Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Godzinę temu, buster12 napisał(a):

Z ciekawości to samo napisałbym do centrali i zobaczył w jakim tonie będzie odpowiedź. Niestety często podmioty franczyzowe/filie psują ten PR, który sobie buduje producent.

Ha!

Ja napisałem do centrali. Oni przekierowali pytanie do polskiego dystrybutora, który odpowiedział j.w.

28 minut temu, kwiatus19 napisał(a):

40i - 5,4s vs 40d 5,5s do 100km 🙂

W dzisiejszych czasach bardziej miarodajne jest 0-160, 80-120, albo 100-200

Pierwszy SUV... pierwsze V8...

 

(ex F10 520d; F10 535d; G11 LCI 740d)

Opublikowano
24 minuty temu, maciek_w napisał(a):

Ha!

Ja napisałem do centrali. Oni przekierowali pytanie do polskiego dystrybutora, który odpowiedział j.w.

W dzisiejszych czasach bardziej miarodajne jest 0-160, 80-120, albo 100-200

no i tutaj niestety (dla niektórych ) i "stety" dla innych, na białym koniu wjeżdża V8, który ucina dyskusję b57 vs b58 🙂 we w wszystkich wyżej wymienionych przedziałach prędkości 

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Osiągi maksymalne 40i vs 40d są zbliżone. Bardziej chodzi tu o styl jazdy. Czy kierowca bedzie korzystał z tych osiągów maksymalnych czy chce komfortowej jazdy bez szarpania. W tym drugim przypadku diesel jest przyjemniejszy w użytkowaniu. Dla pewnej grupy uzytkownikow temat spalania tez jest istotny i cenia sobie te 100-200km wiecej zasiegu oraz możliwość pogonienia autostradą bez oglądania się na stacje paliw i kalkulowania, że nie opłaca się tak ostro cisnąć. Do mnie w przypadku SUVa przemawiają te dieslowskie zalety chociaż silnik B58 o mocy 381KM jest fantastyczny. Osiągi, spalanie (jak na 6cio cylindrową benzyne) kultura pracy, rozwijanie mocy - wszystko 10/10.

  • Lubię to 5
Opublikowano (edytowane)
2 godziny temu, kwiatus19 napisał(a):

40i - 5,4s vs 40d 5,5s do 100km 🙂

Przeciez to jest mierzone z procedury, która podbija obroty... O ile w przypadku diesla nie robi to większej roznicy, to w benzynie juz dziala znacząco na jej korzysc, bo ma ona wtedy "krótszą drogę do miejsca na obrotomierzu", w którym zaczyna porządnie się napędzać. Dlatego napisalem "w codziennym uzytkowaniu". Ruszasz za kazdym razem z procedury? Ja jak mam auto srednio 2-3 lata, to moze raz uzyje procedury i to dla siebie, a nie akurat jak z kims stoje na swiatlach, bo zwykle nie ma na to czasu wtedy...

Edytowane przez Semtex93
  • Haha 1
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

To nie ma sensu, wielu nie odroznia mocy od momentu. Wszyscy pro pb, przyspieszajcie tak aby chwilowe nie przekraczalo 10L/100 to zrozumiecie o co chodzi w przyspieszeniu diesla i jak ogromna jest roznica. 

  • Lubię to 3
  • Haha 1
Opublikowano

Normalnie jak mam zły dzień wchodzę na ten wątek aby go poczytać i się pośmiać, bo niektórzy to się odkleli od rzeczywistości, a niektóre tezy .. jak np. 40d bez deptania jedzie podobnie jak m60i bez deptania przyprawia mnie o salwe śmiechu.  Widzę tu, że niektórzy będę bronić 40d jak lew kawałka steka, a drudzy będę mówić że 40i pali jak diesel i nie musi sikać do baku. 😂

Sam mam 40d i wybrałęm go tylko dla zasiegu i momentu diesla. Nie jest on wcale lepszy , czy gorszy od 40i .. jest po prostu inny i jeden woli ogórki a drugi ogrodnika córki .. 

