Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Oczekiwania wobec G30 530e miałem duże. Jeździłem wieloma BMW, w tym przypadku ważnymi w kontekście opowiadania - od F30 328i przez G31 520d po chipie oraz G20 320xd po chipie. Z racji że jeźdze G20 - mam MGU, i te G30 również ma MGU - NBT EVO miałem w G30 520d i... mi bardziej leży jednak MGU.

SPALANIE: Bo w końcu to hybryda. Nie piszę jakie warunki, ale z grubsza - takie same dla każdego z aut.
W takich samych warunkach F30 328i paliło Od 6,5 do 13l/100km. Ciężko tutaj pisać o średniej bo najmniejsze zmiany w natężeniu ruchu, czy samo zatrzymanie się w restauracji po odbiór obiadu powodowało znaczące zmiany spalania.
G31 520d czy było deptane, czy oszczędzane, był to przedział 6,5-7,5l/100km. To komfortowa sytuacja i nie było sensu jeżdzić o kropelce bo nie wiele się oszczędzało.
G20 320xd - Od 5,1 do 6l/100km gdzie 6l to przy meeega korkach. J.w. Przewaga diesla - czy ekonomicznie, czy dynamicznie, róźnica w spalaniu jest mała.

No i do sedna, zawiodłem się. G30 530e gdy jedziemy w trybie MAX BATTERY - ładuje baterię. Dość szybko, bo przez 12km drogi, potrafi naładować baterię na 8-12km - zależnie od czasu, w jaki pokojunemy te 12km oraz hamowania zapewne. Nawet na postoju potrafi ładować baterię (tutaj około godziny potrzeba na 10km zasięgu).
Niestety jest to okupione spalaniem. Przy jednostajnej jeździe 90-100km mamy spalanie ok. 12l/100km. Waha się od 10 do 15. To bardzo dużo. Po naładowaniu baterii do pełna, mogę zrobić ok. 34km z klimatyzacją - nie jest to źle jak na hybrydę i nawet przyjemnie się jeździ tzn. w ruchu miejskim się nie zamula.
No i nie patrząc na wyliczenia czy dystrybutory, po około 300km takiej jazdy mam spalanie na poziomie 7,4l/100km. To... mało i dużo.
Mało jak na to że jest to auto ważące 1775kg (co prawda RWD) z mocą 252KM i 2 litrową turbo benzyna.
Ale... jest to dużo - bo nadal jest to wynik zbliżony do 525d (231KM z podobnymi osiągami) który też spali w takich warunkach przy bardziej dynamicznej jeździe niż 530e - 7,4l/100km (w takich warunkach). 
Dodatkowo - 525d zatankuje raz na 900km, a 530e trzeba tankować co 350km (około).

No nic, pozostaje jeszcze drugi tryb - Auto eDrive - nawet przy '---' z zasięgiem na baterii, pozwala toczyć się czy utrzymywać prędkość miejską na prądzie - duży plus. Silnik odpala się już podczas jazdy, gdzie tego po prostu nie czuć. Przy jeździe w trybie Auto eDrive praktycznie z poziomem baterii w zakresie '---' do 3km (bo auto stale utrzymuje rozładowaną baterię bo z jej korzysta bardzo często) spala 6,8l/100km - To wynik już całkiem niezły ale ma to pewną wadę - o której napiszę na końcu.

No i wiem że to hybryda plug-in - więc dlaczego nie ładuje jej z gniazdka?
Nie mam fotowoltaiki - świadomie, kiedyś się skuszę. Wiem że w odpowiedniej taryfie nocą, takie ładowanie pozwoli na tańsze użytkowanie auta - i to jest coś co mimo to chce spróbowac. 
Ale koszt czystego kwh to około 1-1,2zł. A więc 30km zrobię za 10zł (około). Do tego dojdzie spalanie (szacuje) 5l/100km - nadal suma przejechania 100km będzie wynosiła (5x6,4 + 10zł) 42zł. Tyle co przy dynamicznej jeździe dieslem.

I dochodzimy do tego że owszem - silnik benzynowy/ napęd hybrydowy jest cichszy, ale oszczędności bez fotowoltaiki nie ma względem diesla. Z fotowoltaika... pomijalna, marginalna ale...

Czy wiecie, że auta hybrydowe BMW, mają koło dwumasowe? Tak w tym 530e jak i w innym X5 F15 40e jest kołodwumasowe (które kosztuje w cholere pieniędzy i jest trudno dostepne - na pewno te do X5 - ori w ASO 8000zł, zamiennika nie ma już za 2100, ani 2800, ani 3500 - tam gdzie jest to po zakupie aktualizują stan i przesyłają przeprosiny że jednak nie mają - zakupiłem na ebay i czekam na dostawę do X5 - a to przy 140 tys km).

KOMFORT: Tutaj nie ma sensu porównywać, wiadomo - 5 to nie 3.
W G31 miałem EDC, w G30 mam zawieszenie M ale standard. EDC w G31 nie dawało drastycznych zmian tak jak w F11 - nie były to 3 auta w 1. Delikatne zmiany. Zawieszenie M w G30 - jest po prostu poprawne i wystarczające.
W aspekcie głośności, wyciszenia, wygłuszenia - F30 wiadomo - porażka. G20 lepiej, G30 zauważalna róźnica. Szczególnie przesiadając się z dnia na dzień czy z godziny na godzine.
Jazda na prądzie ... cisza, zdziwiłem się że jednak słychać silnik benzynowy gdy z niego korzystami (jadąć delikatnie). Zastępcze 118i (1.5l F20) było słychać powyżej 4000 rpm dopiero.
Jednak oczekiwania były inne - myślałem że jazda na prądzie będzie płynna i cicha, a okazuje się że moc z silnika elektrycznego jest przekazywana przez 8 stopniową skrzynie biegów przez co... czuć zmiany biegów. Nie są to szarpnięcia czy kopnięcia, nie zawsze, ale zdarzy się że czuć zmianę biegów - i nie wynika to z wady czy zużycia auta.

