Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam!
Zakupiłem samochód z USA który przeszedł konwersję do EU w Holandii (F31, 320D N47T, 2014.12). Niestety mam w nim nietypowy (typowy) problem związany ze stabilizacją Xenonów oraz świeceniem ringów i brewki LED. Ktoś kto to wymieniał założył lampę prawą EU do zamiast USA, pewnie tak samo jest z modułem. Problem staje się nietypowy ponieważ po rozgrzaniu samochodu i przejechaniu kilku(nastu) kilometrów wszystko zaczyna działać, błąd do uszkodzeniu poziomowania świateł znika z dashboardu i jest dobrze. Ktoś kto go robił przede mną zaprogramował wszystkie inne funkcje EU (łącznie z przeciwmgielnymi). 

Podłączyłem się przez ISTĘ i znalazłem cztery błędy związane z tym problemem które znikają po rozgrzaniu.

FEM 8041B6 - Uszkodzony system regulacji zasięgu świateł

FEM 8041BA - Uszkodzony system AHL

FEM D90D16 - Jednostka obsługi świateł (BEL), (LIN): zamontowany jest nieprawidłowy wariant

FEN D90D32 - Moduł sterowania reflektorów (TMS) po prawej stronie (LIN): brakujący slave LIN

W związku z tym że nie wiem czy lampa jest odpowiednio zainstalowana i czy jest zrobiona adaptacja piszę post o pomoc w diagnozie. Czy ściągać zderzak, mierzyć wszystko, rozebrać moduł (możliwe że jest tam wilgoć która paruje i nie robi żadnego zwarcia kiedy jest ciepły) czy po prostu jest to kwestia kodowania. Pozdrawiam!

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Na pewno warto skontrolować wiązkę do lampy, potrafi się przetrzeć o nadkole.
Wyjąłbym też moduł TMS z tej lampy i sprawdził czy nie ma na nim śladów wilgoci.

Z tego co pamiętam to sam TMS jest chyba taki sam w ECE i USA, to kwestia kodowania

Opublikowano
13 minut temu, cursor napisał(a):

Na pewno warto skontrolować wiązkę do lampy, potrafi się przetrzeć o nadkole.
Wyjąłbym też moduł TMS z tej lampy i sprawdził czy nie ma na nim śladów wilgoci.

Z tego co pamiętam to sam TMS jest chyba taki sam w ECE i USA, to kwestia kodowania

Otwierałem jedynie "okno" w nadkolu żeby tam zajrzeć i mierzyłem czy wiązka nie jest uszkodzona - o ile to dobrze zrobiłem to wszystko jest w porządku. Najbardziej stawiam na wilgoć w module albo nieumiejętne kodowanie. Dziwi mnie tylko fakt, że po nagrzaniu samochodu zaczyna działać i nie ma błędów.

Żeby wyturlać moduł muszę zdejmować cały zderzak, prawda?

  • 2 miesiące temu...
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Cześć! Niestety nie. Wprawdzie nie zabierałem się do niego bo trzeba zdejmować zderzak. Możliwe że w tym tygodniu to ruszę. Czekałem na jakieś podpowiedzi ale do momentu aż tego modułu się nie wyciągnie i nie zajrzy to niczego się nie zweryfikuje. Przede wszystkim spróbuję zamienić moduły miejscami (lewy na prawy) i zweryfikuję czy ten sam problem występuje w drugiej lampie. Sprawdzę wilgoć modułu i ewentualne nieprawidłowości przy całej elektronice. Jak się poddam to oddam komuś do zrobienia albo kupię nowy moduł 🙂

Pozdrawiam!

Opublikowano

Mam podobny problem, ale trochę szukałem i dalej nic nie wiem. 

Zamieniłem moduły lamp stronami i ... nic się nie zmieniło. 

ZdjcieWhatsApp2023-12-11o16_40.47_81999853.thumb.jpg.3a4d0492d7e65c24e9d6bcb5873aea0b.jpg

ZdjcieWhatsApp2023-12-11o16_40.35_5f81b686.thumb.jpg.ab8c8a52cd4716dca8eb543aac7857d9.jpg

Sprawdziłem przewody, które idą do FEM:

-A173*4B pin 53 biało-czerony -ok

-A173*4B pin 48 niebiesko-ziolony -ok

-A173*8B pin 49 żółto-brązowy -ok

-a173*8B pin 50 żółto-czerwony -ok

ZdjcieWhatsApp2023-12-11o16_19.11_bbeee574.thumb.jpg.aa9a930fb6c8388a6d604a3077eb0d57.jpg

Opublikowano (edytowane)

Auto z USA, lampy kupione EU. Kodowanie na EU prawa bez problemu, lewa brak komunikacji w E-Sys. 

