Skocz do zawartości

mild-hybrid - żywotność silnika - dowody


Sp0k0jny

Rekomendowane odpowiedzi

Hej. Temat wałkowany sporo razy, ale chciałbym tutaj zebrać potwierdzone informacje.

Mam M340i LCI z miękką hybrydą i jest to na porządku dziennym, że w trybie komfort mogę wcisnąć gaz na 3/4 - auto zredukuje, pociągnie obroty do 6k RPM jak nie lepiej, i jak od razu po tej redukcji się zatrzymam to silnik się wyłącza. Oczywiście w głowie od razu pojawia się pytanie, czy rozpędzone turbo nie kręci się właśnie na sucho bez oleju.

Więc pytanie: Czy macie jakieś sprawdzone informacje, że miękkie hybrydy w BMW mają zaadresowany problem natychmiastowego wyłączania rozgrzanego silnika? Może ktoś z Was to rozkręcał i widział na własne oczy, albo pisał do BMW i dostał odpowiedź? Czy w B58 jest jakaś elektryczna pompa oleju która dba o turbo podczas takich scenariuszy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, Borsuczek napisał(a):

Turbosprężarka chłodzona jest dodatkowo płynem. Pompa płynu chłodzącego jest elektryczna.

Ok, jest chłodzona, ale z tego co rozumiem, to łożysko(?) turbosprężarki cały czas pracuje w oleju który pozwala jej kręcić się bardzo szybko i nie zatrzeć tego łożyska https://www.youtube.com/watch?v=2brt7d1j_n4 - trochę tak jak panewki (nie znam się na tym, poprawcie mnie jak piszę głupoty).

No i problem w takim wypadku jest taki, że jak turbo się jeszcze kręci szybko, to nie chcemy przerwać mu natrysku oleju. Więc czy oprócz elektrycznej pompy płynu chłodniczego pompa oleju też jest elektryczna?

Edytowane przez Sp0k0jny
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, maciaba napisał(a):

Może to głupie, ale może turbo ma po prostu hamulec?

Nigdy nie słyszałem o takiej koncepcji. No i tutaj też pewnie problemem by było, że turbo pracuje w dużych temperaturach, więc hamulec mógłby się zużywać i wtedy trzeba by go było czasem pewnie wymienić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
11 godzin temu, Sp0k0jny napisał(a):

Ok, jest chłodzona, ale z tego co rozumiem, to łożysko(?) turbosprężarki cały czas pracuje w oleju który pozwala jej kręcić się bardzo szybko i nie zatrzeć tego łożyska https://www.youtube.com/watch?v=2brt7d1j_n4 - trochę tak jak panewki (nie znam się na tym, poprawcie mnie jak piszę głupoty).

No i problem w takim wypadku jest taki, że jak turbo się jeszcze kręci szybko, to nie chcemy przerwać mu natrysku oleju. Więc czy oprócz elektrycznej pompy płynu chłodniczego pompa oleju też jest elektryczna?

Tak to są panewki czyli techniczne rzecz ujmując łożyska ślizgowe. Ruch wału turbosprężarki względem panewki powoduje samoczynne powstawanie filmu olejowego, który rozdziela obie części. Ten film trwa do momentu gdy wał turbosprężarki się obraca z odpowiednią prędkością nawet gdy pompa oleju już nie pracuje, czyli gdy silnik jest wyłączony. Tak więc ochrona przed samym tarciem mechanicznym jest zapewniona automatycznie. Jednakże podczas pracy łożyska rozgrzewają się na skutek tarcia półpłynnego. Ilość wytwarzanego ciepła zależy od prędkości obrotowej wału turbosprężarki. Dlatego pompa oleju dba o ciągłą wymianę oleju, który odbiera to ciepło. Analogicznie jak w całym silniku. Głównym problemem jest więc temperatura.

