Skocz do zawartości

F10/11 N57 rzeczywiste ciśnienie oleju


WojtekX

Rekomendowane odpowiedzi

19 godzin temu, aramiel123 napisał(a):

Jakby było tak jak piszesz     ze   prędkość wału tworzy  film olejowy  to  w całym zakresie    obrotów  silnika  wystarczylo by ten  1 bar   ciśnienia  !!! 

 Ale tak nie jest 

 

Jakby to było modelowe, nieskończenie długie łożysko (szczelne itp.) to by wystarczył, bo siła hydrodynamiczna wytworzy odpowiednie ciśnienie (oczywiście zależy od obciążenia, obrotów, lepkości, wymiarów) 😉 to jest panewka nie cymbergaj, w którym faktycznie ciśnieniem utrzymujesz krążek nad stołem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

nie zapominajmy że ten olej poza smarowaniem, odbiera też ciepło i chłodzi elementy silnika, nie jest to zamknięty układ, przepływ oleju musi być zachowany

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czy ta niewielka różnica w gęstości oleju 5w30 a 5w40 może jednak przyczynić się do niedostatecznego smarowania spod którejś panewki na przykład, gdy auto na codzień się nie przegrzewa i nie lata przez 80% czasu na obrotach powyżej 2000+? Rozumiem zwolenników większej gęstości oleju, ale czy ta subtelna różnica w10 nie może zaszkodzić jak przykładowo mam taki czas że przez ostatnie 20tys kilometrów nie zmieniałem trybu Comfort i zazwyczaj się snuje po mieście

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest tutaj dużo „jeśli”, można policzyć o ile wzrośnie wysokość klina hydrodynamicznego przy większej lepkości, ale tutaj dochodzą też inne rzeczy- większa lepkość- gorsze odbieranie ciepła, ale za to „mocniejszy” film olejowy, większy margines spadku lepkości przy rozcieńczeniu paliwem itd. Trochę z tą wyższą lepkością w wysokich temperaturach jest tak jak z xdrivem- zazwyczaj tego nie potrzebujesz, ale może się zdarzyć taka sytuacja, że lepiej by było jednak mieć niż nie 😉 dobrze jest popatrzeć po kartach charakterystyki, bo olej olejowi nie równy. Może być taki olej 10w40, który ma lepkość w niskiej temperaturze niewiele większą niż 5w40, w 100* taką samą, ale jednak przy mrozach będzie miał dużo gorsze właściwości- trzeba byłoby zrobić duuuuuuze zestawienie olejów. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

jak auto jest nowe, pasowania są takie jakie przewidział producent, uważam że 5W30 to dobry olej do tego silnika, 5W40 też jest dopuszczony ale nie powinien być to jakiś przypadkowy, tylko powinno się zachować tą sugestię danego producenta i wybrać dokładnie taki jaki tam podają, składy olei są różne mimo tej samej lepkości
ja stosuję 5W40, moja ma spory przebieg i widzę po manometrze, że cofnięcie się do 5W30 i jeszcze wydłużenie inspekcji do zalecanej 30tyś, skończyło by się katastrofą

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zalecenia są podyktowane w dużej mierze ekologią, dlatego teraz tak mocno forsują oleje 0W- dużo mniejsze opory ruchu. Aż z ciekawości może przeliczę sobie w jakimś CFD jaka jest różnica ciśnienia przy różnych lepkościach, a tym samym wydatku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

