Skocz do zawartości

F10 525xd N47 uszkodzony(?) czujnik kąta skrętu po wymianie przegubu kolumny kierowniczej


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam!

Podczas wymiany przegubu kolumny kierowniczej niestety przekręciłem kierownicę chyba dalej, niż powinienem i poskutkowało to tym, że podczas jazdy próbnej po naprawie przy pierwszym skręceniu kierownicy w prawo pojawił się komunikat "Stabilizacja toru jazdy..." a później "Układ kierowniczy".  Po podłączeniu ISTY wyskoczyła litania błędów związanych z tą kwestią.

Jednym z błędów jest 80340B - "Czujnik kąta skrętu: czujnik kąta skrętu powyżej maksymalnej wartości"

Reszta błędów związanych z tą naprawą wydaje się być pochodną od tego czujnika (przynajmniej ja tak myślę), ponieważ wcześniej nie było tych wszystkich błędów.

Gdy próbowałem zrobić kalibrację tego czujnika, to pojawia się komunikat "Błędne napięcie zasilania lub usterka następującego sterownika: Przełącznik zespolony kolumna kierownicy"

Po rozebraniu "pająka" nie rzuciło mi się w oczy żadne uszkodzenie mechaniczne (zerwana taśma, urwany kabelek itp.), więc pytanie brzmi:

Czy jest tu jakaś dobra Duszyczka, która podpowie, co i w jaki sposób mogę jeszcze sprawdzić, by mieć pewność, że konieczny jest zakup nowego "pająka"?

Dodaję też kilka zdjęć, byście sami mogli rzucić okiem. Swoją drogą który element tego "pająka" to ten czujnik?

Pozdrawiam serdecznie i życzę miłego wieczoru!:)

 

1715698496203.jpg

1715698496221.jpg

1715698496239.jpg

1715698496258.jpg

1715698496277.jpg

1715698496295.jpg

Strona 1.jpg

Strona 2.jpg

Opublikowano

a próbowałeś odczytać w ISTA kąt położenia kierownicy? Moze być się dało zdjąć kierownicę, przekręcić pająka w okolicę zera i założyć?

Możesz też spróbować wcisnać "oblicz plan kontrolny" może tam jest jakaś kalibracja?

Większość tych błędów da się skasować. Więc może warto skasować i próbować kalibrować jeszcze raz.

Retrofity: 2VB - TPMS (RPA -> RDC); 302 - alarm; 5AC - HBA; 5AS (Driving Assistant: LDW+FCW); 5AS -> 5AT (Driving Assistant Plus: ACC+LDW+FCW); 5AR - TJA; 6UK+5A3 - NIVI3 + Targeted illumination
Opublikowano

Dziękuję Adamie za zainteresowanie tematem! Co do kąta położenia kierownicy, to nie próbowałem go odczytywać, ponieważ nie wiedziałem, że mogę coś takiego zrobić (co do napraw auta, to jestem amatorem samoukiem, a jeśli chodzi o ISTĘ, to wciąż się jej uczę) i co dalej miałbym z tą informację zrobić?

Czy chodzi Ci o to, że jeżeli nie dam rady odczytać tego kąta położenia kierownicy, to będzie to kolejny dowód na to, że pająk kwalifikuje się do wymiany?

Właśnie chodzi mi o to, żeby sprawdzić to, co jest możliwe do sprawdzenia ISTĄ, by mieć pewność, że wymiana pająka jest konieczna, dlatego dziękuję Ci za Twoją sugestię.

Mówisz o ustawianiu pająka w pozycji "0" po zdjęciu kierownicy… Napiszę dla jasności: gdy naprawiałem ten przegub, to kręciłem nim, aż poczułem skrajność i wówczas przestałem, więc niech ktoś nie pomyśli, że kręciłem nim daleko poza wszelki opór😂

Kierownicę miałem już zdjętą, żeby właśnie dostać się do pająka, by móc go rozebrać i jest ustawiony w pozycji "0", czyli w takiej, że trzeba wykonać tyle samo obrotów zarówno w lewą, jak i prawą stronę, by poczuć opór.