Jedno jest pewne .. jadąć szybko i dynamiczniej szybciej wypalisz bak w 40i niż w 40d i jak nie lubisz stawać na stacjach tak jak ja .. to nawet te 250-350 km dla mnie jest zbawieniem bo dojade do celu ... tyle .. i tak za ten komfort zaplacilem 15 tys PLN wiecej po rabatach .. AMEN. 

 

  • Lubię to 5
  • Haha 1
Opublikowano

Watek staje sie zabawny to fakt. Kiedys tylko kolega od sikania w bak (Fikus? jakos tak) sobie robil tu jaja, a obecnie juz troche wiecej osob. Niemniej sporo fajnej wiedzy sie przeplata co kilka postów tu, takze jak komus sie kiedys bedzie chcialo zebrac info ze wszystkich stron, to bedzie wiedzial co wybrac 🙂

Opublikowano
20 godzin temu, Michael1916 napisał(a):

Osiągi maksymalne 40i vs 40d są zbliżone. Bardziej chodzi tu o styl jazdy. Czy kierowca bedzie korzystał z tych osiągów maksymalnych czy chce komfortowej jazdy bez szarpania. W tym drugim przypadku diesel jest przyjemniejszy w użytkowaniu. Dla pewnej grupy uzytkownikow temat spalania tez jest istotny i cenia sobie te 100-200km wiecej zasiegu oraz możliwość pogonienia autostradą bez oglądania się na stacje paliw i kalkulowania, że nie opłaca się tak ostro cisnąć. Do mnie w przypadku SUVa przemawiają te dieslowskie zalety chociaż silnik B58 o mocy 381KM jest fantastyczny. Osiągi, spalanie (jak na 6cio cylindrową benzyne) kultura pracy, rozwijanie mocy - wszystko 10/10.

100 % zgoda

B58 jest genialne samo w sobie, szczegolnie najnowsza iteracja. Jednak osobiscie czuje, ze do X5 troche lepiej siedzi B57. Argumentow za tym padło tu od Was i ode mnie już wiele.

  • Haha 1
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Dla mnie na przykład bez znaczenia jest różnica w zasięgu 40d i 40i. Nawet w M60i mój zasięg teoretyczny (550-570km na baku) jest anyway bez znaczenia. I tak częściej staję na kawę, albo dla zrobienia miejsca w pęcherzu na kolejną 🤣

Jednak przyznam, że jak ktoś lubi nieprzerwane długie przeloty, to 40d jest absolutnie genialnym wyborem 

Pierwszy SUV... pierwsze V8...

 

(ex F10 520d; F10 535d; G11 LCI 740d)

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)
13 godzin temu, Big_daddy napisał(a):

Normalnie jak mam zły dzień wchodzę na ten wątek aby go poczytać i się pośmiać, bo niektórzy to się odkleli od rzeczywistości ... 
... to nawet te 250-350 km dla mnie jest zbawieniem bo dojade do celu ... tyle .. i tak za ten komfort zaplacilem 15 tys PLN wiecej po rabatach .. AMEN.

No można się pośmiać to fakt ... w szczególności, że większość oceniających B58 w X5 40i nie jeździło nim 😀.

"Bałagan na strychu" da się odnaleźć po obu stronach barykady.

Każdy podaje fakty, które mu pasują.... i pod siebie je dopasowuje..

Spalanie, zasięg to podstawa.

Rozumiem te argumenty ale u kierowników 18d/20d, choć pewnie i tu za raz ktoś wyskoczy, że nie ma różnicy w spalaniu😁, no max 0,5 litra 😁.

No i do tego jeszcze może bym się ze spalaniem zbliżył jadąc 90 km/h, ale do rabatów nie mam szans 🙂

 

 

Edytowane przez kwiatus19
Opublikowano (edytowane)
W dniu 26.11.2024 o 22:45, kwiatus19 napisał(a):

No można się pośmiać to fakt ... w szczególności, że większość oceniających B58 w X5 40i nie jeździło nim 😀.

"Bałagan na strychu" da się odnaleźć po obu stronach barykady.

Każdy podaje fakty, które mu pasują.... i pod siebie je dopasowuje..

