Skocz do zawartości

[M52TUB20] wysokie długoterminowe korekty


v1ck

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

od dłuższego czasu borykam się z klopotami lewego powietrza przy swoim E39 520i M52TU. Zrobiłem już masę rzeczy i cały czas mam długie korekty w okolicach -10 dla banku 1 i +10 dla banku 2. Ostatecznie przy wyższych obrotach wypada zapłon na 5 lub 6 cylindrze.

po doszczelnieniu wszystkiego co możliwe, próba dymu nie pokazała nigdzie nieszczelności.


Zrobione do tej pory:

- nowe świece,

- nowe cewki, komplet

- nowy krokowiec,

- nowa pompa paliwa

- uszczelka DISy + regeneracja membrany

- Wywalona odma ( zaślepiony waż od bagnetu, i zaślepione 2 otwory z grzebienia na kolektorze ssącym. z pokrywy idzie waż pod auto ) - w ramach wykluczenia przedmuchów z pod pokrywy zaworów.

- nowe OE czujniki walka ssące i wydechowe + siemens na czujnik wału ( wywalał błąd )

- uszczelka pokrywy zaworów ( olej przeciekał, teraz jest sucho )

- uszczelnienie VANOSa ( uszczelki cylindrów )


problem pozostał , korekty długie podchodzą pod -10 i +10 ( dlaczego jedna jest ujemna a druga dodatnia? )


i tu wracam znowu do szukania nieszczelności , zauważyłem ze przy serwo jest podłączone podciśnienie z zaworkiem zwrotnym wiec w zasadzie tylko zasysa - dymu nie wpuści do serwa, przynajmniej w teorii jeżeli zawór sprawny ;)

zauważyłem ze po skasowaniu adaptacji, na jałowym korekty długie stoją na 0, krótkie oscylują -+2% czasem skacze pod 4 co czuć siedząc w aucie ale przy wciśniętym hamulcu nie przekracza +-2.5.

Niestety nie wiem jak inaczej zdiagnozować nieszczelne serwo ani jak i gdzie szukać dalej..


Dodatkowym objawem są skaczące obroty przy manewrach parkingowych.

dodam tylko ze po przełączeniu na LPG , korekty krótkie skaczą na około 7-8% po czym stabilizują się w tych samych okolicach co PB ( wychylenia są większe o około 1-2% )

Pomocy ;)


Pozdrawiam.

Mateusz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Garażowe Hobby ostatnio na kanale pokazywał podobną sytuację i problemem okazały się zardzewiałe wtryski. Jeśli na jednym banku masz na plus, a na drugim na minus to ja bym sprawdził co wtedy mówią sondy. Może któraś już się kładzie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Mnie to bardziej podchodzi pod pozamieniane wtryskiwacze instalacji gazowej, ktoś się zamieszał z kolejnością wtrysków przy instalacji lpg. Warto też sprawdzić czy sondy nie są podłączone odwrotnie. Jest jeszcze opcja zużytych wtryskiwaczy lpg, o ile tylko na gazie korekty się tak rozjeżdżają.
Po czterdziestce człowiek ma, trochę z osła, trochę z lwa.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sondy wyglądają ok w sensie pracują w zakresie 0-1v a były założone nowe jakieś 2-3 lata temu OE BMW, wykresy mniej wiecej sie pokrywaja (nie są odwrócone względem siebie) te za katem tez reagują ale z tego co się orientuje nie maja za dużego wpływu na korekty.

wtryski PB mogę wymontować całą listwę , załączyć kluczyk i sprawdzić czy jakiś cieknie jak pompka paliwa się załączy ?

Od gazu nie będę tykał, nie znam się, ale spece od LPG nie maja terminów wiec muszę poczekać do przyszłego roku ;(


zapomniałem również dodać, że auto podczas ruszania bardzo często się po prostu trzęsie - delikatne ruszenie graniczy z cudem, trzeba nadrabiać gazem.

wczoraj kasowalem adaptacje, dziś po trasie około 20km mam korekty długie +10 na banku 1 i -1.56 na banku 2. podejrzewam ze jeszcze parę kilometrów i dobije do -10

IMG20221221081219.jpg


edit:

Garażowe Hobby ostatnio na kanale pokazywał podobną sytuację i problemem okazały się zardzewiałe wtryski. Jeśli na jednym banku masz na plus, a na drugim na minus to ja bym sprawdził co wtedy mówią sondy. Może któraś już się kładzie.

