Skocz do zawartości

E39 530d 1999 i brak mocy - każdy serwis rozkłada ręce


triplebaka

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze

Turbina jak gwiżdże to podczas jazdy robi "ijo-ijo" jak karetka. Na filmie jak dla mnie to piszczy jakiś osprzęt. Zdejmij paski i odpal na chwilę bez ładowania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gwizd turbo o którym mówiłem ująłem na filmiku poniżej


To co w poprzednim mnie martwi to nie buczenie bo to wiem że na pewno koło pasowe ale te dziwne metaliczne pulsujące piszczenie
Jest ono na zimnym bardzo głośne a ustaje jak silnik sie nagrzeje. Słychać je najlepiej po lewej stronie silnika, jakby od dołu. Z przodu przy osprzęcie jest ciszej. 
Napinacz klimy na pewno jest do zmiany bo u nasady jest pordzewiały, paski spróbuję zaraz zdjąć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Faktycznie słychać lekki świst, ciężko mi ocenić czy to jest nieprawidłowe, zależy jak długo już tak gwiżdże, czy się pogarsza. Jeśli wirnik nie ma luzów to raczej nie powinien ocierać o korpus, wtedy jest już zgon. Może być uszczerbiona łopatka to też będzie taki dźwięk. Przy pustych katach jest inny dźwięk niż oryginalnie, bo turbo lepiej oddycha, ale to jest wtedy prawidłowy objaw. 

Podobny świst będzie też od łożysk osprzętu lub alternatora na ukończeniu.

Edytowane przez Fuser
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ostatecznie okazało się że winowajcą tego brzmienia był termostat 
Złożyłem do starej obudowy nowy wkład bo kupiłem zły i widocznie wypadł przez co lata w środku i wydaje taki dźwięk dopóki się auto nie nagrzeje 
jak ściskam rurę przy termostacie to słychać że coś tam lata 
Wymieniłem wężyk podciśnienia bo ten co był nawet nie dało się go zdjąć taki kamień, musiałem go łupać a od strony pompy vacuum był w ogóle luźny. Zrobiłem znowu pomiary, auto jedzie trochę lepiej i wspomaganie lepiej działa, ale nadal maksymalne ciśnienie jakie widać do 1.8 bar gdy według ECU powinno być lekko ponad 2 
Dla pewności daję też pomiary ciśnienia na pompie wtryskowej, wstępne min. 3,57 więc go nawet nie ujmuję. 
MAF sensor 750 max więc nie wiem czy tak ma być. Pierwsze dwa wykresy doładowania:
image.png.7e655db8ab79bb210e6d29d1a759a8e4.pngimage.png.55392d85b4cdf86d6f803cd5f29eeaaa.png

image.png.9ae3ca38505f97266839a3e7c1cecfa1.png
Póki co wiem tyle że mam sprawne podciśnienia, ciśnienie wstępne i na pompie wtryskowej wartości są ok. Turbo nie ma luzów na wirniku i wygląda zupełnie normalnie.
Turbo popuszcza olej na zewnątrz i nie wiem czy jest to nadal z odmy czy z obudowy turbo kapie. Zdjąłem wąż od odmy i tam jest jednak trochę oleju a wąż łączący filtr powietrza z turbo jest na dole mokry. Mam bardzo zapocony intercooler na wejściu. Taki stan był już od roku a oleju praktycznie nie ubywało, więc śmiem twierdzić, że olej nadal brał się tam z odmy a teraz w zmożonej ilości z uwagi na zalanie oleju do silnika trochę ponad stan. Ponadto wydaje mi się, że intercooler jest pęknięty gdzieś przy łączeniu z turbiną bo jest po całej lewej stronie mokry. 
Mam też olej przy jednej z górnych śrub w kolektorze dolotowym tak jak w moim innym wątku. To sugeruje dolot do wymiany.


Moje pierwsze pytanie jest takie, czy jest jeszcze cokolwiek co mogę zrobić poza regeneracją turbiny i wymianą zarówno intercoolera jak i kolektora dolotowego.


