Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)

Wymyśliłem sobie, że chciałbym dołożyć ogrzewaną kierownicę, zobaczymy co z tego wyjdzie :classic_smile: Auto polift 2001, oryginalnie czteroramienna bez multifunkcji.

kierownicaorygina.thumb.jpg.245f292a5bce63496d9e2a5e36d6672c.jpg

Zakupiłem kierownicę ogrzewaną tego samego kształtu P/N 6753739. Obszycie w stanie agonalnym, przetarte w kilku miejscach na wylot poszło w kubeł razem z matą grzewczą. Niestety nie zrobiłem zdjęcia. 

Funkcję grzewczą pełni mata w postaci gęstej siatki z cienkich drucików, jakby firanka zrobiona z włosów. Nie ma szans, żeby oddzielić grzałkę od skóry, bo wszystko rozsypuje się w rękach, być może ze starości. Poza tym moja była dziurawa. Rezystancja tego co z niej zostało to około 5 ohm. 

Kierownica bez poszycia

IMG_20240405_163358.thumb.jpg.e480c6d5e80e02ea36d6954aec00576e.jpg

Górna wtyczka 2-pin to zasilanie wpinane do zwijaka 8379091. Jak już pisałem w innym wątku musimy mieć taśmę od auta z grzaniem kierownicy, albo zakupić nową. Bez grzanej kierownicy taśma ma takie same numery, ale brakuje pinów w gnieździe do podłączenia tej wtyczki. Prawa wtyczka 3-pin to sterowanie do panela 6922855 po prawej stronie poduszki. Niżej po prawej wtyczka 4-pin do grzałki i czujnika temperatury. Widoczny plastik kryje pod spodem moduł do sterowania grzałką. 

IMG_20240404_153606.thumb.jpg.a82f18da7f4904d0dbc4f2141eb4cbc3.jpg

IMG_20240404_153854.thumb.jpg.6c134746800a065dab45f3af248cc731.jpg

W prawym dolny ramieniu jest wyprofilowana szczelina do zasilania grzałki i do czujnika temperatury, który jest umieszczony na samym dole kierownicy. Wydaje mi się, że będzie to termistor NTC 10k. W temperaturze pokojowej około 22C miał niecałe 11k. 

czujnik.jpg.781db1ddf25f418816b6b4159e3ef314.jpg

Ok, ale co z ogrzewaniem ? Znalazłem u Majfriendów matę niby do ogrzewania kierownicy, spróbuję to wykorzystać. Z opisu wynika, że bierze prądu 2,7A więc powinno mieć około 4,5 Ohm. Koszt 40 zł, zamówiłem również obszycie za 38 zł. Jak przyjdzie, będę walczył.

matagrzewcza.thumb.jpg.8c7586a6650db3830f3db20bd2f420f4.jpg

I jeszcze schemat, ale tu jest błąd, bo wheel heater nie składa się z dwóch grzałek. Dwa kable idą od modułu do grzałki i dwa osobne do termistora.

 

 

 

image.png

Edytowane przez Fuser
  • Lubię to 1
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Dobry temat, czekam na rezultaty. Ile za kierownicę?

Nawet zepsuty zegar dwa razy na dobę pokazuje właściwą godzinę ;)
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Trzymam kciuki żeby to zagrało 😎. Kierownica po ściągnięciu starej skóry pewnie sporo straciła na średnicy. Jakby taką matę pod grzanie fotela podłączył?

Po czterdziestce człowiek ma, trochę z osła, trochę z lwa.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Godzinę temu, szumrak napisał(a):

Ile za kierownicę?

Za kierę 140 zł z przesyłką, za poduszkę z przyciskami 130zł.

6 minut temu, piotr520 napisał(a):

Kierownica po ściągnięciu starej skóry pewnie sporo straciła na średnicy.

Nawet nie, ale dla porównania zmierzę jej przekrój oraz tej co mam w aucie.

8 minut temu, piotr520 napisał(a):

Jakby taką matę pod grzanie fotela podłączył?

Jednocześnie fotel i kierownicę ? Ciężko powiedzieć. Nie wiem jakiej mocy jest mata fotela. Jak są porównywalne to można przeciążyć sterownik fotela. Jak różnica w mocy byłaby duża to sterownik nie zauważy, ale fotel będzie gorący, a kierownica nie bardzo.