 

Własnie obejrzałem, wydaje mi sie aż tak źle z moim autem nie jest ;) przynajmniej taka mam nadzieje :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

IMO trzeba najpierw ogarnąć auto na benzynie czyli pojeździć trochę bez przełączania na gaz. Wtedy korekty długie się ułożą i zobaczysz co się dzieje. Jeśli pojedziesz do gazownika z niesprawną instalacją benzynową to on tak ustawi gaz, żeby było "dobrze", ale to nie rozwiązuje problemu.


Obejrzyj jeszcze to


może wtedy zdiagnozujesz co jest problemem wysokich korekt.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

IMO trzeba najpierw ogarnąć auto na benzynie czyli pojeździć trochę bez przełączania na gaz. Wtedy korekty długie się ułożą i zobaczysz co się dzieje. Jeśli pojedziesz do gazownika z niesprawną instalacją benzynową to on tak ustawi gaz, żeby było "dobrze", ale to nie rozwiązuje problemu.

 

Ma to sens.PB zatankowane pod korek, pojeżdżę kilka dni, w miedzy czasie zamówiłem interfejs do staga , możne uda się podejrzeć mapy i skalibrować. nie wiem tylko czy źle ustawiona instalacja LPG może dawać korekty ujemne dla jednej sondy i dodatnie dla drugiej? w sensie wysterowania, bo jeżeli któryś wtrysk leje to wiadomo, że będzie próbował się ratować dając ujemne korekty.Pompa paliwa lub regulator ciśnienia odcinałoby po równo myślę ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Zauważ, że sonda 02B1S1V nie pracuje w pełnym zakresie 0,1 do 0,9V, natomiast 02B2S1V już zdecydowanie lepiej. Te dwie pozostałe to chyba za katami. Nie wiem czy tamte też powinny odpowiadać sinusoidą, ale ta niżej praktycznie leży. Podejrzewam, że korekty są takie jaki są, bo próbują nadgonić to co robią sondy. Jak tego się nauczysz to będziesz wiedział skąd się biorą takie wartości. Pamiętam, że podlinkowany wcześniej film dobrze to tłumaczy, ale mnie się już nie chce kolejny raz tego oglądać :P Sorry, ja trochę zgaduję, jeżdżę dieslem, więc moje spostrzeżenia mogą nie być trafne, a co do gazu to już kompletnie się nie znam. W każdym razie należałoby zdiagnozować dlaczego sondy tak pracują.


Jeśli zdjęcie jest z pracy na gazie, to pokaż co się dzieje na benzynie tylko skasuj wcześniej korekty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Torque ma to do siebie że te wykresy są na bardzo krótki przedział czasu. W trakcie jazdy widać że pracuje w pełnym zakresie.


Dziś pół dnia benzyna

Ltft1: 14.06

Ltft2: 0.76

Na gazie

Ltft1: 14.84

Ltft2: 2.34

Więc dużo lepiej, ale wciąż pół silnika się rozjeżdża. Jakby to była nieszczelność to oba banki powinny pokazywać chyba mniej więcej po równo ?

Czy torque ma możliwość logowania do pliku tych wartości?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

No, nie jest lepiej. Pisałem, że w tym filmie jest to omówione. Obejrzyj jeszcze te




Korekty mają być blisko zera. Jak długa jest na plusie to znaczy, że trwale jest uboga mieszanka i sonda każe ECU dolewać paliwa. Coś na banku 1 jest nie tak - niesprawny kat, sonda, dziurawa uszczelka kolektora, dziurawy wydech. Nie wiem, zgaduję.

 

Torque ma to do siebie że te wykresy są na bardzo krótki przedział czasu.

Ale ewidentnie widać, że w tym samym czasie na banku 1 jest inaczej niż na 2. Musisz pogrupować te kafelki na ekranie tak, żeby osobno były odczyty dla każdego banku i korekty również to będzie wtedy lepiej widać co się dzieje.

 

Czy torque ma możliwość logowania do pliku tych wartości?

Nie wiem. Nie używa, bo Torque nie obsługuje diesla M57.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdziłem raz jeszcze cały dolot. W miejscu w którym zaslepilem grzebień na kolektorze od strony vanosa delikatnie przepuszczał.

Na wolnych obrotach nie było tego widać na wykresach stft ale przy większych obrotach na drodze już pewnie tak.


Jutro sprawdzę korekty czy coś się zmienilo.