Spalanie, zasięg to podstawa.

Rozumiem te argumenty ale u kierowników 18d/20d, choć pewnie i tu za raz ktoś wyskoczy, że nie ma różnicy w spalaniu😁, no max 0,5 litra 😁.

No i do tego jeszcze może bym się ze spalaniem zbliżył jadąc 90 km/h, ale do rabatów nie mam szans 🙂

 

 

Taki podglądowy filmik ukazujący "TEN MOMENT" diesla.  Filmik pokazuje zmagania b58 vs  b57 w "trójce"  plus inne dwa warianty (alpina i M ) ale one, powiedzmy,  nie są tematem tego wątku.

Osobiście uważam, że TEN MOMENT diesla odczuwa się siedząc w środku, jest to zapewne też kombinacja krótszych przełożeń niż w benzynie,  natomiast patrząc na to z boku (czy jak kto woli "z lotu ptaka" ) trudno  oprzeć się wrażeniu, że b58 jakoś lepiej sobie radzi z tymi sprintami i TYM MOMENTEM 🙂

Dodam tylko, że rozważam zakup diesla,  właśnie w trójce, jak auto na trasy [praca]. Serce skłania się ku b57 ale na tapecie też jest b47 jak bardziej racjonalny wybór. Jazdy próbne obiema wersjami jeszcze przede mną.

 

Edytowane przez savik79
  • Dziękuję 2
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Tytul filmu, drag race. No jesli to ciebie interesuje, to fakt, nikt tutaj sie nie spiera, benzyna zawsze wygra. Znaczy, za kazdym razem jest pedal do konca i lecimy, tak jezdzisz? To moze spalanie sie zgadza? Ze niby b58 pali tyle co diesel? No to w tym filmiku tez o tym jest. Uzytkowosc a drag race to sa dwie rozne sprawy. Do 3ki wybralbym b48. 

  • Lubię to 2
Opublikowano (edytowane)
32 minuty temu, kkx5 napisał(a):

Tytul filmu, drag race. No jesli to ciebie interesuje, to fakt, nikt tutaj sie nie spiera, benzyna zawsze wygra. Znaczy, za kazdym razem jest pedal do konca i lecimy, tak jezdzisz? To moze spalanie sie zgadza? Ze niby b58 pali tyle co diesel? No to w tym filmiku tez o tym jest. Uzytkowosc a drag race to sa dwie rozne sprawy. Do 3ki wybralbym b48. 

Na tym forum różne argumenty się przewijały, nie tylko spalanie i zasięg.

Była mowa, że diesel to ten MOMENT i że goście od PB nie odróżniają momentu od mocy, więc natknąwszy się na ten film po prostu go wkleiłem .

Film miał na celu zobrazowanie tego MOMENTU (B57) vs b58.

Nie podejmuję dyskusji o spalaniu 57vs 58 bo sprawa jest oczywista. (stąd też rozważam diesla  [ w serii 3,a nie w X5 🙂 ] bo może okazać się, że od 2025 średniomiesięcznie będę miał w okolicy 3k km) . 

Choć trzeba dodać, że benzyny w ostatnich latach zrobiły duży postęp w efektywności pracy silników (nie tylko poprzez gadżety elektryczne ) . 

Natomiast zapomnieli o tym "improvmencie" w silnikach V8 myślę, bo jak jeżdżę swoim autem w trasy to często się zastanawiam czy zakręciłem odpowiednio mocno korek paliwa i czy aby nie mam jakiejś dziury w baku .... 

Edytowane przez savik79
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Dla scislosci, wkrada Ci sie przeklamanie, ten filmik pokazuje Moc, nie Moment. Dlatego w przemysle stosuje diesla a w motorsporcie benzyne. Moze w takim razie wstawimy filmik tractor pulling drag race, ciekawe jak tam benzyna da sobie rade.? Jakos tego nie widze. Do 3ki lepszy jest b48/b58 a do x5 b47/b57. Powtarzam, jezdzilem/jezdze kazda betka na rynku a sam mam 5 beemek prywatnie, lacznie z v8. Cos tam wiem. 

