Skocz do zawartości

E39 530d 1999 i brak mocy - każdy serwis rozkłada ręce


triplebaka

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Mam BMW E39 sedan 1999 3.0 diesel automat 184hp. EGR zaślepiony, klapki usunięte, wszystkich 4 katów brak.


Od kiedy mam to auto meczę się z problemem, z którym nie potrafi sobie poradzić już 6ty renomowany serwis BMW i zalecają mi po prostu ominięcie przepływki bo nie mają pojęcia jak to naprawić.


Objawy są następujące:

a) podpięta przeplywka

-Laderdruck w inpa o 0.2 bara za mało - max 2016mbar

-luftmasse dobija do 680 z wykrzyknikiem

-auto wolno reaguje na gaz - mogę dać w podłogę a ona nic aż do 2.5k obrotów gdzie dostaje kopa

-żałosne przyspieszenie


b) przeplywka odpięta

-Laderdruck w inpa o 0.2 bara za mało - max 2016mbar

-Luftmasse dobija do 680 z wykrzyknikiem

-Natychmiast reaguje na gaz

-Turbo wstaje od razu

-Przyspieszenie 8.5s do setki na automacie i lekko ponad 9 jak zapnie się wisko

-mocno kopci na czarno jak dodam nagle gazu


Historii auta nie znam, kupiłem ją kiedy nie odpalała

Co było robione:

-sprawdzone 3 przepływki Boscha - zero zmian

-wymieniony MAP sensor na oryginał - zero zmian

-Wyjąłem turbo do inspekcji - brak luzów wzdłużnych, zmienna geometria chodzi luźno, gruszka chodzi i jest szczelna

-Wymieniony elektrozawór turbo na 3 oryginały - zero zmian

-Ciśnienie paliwa w porządku, korekty w normach


Przyspieszenie wygląda chyba okej więc odpada problem z turbo, te 0.2 bara byłoby chyba widać

Hamulec robi się twardy po 2 naciśnięciach więc podciśnienia są chyba okej

Nie mam już pojęcia co może być nie tak

każdy serwis mówi że ECU spalone i narazie

Jeżdżę cały czas bez przepływki, spalanie na trasie 5.6 po 1500km, w mieście ok 14 więc wygląda okej. Miałbym to gdzieś bo auto działa ładnie ale chciałbym przywrócić normalną sprawność silnikowi i nie kopcić gdy dodam gazu.

Macie jakieś pomysły?

Z góry dzięki za pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No, właśnie widać. Auto nie jedzie :)

Chodziło mi o to że mimo 0,2 bara ciśnienia za mało bez przepływki przyspiesza poprawnie (8,5s to katalogowa wartość dla tego auta i patrzę na prawdziwe 100kmh, nie te na blacie :D ) a mimo to odczyt jest jaki jest


Zrobiłem przejażdżkę z podpiętą i odpiętą przepływką:

Na postoju Raildruck: 296,83

Największe 1290

Ciśnienie doładowania na postoju 1014 a maksymalne 2051

Ciśnienie pompy progowej 3,8 i jak dam w podłogę to spada do 3,3


Na przepływce Raildruck na postoju taki sam

Maksymalny 1084 i ciśnienie doładowania 1676

Pompa progowa tak samo - 3,8 a przy maksymalnym gazie 3.3


Jest taki "piękny" moment przy 2100 obrotów na przepływce gdzie:

Soll luftmasse: !819

Ist luftmasse: 417


Soll Ladedruck: 2049

Ist Ladedruck: 1333


Jak potrzeba to mogę nawet nagrać całe filmy z jazdy

Każdy jak widział te wyniki to "turbo do kosza ECU spalone :mad2: "

Edytowane przez triplebaka
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Ciśnienie pompy progowej 3,8 i jak dam w podłogę to spada do 3,3

Dalej nie czytam. Przecież to podstawa. Ma być 4 bar na postoju i pod pełnym butem, ewentualnie minimalnie mniej 3,8 bar. Przy takich wartościach jak podałeś auto nie jedzie. Zrób porządek z ciśnieniem wstępnym. Przepływkę zostaw w spokoju. To ostatni element gdzie należy szukać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciśnienie pompy progowej 3,8 i jak dam w podłogę to spada do 3,3

Dalej nie czytam. Przecież to podstawa. Ma być 4 bar na postoju i pod pełnym butem, ewentualnie minimalnie mniej 3,8 bar. Przy takich wartościach jak podałeś auto nie jedzie. Zrób porządek z ciśnieniem wstępnym. Przepływkę zostaw w spokoju. To ostatni element gdzie należy szukać.

