Skocz do zawartości

Wentylator chłodnicy-błędy


tlopuc

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Wyrzuciło mi następujące błędy: 24F400; 241500; 241800; 241700; 241600 wszystko od wentylatora chłodnicy.

Czy ktoś ma jakieś doświadczenia z wentylatorem? Jak go wyjąć, czy jest rozbieralny? może szczotki się w nim kończą?


P.S. W związku z tymi błędami zauważyłem dziwne zachowanie filtra DPF. Regeneracja się aktywuje, podnosi temperaturę do ok.450-500 st. i się wyłącza i tak w kółko. Oczywiście sadzy nic nie ubywało bo temperatura za niska. Dopiero po skasowaniu powyższych błędów regeneracja przebiegła poprawnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...
Kupiłem używany wentylator ale niestety po podłączeniu sypie podobnymi błędami. Czyżby ten zakupiony też był uszkodzony??? Czy może gdzie indziej jest problem? Może to wina bezpieczników??? Czy mógłbym prosić listę wszystkich bezpieczników i przekaźników które mogą być odpowiedzialne za wentylator.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Kolego , może podasz jakieś dane auta ...

- silnik

- miesiąc i rok produkcji


Błędy mówią ,że wiatrak może być

- uszkodzony

- zablokowany np. przez zalegający lód

- zablokowany w wyniku ułamania jakieś części

- przegrzewanie się silnika wiatraka chłodnicy

- zwarcie do masy



Wsadziłeś inny/używany wiatrak , tak więc nie mamy punktu odniesienia.

Jeśli jednak masz sprawny/używany wiatrak to musisz szukać uszkodzeń mechanicznych układu elektrycznego wiatraka ( kości , wtyczki , przewody , przekaźnik).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

BMW F10 rocznik 2013 silnik 2.0D N47T VIN DW48467

Wiatrak nie jest zablokowany, kręci się luźno silnik rozebrałem nie ma luzów na łożysku, uzwojenia też nie wyglądają na przepalone.

Drugi kupiłem jako używkę z rozbiórki. Oczywiście też może być uszkodzony, ale jak już drugi sypie podobnymi błędami to dało mi to do myślenia.

Niestety nie mam innego samochodu do którego mógłbym na chwilę podpiąć wentylator, żeby sprawdzić czy jest sprawny.

Dlatego pytam o wszystkie bezpieczniki i przekaźniki, żeby tam szukać błędów.


P.S. Swój stary silnik wentylatora rozebrałem na części pierwsze. Dostałem się do elektroniki ale niestety zalana jest w całości żelem i niestety ciężko coś zdiagnozować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Według twojego vinu masz wiatrak elektryczny o mocy 400W ....

Nr. części 17428509740 .


Do sprawdzenia masz dwa bezpieczniki...

- F137.........5A

- F73...........60A

1VnZ94l3kS

FEmH0eYb

Z tego co kojarzę to bezpiecznik F73 jest niewymienny ( trzeba będzie wymienić całą skrzynkę z bezpiecznikami , ale to trzeba potwierdzić )



A to jest przekaźnik K5.....

1VnYs5D7yU

686x484



Załóżmy ,że bezpiecznik F73 jest niewymienny ???

Możesz w dwóch miejscach sprawdzić czy na wyjściu bezpiecznika jest napiecie ?

Sam oceń które miejsce będzie lepsze/wygodniejsze...?

Fv9TK8vq

Kość Z1*9B........pin nr.1.......kolor przewodu czerwony ........ przekrój przewodu 10mm2

CVNlku6Y

Drugie miejsce to wcześniej wspomniany przekaźnik K5 ....... pin nr.3........ kolor przewodu czerwony.......przekrój przewodu 10mm2.




EWpAKAUp

Tu masz masę wiatraka elektrycznego Z10*15B



W opisie błędu była informacja ,że instalacja elektryczna ma zwarcie. Sprawdź w kości , którą wpinasz do wiatraka , pomiędzy plusem a minusem czy masz jaką rezystancję?

