Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Panowie,

zastanawiam się nad zmianą kierownicy. Aktualnie mam u siebie sportową zwykłą, furka bez m pakietu w stylizacji all-black.


Pytania:

1. Czy bez problemu w no-line można wymienić kierownicę na M łopatki. Będzie to pasować?

2. Co w ogóle o tym sądzicie? Czy to zmiana na lepsze, doposażenie auta czy wiocha? :lol: :P



pozdr!

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Możesz wymienić tylko jeśli teraz nie masz łopatek to trzeba to dokodować i ewentualnie poprowadzić dodatkowy przewód z pająka do FEM. U mnie akurat instalacja była gotowa.

No i swoją właśnie odebrałem bo oddałem do obszycia. Poniżej przed i po. Podoba mi się bardziej niż ta m-kowa. Jeśli chodzi o pytanie czy to wiocha czy nie, to zależy czy robisz zmiany dla siebie czy dla innych :)

20221006-182633.jpg

20221024-160021.jpg

spacer.png

Opublikowano

No w sumie sprawia wrażenie bardziej konkretnej teraz - masywna :D Łopatki już miałeś, więc dla Ciebie zmiana na M z łopatkami to żaden game changer :wink:

Oczywiście robiłbym dla siebie dlatego to rozważam. Wiem jedno - tanio nie będzie :|

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)

Pierwotnie miałem zwykłą sportową bez łopatek. Łopatki dołożyłem już dawno temu tylko dojrzewałem do tego co zrobić z nową kierownicą.

Nie zastanawiałem się w ogóle czy zmieniać na mpakiet bo po prostu mi się nie podoba, tylko grzanie mogło by o tym zaważyć.

Edytowane przez Kuj0n

spacer.png

Opublikowano
Może też pomyśle o zmianie na taką z łopatkami ale jednak nie M. Różnice w cenie są spore i jak nie mam m pakietu a tu wyjadę z m kierownicą to tak sobie.Pomyślę
Opublikowano
Pierwotnie miałem zwykłą sportową bez łopatek. Łopatki dołożyłem już dawno temu tylko dojrzewałem do tego co zrobić z nową kierownicą.

Nie zastanawiałem się w ogóle czy zmieniać na mpakiet bo po prostu mi się nie podoba, tylko grzanie mogło by o tym zaważyć.

 

Dobra to jeszcze zapytam w jaki sposób dołożyłeś łopatki? Nie musiałeś zmieniać całej kierownicy?

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

No tak, w przypadku sportowej trzeba kierownicę wymienić.

W przypadku mpakietowej jeśli dobrze pamiętam jest łatwiej bo wystarczy zmienić plastikową obudowę i coś tam rozwiercić.

W obu przypadkach trzeba sprawdzić czy jest instalacja i ewentualnie doposażyć w kabelek A83<->A173. Piszę "sprawdzić" bo czasami jest tak, że instalacja jest zrobiona - tak było w moim przypadku.

Zrzut-ekranu-2022-10-24-190917.png

spacer.png

Opublikowano
No tak, w przypadku sportowej trzeba kierownicę wymienić.

W przypadku mpakietowej jeśli dobrze pamiętam jest łatwiej bo wystarczy zmienić plastikową obudowę i coś tam rozwiercić.

W obu przypadkach trzeba sprawdzić czy jest instalacja i ewentualnie doposażyć w kabelek A83<->A173. Piszę "sprawdzić" bo czasami jest tak, że instalacja jest zrobiona - tak było w moim przypadku.

Zrzut-ekranu-2022-10-24-190917.png

 

Odgrzeję temat. Założyłem kierownicę z łopatkami wersja sport nie M finalnie ;) Wcześniej była bez łopatek. Zakodowałem przez bimmercode front electronic module: retrofit: steering wheel with paddles: active +expert mode 3190 PfSteeringWheelPaddles: active i łopatki nie działają. Domyślam się, że muszę sprawdzić czy jest instalacja gotowa pod łopatki. Czy mógłbyś pokazać to na jakichś screenach jak to sprawdzić. Wybacz ale schemat jak dla mnie laika trochę skomplikowany :shock:

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Z łopatek idzie wiązka x0102 x0101

s89.png



Musisz sprawdzić czy masz w pająku instalację na pinie 2 we wtyczce a83*6b

a83-6b.png

a83-6b.png



Jak tak to musisz sprawdzić czy masz instalację z wtyczki a83*2b pin 2 i to idzie do modułu FEM w nogach pasażera - wtyczka A173*7b pin 5 - jak Ci nie działają łopatki a dobrze zakodowałeś do najprawdopodobniej brakuje Ci tego przewodu.

a173-7b.png

a173-7b.png

spacer.png

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

61130005197 - to jest pin z zarobionym kawałkiem przewodu. Potrzebujesz 2 sztuki.

