Skocz do zawartości

e39 rain sensor


520i

Rekomendowane odpowiedzi

borykam się z tym od dawna. Kiedy podpinam INPA, pokazuje sie jeden błąd ( po niemiecku, który po przetłumaczeniu nic mi nie mówił). Robiłem incjalizację tego czujnika, ale nic się nie działo..

W końcu wykorzystałem do tego ISTA.

Ta mi pokazała gdzie jest problem.....

Pokrętło manetki wycieraczek - zwarcie do masy......

Manetka już zamówiona...

W dodatku, okazało się że posiadając dwa przedlifty touring - nie zawsze znaczy to że części są takie same...

W pierwszym touringu -już nieistniejącym- manetka była przykręcana do kolumny kierownicy dwiema śrubami....

https://allegro.pl/oferta/przelacznik-wlacznik-wycieraczek-bmw-e39-8375407i-13648851934

W tym z awatara, manetka jest wsuwana w szyny i zabezpieczona zatrzaskiem......

https://allegro.pl/oferta/bmw-e38-e39-przelacznik-wycieraczek-8352171-11227065985

Dodatkowo ma gąbkę i maskownicę z materiału na manetce......


Tak apropo jeszcze ISTA....

Fabrycznie auto mam wyposażone w reflektory na H7 i soczewkach....

Na codzień mam założone soczewki xenonowe.........

ISTA, skanując auto, zapytała czy mam założone xenony. Odpowiedziałem twierdząco..... Po czym ISTA weszła w komputer świateł i skasowała błąd......

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Manetki na śrubki były od 03/1999, żeby wymienić trzeba zdjąć kierownicę. W tych starszych na zatrzaski chyba nie trzeba.

 

INPA, pokazuje sie jeden błąd ( po niemiecku, który po przetłumaczeniu nic mi nie mówił)

Już kilka razy zauważyłem, że pomaga przetłumaczyć na angielski i wtedy idzie coś znaleźć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już kilka razy zauważyłem, że pomaga przetłumaczyć na angielski i wtedy idzie coś znaleźć.

też mi to wpadło do głowy. Niestety tłumaczenie "przodującego tłumacza internetowego znanej korporacji", prowadziło donikąd.

Jak przyjdzie manetka (trochę to potrwa bo pierw musi przyjść do Miasta gdzie mieszkam w pl, potem paczka do Gryfina a stamtąd do Stavanger w Norge), to dam znać, czy ISTA sie nie pomyliła.....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...... żeby wymienić trzeba zdjąć kierownicę. W tych starszych na zatrzaski chyba nie trzeba.

na pewno nie trzeba zdejmować kierownicy. W żadnym (informacja zaczerpnięta z książki "sam naprawiam BMW e39). Należy tylko odkręcić osłonę górną i dolną kolumny kierownicy. Wszystkie śruby masz wtedy na wierzchu - jak i zatrzaski....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co wspólnego z tym ma "rain sensor" ?

właśnie według ISTA - ma.

pokrętło od częstotliwości biegu wycieraczek ma wpływ na działanie tego modułu.

Przy założeniu że wszystko jest ok, żeby rain sensor działał, włączasz manetkę i przekręcasz pokrętło w jakąś pozycję (przynajmniej tak było u mnie w pierwszym touringu)

U mnie ISTA była "łaskawa zauważyć" że jest zwarcie na pokrętle w tej manetce....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
na pewno nie trzeba zdejmować kierownicy

Niestety śruby są pod kołem kierownicy. Wydaje mi się, że nie da rady ich odkręcić bez ściągania koła.

https://workshop-manuals.com/bmw/5_Series_E39/530i_M54_SAL/page-1147002.png?ezimgfmt=ng%3Awebp%2Fngcb1%2Frs%3Adevice%2Frscb1-1

 

pokrętło od częstotliwości biegu wycieraczek ma wpływ na działanie tego modułu.

zmienia czułość czujnika deszczu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

na pewno nie trzeba zdejmować kierownicy

Niestety śruby są pod kołem kierownicy. Wydaje mi się, że nie da rady ich odkręcić bez ściągania koła..

masz rację.

Mam taśmę kierownicy i obie manetki z pierwszego touringa i rzeczywiście tak jest jak piszesz. Obie manetki są wsuwane w szyny i dodatkowo przykręcone do obudowy taśmy dwiema śrubami.

9dceac65b919.jpg

dc54be8b2a0f.jpg

aed99cb63aa4.jpg

eb4834330dbc.jpg

Za to w moim z awatara, zastosowali inny patent (stąd pewnie wiedza tego który pisał [sam naprawiam bmw e39] że nie trzeba zdejmować koła kierownicy). Obie manetki są wsuwane w szyny znajdujące się równolegle do koła kierownicy (dlatego nie trzeba zdejmować kierownicy) i trzymają się na zatrzask, a od strony maskownicy kierownicy trzyma je na miejscu gąbka i ten kawałek materiału które dochodzą do maskownicy.