Edytowane przez Burza1234
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

O prędkości wiatraka decyduje DDE .

DDE również steruje przekaźnikiem K5, który podaje napięcie na wiatrak .

Tak więc , aby pojawiło się napięcie na kości wiatraka , załączyć się musi przekaźnik.

Na tą chwilę, bez rozgrzewania auta , aby uruchomić wiatrak należałoby włączyć klimatyzację.


To jest ścieżka zasilająca wiatrak ( dla mocy wiatraka 400W - 600W ) ....

- akumulator G1

- bezpiecznik F504

- bezpiecznik F73

- przekaźnik K5

- wiatrak elektryczny M87

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Posprawdzałem instalację. Bezpieczniki były ok.

Zasilanie na kości przekaźnika K5 jest. Rozebrałem przekaźnik i przeczyściłem styk, był trochę przydymiony ale nie było tragedi.

Uruchomiłem klimę i wiatrak zaczął pracować.

Nic konkretnego nie zrobiłem a się naprawiło. Wywaliło jeszcze później błąd o zwarciu do masy ale jak go skasowałem to już później było ok.

Popracuje zobaczymy czy będzie ok. Jak gdzieś jest zwarcie do masy bo np. przetarło izolację to będzie ciężko to znaleźć.

Dzięki za schematy bo bez tego to ani rusz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Elegancko

:cool2:


Gdzieś tam wcześniej widziałem ,że są testery , które wyczuwają zwarcie/przebicie.


Jak nie chce ci się oglądać całego filmu to przewiń do 29'30"......


Tylko jest to dziwne ,że bezpiecznik jest cały?

Więc się można domyślać , że komputer nie zawsze - odpowiednio interpretuję 1 : 1 błędy....????

Może przyczyną był duży prąd , który powstał w wyniku blokady fizycznej wiatraka , korozji/brak dobrego styku pinów i konektorów ( jeden z kolegów na forum nie miał dobrego styku pomiędzy nóżką bezpiecznika a konektorem , docisnął konektory by nóżka wchodziła ciaśniej ) bądź wspomniany przez ciebie przekaźnika ??


Ja u siebie , podobnie jak ty przeczyściłem przekaźnik . Lecz od kompresora poduszek . Też był mocno okopcony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety wszystkie błędy powróciły.

Już sam nie wiem jaka może być przyczyna.

Jak by się gdzieś instalacja przetarła od zasilania wiatraka to by powinno bezpiecznik wywalić.

Tam jest duże natężenia to gdzieś coś powinno być widać.

A może kabel od sterowania ma gdzieś nieciągłość albo zwarcie do masy? To cieniutki kabelek.

Pozostaje mi kupić kolejny wentylator i spróbować. Ale nie mam przekonania, że pomoże.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

1VnY5QsAIK

CUQqSnmF

- pin nr.10 , kol.przewodu czarno - zielony , kość A460*2B.


Wcześniej pisałem ci o miejscu gdzie uszkadzają się przewody.

W tej puszczę od komputera lubi też zbierać się ropa



To są dodatkowe miejsca przetarć przewodów wskazanych przez instytucję.

Nie wiem jak biegnie przewód sygnałowy dlatego wkleję ci dodatkowe zajęcia

....

1VnXddRJb3

1VnXUScRGW

1VnXj1wvKV

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znalazłem rozwiązanie problemu.

Przekaźnik K5.

Wcześniej go sprawdzałem po za samochodem na krótko i działał. Po podaniu napięcia zwierał styki.

Pewnie albo był na nim za duży spadek napięcia i wentylator za wolno ruszał i zgłaszał błąd, albo cewka uszkodzona w przekaźniku i komputer sprawdza jej parametry.

Miałem inny przekaźnik od innego samochodu ale układ i wielkość nóżek była taka sama. Założyłem na próbę i wszystko działa :)

Jeszcze raz dzięki za pomoc

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

241500

Opis kodu błędu

System diagnostyczny monitoruje wentylator elektryczny.