ASO, czescidobmw.pl, sklepów jest wiele.

spacer.png

Opublikowano

No i swoją właśnie odebrałem bo oddałem do obszycia. Poniżej przed i po. Podoba mi się bardziej niż ta m-kowa. Jeśli chodzi o pytanie czy to wiocha czy nie, to zależy czy robisz zmiany dla siebie czy dla innych :)

20221024-160021.jpg

 

Ło panie :shock: Pięknie zrobione :cool2:

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Na żywo jeszcze lepiej.

Mentalnie teraz się czuje jakby wpadł stage 1.5 :D

spacer.png

  • 4 tygodnie później...
Opublikowano

Jestem już po robocie związanej z wymianą kierownicy i puszczeniem przewodu, aby podłączyć łopatki :D


Z tej okazji chciałem podzielić się swoimi wrażeniami, wskazówkami i nieco jeszcze uzupełnić o pomocne rzeczy:)

Być może ktoś trafi na ten wątek i będzie to robił pierwszy raz.


1. Demontaż airbagu kierowcy. Wg mnie najlepiej zrobić to w taki sposób jak na tym filmiku:


Dbamy o naszą kierownicę i nie robimy w niej niepotrzebnych dziur z tyłu. Warto zwrócić uwagę na blaszki w airbagu - lubią się zsunąć podczas wyciągania.

https://files.fm/u/2smccr6r7#/view/3p3na8bj6

2. Puszczenie przewodu do kierownicy - mi były potrzebne 3 sztuki wtyków z przewodem (61 13 0 005 197) - łączenia w dwóch miejscach

https://files.fm/u/2smccr6r7#/view/xnht2n4au . Przy 3 szt całość instalacji nie jest napięta jak łuk :cool2: i można swobodnie nim ruszać, przeciągać:) Wpinamy pin nr 5 przy panelu nr 2 pod nogami pasażera prawa strona i pin nr 3 przy kierownicy.

Wg mnie do połączenia kabelków dobrze sprawdzi się czarna taśma parciana- po prostu wg mnie wygląda to łączenie estetyczniej.

Tu jest szybki sposób na skuteczne połączenie ze sobą kabli:

(od 3:40)

Cały proces dokładnie jest już opisany tutaj na forum: https://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=163&t=349268

Mój jest uzupełnieniem i zebraniem pomocnych filmików i zdjęć.

3. Rzeczy, które warto mieć podczas pracy, oczywiście oprócz zestawu kluczy i końcówek potrzebnych do wykręcenia śrub i śrubek:


Coś do podważania i demontażu elementów i osłon. Ja mam takie za grosze z AliExpress:

https://files.fm/u/2smccr6r7#/view/jx5gcz54p

Lubią też gubić i wyrabiać się białe klipy, spinki służące do mocowania obudowy z prawej strony nóg pasażera. Warto mieć kilka w zapasie.

https://files.fm/u/j2d9q3k3z#/view/tdx4c65ha


4. Kodowanie trybu sport+ i łopatek.

Ja to zrobiłem przez Bimmercode. Bez dużych zmian kodowania w trybie expert, o których niektórzy pisali na forum.

Elementy, które trzeba zakodować:

a. Electronic transmission Control: Sport Automatic Transmission: Active

b. Intagrated Chassis Management: Driving Mode: sport + driving mode 1 of 2: Active

c. Instrument Cluster: Driving Mode: Sport driving mode 2 of 2: Active

d. Front Electronic Module: Expert Mode: 3190 PfSteeringWheelPaddles: Paddles_Verbaut: Active


Działa - efekt na poniższym filmiku :8)

https://files.fm/u/2smccr6r7#/view/fgxgcnkzy

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.