  • Lubię to 2
Opublikowano
4 minuty temu, kkx5 napisał(a):

Dla scislosci, wkrada Ci sie przeklamanie, ten filmik pokazuje Moc, nie Moment. Dlatego w przemysle stosuje diesla a w motorsporcie benzyne. Moze w takim razie wstawimy filmik tractor pulling drag race, ciekawe jak tam benzyna da sobie rade.? Jakos tego nie widze. Do 3ki lepszy jest b48/b58 a do x5 b47/b57. Powtarzam, jezdzilem/jezdze kazda betka na rynku a sam mam 5 beemek prywatnie, lacznie z v8. Cos tam wiem. 

czy ja wiem czy przekłamanie ... skoro TEN MOMENT dieslowski robi taka robotę, to od 0 powiedzmy do 40-50km diesel powinien startować szybciej niż benzyna [Na tym filmiku jednak tak nie ma], a   oczywiście wraz z zwiększaniem prędkości w grę wchodzi MOC i tutaj czym dalej "w las" diesel odstaje od benzyny .

Dobra nie ma co ... każdy wybiera to co mu w sercu siedzi

Chciałem ożywić dyskusję 🙂 . tyle pięknych teorii się tu przewinęło 

 

 

Moment obrotowy w samochodach osobowych i ciężarowych określa zdolność do pokonywania wszelkich oporów. Mowa tu m.in. o oporach towarzyszących ruszaniu pojazdu z miejsca, oporze powietrza wzrastającym wraz z prędkością, a także o masie pojazdu, pasażerów i bagażu. 

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Bzdura. Do startu potrzebujesz mocy. Dlatego zawsze benzyna wygra. F1 ma moment mniejszy niz b57 a wiadomo ile ma od 0-200. Momentem jezdzisz, czyli delikatnie dotykasz gaz a auto przyspiesza, w benzynie musisz wiecej dodac gazu aby to samo osiagnac. Nie ma w tym nic science fiction. 

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

JPR znowu drag race z pedalem w podlodze, czy wy czytacie cos czy nie, tylko wstawki z wyscigow na torze. Zrob to samo z ograniczeniem spalania do 10/100, ktore auto wykona swoja prace bardziej efektywnie, nie efektownie. 

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Z rolki przy pelnym bucie, rozumiesz to? Benza redukuje i wali na maxa obroty, tak jezdzisz autem uzytkowo? Do pracy, szkoly, sklepu? 

  • Lubię to 4
Opublikowano (edytowane)
2 godziny temu, savik79 napisał(a):

Na tym forum różne argumenty się przewijały, nie tylko spalanie i zasięg.

Była mowa, że diesel to ten MOMENT i że goście od PB nie odróżniają momentu od mocy, więc natknąwszy się na ten film po prostu go wkleiłem .

Film miał na celu zobrazowanie tego MOMENTU (B57) vs b58.

Nie podejmuję dyskusji o spalaniu 57vs 58 bo sprawa jest oczywista. (stąd też rozważam diesla  [ w serii 3,a nie w X5 🙂 ] bo może okazać się, że od 2025 średniomiesięcznie będę miał w okolicy 3k km) . 

Choć trzeba dodać, że benzyny w ostatnich latach zrobiły duży postęp w efektywności pracy silników (nie tylko poprzez gadżety elektryczne ) . 

Natomiast zapomnieli o tym "improvmencie" w silnikach V8 myślę, bo jak jeżdżę swoim autem w trasy to często się zastanawiam czy zakręciłem odpowiednio mocno korek paliwa i czy aby nie mam jakiejś dziury w baku .... 