Co do sondy, nie jestem pewien czy mój skaner obd (v-link) nadąża ściągać dane z ECU, czasem lubi się rozłączać :/

Ewentualnie mogę spróbować zamienić je miejscami. Wyższe korekty powinny wtedy przeskoczyć na drugi bank jeśli faktycznie sonda nie nadąża.


W najgorszym razie czeka mnie ściąganie kolektora:/


Jakąś inną aplikacja niż torque jest godna uwagi ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Sprawdziłem raz jeszcze cały dolot.

Miałem na myśli wydech, bo pisałeś wcześniej, że próba dymowa (dolot) nic nie pokazała, ale skoro coś tam jeszcze znalazłeś to OK. Jak wydech będzie nieszczelny to sondy nie mierzą prawidłowo.


Zobacz na zimnym silniku czy obie sondy za katami pokazują równą kreskę pośrodku na około 0,5V. Jeśli tak jest to zamień wtyczki między bankami na sondach za katem i zobacz co pokazuje ta, która obecnie leży. Oczywiście pomiary wtedy na rozgrzanym silniku.

 

Jakąś inną aplikacja niż torque jest godna uwagi ?

Na pewno INPA i wtedy programem TestO możesz zrobić logi, ale tego trzeba się nauczyć. Zostaw to co jest.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, próba dymowa nie pokazała tej nieszczelności i teraz zastanawiam sie dlaczego. Pompowałem do 1 bara bezposrednio za przepływką. Sprobuje jeszcze sie wpiac w węzyk od serwa.

Co do wydechu to jestem w stanie sprawdzic tyle co widac pod maska, nie mam podnosnika dostepnego - i tu wyglada ok. z drugiej strony jeżeli wydech byłby nieszczelny to czy korekty nie powinny schodzic na minus? w sensie , sonda w domysle powinna widziec mniej tlenu.

poniżej wrzucam wykres ze staga gdzie lepiej widać jak pracuja sondy na PB na wolnych obrotach.

sondy na zimnym silniku wszysktie pokazuja dokladnie 0.45v

offtopic : tutaj mape dla LPG poprawilem nieznacznie zeby zgadzały sie czasy wtryskow

IMG20221222113325.jpg

IMG20221221165800.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
sondy na zimnym silniku wszysktie pokazuja dokladnie 0.45v

To bardzo dobrze.

 

jeżeli wydech byłby nieszczelny to [...] sonda w domysle powinna widziec mniej tlenu.

Garażowe Hobby tłumaczył, że właśnie jest odwrotnie. Otwór w wydechu powoduje, że wychodzą tamtędy spaliny wiec mniej spalin trafia na sondę, ale powietrze nadal tam jest z otoczenia więc tlenu jest więcej w tej samej objętości gazów. Może też być problem z katem na tym banku, np. zatkane przez spalony olej i zdławienie przepływu.


Pokaż jeszcze raz wszystkie sondy z v-linka na rozgrzanym na postoju. Sondy za katami maja być w miarę płasko w okolicy 0,5V, a przed katami ma być sinusoida w pełnym zakresie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Nie oglądałem tego odcinka, ale tu garażowe hobby akurat się myli, co do przyczyny skąd większa ilość tlenu w spalinach i skąd on się właściwie tam bierze.


Ilość spalin jest tu nie istotna, wolne obroty mała ilość spalin, wysokie obroty duża ilość spalin, dla sondy jest to bez znaczenia.

Skąd się bierze więcej tlenu w spalinach przy nieszczelności np uszczelki kolektora wydechowego?

Wytłumaczenie jest dość proste. Każdy cylinder pracuje cyklicznie, tylko podczas suwu wydechu wyrzucane są spaliny a najlepiej to zjawisko zauważyć (usłyszeć) gdy mam nieszczelność wydechu. Nie słychać wtedy ciągłego jednostajnego psyyyyyyyt, gdy spaliny się wydostają na zewnątrz, tylko cykliczne psyyt ,psyyt,psyyt, najlepiej widoczne na wolnych obrotach. Czemu to ma charakter cykliczny? Ponieważ gdy otwiera się zawór wydechowy, następuje gwałtowne rozszerzenie się spalin (rośnie ciśnienie w wydechu) i wyrzucenie ich w kierunku końca wydechu. Wtedy słyszymy przez chwilę charakterystyczne psyyt, spaliny wyrzucane są przez nieszczelność, i po chwili cichnie. Po gwałtownym rozszerzeniu się spalin i skierowaniu ich do końca wydechu gdy zawór wydechowy się zamknie, najprościej tłumacząc to między dawką wyrzuconych spalin a zaworem ssącym powstaje podciśnienie (nagły spadek ciśnienia spalin), wtedy ustaje na chwilę to charakterystyczne psyyt i w tym momencie powietrze jest zasysane do wydechu (tlen).

