Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Dół jest odkryty bo coś chłodzić musi i cały czas sprawdzam temperaturę płynu. Zresztą warunki otwarcia przesłony są dość wysokie stąd @Oreł może mieć ciągle zamknięte. Jeśli się to sprawdzi w naszych zimowych warunkach to dołożę sobie rozwiązanie oryginalne. Używane żaluzje można dostać za 200zł, przekaźnik i kilka kabelków to groszowe sprawy.

.

Cytat

The DDE control unit opens or closes the radiator shutter depending on the operating range.

The radiator shutter opens at:

  • Coolant temperature > 100 °C (closes at < 95 °C)
  • Speed > 180 kph (closes at < 140 km/h)
  • Speed request for electric fan > 1600 rpm (closes at < 1380 rpm)
  • Speed request for electric fan by air conditioning system > 1600 rpm (closes at < 1050 rpm)
  • Winter safety function:
    • Window wipers ON and
    • Speed between 65 km/h and 125 km/hand
    • Ambient temperature between -8 °C and 2 °C
  • Electric fan after-run
  • With automatic transmission: transmission temperature > 115 °C (closes at < 110 °C)

During trailer towing, the radiator shutter is permanently opened if the trailer is connected to the trailer module.

The winter safety function prevents the radiator shutter from freezing shut while the vehicle is being driven in wet or snowy conditions.

 

Edytowane przez raz3rek
  • Lubię to 1
Opublikowano
W dniu 29.11.2023 o 18:17, Kuj0n napisał(a):

Przez Was/ dzięki Wam ostatnio sprawdzałem temperaturę płyny żeby porównać.. Okazało się, że jak porobiło się trochę zimniej na zewnątrz (-5) to temperatura płynu leeeeeedwo dobijała do 82stropni i średnio utrzymywała się w trasie na 80stopniach. Nie czekając długo kupiłem termostat i płyn, kupiłem Meyle (88stopni) bo prawie 400zł za sam oryginalny wkład... Za drogo dla samego eksperymentu 🙂

Dzisiaj wymieniłem termostat, jak wracałem z pracy to było -1 ale temperatura płynu 89-92 stopnie. W korku stało 90. 

Stary termostat przejechał 230kkm.

Będę sprawdzać jutro rano jak będzie zimniej bo robiłem screeny i będę miał porównanie prędkości nagrzewania. 

Dużo roboty aby ten termostat wymienić? Ciekawe jak ten Meyle będzie się sprawował u ciebie w lato. Żeby nie było tak, że przy wysokich temperaturach na dworze silnik zacznie się gotować😁

Opublikowano
W dniu 30.11.2023 o 10:49, raz3rek napisał(a):

Czujnik pokazuje +5* więcej niż temperatura na zewnątrz po 12h postoju. Nie mam żaluzji i pewnie dlatego dłużej się nagrzewa. Znalazłem takie coś w TIS odnośnie czujnika temperatury.

 

@Oreł Na jakiej zasadzie działają te żaluzje? To jest sterowane elektronicznie czy podciśnieniowo?

Nie taniej i prościej najpierw wymienić termostat tak jak to zrobił @Kuj0n i zobaczyć czy pomogło?🙂

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
4 godziny temu, Smolki06 napisał(a):

Dużo roboty aby ten termostat wymienić? Ciekawe jak ten Meyle będzie się sprawował u ciebie w lato. Żeby nie było tak, że przy wysokich temperaturach na dworze silnik zacznie się gotować😁

Wszystko zajęło godzinę. 

Zobaczymy latem, na razie czy korki czy autostrada temperatura 89-93*.

spacer.png

Opublikowano
6 godzin temu, Smolki06 napisał(a):

Nie taniej i prościej najpierw wymienić termostat tak jak to zrobił @Kuj0n i zobaczyć czy pomogło?🙂

A na jaki termostat wymienić nowy oryginalny BMW?