Wklejajac ten film i zaznaczajac caps lockiem slowo MOMENT, wlasnie pokazujesz ze nalezysz do grupy ktora nie rozumie roznicy moment vs moc. Napisze ostatni raz - drag race to sytuacja bezdyskusyjna, wygra benzyna, a to dlatego, ze kazde auto przed startem jest napompowane uzywajac launch control, obroty sa podbite i benzyna rusza z korzystniejszej dla siebie pozycji, dla diesla launch control ma mniejsze znaczenie bo jest gotowy prawie od razu. Sprobuj taki drag race przeprowadzic z nienacka w miescie, kiedy chcesz szybko wlaczyc sie do ruchu na krzyzowce, i to jeszcze skrecajac 90 stopni w prawo - zrobisz to z launch control? Nie. A diesel ma w d*** ten Twoj launch control, bo ma duzo wiecej mocy na samym dole (wyzszy moment obrotowy niz benzyna x te same obroty co benzyna), czyli wlasnie ze startu zatrzymanego np. przy wlaczaniu sie do ruchu. Troche jak elektryk. Zaznacam "troche", bo zaraz ktos tu sie do tego słówka przypnie.

Mowiac to maksymalnie dobitnie i prosto:
- w dieslu masz na poczatku fajerwerki a potem rzeczywistosc
- w benzynie masz odwrotnie, najpierw rzeczywistosc, potem fajerwerki. Tylko ze musisz tą benzynę najpierw wkręcić, żeby te fajerwerki były, a to = czas, hałas, szarpanie i ogolnie mało kto tak jeździ na co dzien, zeby kręcić X5 pod czerwone pole, no ludzie ... Pomijam juz ze taka specyfika (wieksza slabosc benzyny w dolnej partii, jaka by to benzyna nie byla, przypomne 40i LCI max 540 Nm, 40d LCI max 720 Nm) oznacza wiecej redukcji na trasie zamiast odjazdu na zasadzie "damy rade na tym biegu na ktorym aktualnie jestesmy", i to to jest ta legendarna elastycznosc, o ktorej piszecie, niby gdzies slyszeliscie, ale jej nie rozumiecie. Wyscig ze startu lotnego (drugi wariant wskazany w filmikach), gdzie nastepuje kick down i wbicie sie na wysokie obroty (miejsce korzystne dla benzyny), to nie jest jazda momentem, tylko jazdą mocą. W skrocie - tak, w wyscigu, czy to ze startu zatrzymanego (+ launch control) czy to ze startu lotnego, diesel przegra, bo uwaga odkrycie ... ma odrobine mniej mocy (352 KM vs 381 KM). W kazdym innym scenariuszu, wlacznie ze startem zatrzymanym ale bez launch control, wole siedzieć w X5 z dieslem, i jeszcze miec bonus w postaci super spalania i komfortowego zasięgu.

Edytowane przez Semtex93
  • Lubię to 2
  • Haha 1
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Panowie przeciez ten diesel jest tutaj najsłabszy wiec co to za porownanie. 374KM wersji 340i vs 340KM wersji 340d. W serii 8 gdzie benzyna 840i ma 333KM lub 340KM przed liftingiem diesel 840d jest szybszy w każdych warunkach. Czy to z gazem w podłodze czy szczególnie w normalnej, nie sportowej jeździe.

Zgadzam sie tutaj z kkx5 i nawiazuje do moich wczesniejszych wypowiedzi porownywanie osiągow maksymalnych ma się nijak do osiągów w codziennym użytkowaniu.

  • Lubię to 1
  • Dziękuję 1
Opublikowano (edytowane)

zobaczcie jedna rzecz, temat zboczył na porownanie 40i do 40d w x5.

argumenty milosnikow diesla - przyspieszaj zeby nie przekraczac spalania 10l/100 😅  

diesel lepiej sie wlacza do ruchu, ale wszystkie filmiki pokazuja ze benzyna startuje lepiej😅

owszem benzyna ma wiecej koni niz diesel w x5 ale nie porownujemy silnika benzynowego do diesla ogolnie , tylko b58 do b57 w x5. I czy z launch control czy bez 40i jest szybsze od 40d

pisze ktos powyzej ze x5 w benzynie szarpie😅 ale to diesel ma krótsze biegi i większy moment na krotko przez co daje uczucia kopnięcia w plecy… to chyba to szarpanie jednak😂

benzyna rozwija moc plynniej, dajac lepszy komfort a przy tym odjedzie 

Godzinę temu, kkx5 napisał(a):

Z rolki przy pelnym bucie, rozumiesz to? Benza redukuje i wali na maxa obroty, tak jezdzisz autem uzytkowo? Do pracy, szkoly, sklepu? 