Kod błędu jest wprowadzany w następujących okolicznościach:

- Ruch sztywny (np. oblodzenie, uszkodzony wał).

- Wykrywanie prędkości nie jest możliwe.


Warunki kodów usterek

Ogólne warunki

Czas do następnej prośby o diagnozę nie przekracza 4 minut.

Napięcie jednostki sterującej: 9,5 V do 16 V.

Stan terminala


Warunki jazdy

Stan czasu usterki

Uszkodzenie jest wprowadzane, jeśli jest obecne dłużej niż następujący okres (czas odbicia): 2500 ms


Plan serwisowy

1. Sprawdź wentylator elektryczny pod kątem blokowania, oblodzenia i sztywnego ruchu. W razie potrzeby upewnij się, że wentylator elektryczny może się swobodnie poruszać.

2. Sprawdź przewody i połączenia wtykowe Napraw w razie potrzeby.

3. Uruchom wentylator elektryczny na co najmniej 2 minuty przy 90% i sprawdź działanie.

Jeśli wentylator elektryczny obraca się prawidłowo: Dalsze czynności nie są konieczne. W przeciwnym razie wymień wentylator elektryczny.


Wpływ błędu

Niebezpieczeństwo przegrzania silnika podczas pracy pod dużym obciążeniem.

Prawdopodobnie zmniejszona wydajność silnika.


Ostrzeżenia

Światła ostrzegawcze Nic

Wiadomości Centrum sterowania


Uwagi serwisowe

Sprawdź wentylator elektryczny pod kątem zanieczyszczeń, uszkodzeń i mobilności.

Wentylator elektryczny może również zostać zablokowany przez formację na lodzie w niskich temperaturach.


____________________________________________






Widzisz , jak człowiek nie ma narzędzi to ciężko co kolwiek zrobić.

Cengi prądowe załatwiły by sprawę , jeśli chodzi pomiar prądu.


Jest jeszcze informacja w instrukcji dotycząca awarii samego wiatraka ....

Elektroniczna jednostka oceniająca przeprowadza wewnętrzną diagnostykę błędów w stanach krytycznych. W przypadku wykrycia usterki działanie jest utrzymywane w miarę możliwości.


Jeśli aktywacja przez modulację szerokości impulsu nie powiedzie się, wentylator elektryczny jest aktywowany w trybie awaryjnym ze stałym współczynnikiem wypełnienia impulsu.



____________________________________________




686x484

Jeśli chodzi o przekaźnik....

To jest jego numer

61 36 6 901 469

http://pl.bmwfans.info/parts-catalog/F10/Europe/520d_ed-N47N/L-N/mar2013/browse/vehicle_electrical_system/relay_electric_fan_motor_400_600w_k5/

Nóżki 1 i 2 to zasilanie cewki.

Nóżki 3 ( wejście ) i 5 ( wyjście ) to zasilanie wiatraka.

Jeśli inny przekaźnik będzie miał tak samo podłączone nóżki to możesz go włożyć.

Jedynie zwrócił bym uwagę na max. prąd pracy przekaźnika. W schemacie zastosowany jest bezpiecznik o wartości 60A.

Gdybym miał ten sam przekaźnik ale o mniejszym max.prądzie pracy ( np. 30A ) to wymienił bym bezpiecznik 60A na 30A i zobaczył co się dzieje.

Teraz jest zimno i jak włączysz klimatyzację to wiatrak będzie się obracał z mniejszą prędkością.



Co ja bym jeszcze sprawdził.

Zagrzał bym płyn chłodniczy do 99°C aby mieć pewność ,że układ klimatyzacji nie ma wpływu na wadliwe działanie wiatraka.


Druga opcja , aby wyeliminować wadę wiatraka i tak aby było mniej roboty.

Drugie BMW , dorobić bypass przewodów elektrycznych od wiatraka...... wypinasz swoja kość , wkładasz w piny kości przewody , które podłączasz do sprawnego wiatraka w innym BMW.



Ostatnia opcja , to czy komp auta nie ma jakiejś awarii????

Edytowane przez Burza1234
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Znalazłem rozwiązanie problemu.

