Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Czy ktoś z Was kupował może wallbox’a, ale innego niż BMW…?

Chodzi mi o jakiś markowy produkt, np. ABB, Schneider, Webasto…

Możecie podzielić się wrażeniami?


Powoli rozglądam się po rynku, ale korci mnie kupienie ładowarki zgodnej z V2G / V2H.

O ile idea Vehicle-to-Grid jakoś do mnie (przynajmniej w polskich warunkach) nie przemawia, o tyle Vehicle-to-Home wydaje się ciekawym rozwiązaniem, zwłaszcza jeśli ktoś ma fotowoltaikę.

Wtedy te 80kWh akumulatora auta można potraktować jako magazyn energii bądź jako backup w sytuacji braku prądu.


BMW co prawda póki co nie oferuje aut zgodnych z V2x, ale podobno jest to tylko kwestia oprogramowania. Na razie odbywają się testy na flocie 50 aut i3.

Z kolei VW ostatnio zapowiedział mocne promowanie V2G i upgrade wszystkich aut, aby spełniały ten standard. Natomiast ładowarek nie da się z’upgradeować, musi to być model hardware’owo zgodny z V2x.

A jako, że zapowiedziany na 2022 rok MojPrad 4.0 ma dofinansowywać ładowarki, może warto kupić coś bardziej przyszłościowego :wink:


ABB ma fajną ładowarkę zgodna z V2G/V2H, mają ją zacząć sprzedawać początkiem 2022.

W ogóle z tego co słyszałem, to ta firma robi jedne z lepszych wallbox’ów.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Jakbym miał, to bym pewnie wykorzystał - ale po LCI już nie dają… :) dają za to mobilną ładowarkę.

Jak BMW zdecyduje się na implementację V2x w samochodach, to pewnie i wallbox’y BMW zgodne ze standardem wprowadzi.

Ale póki co chcąc kupić „przyszłościową” ładowarkę trzeba sięgać po rozwiązania firm trzecich.

Poza tym ładowarka nie musi być tej samej firmy co auto :wink:

  • 4 tygodnie później...
Opublikowano
Czy ktoś z Was kupował może wallbox’a, ale innego niż BMW…?

Na razie odbywają się testy na flocie 50 aut i3.

 

To chyba nie do końca tak - z tego, co czytałem, to te testy polegały na opóźnieniu ładowania i3 tak, żeby ładowanie przebiegało w czasie, kiedy zapotrzebowanie na energię jest mniejsze. Raczej daleko od idei V2G/V2H. Ale wyniki podobno są obiecujące.

W zeszłym tygodniu rozmawiałem z Geniusem BMW na ten temat - na tą chwilę nic nie wiadomo, nie ma żadnych informacji/wytycznych z centrali.

Podobnie, jak w temacie podniesienia prądu ładowania z 11kW do 22kW.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

To chyba inne testy, bo V2G BMW testuje na pewno…

https://www.electrive.com/2021/07/15/v2g-project-bdl-starts-field-trial-with-50-bmw-i3/


Komercyjnie to póki co chyba tylko Nissan wszedł w V2G, pozostałe firmy „obwąchują” temat :wink: po Nissanie wygląda na to, że najszybciej wdroży to prawdopodobnie VAG.

A ja uważam, że to ciekawy temat - zwłaszcza dla posiadaczy fotowoltaiki jako alternatywna/równolegle dla stacjonarnego magazynu energii. Zresztą nawet bez PV, posiadanie takiego "backupu" w garażu - w dobie rosnącego ryzyka blackoutem - byłoby interesujące. Tym bardziej, że największy koszt związany z zakupem akumulatorów został już poniesiony (wraz z zakupem auta)...


22kW byłoby fajne, aczkolwiek wiesz…

Dla takiej mocy musisz mieć już zabezpieczenia 40A (tak po prawdzie to 35A, ale to nietypowa w typoszeregu wielkość). No i oczywiście przyłącze o mocy większej niż te 22kW, żeby nie trzeba było na czas ładowania wyłączać wszystkiego w domu :wink:

Opublikowano

Tak, to inne testy. Ja czytałem o testach w US, które polegały na opóźnianiu ładowania samochodu tak, aby nie generować niepotrzebnego obciążenia sieci w piku i ładować w czasie, kiedy zapotrzebowanie jest niższe.