Na codzien jezdze po miescie spokojnie i czy 40i czy 40d wykorzystuje pewnie  20-30% rozerwy ale skrzynia trzyma obroty nisko. Ale jak jest potrzeba depnac to w 40i jest lepiej i tyle. 
 

wszyscy doszlismy do porozumienia ze benzyna pali wiecej niz diesel ( co tez wielbiciele diesla probuja wyolbrzymic przedstawiac sytuacje skrajne a roznica dla spolecznosci bmw, czyli srednia wielu uzytkownikow jest na poziomie 2 l )

ale nie ogarniam jak można ciagle próbować wszystkich przekonywać ze 40d jedzie lepiej od 40i. Nie jedzie co pokazują czasy, a jak ktoś ma wątpliwości jeszcze to stańcie dieslem

spod świateł z benzyna i zobaczycie ile ten moment jest warty. Spod swiatel  nie pasuje? To moze wyprzedzanie na trasie 80-140? No tutaj pech chce benzyna tez szybsza.

zapomnialem… przyspieszamy nie przekraczac chwilowego 10l/100km😂😂

 

 

Edytowane przez IronSzn
  • Lubię to 2
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Dla zagorzałych miłośników fajerwerków i na starcie i później… M60i ma tyle momentu co diesle i więcej mocy niż 40i. Best of both worlds… kto by się tam spalaniem przejmował w takich okolicznościach 🤣

(wybaczcie lekką prowokację; choć nadal szokująco niskie jest wg mnie spalanie w M60; od miesięcy na poziomie 13.5/100)

  • Lubię to 2

Pierwszy SUV... pierwsze V8...

 

(ex F10 520d; F10 535d; G11 LCI 740d)

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
26 minut temu, IronSzn napisał(a):

zobaczcie jedna rzecz, temat zboczył na porownanie 40i do 40d w x5.

argumenty milosnikow diesla - przyspieszaj zeby nie przekraczac spalania 10l/100 😅  

diesel lepiej sie wlacza do ruchu, ale wszystkie filmiki pokazuja ze benzyna startuje lepiej😅

owszem benzyna ma wiecej koni niz diesel w x5 ale nie porownujemy silnika benzynowego do diesla ogolnie , tylko b58 do b57 w x5. I czy z launch control czy bez 40i jest szybsze od 40d

pisze ktos powyzej ze x5 w benzynie szarpie😅 ale to diesel ma krótsze biegi i większy moment na krotko przez co daje uczucia kopnięcia w plecy… to chyba to szarpanie jednak😂

benzyna rozwija moc plynniej, dajac lepszy komfort a przy tym odjedzie 

Na codzien jezdze po miescie spokojnie i czy 40i czy 40d wykorzystuje pewnie  20-30% rozerwy ale skrzynia trzyma obroty nisko. Ale jak jest potrzeba depnac to w 40i jest lepiej i tyle. 
 

wszyscy doszlismy do porozumienia ze benzyna pali wiecej niz diesel ( co tez wielbiciele diesla probuja wyolbrzymic przedstawiac sytuacje skrajne a roznica dla spolecznosci bmw, czyli srednia wielu uzytkownikow jest na poziomie 2 l )

ale nie ogarniam jak można ciagle próbować wszystkich przekonywać ze 40d jedzie lepiej od 40i. Nie jedzie co pokazują czasy, a jak ktoś ma wątpliwości jeszcze to stańcie dieslem

spod świateł z benzyna i zobaczycie ile ten moment jest warty. Spod swiatel  nie pasuje? To moze wyprzedzanie na trasie 80-140? No tutaj pech chce benzyna tez szybsza.

zapomnialem… przyspieszamy nie przekraczac chwilowego 10l/100km😂😂

 

 

No wlasnie kolego o to chodzi abys w tym samym spalaniu przyspieszal rownie efektywnie. 

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.