Drugie to już wiem że wróżenie, ale czy jest sens założyć nowy intercooler i dolot żeby wyeliminować potencjalnie wszystkie możliwe przedmuchy i jechać w trasę 1000km? Za 2 tygodnie planuję wyjazd a nie zdążę w tym czasie zrobić turbiny i rozważam czy podjąć taką próbę czy jednak nie brudzić nowego intercoolera o ile w ogóle olej pochodzi z turbiny a nie z odmy. 
Może w tym momencie się mylę, ale czy przypadkiem nieszczelność intercoolera nie może potencjalnie powodować takich problemów z doładowaniem? 
Przypominam sobie że na stronie drugiej tego wątku dawałem wykresy gdzie w ogóle turbo dmuchało poprawnie, ale wtedy nie jechało przez brak paliwa. Przecież od tego momentu auto zrobiło może z 3 tys. kilometrów. Coś musi być nie tak. Wtedy tylko nie miało przepływki wcale. 


Jeżeli jednak mogę tak zrobić to przy okazji mam jeszcze jedną wątpliwość, jak zakładałem nowe uszczelki na dolot jakieś 8 miesięcy temu to mogę ich ponownie użyć w kolejnym kolektorze czy muszę kupić nowe? Prostokątne uszczelki są najwyżej bardzo delikatnie pofalowane na dłuższej krawędzi, ale wygląda wszystko zupełnie normalnie. 

Edytowane przez triplebaka
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
11 godzin temu, triplebaka napisał(a):

nadal maksymalne ciśnienie jakie widać do 1.8 bar gdy według ECU powinno być lekko ponad 2 

Tak, widać, że turbo późno wstaje, może gdzieś uciekać powietrze i stąd się to bierze - gwizd, szum, itp.

11 godzin temu, triplebaka napisał(a):

Turbo popuszcza olej na zewnątrz i nie wiem czy jest to nadal z odmy czy z obudowy turbo kapie.

Wymień uszczelkę na dolocie turbo 13717792090

https://www.realoem.com/bmw/pl/showparts?id=DP72-EUR-06_1998_E39_BMW_530d&diagId=13_2039#13717792090

jeśli jest luźna. Potrafi zalewać turbo olejem z odmy.

11 godzin temu, triplebaka napisał(a):

zalanie oleju do silnika trochę ponad stan

Podobno w M57 jak jest za dużo oleju to właśnie wywala odmą, ale nie wiem czy to nie są legendy, możesz odessać strzykawką przez bagnet do połowy stanu.

11 godzin temu, triplebaka napisał(a):

wydaje mi się, że intercooler jest pęknięty gdzieś przy łączeniu z turbiną bo jest po całej lewej stronie mokry. 

Nie wymieniaj w ciemno, zrób tak jak pisałem - w Castoramie kup mufkę kanalizacyjną fi 50, korek i złączkę pneumatyczną na gwint 1/4". Z mufki obcinasz kołnierz z jednej strony i wtedy wchodzi idealnie w rurę od turbo. W korku wiercisz otwór i wkręcasz złączkę. Podajesz z kompresora na reduktorze powoli od 0 do 0,5 bar i słuchasz czy ucieka gdzieś powietrze. 

11 godzin temu, triplebaka napisał(a):

nowe uszczelki na dolot jakieś 8 miesięcy temu to mogę ich ponownie użyć w kolejnym kolektorze czy muszę kupić nowe?

Spokojnie wystarczą na kilka lat jeśli były dobrej jakości. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mógłbym ewentualnie podjechać na stację paliw do kompresora, ale w tej sytuacji zmienię intercooler bo i tak twierdzę, że należy mu się wymiana (krzywe finy, pełno piachu i zapocenia mimo mycia) 
Czy intercooler marki THERMOTEC to dobry pomysł? Kosztuje 270zł, wśród zamienników widzę że to średnia półka cenowa, gdzie najtańsze marki krzak to 200zł a "wyższy" chińczyk 400zł. 
Nie mogę znaleźć informacji czy mogę sobie zaoszczędzić na intercoolerze czy jest jakiś próg jakości poniżej którego nie wolno zejść. 