niby tak, ale weźmy na widelec starszego Priusa, mam kolegę który lubuje się w tym samochodzie , ma go długo i zachwala, kiedyś zmieniał olej przy mnie i aż się śmiałem że to tłusta woda po parówkach a nie olej:), lał tam jakies 0W20 czy 0W30, nie pamiętam, nie zaciera mu się to, silnik ten generalnie słynie z niezawodności. Oczywiście momentu i mocy tam niewiele, więc porównania z BMW tu nie ma sensu robić. Uważam że takie decyzje dotyczące zmiany oleju na inny, powinny być poprzedzone jego pomiarem, jak zapniesz manometr i widać że wszystko sie mieści w widełkach i nie ma problemu, zostaw.. Jak zobaczysz że coś tu jest daleko nie tak i zastanawiasz się czy popsuł sie manometr, czy faktycznie jest tak źle, warto takiemu silnikowi pomóc, to tak trochę jak ze strzelaniem na strzelnicy z opaską na oczach, no łatwo nie jest, ale też nie można powiedzieć że nie trafisz, może sie udać:)
Oglądałem jakiś czas temu film z przygotowań silników do F1, tam maszyny i pasowania są w jakiś mikronach, elementy silnika sa prześwietlane i tego typu cuda, ale..te silniki nie są uruchamiane na zimno! Podjeżdża maszynka z boku, i przetacza rozgrany olej i wodę z zewnątrz, do momentu kiedy silnik osiągnię optymalną temperaturę pracy, wtedy następuje start silnika i odpinają to wszystko, wiedzą coś o czym my to w ogóle nie rozmawiamy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Standardowe pasowania w inżynierii mechanicznej typu H7/k6 do mocowania łożyska na wale maszyny roboczej to pojedyncze mikrony/dziesiatki mikronów (oczywiście zależy to od średnicy wału, no ale dla takich 50/60mm będzie to kilka-kilkadziesiąt mikrometrów) 😉 jak silnik nie jest wysilony, to nie ma siły, która zgniatałaby klin hydrodynamiczny. No jak mają „ciasno” pasowane jednostki, które na zimno w ogóle by nie działały, to nic dziwnego, optymalizują cały układ napędowy pod konkretne warunki pracy, bo też nie mogą wymieniać silnika czy skrzyni co chwilę. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

tam nie można sobie pozwolić na usterkę, idą tam takie pieniądze w przygotowania/sponsorzy że na błąd nie ma miejsca, usterka kosztuje dużo wiecej niż precyzyjne przygotowanie silnika, i to właśnie robią

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Z tego co ja wiem, w F1 "grzeja" silnik bo pasowanie tloka z tuleja jest 0, nie chodzi o panewki, a olej to gdzies czytalem 0w30. To samo jest w rajdach, 0w30 albo 0w20. Poza tym, F1 to polowe mniejszy moment obrotowy niz takie 550d a to NM niszczy wal, nie KM. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

ja ten światek rajdowy trochę znam, tam to inaczej wyglada, silnik ma wytrzymać rajd, więc wykorzystuje się dosłownie wszystko aby zyskać przewagę na kilometrze,
bez względu na to czy wygrał, czy nadal pracuje, czy się uszkodził, rozbiera się go do białej kosci i przygotowuje pod nastepną imprezę. Ale w tym momencie przypomniałem sobie coś w kontekście M57
Na pewno widzieliście Hołka w sterej rajdowej X3ce, tam sercem tej rajdówki jest M57 przygotowywane przez Alpinę, wiecie jaka jest pojemność miski olejowej w tym silniku?
11 albo 12 litrów, dosłownie dwukrotnie większa niż seria, powiększono ją ponieważ zużycie/stażenie oleju jest tam bardzo istotne, ten silnik jedzie non stop na odcince.
I teraz pytanie do Was, czy gdyby zastosować taką pojemność miski olejowej w seryjnej N57, silnik zacierałby się szybciej czy wolniej, nawet z zachowaniem interwału 30tyś

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

i jeszcze jedna sprawa, "kkx5" często przytacza argument odnośnie momentu obrotowego, w Hołka rajdówce jest on na poziomie 800Nm, mówił nawet że podniesienie go do wartości 1000 plus nie jest problemem, kwestia mapy/5 minut, ale schodzą niżej, ponieważ dla nich istotniejsza jest skuteczność/bezawaryjność, samochód musi dojechać. Zadzwońcie i spytajcie jakie ciśnienie oleju wyświetla mu Dash, tylko może nie mówcie mu o ciśnieniu 0,6 czy 1,2 pod obciążeniem, bo możecie w słuchawce usłyszeć gromki śmiech:) a przecież niutonometry zbliżone:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@kkx5 nie ma pasowania 0, co do momentu- zgoda, tam są nadkwadratowe jednostki, które kręcą się bardzo szybko i obrotami wyrabiają moc. Co do pojemności miski- jak najbardziej na +, pomaga to z utrzymaniem właściwej temperatury i kondycji oleju

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Godzinę temu, WojtekX napisał(a):