Zaleta hybrydy jest taka, że klimatyzację można uruchomić z telefonu - nie tylko nawiew. Ma tez grzanie coś ala webasto. Nie patrząc już na ubywający zasięg - to super wygodna sprawa.

Nie wypowiadam się o trwałości - bo nie wiem, 
Ale wszystkie silniki spalinowe BMW, które widziałem i pracowały z napędem elektrycznym są pełne żółtego nalotu, mają mikropęknięcia co pewnie jest spowodowane ciągłym gaszeniem i odpalaniem, nie uzyskiwaniem temepratury pracy czy zaraz po odpaleniu wkręcaniem się na wysokie obroty.

Bo niestety jest tak, że jak jedziemy na prądzie i chcemy wyprzedzić, depniemy to dołacza się silnik spalinowy który momentalnie ma 5000 obrotów. Wiem że jest jakieś zabezpieczenie że jak jest zimny to moc jest ograniczona, ale jednak... jest to duże obciążenie dla napędu.


To w sumie tyle, miałem duże nadzieje co do 530e, które nadal testuje.
Jeśli macie jakieś pytania, śmiało piszczie - sprawdzę.

  • Lubię to 1
Opublikowano

Bardzo fajnie, że podzieliłeś się swoimi spostrzeżeniami. Ja pytań nie mam, bo wiem, że hybryda plug-in nie ma większego sensu - mam fotowoltaikę 8kW i ledwo mi to starcza na normalne funkcjonowanie niemałego domu, więc podłączenie auta do gniazdka to normalny koszt wg taryfy. 10kW na dachu też niewiele zmienia, trzeba by mieć  około 20kW, żeby było komfortowo i jazda była tania.

Jak dla mnie diesel jest nr1. jeśli chodzi o ekonomię i zasięg na zbiorniku, potem zwykła dobra hybryda np. Toyota Camry (znam, sporo jeździłem i zrobiła na mnie bardzo dobre wrażenie - mam na myśli napęd), potem samochody benzynowe - a no końcu elektryki. Dokładnie tak. Ceny prądu będą rosły kosmicznie, to pewne, w Niemczech już są duże problemy z prądem, na ładowarkach są ograniczenia itp. - zwyczajnie będziemy mieli stały deficyt prądu przez przynajmniej następne 2 dekady.

 

Auta takie jak 530e pomagają BMW osiągać lepsze współczynniki CO2 przy globalnej sprzedaży wszystkich aut - dlatego mamy jeszcze takie auta jak M3 Competition itp.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Nigdy nie prowadziłem raportów spalania, tabelek - bo po prostu to moim zdaniem było bez sensu, trzeba zatankować to trzeba a jeździ się tak, jak w danej chwili jest potrzebne,

Ale hybryda plug-in daje różne możliwości, więc kombinuje i eksperymentuje.

 

Przy kompletnie rozładowanej baterii (--- km na wskaźniku) jadąc 27,5km dziś rano, przez 38:28 min uzyskałem spalanie średnie 7,8/100 przy 43,2km/h oraz pokonałem 10,1km na prądzie.

Silnik wielokrotnie odpalał się i gasił (chyba ponad 20 razy). Bez serca, trochę mi szkoda silnika.

 

Jednak zdziwiło mnie to że ponad 30% czasu jechałem na prądzie, mimo że wyjechałem z pustą baterią. Spalanie 7,8l/100, szkoda że nie mam identycznego G30 530i do porównania, bo nie było za dużego ruchu dzisiaj i swoim 320xd wykreciłbym 5l/100km spokojnie.

 

Odnośnie kosztów ładowania i instalacji PV. Rozumiem i tak jest w większości przypadków że PV starcza na potrzeby domu, a auto to coś dodatkowego, nie mniej jednak (JESZCZE) na ten moment, jazda na prądzie jest tańsza - tzn. przy zużyciu średnim 22kWh/100km, robimy 100km za 29zł. Przy spalaniu 5l/100km ON mamy 31zł. Nie wielka róźnica, ale jest.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Mam jak G30 jak i G20 w plug in - jak dla mnie auta rewelacyjne G20 w kombi jest jeszcze lepsze bo zasięg mam -pora ciepła 45km a zimą 35km - spalanie na autostradzie to jakieś 7l jeśli godzi o G30 to juz trochę inaczej z zasięgiem jak jak kolega pisze 30 zimą latem do 40 km.

Jeśli ktoś ma możliwość ładowania auta z fotowoltaiki to PLUG IN to świetne auta nie będę wypowiadał na temat trwałości bo auta mam 10 miesięcy.

Jedyny minus to pojemność baku na trasie no niestety co 300-350km trzeba tankować.

Mam tez auto pełny elektryk i juz gdybym miał kupować to tylko plug in na ten czas wszystkie elektryki niech sobie wsadza w d... 🙂

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Jak coś to moja G30 530e ma 12Wh baterie (jest 2020), wcześniej przed lipcem 2019 było coś ponad 9kWh

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.