 

9 godzin temu, Fuser napisał(a):

Wymień uszczelkę na dolocie turbo 13717792090

 

Sprawdziłem nawet po VIN jak powinna wyglądać moja i numer jest zgodny z tą po lewej, każda do kupienia też tak wygląda, ale u mnie wygląda jak ta po prawej. Mam jakąś wybrakowaną? 
13717792090 BMW прокладка турбины нагнетаемого воздуха, прием

 

Martwi mnie też nadal przepływka, takie wartości jak dałem są okej czy powinienem szukać drugiej/czyścić? 

Edytowane przez triplebaka
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Godzinę temu, triplebaka napisał(a):

czy mogę sobie zaoszczędzić na intercoolerze

Nie mam doświadczenia w tym temacie. Wziąłbym najtańszy, teraz nawet markowe części często są wadliwe. Chłodnicę wody mam POLCAR już trzeci rok.

Uszczelka po prawej jest z fabryki, a z lewej to zamiennik. Kupiłem taki sam DRM01171, miałem montować na dniach, ale walczę z zamkiem w drugim aucie.

Godzinę temu, triplebaka napisał(a):

Martwi mnie też nadal przepływka

Przy wykastrowanym EGR przepływka będzie pokazywać więcej niż wartości oczekiwane co dla DDE4 nic nie zmienia oprócz błędu. Jeśli pokazuje mniej niż potrzebuje ECU to jest źle. Musisz porównać wskazania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla wszystkiego tak wygląda ilość oleju z odmy i w dolocie po turbinie 

Jest w normie? 

Zamówiłem te uszczelkę OE i jednak też ma taki kolnierzyk, widocznie to poprawiony design. Będę też mierzył szczelność ale jak się okazało to rura 50 jest za mała i będę musiał kombinować wcisnąć to w metalową rure od dolotu

20230726_193621.jpg

20230726_191158.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
15 minut temu, triplebaka napisał(a):

Jest w normie? 

Według mnie nie ma dramatu z ilością oleju i olej pochodzi raczej z odmy, a nie z samego turbo. U mnie podobna ilość jest na wejściu do EGR. Do turbo dawno nie zaglądałem, może jutro jak nie będzie padać to założę tę uszczelkę, zrobię fotkę.

 

15 minut temu, triplebaka napisał(a):

rura 50 jest za mała

No, tak. Dlatego potem napisałem, że potrzebna mufka, bo ona jest grubsza. Ewentualnie ze zwykłej zostawić sam kołnierz, ale ja robiłem z mufką, bo taką miałem.

 

mufa 50.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

U mnie oleju nawet jest więcej w dolocie

IMG_20230727_114949.thumb.jpg.5b8fd06a195d97c2716ce1f3d73276c9.jpg

wyjście z odmy pod filtrem powietrz, też widać olej

IMG_20230727_115348.thumb.jpg.6118ed4a47e552782e7d7689d3347700.jpg

ale w turbo już niewiele. Nie ma prawa się tam utrzymać olej :)

IMG_20230727_120242.thumb.jpg.1e45c4ddb055fee670e48bafc5c31c14.jpg

 

i nowa uszczelka dolotu

IMG_20230727_120528.thumb.jpg.f047d2e7ab00921f909753df05634186.jpg

 

Na wylot z turbo nie zaglądałem, bo ciężko dostać się do śruby od opaski. Rozpiąłem za metalową rurą w kierunku IC, bo kolanko się lekko zsunęło, to tam było czysto. Poziom oleju mam na max.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie oleju w odmie jest tyle samo, więc wychodzi na to że tak ma być.
Więc pewien jestem, że zmienna geometria luźna, brak luzów wirnika, olej za turbo w normie i wycieki pewnie przez uszczelkę - wszystko wskazuje na to, że moja turbina nie ma prawa być uszkodzona.
Mufa z kolei jest za duża do gumowej rury przed IC więc będzie klejona szara taśma, poddaję się 😄 
Chyba że dalej źle rozumiem i mam się wpiąć bezpośrednio w wejście turbiny.
Tak czy tak, zmierzę dolot przed nowym IC i po, zobaczymy co będzie. Wiem też że na pewno mam od dawna pęknięty oring od MAP sensora, będę próbował coś dopasować bo chyba to nie występuje jako część. 

