Skocz do zawartości

Opony lato/zima dla iX


Pe.te

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze

W innym wątku pojawił się temat kół i felg do iX, tutaj dwa słowa o oponach.

Na letnich kołach (21 cali) mam fabryczne opony Bridgestone Alenza 001.
Mogę na ich temat póki co napisać, że są niestety głośne (głośniejsze niż wymienione dalej zimowe Michelin). Miałem już kiedyś w jednym z BMW opony Bridgestone (model Turanza) i było z nimi dokładnie tak samo, wtedy wymieniłem je na Continental.

Ciekawe natomiast jest to, że Bridgestone Alenza 001 w homologacji BMW (czyli z "gwiazdką") ma nie tylko inną mieszankę ale także nieco inny bieżnik niż standardowa wersja tej opony.
Według informacji prasowych ta opona w wersji dla BMW (mająca dodatkowo oznaczenie “EV”) została specjalnie dostosowana do samochodów elektrycznych, a konkretnie właśnie do iX.

https://press.bridgestone-emia.com/en-ie/bridgestone-develops-bespoke-ev-ready-tyres-for-bmw-ix/

Przy zakupie kolejnego kompletu opon letnich będę jednak celował w Yokohama Advan Sport v107 (mam z nimi świetne doświadczenia w iX3) lub w Michelin Pilot Sport 4 SUV (oba wymienione modele są przystosowane do aut elektrycznych).

Jeśli zaś chodzi o koła zimowe to obute są w opony Michelin Pilot Alpin 5 SUV (również w rozmiarze 21”).
Nie jeździłem jeszcze na nich w iX w zimie, mogę póki co napisać że są ciche, ale dokładnie ten sam model używałem w iX3 przez cały ostatni sezon zimowy i sprawowały się tam doskonale, więc w iX zakładam powinno być podobnie. To bardzo dobre opony.

Z zimowych kół do iX w ofercie BMW są jeszcze dostępne koła z oponami Goodyear Ultragrip Performance+ (przykładowo kola 21” można wybrać z oponami Michelin lub Goodyear).

P.S.
Żaden wariant oryginalnych kół do iX, ani letnich ani zimowych, nie jest natomiast dostępny z oponami RunFlat.

Edytowane przez Pe.te
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Te Micheliny mam też w iX3 oraz x5 i są rewelacyjne. Zarówno dobrze trzymają, szczególnie przy RWD w iX3, ale są komfortowe i przede wszystkim ciche (także w deszczu).

Edytowane przez BMFun
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...
  • Zasłużeni forumowicze

Zauważyłem ciekawą (albo raczej nieciekawą) cechę wspomnianych powyżej zimowych Michelin Pilot Alpin 5 SUV w rozmiarze 21 cali (255/50).

Otóż przy prędkości 130 km/h te opony robią się głośne (wpadają w jakiś rezonans objawiający się głośnym buczeniem). Ta zwiększona głośność występuje mniej więcej w przedziale prędkości od 127 do 133, przy 125 i mniej oraz 135 i więcej opony robią się znacznie cichsze.

Te same opony w rozmiarze 245/50 R19 (w iX3) nie mają tej cechy. Dziwne o tyle, że różnica szerokości 255 vis 245 jest bardzo niewielka (więc i różnica rzeźby bieżnika jest bardzo niewielka).

Muszę zmienić przyzwyczajenia, bo często na tempomacie ustawiałem akurat 130km/h, jako że dla tej prędkości zużycie energii w iX jest jeszcze całkiem przyzwoite.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
  • Zasłużeni forumowicze
W dniu 25.11.2023 o 22:36, BMFun napisał(a):

Te Micheliny mam też w iX3 oraz x5 i są rewelacyjne.

Jaki rozmiar tych opon masz w X5…?

Bo po zrobieniu ok. 2000km stwierdzam, że w iX3 one są znacząco cichsze niż w iX, mimo że w iX3 są ROF.

Taka nieduża różnica szerokości (iX3 245, iX 255), a taka zauważalna różnica…

Edytowane przez Pe.te
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
W dniu 13.01.2024 o 19:42, Pe.te napisał(a):

Jaki rozmiar tych opon masz w X5…?