A ja uważam, że to ciekawy temat - zwłaszcza dla posiadaczy fotowoltaiki jako alternatywna/równolegle dla stacjonarnego magazynu energii. Zresztą nawet bez PV, posiadanie takiego "backupu" w garażu - w dobie rosnącego ryzyka blackoutem - byłoby interesujące. Tym bardziej, że największy koszt związany z zakupem akumulatorów został już poniesiony (wraz z zakupem auta)...

Pełna zgoda. Chociaż jak ostatnio próbowałem policzyć, czy warto byłoby mieć magazyn energii i nijak mi nie wychodziło, żeby to miało obecnie jakikolwiek sens finansowy. Lepiej wychodziła kombinacja z PV + agregat.

22kW byłoby fajne, aczkolwiek wiesz…

Dla takiej mocy musisz mieć już zabezpieczenia 40A (tak po prawdzie to 35A, ale to nietypowa w typoszeregu wielkość). No i oczywiście przyłącze o mocy większej niż te 22kW, żeby nie trzeba było na czas ładowania wyłączać wszystkiego w domu :wink:

W domku jednorodzinnym - tak. W przypadku ładowania ze słupka publicznego - tutaj dostrzegam wyraźną korzyść z obsługi 22kW.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

No właśnie, dlatego dla mnie to mogłaby być alternatywa dla magazynu energii (który nijak się nie opłaca, przynajmniej przy obecnych stawkach energii).

A mając elektryka - magazyn już masz. Zostaje tylko odpowiednia ładowarka :) no i wsparcie standardu w tymże aucie…

W tym wypadku mówimy o rozwiązaniu V2H (Vehicle To Home), nie o V2G (Vehicle To Grid).

  • 1 miesiąc temu...
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Czy znalazłeś jakiś sensowny wallbox czy stanęło na standardowym wallbox BMW 3ciej generacji? A może ktoś używa na stałe tej przenośnej ładowarki dodawanej wraz z autem?
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Jak się okazuje, problem ze wspomnianymi przeze mnie ładowarkami polega na tym, że V2G/H jest na razie ustandaryzowane tylko dla systemu ładowania Chademo. I tu są dostępne ładowarki (choć wybór jest mały).


Natomiast dla złącza CCS standaryzacja się niestety opóźnia. Dlatego póki co żadna europejska firma motoryzacyjna oficjalnie nie wspiera V2G/H i nie da się póki co kupić ładowarki, która (przynajmniej oficjalnie) wspiera ten standard. ABB ma niby gotowy jeden model (ale jeszcze go nie sprzedaje - i dopóki nie pojawi się formalny standard, pewnie nie będzie)…


Tak więc chyba na razie nici z tego pomysłu.

Auto powinienem odebrać gdzieś na przełomie kwietnia/maja, pewnie jeszcze poczekam z ostateczną decyzją co do wallbox’a. Na początku zawsze można korzystać z mobilnej ładowarki, którą BMW zaczęło dodawać do aut po LCI…

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

A na dzisiaj gdybym musiał wybrać, to chyba skłaniałbym się do ABB.


ABB AC Terra - aktualnie jest promocja na wersję 22kW (w cenie 11kW) - obecnie jakieś <4700 netto (normalnie >6200 netto)

Ta wersja 22kW ma wszystko co porzebne, ładowarka europejskiej produkcji od chyba najbardziej doświadczonego europejskiego producenta (oni produkują całe kompletne systemy stacji ładowania m.in. dla Ionity)

Jest też wersja z wyświetlaczem, niestety nie objęta promocją (funkcjonalnie to samo + wyświetlacz, dzięki czemu wygląda mniej topornie).

Wady:

- płatna aplikacja (tu jest jakiś system rocznego abonamentu za aplikację)

- wygląda jak przepływowy podgrzewacz wody sprzed 20 lat :lol:


Jeśli ktoś szuka czegoś tańszego, mniej markowego o wszystkich funkcjach jak powyżej + bezpłatna aplikacja - to sporo poleceń ma Wallbox Pulsar Plus.

Ważne, że ona jest produkowana w EU (chyba w Belgii) a nie w Chinach. Widać, że konstrukcja budżetowa, ale podobno sama elektronika bardzo dobra.