 


Sytuacja ma miejsce tylko na tym screenie gdzie akurat wybrałem moment gdzie ma najwyższe ciśnienie doładowania. Poza tym trzyma się w miare stabilnie okolic 3,6-3,8bar

Jeżeli to na pewno wskazuje na pompę progową to bez gadania lecę zmieniać :D

LufHL6h.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Nie gwarantuję oczywiście, że pozostałe podzespoły są OK, ale ciśnienie wstępne to podstawa. Silnik nie działa prawidłowo z takim ciśnieniem. Wynika to z braku wydajności pompy progowej w układzie. Zapotrzebowanie na paliwo wzrasta, pompa nie daje rady i spada ciśnienie wstępne. Potem głupieje pompa CR, wszystkie odczyty się sypią i wychodzą szopki. TIS podaje podajże 3,8 bar jako minimalne dopuszczalne.


Niestety musisz sam podjąć decyzję czy wymieniać progówkę, bo może być jeszcze problem z zaworkiem ograniczającym lub pompą w baku jednak ja bym zaczął właśnie od progówki. Tyle co mogę podpowiedzieć, ale nie biorę odpowiedzialności, to w dwóch autach mam pompy Marelli, trochę są głośne, cena przystępna, na jednej zrobiłem już 60k km.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie gwarantuję oczywiście, że pozostałe podzespoły są OK, ale ciśnienie wstępne to podstawa. Silnik nie działa prawidłowo z takim ciśnieniem. Wynika to z braku wydajności pompy progowej w układzie. Zapotrzebowanie na paliwo wzrasta, pompa nie daje rady i spada ciśnienie wstępne. Potem głupieje pompa CR, wszystkie odczyty się sypią i wychodzą szopki. TIS podaje podajże 3,8 bar jako minimalne dopuszczalne.


Niestety musisz sam podjąć decyzję czy wymieniać progówkę, bo może być jeszcze problem z zaworkiem ograniczającym lub pompą w baku jednak ja bym zaczął właśnie od progówki. Tyle co mogę podpowiedzieć, ale nie biorę odpowiedzialności, to w dwóch autach mam pompy Marelli, trochę są głośne, cena przystępna, na jednej zrobiłem już 60k km.

 

Pompa w baku jest nowa Era, dzięki za sugestię jaką progówkę kupić bo właśnie się zastanawiałem.

W takim razie jeżeli dobrze myślę komputer ogranicza parametry bo widzi za niskie ciśnienie a bez przepływki jest w trybie awaryjnym i je ignoruje?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
bez przepływki jest w trybie awaryjnym

To na pewno. Masz wtedy ograniczoną moc, ale jakoś tam w miarę normalnie jedzie.


Przy wykastrowanym EGR przepływka będzie mierzyć więcej, bo nie ma bypassu ze spalinami. Przepływka jak jest zużyta to zaniża wskazania, a tutaj i tak mierzy więcej niż jest wymagane więc nie ma sensu tam szukać, bo nawet jakby była zużyta to i tak przepływ powietrza jest większy niż potrzeba. Tak w uproszczeniu...


Dodatkowo w automacie z uszkodzoną progówką będzie szwankować zmiana biegów, bo nie osiąga odpowiednich obrotów w odpowiednim czasie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odpiąłem dzisiaj czujnik ciśnienia paliwa przed filtrem - brak zmian, dalej jedzie tak samo czyli bez przepływki dobrze a z słabo

Znaczy to coś czy nie? Bo według jednego mechanika to miało sprawdzić czy faktycznie za niskie ciśnienie powoduje że komputer ogranicza moc i nic nie dało


Tak czy inaczej zmienię pompę progową i zaślepię porządnie klapki w dolocie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
według jednego mechanika to miało sprawdzić czy faktycznie za niskie ciśnienie powoduje że komputer ogranicza moc