Bo po zrobieniu ok. 2000km stwierdzam, że w iX3 one są znacząco cichsze niż w iX, mimo że w iX3 są ROF.

Taka nieduża różnica szerokości (iX3 245, iX 255), a taka zauważalna różnica…

Przód i tył: 295/35R21 107V XL. Model: Michelin Pilot Alpin 5 SUV*

W żadnych nie zauważam hałasu, ale przyjrzę się.

Edytowane przez BMFun
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
  • Zasłużeni forumowicze

Taka ciekawostka - BMW w iX stosuje opony "akustyczne", zwłaszcza w przypadku większych rozmiarów.
Technologia polega na zastosowaniu poliuretanowej pianki o właściwościach tłumiących, która wyściela czołową ściankę opony.

 

Większość producentów stosuje "ciągły" pas pianki na całej długości ścianki czołowej:

1.jpg.aa12f4a02804da399e99c225f360b970.jpg

2.jpg.679126078e4e84b6006eea37133affeb.jpg

Natomiast Pirelli najczęściej stosuje rozdzielne fragmenty pianki:

3.jpg.ad227e1d2fcd600671031cfe5709b4fc.jpg

 

 

Jeśli chcecie sprawdzić czy macie opony akustyczne - poszukajcie na oponach jednego z poniższych oznaczeń:

BridgestoneB-silent.jpg.06edf5bca226fdae79dc9539470d1b38.jpg
Bridgestone B-Silent

MichelinAcoustic.jpg.8f978fa2c4def19c59f30d15f9f1e45f.jpg
Michelin Acoustic

ContinentalContiSilent.jpg.7aa7a4535dbc729d3fdeb8ff6a966e22.jpg
Continental ContiSilent

GoodtearSoundComfort.jpg.76cac6c4f1e4c749119c02f06456ba0b.jpg
Goodyear SoundComfort

PirelliPNCS.jpg.3f971efc2de8e3484ec59a8f5f0f6205.jpg
Pirelli PNCS

 

 

Ww. technologia redukuje głównie szumy o niskich częstotliwościach (buczenie)

ckh6a3av000ov01eyp352y3vm-acoustic-technology-prevention_max.thumb.webp.446b3486377aa10c28ce5d106d4b6301.webp

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Ale to nie jest żadne zaskoczenie, bo jak wiadomo w elektrykach "słychać z zewnątrz wszystko lepiej", więc producenci często sięgają po te opony.
Zwłaszcza, że koszt niewielki w stosunku do zwykłych wersji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)
W dniu 25.11.2023 o 16:31, Pe.te napisał(a):

Na letnich kołach (21 cali) mam fabryczne opony Bridgestone Alenza 001.
Mogę na ich temat póki co napisać, że są niestety głośne (głośniejsze niż wymienione dalej zimowe Michelin

Od tygodnia mam z powrotem letnie koła i... już tesknię za zimowymi Michelin'ami.
Ależ te Bridgestony są głośne - to chyba najgłośniejsze moje opony od wielu lat (mimo, że są w wersji B-Silent, czyli z pianką).

Co ciekawe one potrafią też być ciche - jeśli nawierzchnia asfaltowa jest gładka, wtedy robią się zaskakująco ciche.
Jednak duża część dróg w Polsce (nawet szybkiego ruchu) ma dosyć chropowatą nawierzchnię - i tam te opony są niestety głośne 😒 Nie wspomnę już o nawierzchniach betonowych...
Generalnie - są to opony bardzo "wrażliwe akustycznie" na nawierzchnię.

Edytowane przez Pe.te
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...
  • Zasłużeni forumowicze

A’propos letnich Bridgestone Alenza - po pół roku potyczkowania się z koncernami, najpierw z BMW potem z Bridgestone - mam wymienione dwie opony na nowe. Okazało się, że z czterech letnich opon 21-cali (założonych fabrycznie) dwie mają parametry całkowicie poza normą, dwie pozostałe są kiepskie, ale parametry (niestety) łapią się w normie, więc nie zostały wymienione.