 

Edytowane przez triplebaka
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
3 minuty temu, triplebaka napisał(a):

Mufa z kolei jest za duża do gumowej rury przed IC

Kolanko z wylotu turbiny ściągasz i tam wstawiasz mufkę z obciętym kołnierzem z jednej strony.

5 minut temu, triplebaka napisał(a):

od dawna pęknięty oring od MAP sensora

Jeśli masz na myśli czujnik doładowania w kolektorze dolotowym tam pod szybą to swego czasu go ułamałem niechcący. Podkleiłem na szybko na silikon, bo musiałem jechać, ale po kilkudziesięciu kilometrach uszczelnienie puściło i przy wyższych obrotach gwizdało jak z fleta.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Zdecydowanie zajmij się wszystkimi nieszczelnościami w dolocie, turbinę zostaw w spokoju. Albo jestesm ślepy albo dalej nie widzę przebiegu masy powietrza na wykresie.

Edit:

Dobra widzę już, pytanie dlaczego tylko wartość rzeczywista? Gdzie zadana?

Edytowane przez maniek21112

Mój czarnuch

Drugi czarnuch-540i

E32 740IL

Kupię do e46 sedan przedlift:

- maskę cosmosschwarz 303

- osłonę dźwigni automat 51167059413 ("-" do przodu)

- listwę spryskiwaczy mgłowych polift (303 cosmosschwarz)

Najlepiej Dolny Śląsk, tel. 782-784-200.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak wygląda filmik z pomairu szczelności dolotu

Nie da się dobić do 2 bar

Ucieka głośno spod śruby numer 3 u góry kolektora dolotowego, tam gdzie po myciu ucieka mi nadal olej. poza tym syków nie czuć nigdzie. Dziwne że intercooler który jest cały mokry nie puszcza tak że słychać. 

Taka nieszczelność może powodowac moje problemy?  

Niedługo przyjdzie mi intercooler, wobec tego wycieku zamawiam też dolot i zrobię pomiary. Zadanych wartości przepływki nie ma bo nie wpadłem na to że będzie to potrzebne akurat wtedy. Teraz na pewno umieszczę. 

20230728_152853.jpg

Edytowane przez triplebaka
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
33 minuty temu, triplebaka napisał(a):

Nie da się dobić do 2 bar

Nie przesadź z ciśnieniem, bo będzie kabum... Weź pod uwagę, że to co widzisz w INPA to ciśnienie bezwzględne, a to co pokazuje manometr sprężarki to ciśnienie ponad aktualne atmosferyczne czyli mniej o 1 bar niż bezwzględne.

35 minut temu, triplebaka napisał(a):

Dziwne że intercooler który jest cały mokry nie puszcza tak że słychać. 

Jesteś pewien, że olej pochodzi z IC ? Może się sączyć ATF z chłodnicy wspomagania i będzie zalewać to co poniżej.

38 minut temu, triplebaka napisał(a):

Taka nieszczelność może powodowac moje problemy?  

Oczywiście tak. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Fuser napisał(a):

Nie przesadź z ciśnieniem

Ale wstyd, w ogóle o tym nie pomyślałem...

Ale jak auto jedzie to chyba nic się nie stało. Na szczęście ta wpadka nie skończyła się źle 

Co do oleju to nie jest ATF bo nie widać wycieków z chłodnicy skrzyni oraz od roku poziom oleju w skrzyni według INPA to 89 procent, nie zmienił się nic. O ile można mu ufać to chyba wyklucza wycieki z niej. Plus ten olej przy intercoolerze był czarny jak smoła i po zmianie oleju w silniku nagle czysty, a w skrzyni mam czysty od samego początku i nadal.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

To dobrze, że nie leje się z chłodnicy skrzyni, ale ja pisałem o chłodnicy wspomagania :classic_happy: To taka rurka aluminiowa u góry między chłodnicą klimy i silnika. Przeciera się na zatrzaskach mocujących, olej delikatnie sączy się i wymieszany z kurzem brudzi wszystko poniżej. Jeśli twierdzisz, że to na pewno pochodzi z IC to nie będę się upierał przecież. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wybacz, nie doczytałem. Widząc ATF pomyślałem od razu o skrzyni i pobiegłem sprawdzić. Teraz się trochę przejechałem i miałem kropelki oleju na górze rury od IC więc już sam nie wiem skąd to się bierze. Tylko że tej olej nie był czerwony a właśnie czerwony mam we wspomaganiu 

Sprawdziłem stan oleju od wspomagania, wygląda na tyle samo jak było gdy wlewałem także już sam nie wiem. 