Na pewno widzieliście Hołka w sterej rajdowej X3ce, tam sercem tej rajdówki jest M57 przygotowywane przez Alpinę, wiecie jaka jest pojemność miski olejowej w tym silniku?
11 albo 12 litrów, dosłownie dwukrotnie większa niż seria, powiększono ją ponieważ zużycie/stażenie oleju jest tam bardzo istotne, ten silnik jedzie non stop na odcince.
I teraz pytanie do Was, czy gdyby zastosować taką pojemność miski olejowej w seryjnej N57, silnik zacierałby się szybciej czy wolniej, nawet z zachowaniem interwału 30tyś

Oglądam kanał Rob Dahm, mimo, że robi silniki Rotary z mazdy to też masa ciekawostek. Z jego filmu wiem, że zwiększona ilość oleju to przede wszystkim zbicie temperatury, chyba w furze którą jechał na Pikes Peak ma 2 chłonice oleju i jeszcze dodatkowy zbiornik. No i oczywiście poza samym chłodzeniem silnika, olej musi też być w odpowiedniej temperaturze, żeby zachować swoje właściwości i sie nie przepalać. A grzeje się to pioruństwo okrutnie. Polecam ostatnie odcinki z przygotowania do tego rajdu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Godzinę temu, WojtekX napisał(a):

i jeszcze jedna sprawa, "kkx5" często przytacza argument odnośnie momentu obrotowego, w Hołka rajdówce jest on na poziomie 800Nm, mówił nawet że podniesienie go do wartości 1000 plus nie jest problemem, kwestia mapy/5 minut, ale schodzą niżej, ponieważ dla nich istotniejsza jest skuteczność/bezawaryjność, samochód musi dojechać. Zadzwońcie i spytajcie jakie ciśnienie oleju wyświetla mu Dash, tylko może nie mówcie mu o ciśnieniu 0,6 czy 1,2 pod obciążeniem, bo możecie w słuchawce usłyszeć gromki śmiech:) a przecież niutonometry zbliżone:)

No przytaczam bo dla mnie NM jest wazniejsze albo inaczej, bardziej destrukcyjne dla silnika. Wnioskuje to po awariach, 30d lataja, 40d lataja mniej, 50d 200tys to max, z mojego doswiadczenia oczywiscie. Nie wiem jak bedzie w g30 550d, mam dwie takie "pod soba", dobijaja do 200 wiec czekamy... Jak znajde chwile porobie pare zdjec (mam cyfrowe wskazniki na stale wstawione), jak wyglada cisnienie przy danych obrotach, pewno jest jedne, mam 0.5-0.6 na wolnych.... pompa 550d, wszystko jest nowe w silniku i wszystko ori, zadnych kolbenow itp, spasowanie nawet "za ciasno". 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak będzie deptane przy 1200rpm, to i 450NM będzie destrukcyjne. Tutaj też ważna rzecz odnośnie sterowania silnikiem, w przypadku silników diesla sterowanie odbywa się dawka paliwa, a nie powietrzem, więc przy przyspieszaniu na niskich rpm idzie duża dawka, przy lejących/uszkodzonych wtryskiwaczach można wypalić tłok/paliwo może ściekać po ściance do oleju, olej zacznie się zmieniać w nagar, bo temperatura będzie wysoka. Powtórka tego wielokrotnie i mamy Motorschaden z takiego czy innego powodu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, Jack-Strong napisał(a):

dokładnie tam jest tylko czujnik bezpieczeństwa  jak ciśnie spadnie ponizej 0.5bar to masz komunikat na desce

A czy mechanicznie da się te czujniki podmienić?

Elektrycznie to niby łatwo się nie da, bo ten 2 pin zwiera powyżej rzędu 0.5bar, a 3 pinowy ma 5V, masę i sygnałowy (poziom napięcia zależy od ciśnienia). Ale jak by mały kawałek elektorniki tam dać to i by sterownik był zadowolony i by dało radę jakoś odczytywać wartości.

The information on oil pressure is transmitted to the engine control unit via a signal line. The signal for evaluation of oil pressure fluctuates depending on the pressure. The measurement range extends from approximately 0.5 to 4.5 volts, corresponding to oil pressures of 0.5 bar (50 kPa) to 10.5 bar (1050 kPa).

