobiłem 2 wymiany oleju z ceratekiem i plukankami w odstępie 1500km zeby odsyfić silnik. A ceratec z tego co wiem to po prostu dodatki olejowe, ale w większym stężeniu nic stosują producenci. Lubie prowadzić eksperymenty, to w tym silniku pewnie będę stosował, ewentualnie ograniczę do co 2,3 wymiany oleju. Niby ma byc skuteczny przez 50kkm, ale tez dawkę na 5L oleju stosuje - 300ml.

Edytowane przez madseason
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
53 minuty temu, davidpl napisał(a):

@kkx5 jak ogólnie oceniasz trwałość wtryskiwaczy w n47/57? Faktycznie sypią się przy około 200k km?

Mam tych silnikow "pod soba" cala mase i sam bacznie obserwuje wpisy odnosnie wtryskiwaczy... bo nie mam z nimi zadnych problemow... a sprawdzam kazde auto pod wzgledem korekt itp. Ogole, wysypane silniki to przewaznie auta z DE po longlife oraz po oleju..... Motul, ale nie bierzcie tego za pewnik, ze to wina oleju. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale po oleju 0/5w30? Czy po 5w40 też? Ostatnimi czasy przeglądałem oilclub i testy olejów, to w przypadku motula problem jest z dość dużą utratą lepkości po 10-15k km, o ile 5w40 po takim dystansie będzie miał lepkość jak “świeży” 5w30 o tyle w 5w30 spaść może do wartości pozwalających na zerwanie filmu olejowego przy dużym obciążeniu. 

Edytowane przez davidpl
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
37 minut temu, aramiel123 napisał(a):

Ja mam  330kk w  n47   i korekty  0.0    wtryski  nie ruszane rozrząd  tez 

Ale to nie znaczy ze  nie będę  rorzadu  wymieniał  moze   kiedyś  tam 

Nie ma możliwości, korekty 0.0 to brak połączenia albo silnik zgaszony 😆

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
8 minut temu, kkx5 napisał(a):

Mam tych silnikow "pod soba" cala mase i sam bacznie obserwuje wpisy odnosnie wtryskiwaczy... bo nie mam z nimi zadnych problemow... a sprawdzam kazde auto pod wzgledem korekt itp. Ogole, wysypane silniki to przewaznie auta z DE po longlife oraz po oleju..... Motul, ale nie bierzcie tego za pewnik, ze to wina oleju. 

A jaki olej polecasz? I jakiej marki
filtry? Widziałem porównania i wychodziło, ze MANN miał najlepszej jakości (ilość zawinięć i długość filtra, małą restrykcje przepływu, klejenie i plastik w środku z od prowadzeniem oleju.)

Edytowane przez madseason
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam 150 tkm przebiegu i ostatnie 2-3 wymiany oleju zrobiłem za namową kolegi na motul 5/30. Wróciłem do ori BMW z powodu znacznie częstych wypaleń dpf na motulu

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
4 minuty temu, bbmw napisał(a):

Mam 150 tkm przebiegu i ostatnie 2-3 wymiany oleju zrobiłem za namową kolegi na motul 5/30. Wróciłem do ori BMW z powodu znacznie częstych wypaleń dpf na motulu

w e61 2 wymiany zrobiłem na Ravenolu, koszt 2x motula, a różnicy jakiejś drastycznej nie poczułem.

Częstsze wypalanie DPF może też być związane ze zużywającymi się wtryskami. Może warto sprawdzić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
31 minut temu, madseason napisał(a):

A jaki olej polecasz? I jakiej marki
filtry? Widziałem porównania i wychodziło, ze MANN miał najlepszej jakości (ilość zawinięć i długość filtra, małą restrykcje przepływu, klejenie i plastik w środku z od prowadzeniem oleju.)

