Skocz do zawartości

320i 99' Grzechotanie, strzały z wydechu, zatrzymany silnik


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

E46 320i 1999/09 M52tub20

Witam.


Około tygodnia temu, pojawiło się grzechotanie spod silnika po 7h postoju. Przez moment zaniepokoił mnie ten dźwięk, ale że ustał po 3s i jadąc nic się dziwnego nie działo, zignorowałem fakt i jeździłem dalej. Kilka dni później ponownie się ukazało grzechotanie po nocnym postoju, juz grzechotał po każdym nocnym postoju.

Dzisiaj próbując odpalić auto, zagrzechotał, zapalił ale od razu zgasł. Kolejna próba odpalenia nieudana (nie kręciłem długo rozrusznikiem bo czułem ze jest coś nie tak i nie chciałem na chama go odpalać). Przy kolejnych próbach strzelał z wydechu, a ostatecznie silnik stanął i słychać tylko bendix.


Z Inpy udało mi się wyczytać:

-błąd 68 który wracał od razu po usunięciu (błąd juz byl od początku)

-błąd 83 nie pamiętam czy był wcześniej.


Obstawiam że może być to vanos, ale jednocześnie boje się o rozrząd. Vanos był "rzekomo" robiony przez poprzedniego właściciela i wymieniał jego czujnik po prawej stronie. Podobnie Rozrząd był robiony, pokazał mi stary łańcuch i dał stare ślizgi.


Nie wiem czy to tez może mieć znaczenie, zaświecała się żółta kontrolka oleju, podobno było to spowodowane starym olejem, po wymianie oleju i filtrów na świeże problem ustał. Grzechotanie jest na nowym oleju Motul Xclean 5w30.


Proszę o pomoc w wyjaśnieniu dlaczego silnik tak grzechotał a teraz stanął i nie chce nawet zakręcić, bo powoli zaczynam latać po ścianach hahah. Pozdrawiam.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Raczej obawiałbym się tego najgorszego, skoro silnik stanął.
Nawet zepsuty zegar dwa razy na dobę pokazuje właściwą godzinę ;)
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
I co może być powodem zatrzymania silnika?

Klucz na wał i kręcimy, jak wałem nie idzie pokręcić to rozbieraj rozrząd, wtedy się dowiesz. Jak rozrząd będzie ok miska olejowa bo pewnie panewka zlapała. Ten motul kupiłeś w sklepie czy w internecie?

Źle ci nie życzę ale rozglądaj się za silnikiem bo w obu przypadkach remont może być nie opłacalny.

W sumie możesz zacząć też od spuszczenia oleju i zobaczysz czy nie pływają w nim opiłki metalu lub kawałki ślizgów.

Akumulator czasem ci nie zdechł od kręcenia?

Najbardziej optymistyczna opcja, przeskoczył rozrząd, a od kręcenia zdechł akumulator, wałem idzie zakręcić przy pomocy klucza. Sprawdzić rozrząd, jak przeskoczył to skorygować i spróbować uruchomić, nawet jak jest uszkodzony czujnik wału (błąd 82) silnik powinien się uruchomić. Ale błąd może wynikać z przedstawionego rozrządu. Wymienić rozrząd i modlić się żeby zawory były całe.

Nawet zepsuty zegar dwa razy na dobę pokazuje właściwą godzinę ;)
Opublikowano
W tym wypadku muszę przyznać racje tym forumowiczom którzy polecają prewencyjną wymianę rozrządu, a ja zawsze myśle „ale po co? To bez sensu, wystarczy poczekać aż zacznie szurać po odpaleniu z rana”. Panowie zwracam honor.
Opublikowano

Zdjąłem pokrywę zaworów, idzie zauważyć układ vanos, i jego 2 łańcuchy. Łańcuch od rozrządu jest napięty więc nie doszło do zerwania. Co zauważyłem to nie wracający lewy vanos, jest "zacięty" w środku, prawy sprężynuje. Czy tam może tkwić problem?


