Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Witajcie. Jestem na etapie, w którym muszę wymienić opony w moim E92 i xdrive, w związku z czym chciałem się poradzić bo sprawa nie jest taka prosta. Samochód zakupiłem ponad 3 lata temu. Sprzedający założył chwilę przed moim zakupem nowe opony wielosezonowe Nokian weather proof o standardowym rozmiarze z tabliczki- 225/45/R17 94V XL. Takie rozwiązanie na początku uważałem, za niezbyt optymalne jednak z racji na to, iż były to opony nowe to szkoda było mi wydawać dodatkową sumę na inne opony, w obliczu innych wydatków związanych z nabytkiem. Do opon się przyzwyczaiłem i poza tym, że są odczuwalnie głośniejsze od zwykłych opon letnich to nie mam do nich absolutnie innych zastrzeżeń. Problem natomiast jest taki, że po przejechaniu 33tys km przód wygląda tak jak na zdjęciu. Tył jest idealny. Nie mam pojęcia dlaczego tak się stało- opony wykazują ewidentnie zużycie powstałe na skutek jazdy na zbyt niskim ciśnieniu. Z zewnątrz podarte, wewnątrz niezniszczone. Samochód jeździł na ciśnieniu z tabliczki- 2.2 przód, 2.6 tył. Po rozpoznaniu rozpoczynania się problemu, kiedy nie były aż tak mocno zdarte zacząłem pompować więcej- 2.5 przód, 2.8 tył. Geometria sprawdzona- bez zastrzeżeń. Jedyne wytłumaczenie jakie przychodzi mi do głowy to wadliwie nabijający powietrze, elektroniczny dystrybutor na stacji(zawsze dopompowywałem na tym samym). Z racji na to, iż niebawem przegląd, to muszę te opony wymienić tyle, że nie jestem pewien na jakie z racji na xdrive, którego nie chciałbym uszkodzić poprzez zły dobór.

-Czy muszę wymienić wszystkie 4 opony, czy wystarczy wymienić przód?

-Czy opony na obydwu osiach muszą być identyczne, czy mogę być różne? Pisząc identyczne mam na myśli model opony a nie rozmiar(ten pozostaje standardowy-225/45/R17). Pytam o to dlatego, że najoptymalniejszym rozwiązaniem dla mnie byłaby wymiana tylko tego przodu, niestety nokian nie produkuje już modelu weather proof. Został on zastąpiony modelem season proof, który jednak na pewno jest nieco inny. Najchętniej założył bym na przód season proof a tył zostawił.

-Macie jakieś swoje typy dlaczego ten przód tak się zdarł? Nie chciałbym powtórki na nowych oponach.

Oponka:

https://imgbb.com/8YZVFqj

https://ibb.co/jGBx1pj

Edytowane przez Steve French
Opublikowano

Nie widać zdjęć, wrzuć na imgbb com.

A co do opon obwód koła nie może się różnić więcej niż 1% bo skrzynka VTG będzie miała skrócony żywot. Więc najlepszym rozwiązaniem byłby zakup wszystkich 4 nowych tego samego rozmiaru i modelu. Ewidentnie coś nie tak z zawieszeniem bo ja ten sam rozmiar pompuje przez zimę 2.4/2.9 i zużywają się równomiernie.

Opublikowano

Rozmiar 225 jest wystarczający do X, ale 225/45/17 wygląda słabo, szczególnie jak wymieniłem zawieszenie na nowe standard z pakietem na złe drogi.


Zakupiłem na zimę komplet z F10 RF 225/50/17 z tyłu dystans 15mm, wygląda to dużo lepiej - no wiadomo kompromis na łódzkie dziury.

To odpukać dla mnie pierwszy sezon kiedy żona nie ubiła koła, co jest dla mnie priorytetem.

 

http://www.pomniejszacz.pl/files/img20230121151228.jpg

 

Jeżeli masz obniżone lub dobite zawieszenie, to może być ciężko bo z przodu koło przechodzi na zapałki - pewnie kwestia opony.


Już ponad 10 lat jeżdżę BMW głównie po mieście i dawno zauważyłem, że szczególnie z przodu opony bardzo ścinają ranty, dlatego zawsze pompuje pod górną granicę pełnego obciążenia, czyli niezależnie od rozmiaru z przodu z 2,7 z tyłu 3,0. Mój X jeździ dość mało, więc za bardzo nie przejmuję się wpływem na VTG.