  • Lubię to 2
Opublikowano (edytowane)
13 godzin temu, raz3rek napisał(a):

A na jaki termostat wymienić nowy oryginalny BMW?

Podobno polecają aby montować Behr, że niby trzyma idealnie temp.

 

Edit: Teraz doczytałem, że "Ze skutkiem na dzień 30 września firma MAHLE przejęła większość udziałów w firmie Behr. Produkty Behr są sprzedawane teraz pod marką MAHLE Behr."🤪

Edytowane przez Smolki06
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)

Do B47 nie miałem wyboru z termostatem. Behr/mahle nie robi termostatu do b47 a nie znalazłem info kto robi wkłady na pierwszy montaż. Na oryginalnym wkładzie nie ma żadnych oznaczeń.

Jakbym robił w N to brałbym behra. 

Edytowane przez Kuj0n

spacer.png

Opublikowano (edytowane)

Po przygodach z termostatem w 1.9TDI nie patrzę nawet w stronę zamienników tylko wolę dołożyć i mieć święty spokój. BMW 11517805192 działa identycznie jak fabryczny z 2009 roku który wymieniłem 2 lata temu. Co ciekawe występuje również OE 11518512234 który niby z wyglądu jest identyczny ale dlaczego są dwa różne numery części? Szukając zamienników znajduję ten sam dla N47 i N47N czyli Behr TX 163 87D ale już z innych firm typu Meyle czy Febi numer jest różny.  Ktoś wie co zmienili?

Ciekawe jak wygląda kwestia uruchomienia tych kurtyn bo schemat jest dość prosty.

 

radiator_flap.jpg

Edytowane przez raz3rek
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)

Zasady działania rolety / żaluzji chłodnicy silnika.                                    Żaluzje/rolety otwierają się jeżeli jeden z ponizszych warunków zostanie spełniony:

1. temperatura płynu wzrośnie powyżej 100°C (po spadku poniżej 95°C, rolety ponownie się zamkną),

2. prędkość pojazdu przekroczy 180 km/h (poniżej 140 km/h ponownie się zamkna).

3. sterownik silnika (DDE) zażąda prędkości obrotowej wentylatora powyżej 1600 obr/min (ponownie się zamkną przy prędkości poniżej 1380 obr/min),

4. sterownik klimatyzacji (IHK lub IHKA) zażąda prędkości obrotowej wentylatora powyżej 1600 obr/min (ponownie się zamkną przy prędkości poniżej 1050 obr/min),

5. temperatura oleju w skrzyni automatycznej przekroczy 115°C (tylko w autach z automatyczną skrzynią biegów),

6. podczas holowania przyczepy ale tylko w przypadku podaczenia oświetlenia.

oraz gdy:

a) wycieraczki szyby czołowej są włączone,

b) prędkość pojazdu pomiędzy 65 km/h a 125 km/h,

c) temperatura otocznia -8°C do +2°C (wszystkie 3 warunki muszą być spełnione).

 

Opis działania.....

Układ sterujący silnika w sposób ciągły oblicza wymagane chłodzenie. Układ sterowania silnikiem otwiera żaluzję chłodnicy tylko wtedy, gdy rzeczywiście potrzebny jest wyższy poziom powietrza chłodzącego.

 

Podczas jazdy zamknięta osłona chłodnicy skraca fazę nagrzewania silnika, ponieważ temperatura robocza jest osiągana szybciej, jeśli otoczenie jest lepiej hermetyczne. Przepływ powietrza przez chłodnicę powoduje duży opór aerodynamiczny wraz ze wzrostem prędkości jazdy. W wyższych zakresach prędkości drogowych zamknięta osłona chłodnicy poprawia aerodynamikę. Zmniejsza to zużycie paliwa, a tym samym poziom emisji podczas jazdy silnikiem spalinowym.

 

Awaria rolet....