Co do wallbox'ów BMW - gdybym miał voucher, pewnie rozważałbym.

Ale tak dla zakupu z wolnej ręki - to nie widzę wartości dodanej (od strony technicznej) zwłaszcza w porównaniu do ceny.

No i co będzie, jak kupię kolejnego elektryka innej marki - głupio go tak ładować z wallbox'a BMW :lol:

A na serio - to pewnie zaletą wallbox'ów BMW jest jakaś integracja z aplikają myBMW - tutaj niestety nie mam doświadczeń, więc sam chętnie bym posłuchał...

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Z wolnej ręki łatwiej wydać 3,5k brutto za ori BMW niż 4700 netto za ABB, wiec ja bym się skłaniał do takiej standardowej wersji lub tańszej. Bardziej myślałem ze coś tańszego jest czy lepszego niż ta BMW, ale ładowarka to ładowarka i nie wiem czego od niej oczekiwać. Może jakby kawę robiła to byłby jakiś plus ;)


Co do ładowania innych samochodów ładowarkami BMW to chyba nie jest problem, bo kolega Adam z forum jest fanem BMW i Tesli i od ponad roku ładuje Tesle wallboxem BMW (kupionym do PHEV BMW) i nie słyszałem żeby na to narzekał :-)

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Oczywiście, że technicznie to żaden problem :D byle złącze to samo było

Miałem na myśli ewentualne uprzedzenia estetyczno-moralne :wink: stąd powyższe w formie żartu


A co do ładowarek - to stwierdzenie że "ładowarka to ładowarka" to trochę tak jakby powiedzieć, że "ładowarka do telefonu to ładowarka do telefonu"... A potem wychodzi na to, że tańsze np. piszczą podczas ładowania, grzeją się mocno, czy po prostu szlag ich trafia po pół roku...

No i nie liczyłbym na to, że te najtańsze mają na tyle zaawansowaną elektronikę, żeby ładowarka była w każdych warunkach bezpieczna dla baterii. Choć w tym wypadku o bezpieczeństwo akumulatora dba dodatkowo elektronika w aucie, więc pod kątem żywotności aku powinno być OK (to akurat inaczej niż tanie ładowarki do zwykłych akumulatorów "paluszków" które potrafią 10-krotnie skrócić żywotność baterii właśnie przez brak dobrej elektroniki kontrolującej proces ładowania)


Najtańszy wallbox BMW na pewno jest bezpieczny. Wspomniany wcześniej tani Pulsar Plus wygląda na to, że też.

Tak samo jak najtańsza budżetowa seria ABB (EVLunic).


Wspinanie się po cenniku w górę jest związane z:

- wyższymi mocami ładowarek (co w przypadku iX3, które może przyjąć 11kW maks. nie ma sensu, ale jak ktoś myśli o drugim elektryku który może przyjąć >11kW pewnie sens może mieć)

- lepszymi i bardziej rozbudowanymi zabezpieczeniami w samej ładowarce

- i przede wszystkim funkcjami dodatkowymi (Bluetooth, WiFi, gniazdo SIM, złącze Modbus do zintegrowania np. z opomiarowaniem fotowoltaiki, etc.; te droższe często też mają moduł RFID do obsługi kart uwierzytelniających - zupełnie nieprzydatny w warunkach prywatnego garażu, ale być może przydatny, jeśli ktoś chciałby zainstalować ładowarkę w garażu wielostanowiskowym)

Opublikowano

Na chwilę obecną oficjalna specyfikacja portu Type2 nie przewiduje przepływu dwukierunkowego. Dlatego nie ma na rynku ładowarek z obsługą V2H/V2G ze złączem Type2. Poszczególni producenci samochodów przebąkują, że coś z robią i będą oferowali funkcjonalność V2G/V2H (rozumiem, że jako autorskie rozszerzenia standardu). Tak samo BMW. Ale nigdzie nie jest powiedziane, że rozwiązania poszczególnych producentów będą ze sobą kompatybilne, więc...

Dopiero kolejna wersja standardu Type2 ma obsługiwać V2G/V2H.