Będę miał manetkę - zamieszczę foto....


 

zmienia czułość czujnika deszczu.

tak, i w momencie kiedy ma zwarcie - czujnik deszczu nie działa


z ciekawości rozkodowałem sobie vin pierwszego touringa, bo za dużo różnic jest między nim a tym z awatara. No i okazało się że:

520i M52 (Od 01.09.1998)

E39 touring Europa

Data produkcji: 11.1999 Kierowanie: L Skrzynia biegów: A

czyli to też przedlift był......a róznice między oboma autami duże......choćby manetki, taśma pod kierownicą, zderzak...nie wiem co jeszcze znajdę....

a tu ten z awatara:

520i M52 (Od 01.09.1998)

E39 touring Europa

Data produkcji: 11.1998 Kierowanie: L Skrzynia biegów: A

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

no to kolejna garść info:

przyszła do mnie manetka......

założyłem, ISTA w ruch, szukanie kodu błędu, sprawdzenie i zonk.... Po zmianie manetki występuje inny kod błędu...Oczywiście nie można go  skasować.....

Z racji tego że kilka dni temu dostałem paczkę z dyfrem i kilkoma gratami (między innymi z czujnikiem rain sensor), podłączyłem czujnik rain sensor.....znowu ISTA w ruch, skanowanie, kod błędu znowu jest inny.....

o co tu kurna chodzi???? co założę inną część, to inny kod błędu.....

teraz mi wyskakuje błąd pozycji spoczynkowej wycieraczek... Wyczytałem że najlepiej zdjąć wycieraczki, puścić silnik wycieraczek kilka razy w ruch i  dopiero wtedy założyć ramiona.....

Inne info które znalazłem, ociera się trochę o czarną magię:

1. odłącz aku na 15 min

2. podłącz aku i pozamykaj drzwi i szyby (na 2 minuty)

3. zrób 15 minut jazdy........

co to ma wspólnego z rain sensorem??????? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Podmień manetkę na poprzednią, jak błędy się zmienią jak wcześniej to jedyna możliwość - problem z "nową" manetką. Rozbierałem jakiś czas temu tą nowszą wersję i tam za bardzo nie ma się co zepsuć. Być może kabel pęka ten co idzie do pokrętła i przycisku "S". Nie ma w INPA/ISTA testu przełączników w manetce ? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

właśnie mam zamiar podmienić z powrotem na oryginalną, tyle że po złożeniu mam tylko szybkie ruchy wycieraczek. Muszę manetkę rozebrać i złożyć na nowo.

W samej manetce są dwa suwaki - jeden pionowy, drugi poziomu. Jeden obsługuje suw manetki góra-dół, drugi obsługuje ruch manetki przód- tył (tak jak jest zamontowana w kolumnie kierowniczej)

Zamieszczę później zdjęcia- muszę najpierw się trochę ogarnąć na nowym forum.....

W pl czeka na mnie jeszcze jedna manetka, ale ją sprawdzę dopiero po przyjeździe do kraju.

Czy są testy -nie wiem - muszę poszukać. W INPA - nie sprawdzałem, a ISTA dopiero zaczynam się "bawić" (według mnie lepsza i dokładniejsza - ale to tylko moje zdanie)

Jak na razie ISTA jest bardziej dokładna i szczegółowa, pokazuje przede wszystkim wszystko albo po polsku albo po angielsku...

Przede wszystkim, podpowiada co sprawdzić...(ale to muszę jeszcze rozkminić)

 

Edytowane przez 520i
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Manetka na miejscu..... Jak widać, nie ściągałem kierownicy, bo w tej wersji mocowania manetki - nie jest to potrzebne

dwa pozostałe zdjęcia przedstawiają wnętrze "pudełka" manetki

IMG_20230530_130031.jpg

IMG_20230530_130047.jpg

IMG_20230530_163545.jpg

IMG_20230530_163803.jpg

Edytowane przez 520i
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Udało mi się doprowadzić do skasowania błędu  rain sensora. Nawet mogłem przeprowadzić inicjalizację.

Niestety po wyjściu do głównego okna ISTA+, okazało się że błąd nadal tam się znajduje.

Wnioskuję, że jest to jakiś upierdliwy błąd elektryczny typu zaśniedziałe złącze...... "Rynce mnie opadowywujo".... 