Błąd 83- znalazłem zdjęcia i już był przed awarią.


Olej był kupiony na stronie internetowej, słyszałem ze są fejki motule, ten jest oryginalny.


Postaram się jeszcze dzisiaj zakręcić wałem, zobaczymy co będzie dalej

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Wydechowy ma sprężynę w środku, dolotowy nie, stąd ta różnica.

Mój czarnuch

Drugi czarnuch-540i

E32 740IL

Kupię do e46 sedan przedlift:

- maskę cosmosschwarz 303

- osłonę dźwigni automat 51167059413 ("-" do przodu)

- listwę spryskiwaczy mgłowych polift (303 cosmosschwarz)

Najlepiej Dolny Śląsk, tel. 782-784-200.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Też kupiłem kiedyś oryginalny motul w internecie. Nieśmiertelna alfa 156 1,9JTD zrobiła na nim 7 tyś km., zanim złapało panewki na drugim korbowodzie przy stałej prędkości 120km/h po obwodnicy Wrocławia. Od tej pory wolę przepłacić w sklepie. :cool2:
Nawet zepsuty zegar dwa razy na dobę pokazuje właściwą godzinę ;)
Opublikowano

Czyli to nie będzie wina vanosu, sprawdzę ten rozrząd i oddam auto do mechanika żeby wystawił diagnozę, zobaczymy co powie poprzedni właściciel bo auto mam zaledwie z 3 tygodnie.


Ja kupuje na tej samej stronie od lat i to nie do jednego auta i nic nie wskazywało żeby nie miał swoich właściwości, a teraz zrobiłem może z 200km na tym oleju.

Opublikowano
Zakręciłem wałem, bez większego oporu, zdemontowana pokrywa zaworów, 2 łańcuchy pracują na miejscu. Z okolicy rozrządu (założona obudowa, dźwięk wychodzi spodu vanosów) słychać jakby upust ciśnienia, czy to będzie jakaś nieszczelność np. Pompy wody czy oleju? Nie wiem czy ten dźwięk powinien być, dźwięk jest niski.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Sprawdź rozrząd czy nie jest przestawiony! Jak kręcisz wałem to spreżasz powietrze w cylindrach i pewnie to słyszysz.
Nawet zepsuty zegar dwa razy na dobę pokazuje właściwą godzinę ;)
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Podejrzewam złą diagnozę, wymień czujnik położenia wału na oryginał i spróbuj odpalić.

Mój czarnuch

Drugi czarnuch-540i

E32 740IL

Kupię do e46 sedan przedlift:

- maskę cosmosschwarz 303

- osłonę dźwigni automat 51167059413 ("-" do przodu)

- listwę spryskiwaczy mgłowych polift (303 cosmosschwarz)

Najlepiej Dolny Śląsk, tel. 782-784-200.

Opublikowano

A dlaczego uważasz, że to jest spowodowane czujnikiem? Mógłby powodować te grzechotanie? Może faktycznie czujnik ma wpływ na to ze auto nie odpala.


A czy są jakieś wykresy lub tabele oporności czujników? Nie mam czujnika na podmiankę, nowego nie widzi mi się kupować, a nigdy nie wiadomo czy używka faktycznie będzie sprawna. A z tabelą czy wykresem zawsze będę miał większa pewność.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Po pierwsze ustawmy co spowodowało zatrzymanie silnika? Coś go zablokowało czy skończył się akumulator. Silnik M52TU pali bez czujnika wału. W którą stronę kręciłeś wałem zgodnie ze wskazówkami zegara patrząc od przodu auta czy przeciwnie. Zrobiłeś pełny obrót o 360 stopni?
Nawet zepsuty zegar dwa razy na dobę pokazuje właściwą godzinę ;)
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
A może wystarczy naładować akumulator i wymienić czujnik wału? Ja bym od tego zaczął.
Po czterdziestce człowiek ma, trochę z osła, trochę z lwa.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Co to znaczy, że pali bez czujnika położenia wału? Ciekawa teoria, bo jak wymieniam turbo to odpinam wspomniany czujnik żeby auto nie odpaliło i nie odpala, bo nie może.

