Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Jakie macie ciśnie w kołach 20 cali?

Mi auto wydali nabite do 2,7, tyle komputer pokazuje, na tabliczce przy drzwiach jest info 245/45R20 przód 2,2 tył 275/40R20 2,5

Te moje 2,7 to chyba zbyt dużo? Opona będzie się na środku zużywać

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

2.7 a 2.5 to niewielka różnica (nie na tyle, żeby opona się bardziej zużywała), ale faktycznie ciśnienie powinno być zgodne z tabliczką.


BTW, przy zmianie kół lato/zima trzeba pilnować wulkanizatora, bo większość zakładów „by default” lubi pompować 2.2 we wszystkich kołach… :)

Opublikowano
2.7 a 2.5 to niewielka różnica (nie na tyle, żeby opona się bardziej zużywała), ale faktycznie ciśnienie powinno być zgodne z tabliczką.


BTW, przy zmianie kół lato/zima trzeba pilnować wulkanizatora, bo większość zakładów „by default” lubi pompować 2.2 we wszystkich kołach… :)

 

A u Ciebie ile pokazuje?

Opublikowano
Ja bym się trzymał tego co komputer zaleca, iX3 to raczej ciężkie auto i 2.2 to za małe ciśnienie na takie auto. Ja się trzymam tego co komp zaleca w moim aucie. Przy tych temperaturach pokazuje zalecane 2.7.

Pozdrawiam

KrzychoM

Opublikowano
Ja bym się trzymał tego co komputer zaleca, iX3 to raczej ciężkie auto i 2.2 to za małe ciśnienie na takie auto. Ja się trzymam tego co komp zaleca w moim aucie. Przy tych temperaturach pokazuje zalecane 2.7.

 

W komputerze opony są ustawione jako "inne" i zaleca wtedy 2,7, jak przestawiłem mu na letnie 275/40 R20 to zaleca 2,2 przód i 2,5 tył

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)
A u Ciebie ile pokazuje?

 

Komputer pokazuje zalecane ciśnienie zgodne z tym, co jest na tabliczce. Czyli dla 275/40R20 i dla średniego obciążenia - odpowiednio 2.2 przód i 2.5 tył. Ja mam takie ustawione.

Jak ustawisz 2.7 na tyle - oponie nic się nie stanie, ale auto może być ciut twardsze.

Edytowane przez Pe.te
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
iX3 to raczej ciężkie auto i 2.2 to za małe ciśnienie na takie auto

To zależy o jakim profilu mówimy. Zasada jest taka, że im niższy profil tym ciśnienie (dla tego samego auta) powinno być wyższe. Podobnie ciśnienie „rośnie” wraz z szerokością opony.

Dla iX3 ciśnienie 2.2 bara z przodu jest w zupełności wystarczające (i zalecane zresztą). Pamiętaj, że to auto pod maską wozi powietrze, zaś cały zespół napędowy znajduje się na tylnej osi (baterie oczywiście w podłodze).

Opublikowano
No to by wyjaśniało sprawę - kwestia rozłożenia masy. Mi komp kilka chwil po wyjeździe z garażu o 15:30, temp. na zewnątrz 27’C pokazywał zalecane ciśnienie 2,6 przód i tył to samo, ogumienie mam 245/45/r20 przód, tył 275/40/r20, ale i pod maską ma co dźwigać. :roll:

Pozdrawiam

KrzychoM

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Sugestie komputera są związane z temperaturą mierzoną w kole, nie w otoczeniu (aczkolwiek temperatura koła oczywiście pośrednio zależy od temperatury otoczenia) - każdy czujnik TPMS mierzy dwie wartości: ciśnienie i temperaturę właśnie.

Z kolei ciśnienie w kole zwiększa się „samoistnie” wraz ze wzrostem jego temperatury (powietrze rozszerza objętość w funkcji temperatury). Stąd nie ma konieczności dopompowywania kół gdy na zewnątrz gorąco :)

Opublikowano
Byłem dziś w dobrym serwisie opon napompować koła azotem, będzie spokój że zmianą ciśnienia wraz ze zmianą temperatury.
Opublikowano
Byłem dziś w dobrym serwisie opon napompować koła azotem, będzie spokój że zmianą ciśnienia wraz ze zmianą temperatury.

 

Eeeee, dlaczego?

Opublikowano
Byłem dziś w dobrym serwisie opon napompować koła azotem, będzie spokój że zmianą ciśnienia wraz ze zmianą temperatury.