Obie święcą prawidłowo ringi, kierunki, mijania, drogowe .

Dodatkowo auto "ciągnie prąd". Po wyjęciu bezpiecznika nr 40 (30A) odpowiedzialnego za lampę lewą, nie rozładowuje aku. 

Nie mierzyłem dokładnego poboru, ale po 2 dniach akumulator (nowy-tygodniowy) jest poniżej 12v.

Edytowane przez czarny226
  • 3 tygodnie później...
Opublikowano
W dniu 11.12.2023 o 16:52, czarny226 napisał(a):

Auto z USA, lampy (LED) kupione EU. Kodowanie na EU prawa bez problemu, lewa brak komunikacji w E-Sys. 

Obie święcą prawidłowo ringi, kierunki, mijania, drogowe .

Dodatkowo auto "ciągnie prąd". Po wyjęciu bezpiecznika nr 40 (15A) odpowiedzialnego za lampę lewą, nie rozładowuje aku. 

Nie mierzyłem dokładnego poboru, ale po 2 dniach akumulator (nowy-tygodniowy) jest poniżej 12v.

Małe zmiany.

Popiszę "sam ze sobą" 😪🤣

-sprawdziłem instalację  obu lamp - ok

-czekam na wolny termin elektomechanika, aby spróbował jeszcze raz kodowania. 

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Nie masz w ogole komunikacji z modulem lampy, to jak chcesz go kodowac? Z drugiej strony, to jakim cudem Ci dzialaja wszystkie funkcje lampy, skoro nie ma komunikacji z ECU lampy. Tam by trzeba bylo glebiej wejsc w ten blad i zobaczyc czego dokladnie dotyczy, bo ten polski jezyk w ISTA to zart, a komunikacji odbywa sie CANem i LINem, wiec ciezko powiedziec o co w tym bledzie chodzi i o ktora komunikacje chodzi. Wchodziles w ten blad glebiej?

Opublikowano
W dniu 4.01.2024 o 19:59, mmw napisał(a):

Nie masz w ogole komunikacji z modulem lampy, to jak chcesz go kodowac? Z drugiej strony, to jakim cudem Ci dzialaja wszystkie funkcje lampy, skoro nie ma komunikacji z ECU lampy. Tam by trzeba bylo glebiej wejsc w ten blad i zobaczyc czego dokladnie dotyczy, bo ten polski jezyk w ISTA to zart, a komunikacji odbywa sie CANem i LINem, wiec ciezko powiedziec o co w tym bledzie chodzi i o ktora komunikacje chodzi. Wchodziles w ten blad glebiej?

Nie wiem dlaczego działa i jednocześnie brak komunikacji. 

Spróbuję zamienić lampy stronami, ale to może za jakiś czas. 

błąd_s0384.jpg

Lampa lewa.jpg

  • 4 tygodnie później...
Opublikowano

Mechanik kilka godzin posiedział przy aucie.

Okazało się, że było coś namieszane podczas programowania/ kodowania w FEM (tak powiedział mechanik).

Po odebraniu auta, nadal lampa rozładowuje akumulator. 

Został ustalony nowy termin u mechanika na koniec lutego. 

Ale postanowiłem sam jeszcze trochę pogrzebać i przy pomocy telefonicznej mechanika  okazało się, że winowajcą był przełącznik świateł. 

Wymiana na inny pomogła i przez 3 dni już nie ma komunikatu o spadku napięcia akumulatora. 

Auto naprawione !!! 🥳

 

 

  • 8 miesięcy temu...
Opublikowano

Czesc, odswiezam temat poniewaz mam ten sam blad:
 

FEM D90D16 - Jednostka obsługi świateł (BEL), (LIN): zamontowany jest nieprawidłowy wariant

wlacznik swiatel zamienilem na taki z rolka do regulacji swiatel gora dol


Czy ktos jest w stanie wskazac w E-SYS > FEM w ktorym miejscu sa opcje odpowiadajace za ten wlacznik zeby mu wlaczyc co potrzebuje?

Serdeczne dzieki za wszystkie wskazowki:)

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

BEL_LIN_VAR

Rozumiem, ze nie masz ksenonow? Kupiles wlacznik z dwiema rolkami i przeciwmgielnymi przod i tyl?

Opublikowano (edytowane)

@mmw

mam ksenony i tak dokladnie na taki:
image.jpeg.d4261066c941bfa250822f2e66a9279b.jpeg
tylko nie wiem jak go zidentyfikowac i zrozumiec czym jest co,

BEL = beleuchtung = lighting.

FLC = (automatische) fahrlichtsteuerung = (automatic) headlight control.

NSW = nebelscheinwerfer = front fog lights.