FHSFQ46L

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f11-520d-xdrive-tou/Cqrg12oH

Retrofity: 2VB - TPMS (RPA -> RDC); 302 - alarm; 5AC - HBA; 5AS (Driving Assistant: LDW+FCW); 5AS -> 5AT (Driving Assistant Plus: ACC+LDW+FCW); 5AR - TJA; 6UK+5A3 - NIVI3 + Targeted illumination
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

N47D20C 184ps 270tyś 4737 roboczogodzin 

olej 5w30 Total INEO LL przejechane na oleju nieco ponad 10tyś

ciśnienie mierzone przy temperaturze oleju 

90°C

jałowe 1.1bar 

1500rpm 2bar

2000rpm 2.8bar

2250 3bar

2500rom 3.5bar

3000rpm 3.8bar

3250rpm do odcinki 4bar

 

mierzyłem też kompresję bo za miesiąc mam auto umówione na rozrząd i się zastanawian czy warto robić.

równo na wszystkich cylindrach 23bar w temperaturze roboczej.

 

Obie czynności powtórzę na świeżym oleju i po wymianie rozrządu z czystej ciekawości bo auto zostaje na kolejny rok a może trochę dłużej.

Edytowane przez Jack-Strong
Jack_Strong-
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 minut temu, adam111 napisał(a):

A czy mechanicznie da się te czujniki podmienić?

Elektrycznie to niby łatwo się nie da, bo ten 2 pin zwiera powyżej rzędu 0.5bar, a 3 pinowy ma 5V, masę i sygnałowy (poziom napięcia zależy od ciśnienia). Ale jak by mały kawałek elektorniki tam dać to i by sterownik był zadowolony i by dało radę jakoś odczytywać wartości.

The information on oil pressure is transmitted to the engine control unit via a signal line. The signal for evaluation of oil pressure fluctuates depending on the pressure. The measurement range extends from approximately 0.5 to 4.5 volts, corresponding to oil pressures of 0.5 bar (50 kPa) to 10.5 bar (1050 kPa).

FHSFQ46L

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f11-520d-xdrive-tou/Cqrg12oH

daj we wtyczkę rezystor a w miejscu switcha wepnij  jakiś aftermarketowy wskaźnik.

Jack_Strong-
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, Jack-Strong napisał(a):

daj we wtyczkę rezystor a w miejscu switcha wepnij  jakiś aftermarketowy wskaźnik.

faktycznie masz rację da sie dużo prościej:)

a mechanicznie da się je podmienić? realoem mówi, że w B47 od 2017 była mniejsza średnica otworu (10mm, wcześniej było 12mm).

Retrofity: 2VB - TPMS (RPA -> RDC); 302 - alarm; 5AC - HBA; 5AS (Driving Assistant: LDW+FCW); 5AS -> 5AT (Driving Assistant Plus: ACC+LDW+FCW); 5AR - TJA; 6UK+5A3 - NIVI3 + Targeted illumination
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo fajnie   napisane  B57

"Wysoki poziom mocy i ogromny  moment  obrotowy,  nawet przy niskich prędkościach  ( WYMAGAJĄ WYSOKIEGO NATĘŻENIA PRZEPŁYWU OLEJU )

  I tu jest pies pogrzebany  

 Ten b57   miedzy 1000 obr a 2000obr/min

Ma    ze 2.5bara cisnienia  jak nie lepiej 

 A w  n57  jakn kolega pisze  wyżej    mial wartości  zmierzoną   1.2 bar przy 1300 obr /min    to 2x miej niż b57 przy tych  samych obciążeniach i prędkościach walu

B57 obniza to cisnienie  jak nie jest w danym momencie wymagane  czyli na wolnych   obrotach  moze mieć   0.6bar  nawet bo na biegu  jałowym  nic się nie dzieje  lub   gdy to  cisnienienie nie  jest wymagane   np . obroty silnika  2000obr  a  jedzie z górki  to  brak obciążenia   i redukuje  cisnienie  oleju   bo  moment obrotowy  jest praktyczne  0

Lekkie wciśnięcie  gazu  moment obrotowy  rośnie  to i cisnienie oleju   idzie do góry  w B57 

 

 

 

20240810_071819.jpg

Edytowane przez aramiel123
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajmie  by było  ,  jak ktoś by zmierzył  jeszcze  cisnienie  robocze  np.

  N57  90'C  jakie ciśnienia panuja przy  prędkościach 1000 do 2000 obr   i porównać to jeszcze do B57

 Fajnie to  pokazał  Jack w n47

Tam już przy  1500obr i ma cisnienie 2 bary  ciekawe jak reszta 

Edytowane przez aramiel123
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.