Skocz do zawartości

e90 2.0d skrzynia manualna a automat + kilka pytań


niko999

Rekomendowane odpowiedzi

Witam Panowie mam pytanie takie do tej pory miałem trzy samochody ze skrzynią manualną a przymierzam się do zakupu e90 2.0d 184km automat


Nie jeździłem nigdy automatem i jakoś odnoszę dziwne wrażenie,że lepiej manual chodzi o to,że np ja wjeżdżając na podwórko mam ciasny wjazd gdzie łatwo bokiem o słupek przytrzeć bo pod skosem jest wjazd i poprzednią e46 wjeżdżając ze skrzynią manualną panuje nad samochodem :roll: wjeżdżam na pół sprzęgle i tak samo wyjeżdżam :roll:


a tu na pierwszy rzut oka tak wygląda mi to ''dziwacznie'' w automatcie jakbym nie miał kontrolki tylko jak za szybko puści się hamulec to auto pociągnie do przodu i jeszcze łupne w brame :D

Znajomy znajomego miał bmw e92 335i tylko nie wiem co tam za automat siedzi ale generalnie szybko to biegi zmieniało tam

Nie ukrywam,ze jeżdżąc od czasu do czasu busem jakoś lubię sobie ''zmieniać biegi'' automat e90 wziąłem pod uwagę ze wględu,że auto jest zadbane,całe w oryginalne,przelot 190tys oryginalny


I czy jeśli auto ze skrzynią automatyczna miało zamontowany HAK to jest czego się obawiać? chodzi mi o to czy jak ciągnęło coś kiedyś zapewne to czy skrzynia nie dostała po du.. mimo przebiegu 190tys i w lepszym stanie będzie ta co ma 300 ale nie widziała haka :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2.0d nie jest jakimś demonem mocy i momentu, na pewno dasz radę wjechać w bramę. Zamiast "półsprzęgła" sterujesz hamulcem bez dodawania gazu i tyle.

Zazwyczaj z przyczepą jeździ się sporadycznie i nie jest to jakieś znaczące obciążenie dla silnika i skrzyni, no chyba, że ktoś na budowę pustaki paletami woził :)


w 335i automat ładnie i gładko zmienia biegi, ale nie jest demonem szybkości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście jak puścisz hamulec to auto ruszy do przodu bez dodawania gazu. Ale po to masz hamulec żeby to płynnie kontrolować.

W 335i siedzi ta sama skrzynia co w 320d bo dobiera się je do ilości momentu obrotowego. Jako że auto po lifcie to pewnie już ZF 6HP21. Diesle 3.0L miały 6HP26/28.

Najlepiej weź kogoś obeznanego w BMW co widział N47 i robił te silniki. Bo kilku magików już doliczało mi pompę wody i pasek wielorowkowy do kompletu rozrządu, znaczy nie bardzo ogarniają w ogóle o czym rozmawiamy a auto stoi przed nim z otwartą maską i jeszcze się będzie kłócił :lol:

Skrzynia biegów ma tak zwane wartości adaptacji które zmieniają się wraz z zużyciem żeby nadal pracowała ok. Można je odczytać programem diagnostycznym ISTA, INPA itp. Dadzą ogólny obraz jak bardzo skrzynia dostała po dupie. Idealnie nigdy nie będzie ale lekkie szarpnięcie z 3-4, 4-5 to raczej norma w tych starych automatach i po wymianie kilku rzeczy powinno to zniknąć. Gorzej jak czuć jakiś uślizg lub wbija biegi, że aż całą budą trzęsie. Wtedy lepiej odpuścić. No i najważniejsze czy była serwisowana bo 180 tysięcy na jednym oleju to o 80 za dużo. W misce olejowej jest filtr i raczej wątpliwe, że dał radę to przetrwać. Stajesz na lekkim wzniesieniu wbijasz D i auto ma ruszyć lub stać w miejscu. Jeśli się stoczy to walnięty konwerter (sprzęgło). Wiadomo jak staniesz na znacznym wzniesieniu to nie da rady się utrzymać ale podjazd z posesji itp. nie stanowi wyzwania.