Jeżeli wyłączymy silnik, gdy turbo pracowało przez pewien czas na niskich obrotach - temperatura się ustabilizowała czyli olej schłodził łożyska to brak filmu olejowego wystąpi jedynie na krótko przed zatrzymaniem z przyczyn konstrukcyjnych łożysk ślizgowych. Jeśli z kolei wyłączymy silnik za szybko lub wyłączenie nastąpi z powodu dążenia do jak największej oszczędności paliwa i emisji spalin, gdy łożysko jest mocno rozgrzane albo obraca się nadal bardzo szybko to wtedy brak wymiany oleju spowoduje, że olej który w nim jest przegrzeje się i straci część właściwości smarnych. Zapobiega temu włączenie turbosprężarki do obiegu płynu chłodniczego. Płyn przepływający przez gniazda łożysk chłodzi je nawet przy wyłączonym silniku dzięki elektrycznej pompie płynu. Turbosprężarka może pracować na wyższych obrotach przez co rośnie wydajność silnika bez konieczności zwiększania tempa przepływu oleju czyli wydajności pompy. Silnik B58 ma mechaniczną pompę oleju o elektronicznie regulowanej wydajności.  

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
3 godziny temu, QWERtyy napisał(a):

Czyli skoro turbosprężarka jest chłodzona cieczą, to niepotrzebne jest "schładzanie" turbiny przed wyłączeniem silnika?

To jest kompromis między zużyciem paliwa i emisją CO2, a trwałością. Taka logika działania funkcji start-stop oznacza, że według badań projektantów turbosprężarka tego typu wytrzyma bez "schładzania" zakładany przebieg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Nie widziałem za dużo, bo raptem 4 czy 5 silników z hybryd (akurat plugin) i każdy z nich miał taki złotożółty nagar/nalot w środku. Wszystkie BMW, serwisowane jak BMW przykazało (niestety może?)

 

Sam jestem ciekaw trwałości takich miękkich hybryd (jedna do mnie jedzie G21 z 21 roku 2.0d 318d 184km (to mnie zastanawia, bo normalnie 318d ma 150km).

Silnik bardzo często gaśnie i odpala się w czasie jazdy. O obciążenia się nie martwie bo widziałem już że auto nie pozwoli go obciążać jak jest zimne - co jest cholernie niebezpieczne. Jedziesz 20km, chcesz wyprzedzić a tam brak mocy....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
W dniu 14.08.2023 o 21:58, adiki napisał(a):

Czy zakodowanie żeby auto odpalało się w trybie sport individual co spowoduje że auto nie będzie wyłączało silnika w trakcie zatrzymania się jest podstawa do utracenia gwarancji? 

Cokolwiek, ktokolwiek by Tobie tutaj napisał, lepiej mieć taką odpowiedź oficjalnie od BMW - chociażby mailem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podejrzewam że mogą się do tego czepiać ale akurat to jest głupie bo to żadna modyfikacja zmieniająca parametry/właściwości auta, po prostu uproszczenie sobie życia. No nic pewnie trzeba będzie sobie wyrobić taki nawyk przy uruchamianiu auta. Podonno po 50 powtórzeniach już nie trzeba o tym myśleć 🙂 

IMG_6104.PNG.8fd0433272655eff0993e663d10ad490.PNG 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, Mati_WZL napisał(a):

Każdy model BMW z instalacją 48V ma dodatkową elektryczną pompkę olejową więc nie ma tematu chodzenia turbo "na sucho".

Pierwsze słyszę. Podesłałbyś schemat gdzie taka pompka się znajduje?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

W sumie mogli coś zmienić 🤔Układ chłodzenia turbosprężarki opierał się na dodatkowej elektrycznej pompie płynu chłodzącego. Wątpię, że dołożyli dodatkowo jeszcze elektryczną pompę oleju. Przecież turbosprężarka nie musi być wieczna. Mało kto jeździ jednym samochodem całe życie 🙂

Układ chłodzenia-turbosprężarka BMW 3' G20 M340i Limousine ECE - Lista części (bmwstore.pl)

Edytowane przez Borsuczek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.