Napęd żaluzji chłodnicy pozostaje w pozycji, w której znajdował się w momencie wystąpienia usterki.

 

Blokada osłony chłodnicy zostaje również wyłączona w przypadku wykrycia usterki czujnika temperatury płynu chłodzącego lub wentylatora elektrycznego.

 

_________________________________________

 

 

Mój silnik to N47 , 184km + automatyczną skrzynią biegów + rolety.

Auto mam garażowane tak więc czas nagrzewania płynu chłodzącego jest dużo szybsze.  Termostat OE , wkład + obudowa wymieniłem 50kkm temu - obecnie mam 256kkm.

Jak jest chłodniej,  gdy autem jadę 60 80 km/h ( jazda po drogach bez znacznych wzniesień ) płyn chłodniczy rozgrzewa się prawie dwa razy dłużej niżeli , gdy jadę pod delikatne wzniesienie przez 4km. Auto łapie 87°C . Ja osobiście jazdę zaczynam tak, nie włączam klimatyzacji aby wiatrak elektryczny nie wychładzał dodatkowo komory silnika, włączam tryb sport aby silnik utrzymywał obroty zazwyczaj większe niż 1800 obr/min. 

Płyny eksploatacyjne nagrzewania się mniej więcej w takim schemacie .....

- płyn chłodniczy  5 - 10 km. 

- olej silnikowy 10 - 20 km.                   

- olej w ASB 20 - 30 km

Czemu w niektórych BMW wskaźnik temperatury oleju silnika idzie tak samo jak temperatura płynu chłodzącego? Nie wiadomo ale jest to kategoryczny błąd,  który wpływa na to, że wiele osób zaczyna jeździć dużo dynamiczniej widząc 100°C na zegarach, gdzie w rzeczywistości jest niecałe 50°C  doprowadzając do szybszego zużywania się silnika.

Edytowane przez Burza1234
Opublikowano

Niektóre mają osobny pomiar temperatury płynu i oleju.

Tak, wrzuciłem zasadę działania żaluzji na poprzedniej stronie. Ale chciałbym wiedzieć co trzeba zrobić już po podłączeniu przewodów żeby ECU zaczął nimi sterować.

Opublikowano

Rozmawiałem chwilę ze znajomym mechanikiem który sam jeździ bmw e90 od kilku lat i powiedział żeby najpierw wymienić termostat egr, bo to one niby często odpowiadają za niedogrzewanie silnika, a nie ten główny termostat. Tylko nie powiedziałem mu który ja mam rocznik auta, bo nie we wszystkich chyba były dwa termostaty? Ja mam N47 177km 2009r i nie mogę znaleźć nigdzie info czy jest tam termostat egr czy nie ma...

Opublikowano (edytowane)

Temat u mnie dziwnie wygląda i ja nie wiem czy dobrze rozumiem co tam się dzieje pod maską. Dzisiaj zrobiłem 120km ciągiem i cały czas obserwowałem temperatury i w najlepszym momencie wynosiła 85-84 stopnie dopiero po jakiś 50km gdy jechałem cały czas 100-130km\h. Na dworze -5 stopnia

Gdy tylko zwalniałem do jakiś 60-80km\h temperatura spadała do 70-76 stopni, a zwalniając do 40km\h bądź całkowicie się zatrzymując w korku moment temperatura leciała do 69-73 i głównie w takich granicach się kręciła gdy jechałem po mieście.

Zajechałem pod dom, maska do góry i patrzę na węże i teraz nie jestem pewien, bo ten który zaznaczyłem na zdjęciu (termostat) to jest ten od termostatu który puszcza na chłodnicę? Bo jeżeli tak to był zimny jak lód, a ten drugi z opisem (obieg silnik) był ciepły i to jest ten obieg zamknięty gdzie krąży płyn ze zbiorniczka do bloku silnika? Jeżeli dobre węże sprawdziłem to możliwe aby po takiej trasie silnik się nie dogrzał do takiej temp.  aby puścić wodę na chłodnice? Jeżeli faktycznie termostat trzyma dobrze, bo puszcza prawdopodobnie przy 88 stopniach czyli by się zgadzało że wąż jest zimny, bo takiej temperatury silnik nie osiągnął, to jaka jest przyczyna że silnik nie osiąga temperatury roboczej? Zapowietrzony układ?