Nie mam preferencji, nie polecam zadnego, lubie testowac rozne, sluchac co klienci mowia, jakie sa odczucia itp itd. Obecnie, roznie, zaleznie od auta. Do mocnych ON, Ravenol vst 5/40, do bardzo mocnych testuje Rcs ale nie maja norm ll04, do calej reszty LM TOPTEC 4200 5/30. Do aut na gwarancji Castrol fe19 0/30. 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

moja ma 400 i codziennie jeździ, co robię?
wyłączyć ekologię, fizycznie i programowo, to właśnie częste wypalanie zmusza wtryski do wyoskich dawek paliwa aby podnieść temeperaturę układu wydechowego i wypalić ten DPF
zapomnieć o tych płukankach i doktorach w puszkach, są oleje które na prawdę jakościowo znacząco przewyższają te dostępnena na półkach i nie mam tu na myśli Motula za 180zł 5W30 są lepsze oleje, owszem nieco droższe, ale to N57
skrucić interwał max do 15 tyś i zmiana
przestać mapować ten silnik i korzystać z mocy jaką przewidziano do danego modelu, tunerzy się ścigają w tych programach i wyciskaniu mocy, później za remonty płacimy my, to nie M57
ciśnienie oleju, sprawdzić jakie na prawdę jest, ten silnik nie ma za wysokiego, sam ten temat jak pewnie widzieliście analizuję, w samochodzie z przebiegiem jak mój, trzeba o to zadbać i to poprawić, jak ma nabijać kilometry dalej
tankowanie paliwa wyłącznie na renomowanych stacjach z dużym brendem, tam te normy są bardziej przestrzegane, stacje "No name" to spore zagrożenie, żadnych norm, liczy się kasa
korekty w Twoim silniku jak najbardziej akceptowalne, nic nie dotykaj

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Zostaw dpfa, dym z rury, no absolutnie nie. Nic mu nie bedzie jak sobie raz na jakis czas wypali. Co to za temperatura 620 stopni na wydechu. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, kkx5 napisał(a):

Dodatki paliwa, do wtryskow oraz do dpf, jak najbardziej.

@kkx5Co konkretnie polecasz? dla N47, tankuje paliwa premium, 190tyś przebiegu

Edytowane przez adam111
Retrofity: 2VB - TPMS (RPA -> RDC); 302 - alarm; 5AC - HBA; 5AS (Driving Assistant: LDW+FCW); 5AS -> 5AT (Driving Assistant Plus: ACC+LDW+FCW); 5AR - TJA; 6UK+5A3 - NIVI3 + Targeted illumination
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

jeżeli chodzi o DPF-a w BMW, trzeba powiedzieć jedno, faktycznie znosi dłuzsze przebiegi niż konkurencyjne marki
ale nie zmienia to faktu że jest to restrykcja dla układu wydechowego, powoduje ona podniesienie temperatury sprężarek
zmusza wtryski do lania paliwa w celu spełnienia warunków do wypalania, rozrzedza olej, szczególnie w autach z większym przebiegiem
gdzie szczelność układu korbowo tłokowego spada
usunięcie DPF-a nie powoduje żadnego dymienia, mogą przydymiać egz. po softach, gdzie tunerzy ładują w te mapy co się da, aby klient był zadowolony
tak na prawdę wchodzimy delikatnie na tematy polityczne, są zwolennicy ekologi/planeta i teg typu hasła, są to ludzie którzy nie dostrzegają "pełnego obrazu"
zostawmy to..podsumowując , DPF jest po przeciwnej stronie barykady Twojego silnika, ok:dbasz o planetę: zostaw nie ruszaj! dbasz o swój silnik, chcesz żeby służył Ci długo i nie wyciągał kasy?
Pozbądź sie go

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Niestety, w tym, jak i w wielu innych, nie zgadzam sie z Toba. Mamy 2024. Jestem przeciwnikiem usuwania dpfa. Jesli jest sprawny, zostawic, nie jest, wyczyscic. Bajki typu, nie ma dpfa nie ma kopcenia, to jest diesel....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
44 minuty temu, adam111 napisał(a):

@kkx5Co konkretnie polecasz? dla N47, tankuje paliwa premium, 190tyś przebiegu

Nie polecam, testuje, ciezko wychwycic zmiany, za duzo zmiennych. Do dpfa Liqui Moly, wtryski Archoil. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.