Co do meritum: nigdzie w opisie ABB nie znalazłem informacji, że obsługuje V2G/V2H. Chyba, że źle szukałem. Z kolei w tym roku Wallbox zapowiedział model Quasar2, który ma obsługiwać V2G/V2H i wtyczkę Type2:

https://wallbox.com/en_us/quasar2-dc-charger

Ceny nie ujawniono, ale obecny Quasar kosztuje jakieś 20kPLN. IMHO średnio opłacalna inwestycja biorąc pod uwagę, że BMW oficjalnie nie udostępnia V2G/V2H i nie wiadomo, czy/kiedy zacznie to robić i jaka będzie kompatybilność.

Standardowa EVSE BMW jest jak najbardziej OK. Ładuje bez problemów. Jeżeli jeszcze ktoś zainwestuje dodatkowo w kabel do ładowania prądem 3-fazowym (jest dosyć krótki, chyba ma niecałe 1,5m) oraz uchwyt do montażu na ścianie, jest to bardzo fajne rozwiązanie do ładowania w domu. Przy niewielkich przebiegach nie ma potrzeby ładować codziennie, a samo ładowanie prądem 3-fazowym w przedziale 20/25/30-80 trwa jakieś 4/4,5h. Można to ogarnąć nawet w ciągu dnia, nie trzeba zostawiać samochodu podłączonego na noc,

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Jest jeden 11kW model ABB z obsługą V2G, ale na dzisiaj dostępny tylko ze złączem Chademo (z wiadomych względów - brak standaryzacji dla złącza CCS). I póki co chyba jeszcze nie jest w komercyjnej ofercie, raczej udostępniany do testów/triali.

Wyglada jak w linku poniżej

https://www.drivingelectric.com/nissan/40741/nissan-and-edf-launch-commercial-v2g-service-for-fleets


Qasar faktycznie koszmarnie drogi.

Na ostatnim CES sporo producentów pokazało ładowarki z V2x więc ceny z czasem spadną.

Ale na dzisiaj faktycznie gra nie warta świeczki.

  • 4 tygodnie później...
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Ale wysyp markowych wallbox’ów ostatnimi czasy...

Siemens, Schneider... ja mam w domu instalację PV opartą na systemie SolarEdge.

SolarEdge właśnie również wypuścił swoją ładowarkę (dostępność od lipca 2022), która integruje się z całym systemem SolarEdge (pozwala automatycznie każdy nadmiar energii słonecznej przeznaczać do ładowania auta, zamiast wysyłać do sieci).

Podobno ma wspierać V2x (po ugprade softu w przyszłości), na razie na przedsprzedaży znalazłem ją w Niemczech za ok. 6kPLN.


BTW, tą ładowarkę dla SolarEdge produkuje firma Keba. Ta sama, która... produkuje "oryginalne" ładowarki dla BMW :)


Choć pod marką SolarEdge to wersja 22kW z dodatkowymi "bajerami", jednak mimo wszystko 6kPLN to sporo, ale w normalnej sprzedaży powinna być tańsza.

Zaś ta sama ładowarka, ale pod fabryczną marką Keba jest już dostępna choćby w InterCars za 4kPLN. W wykonaniu dla SolarEdge ma jednak zupełnie inny soft (aby mogła integrwać się z platformą SolarEdge), ale hardware'owo to samo.

  • 3 miesiące temu...
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Koncern VAG wypuścił nowy soft do aut, który aktywuje V2G.

Ale…

Został wprowadzony limit godzinowy/mocowy, po przekroczeniu którego funkcja się… dezaktywuje.

Ten limit to 4000h lub 10.000kW, w zależności co wystąpi pierwsze.

Jeśli więc przyjąć założenie, że auto podpinamy do ładowania wieczorem i odpinamy rano, to te 4000h wystarczą na jakiś… rok, potem funkcja się zdeaktywuje.

Rozumiem oczywiście kwestię żywotności baterii, ale takie V2G/V2H jest właściwie bezużyteczne… :?


https://elektrowoz.pl/magazyny-energii/dwukierunkowe-ladowanie-w-volkswagenach-z-ograniczeniami-4-000-godzin-lub-10-000-kwh-i-koniec/

Opublikowano

Jeśli więc przyjąć założenie, że auto podpinamy do ładowania wieczorem i odpinamy rano, to te 4000h wystarczą na jakiś… rok, potem funkcja się zdeaktywuje.