A co to ma do rzeczy ? Komputer ogranicza moc jak odepniesz przepływkę, bo wchodzi w tryb awaryjny i zmienia mapę. Jak brakuje paliwa, bo wydajność pompy siadła to silnik nie kręci, bo nie ma "papu". I tyle... Jak odepniesz czujnik ciśnienia to potem trzeba skasować błąd, bo przyjmuje domyślnie 4 bar i (nie jestem pewien) wydaje mi się, że też wchodzi w tryb awaryjny. W każdym razie kiedyś jak tak zrobiłem to na zegarach cały czas był komunikat o błędzie.


Jak ściągniesz kolektor to wyjmij czujnik ciśnienia powietrza i sprawdź wkrętakiem czy kolektor nie jest tam zapchany mazutem. Czujnik można wypłukać w benzynce ekstrakcyjnej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmieniłem zaworek na jeszcze inny (sprawdzałem dmuchając powietrze i wygląda na sprawny) i zrobiłem wykres z jazdy z TestO czyli 3 bieg od 1000obr i do odciny (tej automatowej odciny :lol: ). W wykresach dziwi mnie to że tym razem turbo nie miało ochoty wchodzić na 2072 jak na screenie wyżej. Może to kwestia zaworka :duh:

Kiedy robiłem pomiary to auto strasznie dymi na czarno z tyłu.

Wykres oczywiście z odpiętą przepływką, z podpiętą nie ma sensu robić bo turbo praktycznie nie wstaje.


Przepływki były brane od E46 z 2003 więc na pewno poliftowe, teraz niestety nie mam ich numerów.

Czy może być problemem to że mam same przepływki od polifta? Możliwe że moja też jest od polifta bo silnik z osprzętem jest po swapie i nie wiem czy na przedlift czy polift a sterownik raczej został oryginalny.

Jutro sprawdzę numery.

DDEOw3T.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Na osi X wstawiaj obroty to będzie lepiej widać co się dzieje. Załóż przepływkę tę co była oryginalnie. Nie masz ciśnienia wstępnego. Porównaj z moim M57D25 przy pełnym bucie. Na postoju jest 4 bar.


full-load.jpg


A tak miałem w drugim aucie M57D30 automat przy obrotach zaledwie 1500 jak zdechła pompa progowa. Nie chciało jechać.


uszk-pompa.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 tygodni później...

Zmieniłem progówkę na Marelli.

W postoju ma 3.9, jak docisne to spada do 3.25 i jest cholernie głośna

Ale teraz tak wygląda mój wykres doładowania

Mam też wrażenie że dużo lepiej jedzie - jak przycisnę trochę gazu to odpala się ASC :D

Czy teraz to wygląda normalnie?

aswU9fS.png


Przepływki nadal nie mam, zamówiłem dopiero przepływkę z przedlifta do tego samego silnika i z tego samego roku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Wykres jak najbardziej prawidłowy. Początkowy brak pokrycia wynika z bezwładności turbiny i to jest normalne. To samo masz na końcu tylko w druga stronę. Odpuszczasz gaz, a wirnik jeszcze się kręci. Co do ciśnienia... 3,25 atm pod obciążeniem to trochę mało. Kwestia jeszcze czy to jest chwilowe czy utrzymuje się stale pod obciążeniem. Te pompy są głośne to fakt chociaż teraz zmieniłem u siebie po 60k km, bo mi się zdawało, że za mało podaje, ale ta nowa ma identyczne ciśnienia i o dziwo jest kompletnie bezgłośna. Może sprawdź czy nie opiera się gdzieś o podłużnicę. Chyba, że jesteś w stanie ją zareklamować i sprzedawca to uwzględni.

 

zamówiłem dopiero przepływkę

A nie lepiej było zlogować przy okazji Luftmasse ? Może przepływka dobrze mierzy. EGR masz odłączony ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

EGR mam odłączony od magistrali podciśnienia i zaślepiony.