Co do próby kalibracji czujnika kąta skrętu, to owszem - robiłem to po skasowaniu tej litanii błędów (zostały tylko te niezwiązane z kwestią kierownicy).

Gdyby ktoś jeszcze miał jakieś pomysły, to będę wdzięczny ze wszelkie sugestie.

Pozdrawiam i życzę Wam miłego dnia!

Opublikowano
3 godziny temu, Siódmy_7 napisał(a):

Dziękuję Adamie za zainteresowanie tematem! Co do kąta położenia kierownicy, to nie próbowałem go odczytywać, ponieważ nie wiedziałem, że mogę coś takiego zrobić (co do napraw auta, to jestem amatorem samoukiem, a jeśli chodzi o ISTĘ, to wciąż się jej uczę) i co dalej miałbym z tą informację zrobić?

W polskiej wersji to chyba będzie w "informacje o pojeździe" -> "drzewo sterowników". Potem zaznacz SZL (pająk), potem chyba drugi przycisk na dole od lewej. Otworzy się nowe okno i druga zakładka od prawej, tam powinny być możliwe parametry do odczytu. Jak będziesz miał problem to daj znać to sprawdzę u siebie. Jeżeli masz elektryczne wspomaganie to też w module EPS mogą być jakieś informacje.

3 godziny temu, Siódmy_7 napisał(a):

Czy chodzi Ci o to, że jeżeli nie dam rady odczytać tego kąta położenia kierownicy, to będzie to kolejny dowód na to, że pająk kwalifikuje się do wymiany?

jeżeli będzie błąd przy odczycie to może to sugerować, ale może też wymagać kalibracji. Problem z zasilaniem bym raczej odrzucił bo byś miał wtedy więcej błędów i komunikacja z SZL była by nie mozliwa.

Zanim wymienisz pająk można też spróbować kodowania i potem programowania SZL za pomocą Esys'a, ale wątpię żeby to coś zmieniło...

 

A przy okazji, po co zmieniałeś kolumnę kierownicy?

 

Retrofity: 2VB - TPMS (RPA -> RDC); 302 - alarm; 5AC - HBA; 5AS (Driving Assistant: LDW+FCW); 5AS -> 5AT (Driving Assistant Plus: ACC+LDW+FCW); 5AR - TJA; 6UK+5A3 - NIVI3 + Targeted illumination
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Wiesz co. Ja z 7-8 lat temu wlaczylem z tym cudem. Nie pamietam juz z jakiego powodu, ale z dwoch pajaczkow robilem jeden. Niestety nie pozaznaczalem sobie wszystkich zabatek w jakich pozycjach byly i potem mialem jazde z tym na dwie godziny pracy albo dluzej. Skladalem to i rozkladalem kilkanascie razy. Ty powienienes miec latwiej.

Musisz wlaczyc odczyt wartosci kata skretu, tak jak ktos Ci tu pisal wyzej. Bedziesz widzial ze wartosci sa z nieba. Musiasz wtedy znalezc odpowiednie ustawienie tych zebatek. Jezeli jeszcze nie pomieszales tego, to wystarczy ze pojdziesz pewnie o 90 stopni w ktoras strone i bedzie ok. Tylko zaznacz sobie pozycje zebys wiedzial jak wrocic gdy pojdziesz nie w te strone. Ja to rozebralem na czesci, wiec mialem niezla walke, zeby te zebatki ustawic na odpowiednich pozycjach. Ty masz latwiej bo tego nie rozebrales. Jezeli zdjales to kolo z gory i nie ruszales zebatkami zanim je zalozyles na miejsce, to nie jest zle. 🙂

Opublikowano
14 godzin temu, adam111 napisał(a):

Zanim wymienisz pająk można też spróbować kodowania i potem programowania SZL za pomocą Esys'a, ale wątpię żeby to coś zmieniło...