A konkretnie chodzi o bicie boczne opon - czyli obrazowo - jak opona się kręci, to patrząc na nią z góry nie pracuje ona idealnie w osi tylko widać niewielkie ruchy w boki. To ładnie wychwytuje i mierzy sprzęt Hunter.

BMW wypięło się całkowicie - to pierwsza duża wpadka Inchcape Warszawa, po ponad 12 latach współpracy z nimi. Zdaniem BMW (a przynajmniej serwisu Inchcape) opony nie podlegają gwarancji BMW (mimo że kupione wraz z samochodem, certyfikowane, etc. - no po prostu bzdura). W każdym razie serwis robi wszystko aby - mówiąc krótko - klient dał spokój i nawet nie zadali sobie trudu aby cokolwiek zdiagnozować.

Stwierdziłem, że szybciej będzie zareklamować bezpośrednio w Bridgestone. I faktycznie było szybciej - zaprosili na testy (na wspomnianego Hunter’a), zakwalifikowali dwie sztuki do wymiany, pozostałe dwie mimo że miały kiepskie parametry, mieściły się w normie. Nie dali się przekonać na wymianę całości - mimo iż wygląda na to, że wypuścili trefną serię produkcyjną. Twierdzili, że taki problem jak u mnie to jednostkowe przypadki - no super, tylko u mnie było to 50% (jak nie więcej, biorąc pod uwagę kiepskie parametry pozostałych dwóch).

Tak czy siak - jak macie jakiekolwiek podejrzenia co do Bridgestone Alenza, radzę nie odpuszczać, bo fabryka (polska nota bene) ma jakieś problemy z jakością, a zwłaszcza z kontrolą jakości po produkcji. Połowa opon założonych na auto miała wadę produkcyjną!

P.S. Dodam, że na nowe opony czekałem grubo ponad 2 miesiące (mimo, że szło to bezpośrednią ścieżką w Bridgestone).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Mieliśmy podobny problemy z Continental w EV6. Serwis umywa ręce, temat załatwiony bezpośrednio z Continental: 2 nowe opony w ramach gwarancji. 2 pozostałe też ledwo w granicach normy.

W C43 AMG też mieliśmy problemy z Pirelli. Generalnie najmniejsze problemy mieliśmy w ostatnich latach z Hankook, które seryjnie stosuje na przykład Audi. DO EV6 na pewno takie będą następne, w IX jeszcze nie badałem tematu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
  • Zasłużeni forumowicze
W dniu 24.12.2023 o 19:13, Pe.te napisał(a):

Zauważyłem ciekawą (albo raczej nieciekawą) cechę wspomnianych powyżej zimowych Michelin Pilot Alpin 5 SUV w rozmiarze 21 cali (255/50).

Otóż przy prędkości 130 km/h te opony robią się głośne (wpadają w jakiś rezonans objawiający się głośnym buczeniem).

Michelin wymienił mi cały komplet opon, w ogóle nie dyskutowali, po prostu wymienili. W takich wypadkach widać różnicę pomiędzy marką premium, a „uważającą się” za premium. Bridgestone powinien się uczyć.

Tak czy siak, mam jakiegoś wyjątkowego pecha do opon w tym aucie, nie zdarzyło mi się to nigdy wcześniej.

Jeśli chodzi o Michelin - to tak samo jak w przypadku Bridgestone - serwis BMW umył ręce. Reklamacja została zrealizowana przez dealera Michelin, swoją drogą bez porównania szybciej niż w przypadku Bridgestone.

Przy okazji poniżej oznaczenie opon z wbudowanym „chipem”, dzięki któremu auto „wie” jakie opony są założone (sezon, rozmiar) - mam na myśli automatyczne wykrywanie ogumienia z poziomu iDrive.

74947168815__FAFBEDFA-6AE7-4253-B8E2-AD4EDEDDDF09.thumb.jpeg.92281ffe9e0546bce2009be01e065958.jpeg

Edytowane przez Pe.te
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.