To zamiast 78% azotu ile teraz masz? Próżnię zrobili przed pompowaniem azotu? :mrgreen:

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

To prawda, cena za napompowanie koła azotem w stosunku do ceny azotu z butli - to złoty interes dla wulkanizatrów :)

A jak jeszcze uda im się sprzedać zielone nakrętki na wentylki - to już w ogóle.


Trochę się smieję, aczkolwiek przyznaję się że w przeszłości też zdarzało mi się to czynić.

Natomiast to, na co kolega powyżej zwrócił uwagę - czyli pompowanie azotem bez uprzedniego odsysania powietrza z koła - faktycznie trochę mija się z celem.

Co prawda w tak napompowanym kole zawartość azotu jest wyższa niż 78% - ale nadal jest on wymieszany z całkiem sporą objętością zwykłego powietrza, które było w kole...

Opublikowano
Byłem dziś w dobrym serwisie opon napompować koła azotem, będzie spokój że zmianą ciśnienia wraz ze zmianą temperatury.

To zamiast 78% azotu ile teraz masz? Próżnię zrobili przed pompowaniem azotu? :mrgreen:


No 92% jak w butli to nie będzie ale zawsze coś więcej niż 78% a 20 zł to nie majątek

Opublikowano

No 92% jak w butli to nie będzie ale zawsze coś więcej niż 78% a 20 zł to nie majątek

Pytanie: co dostajesz za te 20PLN? Tak konkretnie?

Opublikowano
Byłem dziś w dobrym serwisie opon napompować koła azotem, będzie spokój że zmianą ciśnienia wraz ze zmianą temperatury.

To zamiast 78% azotu ile teraz masz? Próżnię zrobili przed pompowaniem azotu? :mrgreen:


No 92% jak w butli to nie będzie ale zawsze coś więcej niż 78% a 20 zł to nie majątek

Lobby "azotowe" działa :mrgreen:

Dwa lata temu poczyniłem taki oto wpis, to dla przypomnienia :cool2:

W sieci jest mnóstwo badań naukowych (pomiarów!!!!!) odnośnie różnic między rozszerzalnością cieplną azotu i powietrza i różnice te są znikome.

I Azot i powietrze się rozszerza i kurczy od zmian temperatury.

Jeżeli dla kogoś różnica 0,01 MPa pomiędzy zmiany ciśnień Azotu i powietrza dla opony z samochodu ciężarowego jest istotna to powodzenia w dalszej i kolejnej "merytorycznej" dyskusji.

Opracowanie naukowe Maciej KOTYK, Adam TROSZYŃSKI z 2013 roku:

"3. W przypadku zmiany temperatury powietrza o 25oC, ciśnienie w oponie uległo zmianie o 0,084 MPa.

4. W przypadku zmiany temperatura azotu o 25oC, ciśnienie w oponie ule- gło zmianie o 0,074 MPa.

5. Na podstawie otrzymanych wyników można stwierdzić, że azot jest w pewnym stopniu mniej wrażliwy na obniżanie się temperatury."

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

@klakierek, zgadzam się z Tobą w zupełności (i dlatego też od kilku lat nie wspieram lobby azotowego) :wink:


Ale aby oddać sprawiedliwość należy wspomnieć, że w sportach samochodowych jak również w wyścigach Formuły 1 pompowanie kół azotem jest normą.

I o ile w cywilnych autach te 0.1 jest nieodczuwalne, to w Formule 1 pewnie takie ułamki (w różnych obszarach) mają zauważalny wpływ na końcowy rezultat...

Opublikowano

No 92% jak w butli to nie będzie ale zawsze coś więcej niż 78% a 20 zł to nie majątek

Pytanie: co dostajesz za te 20PLN? Tak konkretnie?

Parę procent stabilniejsze ciśnienie w oponie, pojechałem tam z kołem od motoru zmienić oponę i przy okazji postanowiłem napompować azotem koła w samochodzie. Opracowań naukowych nie czytałem, ale wiem, że w sporcie azot jest stosowany.

Jeśli jesteś przekonany że to nie działa to ja Cię nie zmuszam do pompowania azotu.

Opublikowano
w sporcie azot jest stosowany

Tak samo, jak w lotnictwie. Ale z zupełnie innego powodu.

Z punktu widzenia fizyki zarówno tlen, jak i azot zachowują się identycznie przy zmianie temperatur. Pompowanie azotem kół w samochodach „cywilnych” można porównać do kupowania złoconych kabli audio.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.