Pompowanie jest sprawą indywidualną, np. w 335i przednie koła można tak szybko zagotować że wywali błąd ciśnienia, albo opony popękają na rowkach, mówię o naprawdę drogich oponach MPS lub P0 - czy dobrych tego nie wiem.


Fabryczne 225/45/17

http://www.pomniejszacz.pl/files/img20220528202057.jpg

Opublikowano

@Steve French To co na zdjęciu to chyba wyząbkowanie od złej zbieżności. Jedź do innego warsztatu z maszyną 3D. Najlepiej najpierw na szarpaki, na OSKP policzy cię 10-20zł a będziesz pewny czy sworznie nie są wybite.


@smiehoo Też przyglądałem się F10 na takich kołach i różnica w ilości gumy to 10mm. Fajnie też wypełniają nadkola bo przy X i tak auto stoi wysoko. Ale tak jak pisałem pompuję +0,1bar dla kompensacji różnicy temperatur w zimie. Nic złego się nie dzieje założyłem nowe Conti i na drugi dzień auto było na geometrii. Przestawiona w cholerę zwłaszcza zbieżność tylnej osi ale poprzednie Hankooki zużyte były równomiernie do zera. Nie wiem tylko ile gość zrobił na nich kilometrów.


Zastanawia mnie temat rotacji opon. I to mówię od razu xDrive jest wyłączony na sezon letni. Czy przekładać opony letnie asymetryczne z przodu na tył? Jak to wygląda?


20230312-163117-2.jpg

Opublikowano
@raz3rek Samochód był sprawdzany na stacji posiadającej maszynę 3D i tak jak pisałem jest OK, nie jest to kwestia geometrii. Mało tego parametry geometrii były wręcz identyczne w stosunku do dnia w którym geometria była wykonywana, jakoś 3 lata temu. W kilku miejscach usłyszałem, że zużycie ewidentnie wskazuje na zbyt niskie ciśnienie.
Opublikowano
To ciekawe żeby 2.5 było mało. No ale @smiehoo pompuje przy 3L z przodu 2.7. Ja mam lżejszy przód i wygląda że 2.4 wystarcza. Po 7 tysiącach kilometrów na zimówkach powinno być już coś widać. W tym tygodniu zmiana to się przyjrzę dokładnie.
Opublikowano
@raz3rek przez jakieś 2 lata albo dłużej jeździłem z ciśnieniem 2,2 z przodu(tabliczka). Dopiero w momencie, kiedy problem został zauważony zacząłem nabijać 2.5 jednak opony były już wtedy uszkodzone. Obstawiam, że w związku z tym iż były już lekko zdarte eskalacji dalszego zdzierania nie dało się zatrzymać. Jakie w ogóle proponujecie nabijać ciśnienie do nowych opon?
  • Moderatorzy
Opublikowano

Masz do poprawy geometrię, ciśneinie dobierasz z tabliczki.

xDrive nie wybacza i jak masz 4x jednakowe felgi to kup jednakowe opony. I wsio, tylko tyle.

Idzie wiosna, więc już daj spokój z zakupem zimówek, załóż letnie x4 to samo, najlepiej nowe.

  • Moderatorzy
Opublikowano

Trzymajcie, zrzut instrukcji z 2010 r. dla 328xi. Zatem wrzucasz 2,2 na front i 2,6 na tył.

Instrukcja z 2007 r. zakłada 2,2 front i tył.

Instrukcja z 2013 r. 2,2 front i 2,6 na tył.

 

sfOBRdz.png

Opublikowano
@Ponta Posiadam tą instrukcję w postaci fizycznej, dane zbieżne z tym co wrzuciłeś. Mam tylko jedno spostrzeżenie- samochód wychodził fabrycznie na Runflatach. Czy przypadkiem runflat z racji na utwardzone ścianki nie potrzebuje odrobinę mniejszego ciśnienia od zwykłej opony? Być może 2.2 w przypadku runflata zdaje egzamin, ale w przypadku zwykłej opony już nie? Co do tej geometrii to już serio nie wiem. Kiedy ze 3 lata temu po wymianie tulei wahaczy pojechałem na geometrię. to faktycznie wybrałem średniej jakości stację z racji na to że była blisko. Na weryfikację geometrii kilka miesięcy temu wybrałem się już jednak na stację z najlepszymi opiniami w skali miasta.
Opublikowano

Ale jesteś pewien, że mają sprzęt do ustawienia 3D? Mam na myśli te płyty z kropkami montowane na kołach i z góry na samochód patrzy kamera. Bo w jednym warsztacie który odwiedziłem mieli takie jakby laserowe poziomice do mierzenia zbieżności. I gość coś nawijał, że jest problem przez dystanse i w ogóle bo mu się linie nie zgrywają a zbieżności przodu zależy od ustawienia tyłu czy jakoś tak (już nie pamiętam). Auto też jakieś dziwne bo nie ma go w ogóle w bazie itd.