Tak to właśnie działa.


Co do garażowego hobby, to podziwiam faceta że mu się naprawdę chce.

Po czterdziestce człowiek ma, trochę z osła, trochę z lwa.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
tu garażowe hobby akurat się myli, co do przyczyny skąd większa ilość tlenu w spalinach

Niekoniecznie. Być może ja coś przekręciłem, albo dodałem od siebie. Musiałbym się zapoznać z tymi materiałami jeszcze raz, bo dawno to oglądałem. W każdym razie istotne jest, że jak sonda jest na dole to jest za dużo tlenu. Silnik musi być szczelny od przepływomierza do ostatniej sondy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak masz podpięte sondy do sterownika LPG to spróbuj je od niego odpiąć, bo to może być przyczyną.

hmm, do teraz byłem przekonany, że sterownik LPG jest podpiety do ECU przez OBD :shock: ale teraz widze ze nie , a faktycznie program od LPG widzi obie sondy wiec sa pewnie wpiete bezposrednio ;)

Probowałem własnie sie dostac do tego staga, mam go w miejscu ECU ale pokrywy nie moge odkrecic, te śruby się krecą dookoła ;/


Edit:

Śruby wyszły razem z tulejami. Ktos tam je mocno dokręcił.. w każdym razie, część wiązki idzie zaraz od ECU, żeby odpiąć sondy musiałbym rozcinać całą wiązkę i od ECU i od staga :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zapomniałem wspomnieć. Wymieniłem czujnik wałka od strony ssącej (oe BMW). Na ulotce było napisane, że dla E46, jeżeli w aucie był wcześniej czujnik z moim numerem 12141438081 to należy przeprogramować sterownik.

Czujnik dostałem już z numerem 12147539165

Dotyczy to też e39?

Może tu jest problem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Czujnik masz prawidłowy, nic się nie koduje. Zobacz jakiego masz staga, czasem nie masz tam ustawionych automatycznych korekt? Jak tak to wyłącz.
Nawet zepsuty zegar dwa razy na dobę pokazuje właściwą godzinę ;)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

https://docplayer.pl/59399099-Instrukcja-podlaczenia-i-programowania-sterownikow.html

Strona 56


Na benzynie masz krótkie korekty do -4 a na gazie +4

Albo auto korektę masz ustawiona, albo wtryski do roboty (instalacja do regulacji, reduktor do roboty)

Nawet zepsuty zegar dwa razy na dobę pokazuje właściwą godzinę ;)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

autokalibarcje mam wyłączoną , tak wygląda mapa:

Przechwytywanie.png

Przechwytywanie2.png

Przechwytywanie3.png


podmieniłem sondy miedzy bankami, do tej pory bank 1 trzyma sie w granicach +14-15% w miarę stabilnie, gdzie bank 2 lata od -12 do +12 (LTFT). jeśli jutro będzie odwrotnie to pewnie sonda już niedomaga. Auto czasem obroty jałowe ma super, a czasem czuć pod tyłkiem delikatnie, ze chodzi nie równo.

zamieniłem jeszcze świece + cewki miedzy bankami ale różnicy brak.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po zamianie sond nic się nie zmieniło, bank 1 po całym dniu pokazuje ltft +14.84


Przy okazji zauważyłem, że zacieka mi olej na sprężarkę od klimy, wygląda na to że leci spod tego cylinderka, co to jest? nie mogę tego namierzyć w realoem.


IMG20221230125917.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Napinacz, numer podkładki 07119963418.

Mój czarnuch

Drugi czarnuch-540i

E32 740IL

Kupię do e46 sedan przedlift:

- maskę cosmosschwarz 303

- osłonę dźwigni automat 51167059413 ("-" do przodu)

- listwę spryskiwaczy mgłowych polift (303 cosmosschwarz)

Najlepiej Dolny Śląsk, tel. 782-784-200.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Auto adaptacje masz ustawione na isa3 wyłącz to w cholerę bo nigdy ładu nie dojdziesz. Inpą skasuj korekty i pojeździj dzień na samej benzynie, pochwal się korektami.
Nawet zepsuty zegar dwa razy na dobę pokazuje właściwą godzinę ;)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.