Przyszedł nowy IC ale z wnioskami wstrzymam się do czasu zamontowania drugiego kolektora.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Godzinę temu, triplebaka napisał(a):

miałem kropelki oleju na górze rury od IC więc już sam nie wiem skąd to się bierze

Nieszczelności na łączeniu rur gumowych z aluminiowymi, pęknięta guma. Weź zmywacz do hamulców i umyj, będzie dobrze widać potem gdzie tłuszcz się pojawia. Tylko zmień końcówkę na normalny rozpylacz z jakiegoś sprayu.

Godzinę temu, triplebaka napisał(a):

Sprawdziłem stan oleju od wspomagania, wygląda na tyle samo jak było gdy wlewałem

Jak się pojawi nieszczelność to praktycznie nie ubywa tego oleju, a wszystko zarzygane wokół. Potrafi się sączyć miesiącami tak małe są te nieszczelności. Dopóki rurka nie pęknie, bo wtedy koniec jazdy, ale to inny temat, tak przy okazji, bo niedawno to robiłem.

IMG_20230510_152940.thumb.jpg.5b01d814dcf36221042d42c63b686fe3.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałeś rację, to chłodnica wspomagania puszcza olej. Widać to dopiero jak tam zajrzałem. 
Chłodniczka to grosze i zmienię ją jak będę miał możliwość umycia na podjeździe wszystkiego dookoła bo jest zabite owadami olejem i piachem.
W obecnej sytuacji wymyję oryginalny intercooler środkiem do silników od środka i zewnątrz bo nie widzę już żadnego powodu wymiany sprawnej oryginalnej części. 
image.thumb.png.36d9f194d7671a51e086ab8ae45214e0.pngimage.thumb.png.d820aed07517d2570857fac629368432.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Godzinę temu, triplebaka napisał(a):

Chłodniczka to grosze

Hmm... Dla mnie 300 zł za kawałek wygiętej rurki alu to całkiem sporo. Niestety nie ma zamienników 17212247361. Kupiłem używkę za 60 zł, ale tak jak przypuszczałem też była dziurawa choć tylko w jednym miejscu, moja miała więcej dziur. Polutowałem na twardo i na razie 2000 km jest sucho.

IMG_20230531_160825.thumb.jpg.8149dfd6d3a76dd1b311d9c080e5441a.jpg

Drugi raz bym się nie zdecydował. Ciężko zlokalizować przeciek. Moczyłem w wodzie pod ciśnieniem 2 bar, ale to są tak małe przetarcia, że bąbelek wychodził co kilka sekund, a za drugim razem jedno miejsce się samo uszczelniło. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chciałbym upewnić się co do jednej rzeczy, przyszedł nowy kolektor dolotowy ale był brudny więc go umyłem I wyczyściłem wokół ujścia portów ale to okropna robota i ledwo co to dało. Nadal w środku zostały złogi mazutu, taki poziom jest akceptowalny i po wyschnięciu zakładać czy to może się jakoś oderwać i uszkodzić silnik? Mój był może troszeczkę czystszy 

 

20230801_224429.jpg

20230801_224407.jpg

20230801_224401.jpg

20230801_224353.jpg

20230801_224350.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mam tego niestety jak wyczyścić lepiej bo nie mam podwórka, dostępu do bieżącej wody ani elektryczności mając tylko garaż podziemny w bloku a nie będę znowu syfił wanny. Na chwilę miałem okazję skorzystać z myjki ciśnieniowej i środka do mycia silników i efekt niestety nadal jest jaki jest. Sporo syfu się wylało ale tutaj trzeba chyba zaangażować wiertarkę ze szczotką. 
Póki co chciałbym sprawdzić czy ten kolektor w ogóle jest szczelny i trochę na nim pojeździć tylko właśnie martwi mnie czy te małe pozostałości mazi mogą coś złego spowodować. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.