Powiem Ci tak. Miałem złe doświadczenia z automatami bo najczęściej były to stare 4 biegowe z poprzedniej epoki. Kultura jazdy żadna, zmieniała biegi okropnie długo i z wielkim trudem. Dlatego poszukiwania E90 zacząłem od manuala. Trafiłem tutaj na forum ładny egzemplarz po którym pół roczne poszukiwania E9x miałem zakończyć a obejrzałem chyba z 12 sztuk z czystą historią. Zamiast manuala i napędu na tył kupiłem automat + xDrive i nie żałuję ani odrobinę pierwsze kilometry jednak były trochę dziwne :mrgreen:


Jeździ to bajecznie patrząc na wiek auta, skrzynia po małym serwisie działa super i nie zamieniłbym się za żadne skarby. Momentami zapominasz, że coś tam zmienia biegi bo są po prostu niewyczuwalne i jak porównywać do pierwszych DSG to myślę, że nie ma się czego wstydzić w kwestii szybkości. Dodatkowo można wgrać soft xHP i jeszcze poprawić zachowanie hydrokinetyka. Z tyłu głowy trzeba jednak mieć świadomość, że jest kosztowna w razie jakiejkolwiek awarii.


Aha zapomniałem dodać właśnie wybiło mi 298 000 na liczniku. Tutaj kilka zdjęć z wymiany oleju i serwisu mechatroniki. Jak przeżyje 60 tysięcy kilometrów to dostanie nowe elektrozawory. Te czarne grzybki w głównej mierze odpowiadają za szarpnięcia. Pierwszy od lewej jest nowy. Całość kosztowała 1600zł bez robocizny bo wymieniłem sam (odliczyć 170zł za olej do xDrive).


20220615-151207.jpg 20220614-170640.jpg 20220615-155032.jpg 20220615-155622.jpg original-8b901cfc-89b6-4dae-9802-6d02e03bbc48-20220617-113100-2.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście jak puścisz hamulec to auto ruszy do przodu bez dodawania gazu. Ale po to masz hamulec żeby to płynnie kontrolować.

W 335i siedzi ta sama skrzynia co w 320d bo dobiera się je do ilości momentu obrotowego. Jako że auto po lifcie to pewnie już ZF 6HP21. Diesle 3.0L miały 6HP26/28.

Najlepiej weź kogoś obeznanego w BMW co widział N47 i robił te silniki. Bo kilku magików już doliczało mi pompę wody i pasek wielorowkowy do kompletu rozrządu, znaczy nie bardzo ogarniają w ogóle o czym rozmawiamy a auto stoi przed nim z otwartą maską i jeszcze się będzie kłócił :lol:

Skrzynia biegów ma tak zwane wartości adaptacji które zmieniają się wraz z zużyciem żeby nadal pracowała ok. Można je odczytać programem diagnostycznym ISTA, INPA itp. Dadzą ogólny obraz jak bardzo skrzynia dostała po dupie. Idealnie nigdy nie będzie ale lekkie szarpnięcie z 3-4, 4-5 to raczej norma w tych starych automatach i po wymianie kilku rzeczy powinno to zniknąć. Gorzej jak czuć jakiś uślizg lub wbija biegi, że aż całą budą trzęsie. Wtedy lepiej odpuścić. No i najważniejsze czy była serwisowana bo 180 tysięcy na jednym oleju to o 80 za dużo. W misce olejowej jest filtr i raczej wątpliwe, że dał radę to przetrwać. Stajesz na lekkim wzniesieniu wbijasz D i auto ma ruszyć lub stać w miejscu. Jeśli się stoczy to walnięty konwerter (sprzęgło). Wiadomo jak staniesz na znacznym wzniesieniu to nie da rady się utrzymać ale podjazd z posesji itp. nie stanowi wyzwania.


Powiem Ci tak. Miałem złe doświadczenia z automatami bo najczęściej były to stare 4 biegowe z poprzedniej epoki. Kultura jazdy żadna, zmieniała biegi okropnie długo i z wielkim trudem. Dlatego poszukiwania E90 zacząłem od manuala. Trafiłem tutaj na forum ładny egzemplarz po którym pół roczne poszukiwania E9x miałem zakończyć a obejrzałem chyba z 12 sztuk z czystą historią. Zamiast manuala i napędu na tył kupiłem automat + xDrive i nie żałuję ani odrobinę pierwsze kilometry jednak były trochę dziwne :mrgreen:


Jeździ to bajecznie patrząc na wiek auta, skrzynia po małym serwisie działa super i nie zamieniłbym się za żadne skarby. Momentami zapominasz, że coś tam zmienia biegi bo są po prostu niewyczuwalne i jak porównywać do pierwszych DSG to myślę, że nie ma się czego wstydzić w kwestii szybkości. Dodatkowo można wgrać soft xHP i jeszcze poprawić zachowanie hydrokinetyka. Z tyłu głowy trzeba jednak mieć świadomość, że jest kosztowna w razie jakiejkolwiek awarii.