N47.thumb.jpg.dd0e71c66b01c15c91bf2b861b6b2860.jpg

Edytowane przez Smolki06
Opublikowano

Wąż na górze to odpływ ciepłego płynu do chłodnicy. Wąż na dole to schłodzona ciecz która ma trafić do silnika. Termostat blokuje przepływ dopóki płyn w silniku nie osiągnie 88*C.

To, że po długiej trasie temperatura spada do 70*C jak tylko się zatrzymasz wskazuje raczej na ciągle otwarty termostat.

  • Dziękuję 1
Opublikowano
Godzinę temu, raz3rek napisał(a):

Wąż na górze to odpływ ciepłego płynu do chłodnicy. Wąż na dole to schłodzona ciecz która ma trafić do silnika. Termostat blokuje przepływ dopóki płyn w silniku nie osiągnie 88*C.

To, że po długiej trasie temperatura spada do 70*C jak tylko się zatrzymasz wskazuje raczej na ciągle otwarty termostat.

Ja cały czas byłem przekonany, że termostat puszcza wodę z silnika właśnie tym wężem na dole w chłodnicę, a jednak jest na odwrót🤪 Czyli tak jak myślałem termostat mam do wymiany i ciekawe jak długo auto było jeżdżone z niedogrzanym silnikiem, bo kupiłem je rok temu, a niemiec na bank nie patrzył na temperatury tylko jeździł, ale zawsze chyba lepiej w te stronę niż miał być przegrzany... Wymienię termostat i dam znać czy jest różnica i tak na marginesie to jakaś porażka ze strony bmw, że nie dali podglądu temperatur na komputerze bądź zegarach, bo raczej to istotna sprawa

Opublikowano

Czyli tak jak pisałem. Co do zakrytych górnych wlotów powietrza to koniec końców nie robi to zbyt dużej różnicy. Wczoraj rano było -14°C i nadal długo się nagrzewał. Wychodzi na to, że ten silnik ma mało strat cieplnych i dlatego po 20km nie osiąga 90°C.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Teraz takie części robią, że może i nawet ten Twój ori termostat może być niesprawny. Ja bym spróbował innego na Twoim miejscu.

spacer.png

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)

A jeździsz na włączonej klimatyzacji?

Czy tylko na włączonym nawiewie?

Jakie masz temperatury spalin przed I za DPF i za chłodniczką spalin gdy jedziesz ze stałą prędkością 90 - 120 km/h? Jakią masz temperaturę płynu chłodzącego chłodniczki spalin ( podczas zwykłej jazdy oraz podczas wypalania dpf,  czy wartosci zmieniają sie podczas jazdy lub innych warunków pracy ? ) i oleju automatycznej skrzynki biegów po przejechaniu 10km, 20 km i 30km

Te silniki potrzebują większych obrotów czy prędkości aby złapać temperaturę pracy . Gdy jadę 60 - 70km/h to po przejechaniu 10 km ciężko jest aby złapać 70°C.

Dopiero jak wyjadę na lepszą drogę i lecę ok. 120km/h auto w miarę szybko łapie 86 - 89°C. Po uzyskaniu tej temperatury auto utrzymuje ją,  chyba, że jadę beż gazu z górki,  np. ok. 1km , to temp. potrafi zejść nawet do 82°C ale szybo wraca do 88°C gdy ponownie zaczynam dodawać gazu.