@Ponta Ale czy 328 nie powinno mieć wyższego ciśnienia niż 320 przez większą wagę silnika?

Opublikowano

@raz3rek link do miejsca w którym wykonałem weryfikację:

https://mexol.pl/oferta_geometria_i_zbieznosc_kol_krakow,96.html

Weryfikacja została wykonana na maszynie, która opisana jest na samym dole zamieszczone przeze mnie podstrony. Wygrzebałem jeszcze wyniki pomiaru geometrii. Tak wyglądało to w 2020roku kiedy geometria była ostatnio wykonywana:

https://ibb.co/3RsxR3p

-Jak widać w 3 miejscach jest minimalna rozbieżność, której jak to stwierdził wtedy mechanik- nie da się już bardziej skorygować. Obwinił o to jeśli dobrze pamiętam amortyzator, stwierdził też że widział już przypadki gdzie w nowych pojazdach tych marki nie da się tego zrobić perfekcyjnie. Pamiętam, że na którejś grupie związanej z geometrią na FB poruszyłem mój przypadek, aby skonsultować to z kimś innym. Odezwał się do mnie inny diagnosta, który również stwierdził, że wynik jest w pełni akceptowalny. Kilka miesięcy temu zdecydowałem się zasięgnąć opinii jeszcze kogoś innego. Umówiłem się więc na ustawienie geometrii w firmie mexol, gdzie skończyło się tylko na sprawdzeniu, ponieważ po raz trzeci usłyszałem, że geometria jest jak najbardziej akceptowalna i nie ma szans na to, aby takie rozbieżności mogły spowodować zdarcie przodu.

Opublikowano

To nie to że do 3l trzeba więcej napompować, bo u mnie najbardziej ranty ryło e46 2l - wynika to z tego że przebieg główne robiony jest po mieście, w zakrętach, po kilka kilometrów, trasy rzadko, jak już to spokojnie.


Jak się pewnie domyślacie, nie odpuszczam gazu w zakrętach i dlatego strasznie ryje ranty opon z przodu, i strasznie grzeje koła podnosząc ciśnienie, bardzo to widać w 335i, ze standardowym 225/45/17, potrafi błąd ciśnienia wywalić przy dobrej zabawie.


Jak ktoś jeździ do tego trochę po trasie to się pewnie wyrównuje, koło temperatury złapie, ciśnienie wzrośnie itd, tak to pewnie producent sobie wymyślił.


To jest sprawa indywidualna, ja pompuje zawsze z 0,2 mniej niż jest na tabliczkach do dużego załadowania, a jeżdżę na pusto.


Najgorzej jest po wulkanizacji, bo tam zawsze pompują 2,2 i na samych rantach jeździsz.


Nowe opony szybko tracą ciśnienie, najlepiej co tankowanie lub dwa na kompresor podjechać, wtedy też do temperatury zewnętrznej można się dostosować.


Jak załatwiłem sobie kiedyś nowe opony(a właściwie ranty), przez zaledwie kilka miesięcy, to się nauczyłem.

  • Moderatorzy
Opublikowano

Nie ma znaczenia czy masz rft czy nie - ciśnienie ustawiasz takie samo.

BMW można sobie zażyczyć z fabryki bez rft - instrukcję i tabliczkę masz tą samą w tym i w tym wypadku.

A jako drugi argument, to weź sobie instrukcję jakiegoś wozidła np. z 2018 r. serii 5 i tam masz w zakładce Mobility ciśnienia opon.

Zobacz zapis przy wartościach Std/RSC - wszystko to samo ciśnienie.

Kup nowe opony, nowe zawory i ustaw ciśnienie na zimnej oponie - ot cała historia. Sprawdź po 2-3 tygodniach jak się ma sytuacja i tyle.

Ale czy 328 nie powinno mieć wyższego ciśnienia niż 320 przez większą wagę silnika?

Masz na samej górze wrzuconego screena, że to dotyczy wersji coupe 328xi.

@Steve French, zmierz odległość od opony do zderzaka i progu dla każdego koła, potem odległość między środkami felg. Może masz krzywy wahacz, nie wiem teraz wróżę.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.