Przekaźnik K5.

Wcześniej go sprawdzałem po za samochodem na krótko i działał. Po podaniu napięcia zwierał styki.

Pewnie albo był na nim za duży spadek napięcia i wentylator za wolno ruszał i zgłaszał błąd, albo cewka uszkodzona w przekaźniku i komputer sprawdza jej parametry.

Miałem inny przekaźnik od innego samochodu ale układ i wielkość nóżek była taka sama. Założyłem na próbę i wszystko działa :)

Jeszcze raz dzięki za pomoc

 

Widzę ,że edytowałeś wpis????

A ja się tyle napisałem/naszukałem....

Elegancko.... :cool2:

Gratuluję....!!!


Może zdejmij plastikową obudowę przekaźnika i zobacz jak wygląda w środku???



Ps

Zwróć uwagę na max prąd pracy przekaźnika , żeby jakiegoś pożaru nie było.

Przekaźnik zabezpieczony jest 60A bezpiecznikiem. Najczęściej spotykane przekaźniki 20A ,30A i dużo rzadziej 40A.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przed edycją postu sprawdziłem czy nie ma odpowiedzi. Nie było to stary wykasowałem. A Ty pewnie w tym czasie pisałeś :D

Zamienny przekaźnik jest od forda ale ma max prąd 70A to nie powinno być problemu.

Treaz pojeżdżę i zobaczę czy wszystko działa a

na spokojnie kupię sobie nowy przekaźnik.

Czy ISTA D można sprawdzić wentylator na różnych prędkościach? Teraz zimno to nawet jak klimę włączę to widać że wolno się kręci.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Nie mam wiedzy czy Istą D wymusisz pracę wentylatora.

W instrukcji jest napisane ,że urządzenie diagnostyczne może włączyć wiatrak. Jaki to jest program to nie wiem.


Cyt.

Wentylator elektryczny jest sterowany przez jednostkę sterującą silnika za pomocą sygnału o modulowanej szerokości impulsu (ocena przez obwody elektroniczne w wentylatorze). Sterownik silnika steruje różnymi prędkościami wentylatora chłodnicy za pomocą sygnału modulowanego szerokością impulsu (od 7% do 93%). Współczynniki wypełnienia impulsu mniejsze niż 7% i większe niż 93% nie wyzwalają aktywacji, lecz są wykorzystywane do celów rozpoznawania usterek. Prędkość wentylatora chłodnicy zależy od temperatury płynu chłodzącego na wylocie płynu chłodzącego (chłodnicy) oraz ciśnienia w układzie klimatyzacji. Gdy prędkość jazdy samochodu wzrasta, prędkość wentylatora chłodnicy maleje.


- 7% współczynnik wypełnienia impulsu: tryb gotowości (elektroniczna jednostka analizująca jest utrzymywana w stanie czuwania)

- 11% współczynnik wypełnienia impulsu: minimalna prędkość wentylatora (33% prędkości znamionowej)

- 93% współczynnik wypełnienia impulsu: maksymalna prędkość wentylatora

- 97% współczynnik wypełnienia impulsu: polecenie do samodiagnozy elektronicznej jednostki oceniającej





Nie mogę znaleźć jeszcze jednej informacji. Jeśli ją znajdę to ją wkleję.

Dotyczy ona sposobu sprawdzenia prawidłowego działania wiatraka chłodnicy.

Jak dobrze pamiętam to należy włączyć wiatrak na czas 2min. że stałą modulacją o wartości 90%.


Ps.

Jak możesz to wklej numer części tego przekaźnika od Forda. Może to komuś się przyda jak będzie szukał jakiejś alternatywy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poniżej dane przekaźnika innego producenta na którym wentylator pracuje bez błędów.

F80B-14B192-AA przekaźnik 12V 70A

Chciałem wkleić zdjęcie ale chyba nie mam uprawnień.

Pisałeś o odpowiednim sprzęcie do diagnostyki.

Tutaj to jeszcze oscyloskop by się przydał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.