Mój czarnuch

Drugi czarnuch-540i

E32 740IL

Kupię do e46 sedan przedlift:

- maskę cosmosschwarz 303

- osłonę dźwigni automat 51167059413 ("-" do przodu)

- listwę spryskiwaczy mgłowych polift (303 cosmosschwarz)

Najlepiej Dolny Śląsk, tel. 782-784-200.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Co to znaczy, że pali bez czujnika położenia wału? Ciekawa teoria, bo jak wymieniam turbo to odpinam wspomniany czujnik żeby auto nie odpaliło i nie odpala, bo nie może.

Maniek przykra sprawa ale zmusileś mnie do wejścia pod auto, a mam do tego słabe warunki. Czy M52TUBxx pali bez czujnika? Zapraszam do oglądnięcia krótkiego filmiku. Teraz mogę zdradzić że bez czujnika świeci się kontrolka trakcji.






Jak widać da się trzeba dłużej pokręcić. Jak ktoś ma założone turbo i sterownik stand Alone lub namodzony MS42 gdzie vanosy nie pracują. To bez wału nie odpali, a tak leci awaryjnie na czujnikach wałków.

Nawet zepsuty zegar dwa razy na dobę pokazuje właściwą godzinę ;)
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Jak już był zdjęty dekiel zaworowy to dosłownie było gotowe by sprawdzić na znakach chyba czy wszystko jest na miejscu . To że łańcuch jest napięty nie znaczy że nie przeskoczył .
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Jak już był zdjęty dekiel zaworowy to dosłownie było gotowe by sprawdzić na znakach chyba czy wszystko jest na miejscu . To że łańcuch jest napięty nie znaczy że nie przeskoczył .

Zgadzam się, bolec w koło zamachowe i sprawdzić wałki.

Nawet zepsuty zegar dwa razy na dobę pokazuje właściwą godzinę ;)
Opublikowano
Sprawdź rozrząd czy nie jest przestawiony! Jak kręcisz wałem to spreżasz powietrze w cylindrach i pewnie to słyszysz.

 

Są jeszcze inne znaki po za dwoma na kołach wylotowych i jednym na kole pasowym?

Sprawdziłem te znaki na wylotowym. Strzałka na pierwszym kole wskazuje na niecałą godzinę 9 (na gładź bloku zaworów), koło za nim, od rozrządu, podobnie. Pierwsze wałki i ich krzywki wskazywały ok. 2h i 10h, przecinały się. Na obudowie rozrządu znalazłem symbol, ale na kole pasowym nic nie ma przez co nie jak sprawdzić położenie wału.


Rozebrałem vanosy. Uszczelki teflonowe wyglądają na wymieniane. Na korpusie i "deklach?" są lekkie przytarcia, łożyska igiełkowego jeszcze nie sprawdzałem, ale nie słychać żeby się rozpadało i nie czuje luzu.


Widziałem też przytarcia na dzwonkach/ślimakach, rysy wyglądały na coś grube i mają wyczuwalny luz w każdej płaszczyźnie. Wysunąłem je i następnie cofnąłem do poprzedniej pozycji. Słyszałem że przy niektórych silnikach nie powinno się kręcić wałem w lewą stronę, ale tutaj nie znalazłem takich przeciwwskazań przez co zakręciłem w lewo wracając do poprzedniej pozycji ustawienia dzwonków. Zaznaczyłem punkty markerem aby mieć pewność, że wróciły na swoje miejsce i się udało.


W jaki sposób mogę jeszcze sprawdzić pozycje wału?

Czy takie przytarcia na vanosie i dzwonkach mogą być?

Czy luz na dzwonkach jest normalny?

Znajdę gdzieś instrukcje, gdzie opisane jest jak złożyć i ustawić rozrząd?

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.