Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Cześć. 

Postanowiłem zmodernizować układ chłodzenia w mojej e23 powodem tego było nietypowe sprzęgło wiskotyczne (przykręcane śrubą) i moja awersja do tego rozwiązania 🫢 Oczywiście w kierunku modernizacji pchnęła mnie dotychczasowa niesprawna "wiskoza". W moim odczuciu i po testach była cały czas zasprzęglona nie było różnicy w obracaniu wiska czy to na zimnym czy to na rozgrzanym silniku. 

Postanowiłem więc zmienić wiskozę na wentylator elektryczny (oczywiście wcześniej wymieniając pompę wody i termostat). Z racji bardzo małej ilości miejsca miałem dość ograniczone pole wyboru wentylatora wybór padł na wentylator 👉 SPAL 12V VA08-AP51/C-23A 350 mm z wydajnością 2220 m3/h. Zbudowałem zabezpieczony układ na przekaźniku, termowłącznik o zakresie (95 - 90) 👈 umieściłem w wolnym miejscu przy czujnikach temperatury (obok termostatu). 

Niestety po testach jestem trochę zawiedziony ponieważ auto na postoju nie trzyma przysłowiowego "pionu", a w upalne dni powoli ale jednak wskazówka wędruje ku czerwonemu polu podczas jazdy jest "pion" 🤘. Pierwsze moje wnioski są takie, że muszę przenieść termowłącznik na dolny wąż chłodnicy, ponieważ wentylator załącza się za późno i nie daje rady już wychłodzić wody. Wnioskuję tak ponieważ blok / pokrywa silnika nagrzewa się wolniej od cieczy i czujnik może łapać z niego fałszywą wartość (załącza się za późno), gdy blok już się nagrzeje wentylator chodzi praktycznie cały czas pomimo wskazówki delikatnie poniżej pionu (moim zdaniem znów łapie zakłamaną wartość z tym razem rozgrzanego bloku). 

Kupiłem więc adapter do termowłącznika i będę przenosił go na dolny wąż chłodnicy, ale teraz pytanie do Was bo mam lekki dylemat, czy zostawić termowłącznik z zakresem 95-90, czy zmenić go na 82-75? Oryginalnie według realoem termostat powinien być 80 i taki też został założony. Osobiście skłaniam się bardziej ku 82-75 ale chętnie poznam waszą opinię, a może ktoś już ma to ogarnięte i powie w czym może tkwić problem 💭

Dodam, że auto jest wyposażone w klimatyzację, ale niesprawną na ten moment (zatem przed chłodnicą wody jest chłodnica od klimy i wiatrak). 

Pozdrawiam.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

seryjne śmigło wentylatora nie było większe? Każdy centymetr wiatraka podnosi mocno realną sprawność
No i czego przerabiasz klasyka jak było dobrze?

Samochody które były złe jak były nowe, odradzają się w Polsce jako używane BMW
Opublikowano

W pierwszym poście wkradł się błąd 🤭 zamontowałem większy wentylator SPAL VA18-AP51/C-41A - 385MM w oryginale był z tego co udało mi się zmierzyć 410mm. No i jak można wywnioskować z pierwszego wpisu nie było dobrze stąd decyzja o modernizacji.

Na chwilę obecną zmieniłem termowłącznik na taki z zakresem 82-75 i przeniosłem go na dolny wąż chłodnicy. Na postoju w temp +21 radzi sobie bardzo fajnie, jak pogoda pozwoli będę testował w ruchu miejskim 🙂

  • 2 tygodnie później...
  • Moderatorzy
Opublikowano

Je jeżdżę z wiskozą i nie widzę problemów jak dotąd, a starych aut używam tylko latem.

  • Lubię to 1
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Też nie rozumiem zasadności takiej zabawy, ale jeżeli tak lubisz ... 😉 

Wg mnie kwestia visko to tylko jego sprawność i dobry producent - wtedy rzecz jest bardzo wieloletnia i świetnie współgra z oryginalnym układem. W E34 ciągle działa mi Sachs datowany na 1998 rok, a identycznemu nowemu dłuży się od kilku lat już czekanie na swoją kolej. W E39 w zeszłym roku zmieniłem dopiero pierwszy montaż (2000 rok, wciąż sprawny) na nowe.

Wg mnie, da się lubić w tym to, że nie wszystko musi działać na kabel i prąd, żeby dobrze reagować na różne warunki.

 

moje BMW (the SILVERY)

E34 520i M20 (R6 12V) Lachssilber Metallic, Chrome-line, 1988r., pasja /klasyk, żółte tablice/

E39 525i M54 (R6 24V) Touring, Titansilber Metallic, Shadow-line, 2000r., daily driving

podpis.png

Opublikowano

Być może, masz rację i też wolał bym wymienić tylko wiskozę i mieć spokój. Ciężko jest jednak z dostępnością mojej wiskozy (jest przykręcana śrubą) "wisko przelotowe" numer z realoem: 11521277060. Odsyłałem już dwie wiskozy na allegro bo okazały się złe (to znaczy niepasujące). 

Opublikowano

Czy Twoje 735i to wersja USA? Z czego może wynikać zastosowanie tej wersji przelotowej? Nie da się jakoś łatwo umożliwić zamontowania najpopularniejszego typu mocowania w BMW (który chyba był stosowany w europejskiej 735i)?

moje BMW (the SILVERY)

E34 520i M20 (R6 12V) Lachssilber Metallic, Chrome-line, 1988r., pasja /klasyk, żółte tablice/

E39 525i M54 (R6 24V) Touring, Titansilber Metallic, Shadow-line, 2000r., daily driving

podpis.png

Opublikowano

Tak to wersja USA 🙄, niestety nie wiem czy w EU jest "standardowe" wisko 🤔 tzn mocowanie. Jak będę miał okazję u kogoś podejrzeć to być może coś wymyślę i wrócę do serii 🤗

  • Moderatorzy
Opublikowano

Mam 635Csi wersja USA oraz 633 też z USA obie mają identyczną wiskozę jak europejskie 735 nr.11521723918. Niestety E23 z USA ma jednak inną

Opublikowano

Czy jesteś w stanie pokazać element albo podać numer części do której przykrecasz wiskozę? 

  • Moderatorzy
Opublikowano

Kliknij numer części który podałem wyżej i tam wybierz model.

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Po przejażdżkach w lato ☀️ mogę stwierdzić, że wentylator załącza się zbyt często być może to przyczyna leciwej chłodnicy (choć przepłukiwałem ją i była drożna). W każdym razie trochę mnie to drażni 😒 więc postanowiłem wrócić do wiskozy (ale na EU częściach 👈). I tu potrzebuję pomocy 😳:

Wiskoza E23 USA: według 📝 schematu jest przekręcona kolejność, prawidłowa to: 3, 2, 11, 6 - pomijam oczywiście śruby.
Wiskoza E23 EU: czy tak samo jak w wersji USA 📝 na schemacie jest przekręcona kolejność? Logiczna kolejność to 2, 1, 7, 6.

Z analizy obu schematów wynika, że do zmiany wiskozy z USA na EU potrzebuję jedynie wymienić kołnierz (ten którego poszukuję to 11511277387 - może ma ktoś taki jeden wolny, no i oczywiście wiskoza EU - polecacie jakąś konkretną firmę?  

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.