Założyłem nową przepływkę i dalej to samo - brak reakcji na gaz

Całkowicie skończyły mi się już pomysły

Przy okazji nie wiem czy to normalne ale po odpaleniu zapłonu progówka chodzi mi ponad minutę, było tak na starej progówce jest i teraz

zawór upustowy paliwa przeczysciłem bo delikatnie popuszczał ale dalej jest to samo

Tak ma być czy coś jest nie tak

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Progówka ma chodzić po włączeniu zapłonu, po jakimś czasie się wyłącza, żeby prądu oszczędzić, bo bierze coś koło 10A.

 

Założyłem nową przepływkę i dalej to samo - brak reakcji na gaz

Nie rozumiem co to znaczy. Auto znowu przestało jechać ? Zobacz w INPA jakie są przepływy w porównaniu z wymaganymi. Przy odłączonym EGR powinno być więcej niż potrzeba. Przepływkę w przedlifcie trzeba podobno zakodować. Nie wiem jak to się robi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli to konieczne to jutro się przejadę i pokaże wyniki, ale problem jest taki że ja mogę mieć te przepływkę rowne dobrze w kieszeni - samo jej podpięcie powoduje że silnik się nie wkręca i czuć to nawet wciskając gaz na postoju

Rozwiązałem problem braku mocy bez przeplywki, teraz bez niej auto ma swój pełen potencjał

ale po jej podpięciu jest dokładnie tak samo jak na początku

Mam przepływkę numer 468 5 pin

czy powinienem kupić model 4 pinowy? we wiązce mam 5 pin ale może silnik jest z polifta

Z tego co czytałem przedlift miał 4 pinowy model 314

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
Cześć, podepnę się pod temat. Mam u siebie podobny problem w M57D30. Normalnie auto powinno książkowo wstawać w okolicach 1750 obrotów a u mnie zaczyna się porządnie zbierać dopiero około 2500. Klapy wyrzucone, turbo po regeneracji, przewody podciśnienia nowe. Mój przypadek jest o tyle ciekawy, że zdarza się, że po wstrząsach na jakichś wybojach auto zaczyna jechać normalnie i rwie do przodu jak głupie z książkowego 1700obr. Ogarniam wtyczkę do OBD i sprawdzę parametry progówki o której tutaj pisaliście Panowie jednakże postanowiłem już teraz zasięgnąć porady w związku z tym, że na dobrą sprawę zdarza się, że auto jedzie normalnie. Jakieś pomysły co sprawdzić?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Progówka gdy nie będzie ciśnienia daje odwrotne objawy, tzn. auto zdycha na wysokich.


Jeśli

po wstrząsach na jakichś wybojach auto zaczyna jechać normalnie

to ja bym sprawdził wtyczkę przetwornika ciśnienia na turbo tym bardziej, że

zaczyna się porządnie zbierać dopiero około 2500

co by oznaczało, że geometria nie pracuje i jest cały czas przymknięta. Wtedy na wysokich obrotach będzie ciśnienie sprężania, a na niskich nie ma wydajności, bo brakuje spalin. Ewentualnie turbo źle poskładane i geo się przycina samo z siebie, choć nie wiem czy to możliwe...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co powiedział poprzedni właściciel turbo przeładowuje o około 0,3 bara przez co komputer wszystko dusi, żeby czegoś nie rozniosło. Niby wymieniany był kolektor właśnie z tego powodu, że go rozsadziło. Sprawdzę tą wtyczkę, gdyby to nie był powód miałbyś jeszcze jakiś pomysł?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Jeśli turbo przeładowuje to jest źle geometria ustawiona na gruszce, chyba, że był robiony program i tuner się nie popisał. Natomiast nie ma to związku skoro czasem jest źle, a czasem działa prawidłowo. Jak dla mnie coś nie kontaktuje.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tutaj mam film z pomiaru ciśnienia:

https://files.fm/u/wkj8k7afa


Jeżeli wtyczka będzie w porządku, myślisz, żeby oddać turbo do sprawdzenia? Poprzedni właściciel nie wzbudził mojego zaufania i mam wątpliwości co do rzetelności wykonywanych przez niego napraw. Sam nie jestem jakimś specem stąd też moje pytania tutaj. Dzięki za pomoc


Edit. Czasami zdarza się jeszcze tak, że jak podczas jazdy zgaszę motor i odpalę jeszcze raz to nagle łapie prawidłową moc w książkowym przedziale obrotów

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.