NSL = nebelschlussleuchten = rear fog lights.

LWR = leuchtweitenregulierung = headlight range adjustment (not in North America)


Poki co zostalo jeszcze VAR i LIN 🙂 jutro bede sprawdzal

Edytowane przez misznax
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)

No jak masz ksenony, to powinienes miec samopoziomowanie dorobione, ale jak nie masz i jakos sobie przeglad zawsze zalatwisz, lub diagnosta nie zauwazy, to z tego co pamietam, powinienes miec wlacznik do ksenowow (czyli z jedym pokretlem) a nie halogenow, a taki pokazales na zdjeciu. Jak podlaczysz ten wlacznik i zakodujesz prawidlowo, to on bedzie szukal silniczkow to regulacji lamp, a Ty tam nawet przewodow do tego nie masz, wiec bedzie duqa. Jak zakodujesz na taki bez pokretla, to bedziesz mial blad, czyli tez duqa. 🙂

Dlaczego kupiles wlacznik z dwoma pokretlami skoro oryginalnie miales w aucie z jednym? Czemu nie kupiles takiego samego wlacznika tylko z obsluga tylnych przeciwmgielnych?

A kolejny hit, ktory widze na zdjeciu, to jest to przelacznik do samochodu bez czujnika deszczu/zmierzchu. Jezeli faktycznie kupiles taki jak pokazales, to powiem Ci, ze gratulacje. :)))

Edytowane przez mmw
Opublikowano

Zdjecie z netu pobralem na szybko, zeby pokazac pokretla - Masz w pelni racje, nie zauwazylem ze na zdjeciu brakuje trybu automatycznego na pokretle - mam go rowniez 🙂
I o ile dobrze pamietam (zmeczenie) to bawilem sie ta regulacja juz wiec okablowanie wydaje sie byc kompletne

Wlacznik kupilem tylko dla przycisku przeciwmglowego bo koszt podobny:) a jest szansa, ze bedzie dzialal tylko musze poczekac pare dni zeby juz nie kombinowac przed przegladem bo nawet jak wrocilem do starego to jakis blad potrafil wywalic, po usunieciu i przejechaniu sie jednak sie uspokoil wiec teraz juz do przegladu nic nie ruszam:)

A po czym poznajesz, ze jest on bez czujnika deszczu/zmierzchu?

Opublikowano
W dniu 8.11.2024 o 16:45, mmw napisał(a):

Jak podlaczysz ten wlacznik i zakodujesz prawidlowo, to on bedzie szukal silniczkow to regulacji lamp, a Ty tam nawet przewodow do tego nie masz

Bez przesady... wszystkie lampy w bmw mają silniki regulacji takie same. Bez znaczenia czy masz poziomowanie czy nie. I wszystkim tak samo steruje komputer - różnica jest w tym, ze masz czujniki na wahaczach i komp na ich podstawie reguluje wysokość lamp a w wersji manualnej masz pokrętło i korektę wprowadzasz sam. Nic nie stoi na przeszkodzie aby xenon korygować pokrętłem a lampy manualne autopoziomować. Z punktu widzenia elektryki/mechaniki za tym stojącej to to samo w lampie. 

W dniu 8.11.2024 o 23:11, misznax napisał(a):

Wlacznik kupilem tylko dla przycisku przeciwmglowego bo koszt podobny:) a jest szansa

skoro włącznik kupiłeś wyąłcznie dla przycisku to wyciągnij przycisk z nowego i zamontuj w starym i tyle. Jeśli dobrze pamiętam na płytce w środku wsio jak trzeba jest. Oczywiście kodowanie potrzebne.

W dniu 8.11.2024 o 23:11, misznax napisał(a):

A po czym poznajesz, ze jest on bez czujnika deszczu/zmierzchu?

To nie przełącznik ma czujnik. Czujnik jest przy szybie przedniej. Przełącznik z trybem A z założenia współpracuje z czujnikiem zmierzchu i na tej podstawie zapalają się światła dzienne/mijania.

Opublikowano
1 godzinę temu, kosteg napisał(a):

Jeśli dobrze pamiętam na płytce w środku wsio jak trzeba jest.

Nie ma tylko diody podświetlenia. Ikona na przycisku będzie niepodświetlona 😉

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)
7 godzin temu, kosteg napisał(a):

Bez przesady... wszystkie lampy w bmw mają silniki regulacji takie same. Bez znaczenia czy masz poziomowanie czy nie. I wszystkim tak samo steruje komputer - różnica jest w tym, ze masz czujniki na wahaczach i komp na ich podstawie reguluje wysokość lamp a w wersji manualnej masz pokrętło i korektę wprowadzasz sam. Nic nie stoi na przeszkodzie aby xenon korygować pokrętłem a lampy manualne autopoziomować. Z punktu widzenia elektryki/mechaniki za tym stojącej to to samo w lampie.