Dokładnie to samo powiedziała mi jedna osoba, która zajmuje się programowaniem/kodowaniem, z której usług już kiedyś korzystałem.

14 godzin temu, adam111 napisał(a):

A przy okazji, po co zmieniałeś kolumnę kierownicy?

Nie zmieniałem kolumny kierownicy, lecz przegub między kolumną kierownicy a drążkiem od maglownicy (ten, który przechodzi przez karoserię).

13 godzin temu, mmw napisał(a):

Niestety nie pozaznaczalem sobie wszystkich zabatek w jakich pozycjach były

A czy mógłbyś wskazać na załączonych przeze mnie zdjęciach, który dokładnie elementu jest tym czujnikiem kąta skrętu? Chodzi o tą małą białą zębatkę połączoną z tą dużą centralną zębatką? Czy może jest to ten plastikowy element z trzema "łapkami", który odczytuje dane z tego złotego kółka?

13 godzin temu, mmw napisał(a):

Bedziesz widzial ze wartosci sa z nieba. 

Z racji tego, że nigdy tego nie sprawdzałem i nie mam punktu odniesienia, to jakie wartości powinienem uznać za te z nieba? Jaki zakres wartości jest normą?

Dziękuję Panowie za wskazówki! Życzę miłego dnia!:)

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)

Nie pamietam dokladnie, ale odczyt z tego ponacinanego kolka jest chyba porownywany z pozycja malej zebatki. Co do wartosci to po prostu musisz miec zero na wyprostowanych kolach, a wraz z ich skrecaniem musi Ci pokazywac prawidlowo zmieniajace sie wartosci kata skretu. Zapewniam Cie ze bedziesz widzial kiedy wszystko jest ok.

Edytowane przez mmw
Opublikowano (edytowane)

@Siódmy_7 a weź jeszcze sprawdź dla pewności bezpieczniki F13 i F24 czy są ok w schowku z przodu. Myślałem, że do pająka jest jeden bezpiecznik, ale wygląda, że są dwa. F13 jest od SZL, panelu świateł i asystentów, F24 tylko SZL.

EO0000003630

 

Edit: i upewnij się czy kalibracje pająka w ISTA robiłeś na włączonym zapłonie

Edytowane przez adam111
Retrofity: 2VB - TPMS (RPA -> RDC); 302 - alarm; 5AC - HBA; 5AS (Driving Assistant: LDW+FCW); 5AS -> 5AT (Driving Assistant Plus: ACC+LDW+FCW); 5AR - TJA; 6UK+5A3 - NIVI3 + Targeted illumination
Opublikowano

Sprawa rozwiązana!:classic_smile: Po sprawdzeniu kąta położenia kierownicy przy wyprostowanych kołach pokazywało -360 stopni, więc dopiero po jednym pełnym obrocie w lewo wartość wynosiła 0 stopni. Rozłączyłem następnie przegub, żeby obrócić "na pusto" kierownicę raz w lewo po czym spiąłem ponownie układ. Wniosek jest taki, że podczas naprawy krzyżaka błędnie założyłem przed jego spięciem z kolumną kierowniczą, że kierownica powinna być ustawiona o tyle samo obrotów w lewo i w prawo (przy rozpiętym przegubie wychodzi po około 2,5 obrotu od pozycji 0). Gdy przegub jest spięty z kolumna kierowniczą, to układ potrzebuje tylko 1,5 obrotu, żeby wykonać maksymalny skręt.

Dziękuję Panowie za zainteresowanie i wskazówki, dzięki którym spostrzegłem się, co powinienem poprawić. Pozdrawiam serdecznie i życzę miłego weekendu!:classic_smile:

  • Lubię to 1
  • 5 miesięcy temu...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.