Faktycznie w ISTA+ jest możność przeprowadzenia testów, (przynajmniej elektrycznych - przetestował mi moduł rain sensor'a), ale jeszcze muszę trochę się poduczyć obsługi .....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W ISTA znalazłem zakładkę w której mogę przetestować Rain Sensor.... 

Można w tej zakładce, podejrzeć błędy, skasować je i zrobić adaptacje czujnika do szyby......

Doprowadziłem do tego że udaje mi się skasować błąd rain sensora i przechodzę do adaptacji.

Adaptacja polega na wyłączeniu auta (klucz w pozycję 0 ), potem szybko na pozycje 1 i 2 (bez odpalania auta), odczekać 20 sekund, szybko wyłączyć i włączyć auto do pozycji 2 kluczyka. Klikam w ISTA "Dalej", wykonuję to co ISTA nakazała, ale program nie reaguje...

Kiedy wracam do odczytu danych - błąd sensora nadal jest zapisany... Dziś zmieniłem (już po zabawie z ISTA) folię pod czujnikiem. Udało mi się przykleić go tak, że w końcu nie ma bąbelków powietrza. jutro ciąg dalszy zabawy z ISTA 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W poprzedniej becie miałem tak, że robiły się podobne cyrki - działa , nie działa. Kasowanie błędu pomagało na chwilę lub na dzień. Gdy zacząłem zgłębiać temat, to pomógł przypadek i okazało się, że wtyczka przy czujniku miała połamane przewody. Prawdopodobnie ktoś kiedyś nieumiejętnie to składał przy wymianie szyby. Po wymianie wtyczki problemy ustąpiły.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no to "się naprawiło"..

Ista (4.39) nie pokazała błędu.

Najprawdopodobniej przyczyną było powietrze między obudową czujnika a silikonem przyklejanym do szyby....

Ostatnio zmieniałem ten silikon i z braku takowego, zastosowałem taśmę dwustronna grubą o wysokiej przeźroczystości.....

Jutro sprawdzę czy Inpa da radę go zainicjować...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

INPA dała radę go zainicjować.

A dziś popadał sobie lekki deszczyk z rana. Włączyłem na pierwszy bieg wycieraczki i zaczęły działać jakby czujnik działał. To znaczy że działały tylko wtedy kiedy kropla spadła na czujnik.

Wychodzi na to że pomimo różnych kodów błędów sensora deszczu, najważniejsze (zanim kupi się jakiekolwiek części) to sprawdzić czy sensor przylega na całej swojej powierzchni do szyby. Jeśli jest powietrze- będą cuda się działy....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zakładam, że normą jest iż w momencie uruchomienia auta - wycieraczki "ożywają" na dwa "omiecenia" szyby i unieruchamiają się>

Tak mi robią wycieraczki właśnie od momentu wyeliminowania błędów i inicjalizacji czujnika deszczu..... 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Raczej nie jest to normalne. Ja nie mam takich objawów.

"Automatic interval control remains switched off if terminal R is switched off and on when the wiper switch is set to intermittent wipe. It is not activated before intermittent wipe mode is switched off and on."

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Manetkę wycieraczek mam ustawioną na pierwszą pozycję pracy przerywanej.... (gdyby rain sensor nie działał - wycieraczki chodziłyby zgodnie z trybem zaprogramowanym w software auta i to beż względu na położenie pokrętła na manetce -ale nie chodzą)

pokrętło na manetce jest w pozycji "0". Nie pamiętam czy w mojej poprzedniej to pokrętło było na pozycji "0" czy o jedno "oczko" w górę....

gdzieś kiedyś (nie pamiętam gdzie) czytałem że to "omiecenie" szyby po uruchomieniu auta to standardowa procedura i tak to ma być....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

U mnie jest tak jak z opisu, czyli po zgaszeniu i ponownym uruchomieniu silnika mimo, że manetka jest w pozycji przerywanej/automatycznej to wycieraczki się nie uruchamiają w ogóle nawet jak pada deszcz. Trzeba je wyłączyć i włączyć ponownie. 

Co ciekawe, po pewnym czasie pracy automatycznej wycieraczek zapalają się światła mijania nawet jak nie ma zmroku. Oczywiście  przełącznik świateł musi być na "AUTO". Nigdzie nie znalazłem opisu takiej funkcjonalności, tak samo nie mogę znaleźć schematu z przełącznikiem świateł w wersji automatycznej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Schemat jest raczej taki sam jak przy zwykłym włączniku światła. Zakładałem u siebie RLS i włącznik z automatycznymi światłami (włącznik p&p) wystarczyło kodowanie i wszystko chula.

Nawet zepsuty zegar dwa razy na dobę pokazuje właściwą godzinę ;)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.