Jak jestes taki kozak, to dawaj, zakoduj to tak zeby recznie z pokretla poziomowac ksenony. Chyba nie wiesz o czym piszesz w ogole. Poza tym znajdz w halogenowych lampach z USA silniczki do poziomowania. Nie ma ich tak samo jak nie ma kabli idacych z FEM do sterowania silniczkami. Tylko przy halogenowych lampach wystepuje pokretlo na wlaczniku swiatel i nie dotyczy to samochodu z USA. FEM wtedy steruje silniczkami do regulacji bezposrednio. Regulacja poziomowania w ksenonach jest inaczej rozwiazana i steruje tym modul opierajac sie na informacjach z FEM. Kolega, ktory zadal pytanie, domyslam sie, ze ma fabrycznie ksenony (chyba nawet tam nie sprzedawali F36 bez ksenonow), wiec ma samopoziomowanie niezaleznie czy to auto z USA czy EU. Dlatego MUSI miec wlacznik bez regulacji recznej. Innej opcji nie ma.

Oczywiscie, ze moze zrobic z dwoch wlacznikow jeden i zamontowac przycisk do tylnych przeciwmgielnych, bo plytka z elektronika jest do tego przystosowana. Niestety nie zadziala dioda, tak jak ktos tu wyzej pisal, bo tej diody nie ma. To juz decyzja kolegi czy chce miec to zrobione tak sobie, czy porzadnie.

Gdy pisalem o dorabianiu samopoziomowania, to mialem na mysli oczywiscie przypadek, gdy ma ktos fabrycznie halogenowe swiatla, a doklada ksenony, co czesto ma miejsce w przypadku aut z USA, szczegolnie z uszkodzonym przodem.

Edytowane przez mmw
Opublikowano
9 godzin temu, mmw napisał(a):

Jak jestes taki kozak, to dawaj, zakoduj to tak zeby recznie z pokretla poziomowac ksenony.

Czym innym jest mechanika/elektryka a czym innym możliwosć zakodowania. Zdaje się, że nie przeczytałeś całości tego co napisałem albo nie wyraziłem się wystarczająco jasno:

16 godzin temu, kosteg napisał(a):

Nic nie stoi na przeszkodzie aby xenon korygować pokrętłem a lampy manualne autopoziomować. Z punktu widzenia elektryki/mechaniki za tym stojącej to to samo w lampie. 

W przypadku lamp europejskich masz taki sam układ poziomujący lampę (silniczki) w xenonie i w halogenie. Kwestia czy korygujesz pokrętłem czy robi to "scalak" na podstawie odczytu z czujników na wahaczach.

 

Masz jednak rację w kwestii:

9 godzin temu, mmw napisał(a):

Chyba nie wiesz o czym piszesz w ogole.

Gdyż w f3x lamp usa nie widziałem na oczy i to co napisałem oparłem na doświadczeniach z lampami ze starszych bmw gdzie nie było np żarówek świateł pozycyjnych (czy nawet miejsca na nie i wiazki) ale reszta lampy w usa (oczywiście pomijając wiązkę czyli samo lustro) była taka sama. Tu zagalopowałem się wychodząc z założenia, że nic w tej kwestii zmienić się nie mogło. A jednak skoro piszesz, że nawet z silników zrezygnowali to zmian jest wiele. Przepraszam

 

9 godzin temu, mmw napisał(a):

Gdy pisalem o dorabianiu samopoziomowania, to mialem na mysli oczywiscie przypadek, gdy ma ktos fabrycznie halogenowe swiatla, a doklada ksenony, co czesto ma miejsce w przypadku aut z USA, szczegolnie z uszkodzonym przodem.

To już było oczywiste. Skupiłem się wyłącznie na:

W dniu 8.11.2024 o 16:45, mmw napisał(a):

Jak podlaczysz ten wlacznik i zakodujesz prawidlowo, to on bedzie szukal silniczkow to regulacji lamp, a Ty tam nawet przewodow do tego nie masz, wiec bedzie duqa

Co ze względów przytoczonych wcześniej wydało mi się bzdurą... 

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Tak jak pisalem wyzej, gdy wlacznik swiatel ma reczne pokretlo, FEM reguluje poziom poprzez 4 kable idace bezposrednio do elektrycznego silniczka w lampie. Gdy zakodujesz FEM na taki wlacznik, masz od razu blad braku komunikacji z tymi silniczkami, bo nawet jakbys mial lampy europejskie i te silniczki by w nich byly, to brak jest przewodow miedzy FEM a lampa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.