Aha zapomniałem dodać właśnie wybiło mi 298 000 na liczniku. Tutaj kilka zdjęć z wymiany oleju i serwisu mechatroniki. Jak przeżyje 60 tysięcy kilometrów to dostanie nowe elektrozawory. Te czarne grzybki w głównej mierze odpowiadają za szarpnięcia. Pierwszy od lewej jest nowy. Całość kosztowała 1600zł bez robocizny bo wymieniłem sam (odliczyć 170zł za olej do xDrive).


20220615-151207.jpg 20220614-170640.jpg 20220615-155032.jpg 20220615-155622.jpg original-8b901cfc-89b6-4dae-9802-6d02e03bbc48-20220617-113100-2.jpg

 

kolego a te grzybki xd to w aso dostepne są ? no właśnie zastanawiam się drugi tydzień już nad e90 n47 2011lci sedan automat 184km.Auto sprawdzał mi bimmer check i w raprocie odnośnie jazdy dostałem,że brak niepokojących dzwięków itp silnik pracuje równo skrzynia zmienia biegi prawidłowo.Ale ona ma 180tys km nalotu a w historii aso prowadzonej od a do z czyli od samego początku regularnie do końca marca 2022 brak wpisu o wymianie oleju w automacie :roll:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Olej zawsze należy wymienić bo traci właściwości nie tyle smarne co przeciwzużyciowe i wyłapujące zanieczyszczenia. I tak jak pisałem w misce jest niewymienny filtr więc musisz kupić całą miskę. Skracasz po prostu jej życie. BMW nie przewiduje wymiany oleju bo gwarancję przejeździ ale to ZF jest producentem skrzyni i tutaj owszem wymiana jest zalecona.


Numer tłoczków ZF 1068.227.039

Uszczelniacze mechatroniki https://allegro.pl/oferta/tulejki-uszczelniajace-obudowy-skrzyni-zf-6hp19-21-10151401046

Adapter mechatroniki https://allegro.pl/oferta/adapter-mechatronica-zf-6hp19-6hp21-6hp26-6hp28-8531780033

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
Panowie a spytam bo kurde gdybym chciał wymienić olej w skrzyni automatycznej w warsztacie gdzie wymieniają takie oleje to dzwoniłem do jednego serwisu niezależnego bmw i mi powiedzieli,że oni wymieniają dynamicznie.. nie statycznie ponieważ mówią statyczna wymiana wymiesza stary z nowym natomiast wymiana dynamiczna cały stary usuwa a wlewany jest nowy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To prawda, jednak potrzeba wtedy beczkę 20L. Przy statycznej wymianie trochę zostaje w skrzyni. Dynamiczna powinna wypłukać stary olej z zakamarków. Mercedesy 7g robią dynamicznie na potęgę i problemów raczej nie ma. Gdy wydałeś 30 tysięcy na maszynkę do ASB pasuje żeby pracowała 24/7 :P
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tulejki oraz adapter to kwestia odkręcenia kilku śrub i opuszczenia mechatroniki. Na moim zdjęciu wyżej jest schemat. Tłoczki i płyta separacyjna to już trzeba rozbierać całą i dużo więcej roboty. Zapytaj po prostu czy podejmą się i jaki będzie dodatkowy koszt. Tulejki i adapter warto zwłaszcza jeśli masz 6HP19 i nigdy tam nie było zaglądane, jak niski przebieg to tłoczki można odpuścić.


Adapter inaczej okular uszczelnia przepływ z pompy oleju do mechatroniki. W przedliftowych 6HP ścianka była za cienka i z wiekiem pękała. W serii 7 (E65) jest to szczególnie uciążliwe bo wszystko dzieje się elektronicznie i gdy spadnie ciśnienie oleju włączy się tryb P. Stoisz na skrzyżowaniu z zablokowaną skrzynią przez pierdółkę za 50zł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tulejki oraz adapter to kwestia odkręcenia kilku śrub i opuszczenia mechatroniki. Na moim zdjęciu wyżej jest schemat. Tłoczki i płyta separacyjna to już trzeba rozbierać całą i dużo więcej roboty. Zapytaj po prostu czy podejmą się i jaki będzie dodatkowy koszt. Tulejki i adapter warto zwłaszcza jeśli masz 6HP19 i nigdy tam nie było zaglądane, jak niski przebieg to tłoczki można odpuścić.


