Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam Kolegów,


Pacjent to BMW 330D z silnikiem M57N z 2007r. Auto od kilku miesięcy ma problem z błędem P0401 dotyczącym zaworu EGR.

Auto było naprawiane przez dwa warsztaty specjalizujące się w BMW ale oba się poddały.

Co zostało dotychczas wymienione:

- zawór EGR

- elektrozawór pneumatyczny zaworu EGR

- wężyki od podciśnienia

- usunięte klapy wirowe

- wymienione uszczelnienia na kolektorze dolotowym

- wymieniony MAF

- wymieniony DPF


Objawy są takie że po usunięciu błędu i przejechaniu około 30-50km zaświeca się CHECK ENGINE. Auto częściowo traci moc przechodząc w tryb awaryjny. Ubocznym skutkiem trybu awaryjnego poza utratą mocy jest zablokowanie przez sterownik silnika możliwości wypalania DPF co w konsekwencji doprowadziło do jego całkowitego zapchania i wymiany na nowy. Ale wracając do EGR...

Zostało sprawdzone i wymienione prawie wszystko co ma zwiazek z EGR-em ale problem dalej występuje. Postanowiłem więc "zakupić" ISTE i sam się pobawić i sprwadzić wszystko jeszcze raz.


W związku z tym mam na początek dwa pytania:

- jakie są orientacyjne wskazania przepływomierza w tym modelu podczas pracy na wolnych obrotach na ciepłym silniku ? Wiem że pytanie trochę głupie bo sterownik DDE podaje jaka powinna być wartość zadana a jaka jest rzeczywista ale próbuję porównać co pokazuje taki silnik u innych. Chodzi o to że w zależności od wysterowania zaworu EGR spada przepływ przez przepływkę co samo w sobie jest prawidłowe. Podejrzewam jednak że mogę mieć walniętą przepływkę dlatego że przy 15% - wym wysterowaniu zaworu EGR przez sterownik na wolnych obrotach przepływ rzeczywisty spada z ok. 510mg/stoke na około 280mg/stroke pomimo wartości oczekiwanej 360mg/stroke. Stan ten utrzymuje sie przez jakieś 30s po czym wartości rzeczywiste przepływki zaczynają powoli rosnąć pomimo że wysterowanie zaworu EGR nie zmienia się...


- do którego z króćców (licząc od przodu auta) na magistarli podciśnienia jest u was podpięty zawór elektropneumatyczny sterujący EGR-em? Pytam, bo wężyki od podciśnienia były wymieniane na nowe ale nie jestem pewien czy zostały podpięte do właściwych króćców a to jest istotne ponieważ te króćce mają w środku kalibrowane otworki (dysze) o średnicach 0.5 i 0.8mm co ma wpływ na wysterowanie podciśnienia ....


Byłbym wdzięczny za powyższe informacje oraz ewentualne porady na co jeszcze zwrócić uwagę...


Pozdrawiam.


Zygmunt.

Opublikowano

W pierwszej kolejności sprawdź podłączenie wężyków w zaworze sterującym Egr-em. Są opisane VAC oraz OUT. Do VAC podpinasz wężyk podciśnienia z magistrali, a do wyjścia OUT podpinasz wężyk wychodzący na egr. Przy wyjściu OUT na przetworniku ciśnienia jest taka niebieska uszczelka. Zewnętrzny króciec to VAC a wewnętrzny out. U mnie wysterowanie EGR na wolnych obrotach przy takich temperaturach jak dziś wynosi 50 kilka procent, latem w okolicach 60 kilka i przepływy zadane i rzeczywiste się zgadzają ale nie podam z pamięci dokładnych wartości. Kolejna rzecz to sam elektrozawór na jaki został zmieniony. Jeśli pierburg to powinno być ok.

Edit. Według schematu na realoem podciśnienie do zaworu sterującego egr wychodzi z ostatniego króćca na magistrali licząc od przodu silnika. Tak jest w przypadku mojego silnika czyli m57n2.

Opublikowano

Dziękuję Koledze za podpowiedzi.

To cenne informacje ponieważ nie byłem pewien czy mam podpięte prawidłowo a RealOem już nie ufam...

Na temat prawidłowości podłączenia przetwornika ciśnienia mógłbym dziś napisać doktorat :D

Pierwszy serwis który próbował naprawiać usterkę porozłączał wszystkie podciśnienia i wymienił przetwornik podciśnienia na jakiś zamiennik . Niestety nie zaznaczyli gdzie co było więc popodłączali wszystko z powrotem sugerując się właśnie rysunkiem z RealOem a tam jak na złość podłączenia przetwornika VAC i OUT są właśnie BŁĘDNIE ROZRYSOWANE!!! :shock: :shock:

Oczywiście auto po uruchomieniu po jakimś czasie wywaliło znowu błędy więc po kilku dniach debat stwierdzili że trzeba jednak wymienić przetwornik podciśnienia na oryginał Pierburga bo może ten zamiennik szwankuje.

To oczywiście nic nie dało dlatego że podciśnienia dalej pozostały podłączone jak pokazano w RealOem a nie jak powinny być.

Koniec końców warsztat się poddał i auto trafiło do drugiego gdzie również tego nie odkryto i wymieniano dalsze elementy .

Finalnie sam do tego doszedłem po kilku miesiącach kiedy prawie zbankrutowałem i postanowiłem sam zająć się autem...

Teraz przynajmniej mam przetwornik Pierburga oraz pewność że jest prawidłowo podpięty...

Opublikowano

Błąd nadal jest?

Dokładnie tak na realoem jest błąd jeśli chodzi o połączenia podciśnień do przetwornika egr. W takim razie nie wiem czy można się sugerować co do reszty połączeń jeśli chodzi o wyjście z głównej magistrali podciśnienia. Jeśli mi się uda to podejrzę jak to wygląda u mnie, w sensie z którego wyjścia idzie podciśnienie na przetwornik podciśnieniak egr i dam znać. We wcześniejszym poście sugerowałem się schematem realoem. Ale co do wyjść VAC oraz OUT i ich połączeń jestem pewien.

Opublikowano

Dzięki,

Dlatego właśnie potrzebuję aby ktoś to potwierdził jak jest w rzeczywistości. Jeśli mógłbyś sprawdzić gdzie u ciebie jest jest podpiety przetwornik EGR do magistrali podciśnienia to byłoby super.

Na RealOem są kompletne bzdury !!!! Na jednej stronie jest pokazane że przetwornik jest faktycznie podpięty do ostatniego króćca ale na innej stronie jest pokazane że do ostatniego króćca jest podpięty zawór od klap wirowych !!! :shock: :shock:

Które jest właściwe???


Błąd EGR jest dalej. Mam dwie możliwości: albo mam wadliwy przepływomierz który błędnie pokazuje na wolnych obrotach albo przetwornik zaworu EGR faktycznie jest podpięty do niewłaściwego króćca i ma za mały przepływ podciśnienia co powoduje że DDE próbuje kompensować to zwiększając wysterowanie przetwornika i w konsekwencji wywala błąd.

Opublikowano
Sprawdziłem i u mnie wygląda to tak: pierwszy króciec od przodu silnika zaślepiony, drugi idzie do przetwornika egr, trzeci klapy wirowe a czwarty to podciśnienie poduszek silnika.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.