To chyba nie ma sensu. Już myślałem nad ogrzewaniem w drugim aucie kierownicy trójramiennej, bo tam nie było takiej opcji i chyba lepiej to zrobić oryginalnie jak Chińczyk proponuje czyli on/off, albo z regulacją mocy (85zł). Przełącznik poza widokiem, ważne, że cel osiągnięty. 

przecznik.jpg.255124625adcc0f06821a413eb4254f0.jpg

Jeszcze opis z TIS'a jak działa oryginalna ogrzewana

Kontrola temperatury

Temperatura kierownicy mierzona jest przez czujnik temperatury umieszczony na elemencie grzewczym. Sterowanie elektroniczne zapewnia możliwie najszybsze nagrzanie kierownicy do określonej temperatury 36°C. Tuż przed osiągnięciem tej temperatury moc grzewcza kierownicy zostaje zmniejszona.

Po osiągnięciu ustawionej temperatury temperatura kierownicy jest kontrolowana za pomocą sygnału modulowanego szerokością impulsu. Gdy temperatura kierownicy jest wyższa od wartości zadanej, element grzejny działa przez 10% cyklu grzewczego. Ogrzewanie kierownicy pozostaje włączone, a sterowanie jest nadal aktywne.

Element grzejny i monitor włączenia wyłączają się w przypadku przerwy lub zwarcia czujnika temperatury.

Układ ogrzewania kierownicy jest monitorowany. Funkcje monitorujące sprawdzają, czy kierownica nagrzewa się w określonych granicach temperatur. Jeśli w tym czasie nie nastąpi wzrost temperatury, ogrzewanie kierownicy i kontrolka działania zostaną wyłączone.

Charakterystyka napięcia

Element grzejny kierownicy wyłącza się w przypadku zbyt niskiego lub zbyt wysokiego napięcia.

Element grzejny zostanie wyłączony, jeśli napięcie zasilania na wyłączniku spadnie poniżej 11,6 V na 5 sek. Monitor włączenia w przełączniku pozostaje aktywny. Stan ogrzewania kierownicy zostaje zachowany. Ogrzewanie kierownicy zostaje ponownie włączone, gdy napięcie zasilania wzrośnie powyżej 12,4 V na 5 sek.

Element grzejny wyłącza się, jeśli napięcie zasilania na wyłączniku wzrośnie powyżej 16,5 V na 5 sek. Monitor włączenia w przełączniku pozostaje aktywny. Stan układu ogrzewania kierownicy zostaje zachowany. Ogrzewanie kierownicy włącza się ponownie, gdy napięcie zasilania spadnie poniżej 15,5 V na 5 sek.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
21 godzin temu, piotr520 napisał(a):

Kierownica po ściągnięciu starej skóry pewnie sporo straciła na średnicy.

28mm vs 25mm bez obszycia mierzone w krótszej średnicy, bo przekrój nie jest kołem. Właściwie to nie wiem co dają te pomiary, bo po założeniu nowej skóry wymiar powinien wrócić do nominalnego. Zastanawia mnie tylko czy nowe obszycie jest mierzone do nałożenia na stare czy bez ? Jak się okaże, że jest za duże..., ale w sumie to mata powinna też coś dodać po grubości.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

W aukcji skóry którą zakładałem u siebie, był akurat opis, że bez ściągania starej skóry. Niby obwód kierownicy delikatnie się zwiększył, ale jak dla mnie na plus, taką bardziej do ręki bym powiedział.Z resztą i tak musisz przymierzyć na kierownicę, żeby nie poprawiać tak ja, bo było za luźno. 

Udało ci się dostać całą gładką?

Po czterdziestce człowiek ma, trochę z osła, trochę z lwa.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Nie znalazłem gładkiego obszycia w masowej sprzedaży więc zamówiłem to co było dostępne. Za dwa tygodnie powinno dotrzeć to przymierzę.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Mata dotarła, są postępy :classic_biggrin:

IMG_20240414_121113.thumb.jpg.e2c507112216b4aa15a4093b51ce1eb1.jpg

Na dole kierownicy zrobiłem kokon do testów, żeby ogrzewać termistor. Widać, że moduł grzania działa autonomicznie pod warunkiem, że MFL z przyciskiem od grzałki również jest podłączony do zasilania. Rezystancja maty około 4 Ohm, prądu bierze trochę ponad 2A przy zasilaniu 13V. Nagrzewa się tak jak w specyfikacji, czyli około 36-38C po czym zasilanie grzałki jest modulowanie on/off. 

Budowa maty to linka grzewcza, średnica max 0,2mm przyszyta do fizeliny. Niestety po długości brakuje około 10 cm. Zastanawiam się tylko którą stroną przykleić ją do kierownicy. 

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Czyli działa jak powinno 😎👍. Rezystor znajduje się po środku dolej części kierowcy?

Jeszcze co do taśmy, to podchodzi też numer 8375404.