Nie mam tego tematu opanowanego w 100%, niech ktoś mnie poprawi ale są tematy dotyczące dorzucenia do ukladu chłodzenia dodatkowego termostatu bodajże na odcinku silnik - automatyczna skrzynia biegów.  Jak znajdę filmik na ten temat to wkleję go tutaj.

Może się powtórzę... Aby rozgrzać jak najszybciej silnik to nie włączam klimatyzacji, włączam tryb SPORT aby silnik utrzymywał obroty w okolicach 1700 - 2500obr/min. 

 

Filmik znalazłem ale dotyczy serii..... M .....

https://youtu.be/UTGIHcdkG7U?si=j7uXi1vQ3xWceoTE

Edytowane przez Burza1234
Opublikowano

Też staram się trzymać na wyższych obrotach ale znowu skrzynia w trybie Sport zmienia te biegi zbyt agresywnie. Dlatego używam Steptronika i sam przerzucam biegi tak przy 2500obr. Temperatury w trakcie normalnej jazdy są chyba w normie, spaliny 220-300°, za chłodnicą spalin 40-150° a skrzynia ma około 60° po tych 20-25km jazdy z stałą prędkością. No i nie używam klimatyzacji.

Widziałem patent z dodatkowym termostatem do skrzyni biegów. Mam go już kupionego i czeka na montaż. Z tego co pisali w komentarzach można wymontować ten z chłodnicy oleju. Do drugiej generacji N47 nie da się go raczej dołożyć bo chłodnica jest razem z podstawą filtra oleju. U mnie układ jest podobny jak na filmie.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Poobserwuj temperaturę spalin przy różnych prawie stałych prędkościach. 

Nie będę wydawał teraz werdyktu ale moim zdaniem masz trochę za niską temperaturę spalin a one wpływają na szybkość nagrzewania się silnika. Ja u siebie zauważyłem że jadąc ze stałą prędkością oscylują w przedziale 300 - 400°C.

Zobacz też czy pracuje ci mechanizm od klapy obejsciowej spalin w chłodniczce spalin?

Ta temperatura w ASB , 60°C trochę za mała,  powinna wynieść ok. 80°C.... 

Opublikowano

Silnik jest po aktualizacji oprogramowania i żadnych błędów nie ma. Owszem w lecie dobijał do 400°C z temperaturą spalin. Teraz bliżej 300 i trudno się tu czegoś doszukiwać. Ja mam ciągle podejrzenie, że to chłodnica skrzyni biegów bo węże od silnika są gorące a powrotne z tej chłodnicy już letnie więc tam jakiś przepływ musi być a chyba nie powinien.

Resztę sprawdzam zawsze przy wymianie filtrów, chłodnica spalin jest sprawna ale działa trochę inaczej. Do 50°C spaliny idą bypasem. EGR też nie zawsze jest otwarty więc nic dodatkowo płynu nie podgrzewa.

Automat ma wymiennik ciepła przy zderzaku i olej jest ciągle chłodzony powietrzem. Ciężko zagrzać 10L oleju na tak krótkiej trasie.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Zgadza się masz rację. Może to wada jeśli chodzi o montaż chłodnicy oleju ASB.  Jak wiesz moja jest z boku silnika , tam na pewno ma dużo ciepłej + żaluzje 

Opublikowano

Panowie warto założyć termostat wraz z uszczelką obudowy za 147zł

https://allegro.pl/oferta/mahle-termostat-bmw-e90-f30-f10-n47d20-n57d30-a-b-12486662706

Czy szkoda kasy i wystarczy sam wkład za 52zł? Bo to jest chyba trochę chore, że za samą uszczelkę wołają prawie 100zł😲

https://allegro.pl/oferta/meyle-termostat-plynu-chlodzacego-328-228-0010-14130973187

Opublikowano

Meyle to robi dobre łączniki stabilizatora nic wiecej. Ten Behr kosztuje tyle bo podobno jest to część OEM bez znaczka BMW. Uszczelka kosztuje 50zł od Elring/Victor Reinz.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.