 

Ciekaw jestem wyliczeń stojących za stwierdzeniem, że te 4000h wystarczą na rok. Chyba w przypadku instalacji off-grid, ale wtedy stawiać samochód jako magazyn energii też nie ma sensu - na pewno nie w Europie.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Tu wielkiej matematyki nie ma.

Jeśli chciałbyś wykorzystywać auto jako magazyn energii używając V2G/H, to przy założeniu że zostawiasz je podłączone na noc (kiedy mogłoby oddawać energię zgromadzoną w ciągu dnia, choćby z fotowoltaiki), przykładowe 12h auta podłączonego co noc do sieci „wyczerpie” pulę 4000h w niecały rok. Nawet jeśli przez 12h w godzinach nocnych będzie zasilać jedynie lodówkę ze średnim poborem raptem 60W (w trybie V2H)…

Opublikowano
Tu wielkiej matematyki nie ma.

Jeśli chciałbyś wykorzystywać auto jako magazyn energii używając V2G/H, to przy założeniu że zostawiasz je podłączone na noc (kiedy mogłoby oddawać energię zgromadzoną w ciągu dnia, choćby z fotowoltaiki), przykładowe 12h auta podłączonego co noc do sieci „wyczerpie” pulę 4000h w niecały rok. Nawet jeśli przez 12h w godzinach nocnych będzie zasilać jedynie lodówkę ze średnim poborem raptem 60W (w trybie V2H)…

 

Ale to jest kompletnie bzdurne podejście do tematu, bo nie do tego ma służyć V2G/V2H w samochodzie elektrycznym.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

V2H ma służyć dokładnie do tego.

Idea Vehicle-to-Home zakłada zasilanie urządzeń domowych z energii zgromadzonej w akumulatorze samochodu. Oczywiście wtedy, kiedy ma to sens - czyli gdy ów akumulator jest uprzednio naładowany kosztem niższym niż zwykła kWh z sieci (np. z fotowoltaiki).

Jeśli zaś chodzi o V2G, to w polskich warunkach idea Vehicle-to-Grid jest raczej nieopłacalnym rozwiązaniem, właśnie z uwagi na to że zużywamy akumulator, a profity są z tego tytułu znikome.


A tak generalnie, to zamiast rzucać tekstami typu „kompletnie bzdurne” może warto czasem napisać coś bardziej merytorycznego?

  • 1 rok później...
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)

Tym razem niekoniecznie o BMW, ale o V2H/V2G - gdyż właśnie debiutuje nowy Peugeot e-3008.

I o ile się nie mylę - jest to pierwszy europejski model który ma oficjalne wsparcie standardów V2x dla złącza Type-2.

BTW, rok temu w tym wątku napisałem że V2G w polskich warunkach raczej nie będzie opłacalnym rozwiązaniem. Ale… w ciągu minionego roku zaczęło się mówić w Polsce coraz więcej o taryfach dynamicznych - a to może całkowicie zdezaktualizować moje stwierdzenie z sierpnia 2022 i sprawić, że dla niektórych może to być całkiem opłacalne.

Załóżmy bowiem, że korzystamy z taryfy dynamicznej i w dany dzień akurat auto stoi w garażu. Ładujemy go w okolicach godzin południowych, kiedy energia jest najtańsza, powiedzmy 0.50PLN/kWh. A oddajemy do sieci (korzystając z V2G) w godzinach wieczornych kiedy energia jest najdroższa, powiedzmy 2.50PLN/kWh. Pojemność netto baterii w iX3 to 74kWh. Czyli zarabiamy… 150 zł 🙂 

A może być jeszcze lepiej - bo np. w taryfach dynamicznych w Holandii, w godzinach największej nadprodukcji energii cena kWh jest… ujemna, czyli dostawca płaci nam za to że tą energię odbieramy. A wieczorem kiedy jest najdroższa - oddajemy do sieci i znowu zarabiamy 🙂

(i to wszystko bez własnej fotowoltaiki)

IMG_6268.png

Edytowane przez Pe.te
  • 1 rok później...
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Mały update w temacie V2x - BMW oficjalnie potwierdziło, że modele Neue Klasse będą wspierały pełną specyfikację standardu, nie tylko V2G czy V2H, ale także V2L (Vehicle to Load, czyli taki “powerbank” umożliwiający zasilanie urządzeń 230V gdziekolwiek, np. na biwaku).

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.