Po czterdziestce człowiek ma, trochę z osła, trochę z lwa.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Tak, termistor jest na dole koła kierownicy.

czujnik.jpg.b0ca7a9330f8ff70c14200eac0631491.jpg

 

Opublikowano
W dniu 7.04.2024 o 10:58, piotr520 napisał(a):

musisz przymierzyć na kierownicę, żeby nie poprawiać tak ja, bo było za luźno. 

ja wspomogłem się cieniuteńką taśmą dwustronną klejoną na wieniec i klejem butaprenopodobnym którego użyłem na ramiona kierownicy. I też obszywałem na starą skórę. Nieco "pogrubasiło" wieniec, ale mi to odpowiadało.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Założona "mata grzewcza". Musiałem ją rozdzielić na dwie części tak, żeby u góry była ciągłość powierzchni grzewczej, brakująca część została na dole w miejscu podłączenia kabli.

IMG_20240420_150950.thumb.jpg.a4e718877a832b621bc9b0112d448288.jpg

IMG_20240421_103647.thumb.jpg.c30c049eae638e860f2d8c0d4e238c0a.jpg

IMG_20240421_103659.thumb.jpg.746859a75161bfa60d85ce6dd18a8557.jpg

Jestem w trakcie obszywania pokrowca. Formatka niestety nie jest idealnie dopasowana. Musiałem przyciąć na szerokość 9,5 cm, bo na gołą kierownicę jest za duża, natomiast w niektórych miejscach brakuje materiału więc tym bardziej będzie brakowało bez ściągania starej skóry.

IMG_20240421_104850.thumb.jpg.2056d28d93ed02a71166592478483b80.jpg

 

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Czy li skóry mają taki rozmiar jak im się akurat uda. Ważne że za mała nie jest. Teraz trochę cierpliwości przy szyciu.

Po czterdziestce człowiek ma, trochę z osła, trochę z lwa.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Po prostej jakoś szło, najgorsze były zakręty 😄 Taki na przykład babol, że obciąć nadmiaru nie można, bo szwy będą się rozchodzić.

IMG_20240422_131942.thumb.jpg.97d065b3fe48dc237e67c3454f80e21e.jpg

 

Tu widać, przesunięcie między łączeniami kawałków skóry jakby jedna strona była krótsza, albo tak się ułożyło.

IMG_20240422_141648.thumb.jpg.c20e801f1018fa849c1e0b36ac8c2cd7.jpg

 

Skóra naprężona jak na kindybale, aż żyły prześwitują 😂

IMG_20240422_141828.thumb.jpg.7c9a7eeb6fd2689b78a78e4d3e06eec9.jpg

 

Generalnie uważam, że wyszło całkiem nieźle biorąc pod uwagę, że koszt materiału to 36zł.

IMG_20240422_144159.thumb.jpg.72cbfd3fa5bd1c5dae666099a7d0aeef.jpg

Teraz trzeba to zamontować czyli z drugiego auta zdjąć zwijak 🤦‍♂️, bo tamten jest z dodatkowymi stykami plus okablowanie zapewne.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Jak dla mnie baja 😎👍, za tę kasę warto się trochę pomęczyć, efekt jest i satysfakcja.

Po czterdziestce człowiek ma, trochę z osła, trochę z lwa.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Dziękuję 😉

Jak jest mocowany ten kapsel na poduszce ? Jest wgnieciony jakby ktoś pięścią naparzał w klakson. Można go przełożyć bez zniszczenia z drugiej poduszki ?

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Kiera naprawdę fajnie wyszła, do tego kształtu poduszki nawet ta perforowana skórka pasuje.

Nawet zepsuty zegar dwa razy na dobę pokazuje właściwą godzinę ;)
Opublikowano
23 godziny temu, Fuser napisał(a):

Jak jest mocowany ten kapsel na poduszce ?

ponoć próba zdjęcia tego kapsla, kończy się wybuchem poduszki.... 

Też to chciałem zrobić, ale trzyma mocno, więc odpuściłem i przykleiłem nowy znaczek na stary - nie widać różnicy

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)
1 godzinę temu, 520i napisał(a):

ponoć próba zdjęcia tego kapsla, kończy się wybuchem poduszki.... 

To pod logo BMW jest dodatkowy zapalnik? 

🤪

Edytowane przez szumrak
Nawet zepsuty zegar dwa razy na dobę pokazuje właściwą godzinę ;)
Opublikowano (edytowane)
21 godzin temu, szumrak napisał(a):

To pod logo BMW jest dodatkowy zapalnik? 

tego nie wiem. natomiast jak wbiłem w YT jak zdjąć logo, wyświetlił mi się film. Facet próbuje zdjąć to logo i efektownie wybucha poduszka.

Nie wierząc (czego ludzie nie zrobią dla chwili "sławy"), zacząłem szukać w internecie na forach i znalazłem identyczne pytanie z odpowiedzią- przestrogą - poduszka wybucha....

więc temat odpuściłem i nakleiłem nowe na stare.