Adapter inaczej okular uszczelnia przepływ z pompy oleju do mechatroniki. W przedliftowych 6HP ścianka była za cienka i z wiekiem pękała. W serii 7 (E65) jest to szczególnie uciążliwe bo wszystko dzieje się elektronicznie i gdy spadnie ciśnienie oleju włączy się tryb P. Stoisz na skrzyżowaniu z zablokowaną skrzynią przez pierdółkę za 50zł.

 

kolego bo chciałbym zamówić sobie moja skrzynia to 6HP19Z i na schemacie

https://foto-hosting.pl/img/66/8f/f0/668ff0e5dcf0850813e00e60151d969cfc29f879.jpeg


nie ma tulejek tylko adapter.Tulejki są dostępne osobno czy moja skrzynia ich nie ma?


ps sprawdzając na bmwstore w katalogu to wszystkie n47n 2011r czyli polift mają skrzynie na schemacie 6HP19Z natomiast tej 6hp21 nie widzę aczkolwiek znalazłem na forum stary post uzytkownika,który pytał o różnicę miedzy 6HP19Z a 6hp21 i dostał odpowiedz:


Pytanie :

Witam według katalogu w moim samochodzie (525d-2008)jest skrzynia 6hp19. czy mogę ją zamienić na 6hp21?


Odpowiedz

Ty masz 6HP21, tylko BMW nadal te skrzynie po lifcie oznacza jako GA6HP19Z TU (Technical Update), ponieważ 6HP21 jest nowszą wersją 6HP19 z podniesioną wytrzymałością, czyli zamiast do 400Nm to do 460Nm o ile dobrze pamiętam.


aczkolwiek ja nie widzę nigdzie na schematach dopisku ''TU'' :roll:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Auto z 2011 to już 6HP21. Ale nie kupuj oryginał OEM bo wychodzi baaardzo drogo. Kilka postów wyżej dodałem linki do aukcji na Allegro z częściami od ZF. Nie żebym reklamę robił ale ciężko dostać wszystko od jednego sprzedawcy.


Numery BMW i ZF gdybyś chciał szukać na własną rękę, tylko do ZF 6HP19/21:

2x 24107536339 / 2x 0501319279

1x 24107536340 / 1x 0501319280

1x 24107536341 / 1x 0501319281

1x 24347588724

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Auto z 2011 to już 6HP21. Ale nie kupuj oryginał OEM bo wychodzi baaardzo drogo. Kilka postów wyżej dodałem linki do aukcji na Allegro z częściami od ZF. Nie żebym reklamę robił ale ciężko dostać wszystko od jednego sprzedawcy.


Numery BMW i ZF gdybyś chciał szukać na własną rękę, tylko do ZF 6HP19/21:

2x 24107536339 / 2x 0501319279

1x 24107536340 / 1x 0501319280

1x 24107536341 / 1x 0501319281

1x 24347588724

 

hmm to jaką w końcu mam skrzynie? :) bo po wpisaniu nr vin np w katalog bmwstore na schemacie w dziale skrzynia automatyczna pokazuje skrzynie


Automatyczna skrzynia biegów GA6HP19Z to sam kurde nie wiem :roll: a te adaptery co podałeś numery to chyba trzeba wiedzieć do jakiej skrzyni czy 19 czy 21 zamówić? bo na schemacie wychodzi mi skrzynia 19.. a niby po lifice są 21..


auto to czerwiec 2011r


bo jak będę oddawał auto na wymianę oleju w skrzyni automatycznej to chciałem taki zestaw

https://allegro.pl/oferta/zestaw-uszczelek-mechatronika-bmw-6hp-12360061815?utm_feed=aa34192d-eee2-4419-9a9a-de66b9dfae24&utm_term=desc-yes&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_mtrzcj_czesci_czesci-samochodowe_pla_ss&ev_adgr=Czesci_samochodowe&ev_campaign_id=14491971570&gclid=Cj0KCQjwxb2XBhDBARIsAOjDZ36CdkGihPd9FDVjNjUO_NvfF0jvekK4pEqaT5UTbqxSVb96RS9YDS4aAjsxEALw_wcB


bo to powinni mi wymienić od ręki jak odkręca miskę ? nie ma dużo zachodu z tym ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.