W kraju, mam dodatkową poduszkę, więc w lipcu jak będę w chacie to spróbuję zdjąć to logo....

Edytowane przez 520i
  • 2 tygodnie później...
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

OK, zatem ciąg dalszy. Zmieniłem zwijak na ten z dodatkowymi stykami do grzania. To było w miarę proste, zabawa zaczyna się z okablowaniem, bo w schematach trzeba zwracać uwagę, żeby patrzeć na wersję z nowym zwijakiem (od 03/1999), bo jest wtyczka z większą ilością pinów. MFL nie miałem oryginalnie więc brakowało kabli we wtyczce. 

To jest oryginał wtyczki z drugiego auta gdzie jest MFL

IMG_20240502_144023.thumb.jpg.00b3d43596c78fac87a392ca91079af7.jpg

Jak nie ma MFL to brakuje wtyków 8 (tempomat),9 (I-bus), 10 (zasilanie MFL). Obrazek dotyczy DDE4.

MFLdiagram.jpg.d891a09f17603f44dc7914dfecb407fd.jpg

Zasilanie wpinamy pod bezpiecznik F44 lub bardziej elegancko do punktu wspólnego X10022. I-BUS do punktu X939 (zegary HIGH) lub jako K-BUS X10116 (licznik LOW choć w tym przypadku to pewnie nie ma większego znaczenia, bo obie linie są zwarte).

Zasilanie grzałki kierownicy jest na osobnym bezpieczniku F34 bezpośrednio ze stacyjki.

stacyjka.jpg.8d9246468cf24d74e1d4f2724f5a06a5.jpg

Niestety; czego nie zauważyłem wcześniej, tego kabla nie ma. Zdecydowałem się dociągnąć go do skrzynki bezpieczników, bo już położyłem kabel powrotny do zasilania grzałki po bezpieczniku. Styk nr 9 kostki stacyjki jest pusty i podpasował tam konektor tulejkowy z wtyczki siłownika drzwi, akurat miałem :) 

Do montażu tym podobnych doposażeń polecam zakupić używaną listwę bezpiecznikową i wyjmaki. Ciężko się wyciąga konektory, ale jest to do zrobienia.

Na razie tyle, jeszcze całości nie ogarnąłem :)

 

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

No pięknie czekamy na ciąg dalszy.

Nawet zepsuty zegar dwa razy na dobę pokazuje właściwą godzinę ;)
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

@szumrak Jak już potrafisz kontrolować I-BUS'a to pewnie dałbyś radę, żeby przechwycić sterowanie obiegiem powietrza z MFL i przerobić to na załączanie grzałki. Na Arduino termostat to już chyba nie będzie duży problem byle kontrolować ten przycisk. Wtedy można byłoby zaadaptować zwykłą kierownicę MFL na kierownicę podgrzewaną.

Jak już podłączę tę MFL to muszę jeszcze zakodować ? I tempomat też będzie działać P&P ? Nie, żeby mi był niezbędny, ale jak już jest w komplecie... W manualu podobno potrzebny jest jeszcze sygnał wciśniętego sprzęgła. Nie wiem czy jest tam jakiś czujnik, czy trzeba jeszcze coś dokładać, nie zaglądałem.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Będzie działać bez kodowania. Jak nie masz czujnika przy sprzęgle to musisz go dołożyć. Odnośnie zmiany sygnału z obiegu wewnętrznego MFL to już mi się w głowie zrodził pomysł i nawet szukałem gotowego programu na Arduino termostat PID, ale to raczej odległy temat.

😉

 

Nawet zepsuty zegar dwa razy na dobę pokazuje właściwą godzinę ;)
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Kierownica po testach. Obszycie ma jednak wadę technologiczną. W oryginale szew na ramionach występuje od spodem, jest poza obszarem chwytu. Wersja chińska ma szew od góry i dołu co trochę przeszkadza przy trzymaniu.

szew.thumb.jpg.198d481fbab106a98ee0c3e104674ef3.jpg

Grzeje natomiast wspaniale, akurat było chłodno 13C więc odczucia całkiem adekwatne. Jednak czujnik temperatury powinien być bardziej przykryty grzałką, bo bezwładność cieplna jest za duża. Po prostu mocno grzeje, a obszar gdzie jest czujnik jest bardzo długo zimny. Oczywiście nie będę tego zmieniał, według Chińczyka grzałka jest dostosowana do pracy ciągłej.

MFL działa prawidłowo, ale dziwnie się jeździ z tempomatem w manualu :classic_huh: Nie jest to takie płynne jak w automacie, wyczuwa się lekką nerwowość.

Podsumowując upgrade uznaję za udany :classic_smile:

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.