Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Witam wszystkich.

Mam nadzieję że temat się komuś przyda , szczególnie że panel klimatronic do e39, to wydatek około 150-200zł a naprawa jest w miarę prosta i tania, jeśli chodzi o przekłamania wewnętrznego czujnika temperatury, który siedzi w panelu za wiatraczkiem.


Problemy zaczęły się już w tamtym roku, żeby auto jako tako grzało musiałem ustawić temperaturę na panelu około 26 stopni.

W tym roku problem się nasilił, na dworze 17-18 stopni a po ustawieniu temperatury na jakieś 26 stopni praktycznie zero reakcji, ciagle zimne. Dopiero po ustawieniu temperatury na 30 stopni zaczynało grzać.

Przy rozgrzewaniu silnika nie było problemu, wiało ciepłym nawet na ustawionej niższej wartości , ale wystarczyło że silnik trochę się rozgrzał i po chwili z nawiewów leciało zimne powietrze.


Podłączyłem się inpą z panelem klimatronic i wszystko się wyjaśniło. Auto po nocy, na zewnątrz jak widać na zrzucie 17stopni i tyle faktycznie było, wewnątrz według odczytu z panelu klimatronic prawie 27 stopni(26,8). Faktycznie było niecałe 20, bo zostawiłem na noc termometr w aucie, nic dziwnego że po ustawieniu temperatury na jakieś 22-23 stopnie z nawiewu leciało ciągle zimne powietrze.


7044c71522333d7a.jpg


Postanowiłem rozkręcić panel i przyjrzeć się jak to wszystko wygląda.

Czujnik temperatury znajduje się zaraz za wiatraczkiem. Luty wyglądały ok., więc został błędnie wskazujący czujnik. Po odlutowaniu jednego końca , mogłem zmierzyć jego oporność i ustalić jaki to rodzaj . Po podgrzaniu jego opór malał, czyli to czujnik NTC, im cieplej tym mniejsza oporność. Czujnik po prostu miał zbyt mały opór przy zadanej temperaturze i trzeba dołożyć odpowiedni opornik żeby wskazywał tak jak powinien. I tu jest problem, bo nie wiemy jakiej wartości ma to być opornik.

Postanowiłem wlutować w szereg z oryginalnym czujnikiem temperatury potencjometr i po prostu patrząc w inpę ustawiłem odpowiednią temperaturę. Potencjometr miałem z zapasów, wieloobrotowy , rezystancja około 5kohm, koszt około 1,5zł. Z boku panelu nawierciłem mały otwór, żeby można było kręcić śrubeczką potencjometru. Po podłączeniu panelu do auta, patrząc w odczyt z inpy i kręcąc przez otwór śrubą potencjometru ustawiłem temperaturę taką, jak faktycznie pokazywał termometr pozostawiony w aucie.

Ogrzewanie działa aż miło, wreszcie ciepełko w aucie przy odpowiedniej temperaturze.

Podejrzewam, że można kupić nowy oryginalny czujnik temperatury i po prostu wymienić, oporność około 10kohm przy 25 stopniach( tak mi wychodzi mniej więcej z pomiaru, jeszcze tylko przebieg oporności musi się zgadzać), ale na razie nie będę poszukiwał póki moja przeróbka działa.



01071ad48ac94ddb.jpg


3f9238d1c7948317.jpg


1eb3aa5c226e2612.jpg


a94454ac8a832dae.jpg

Po czterdziestce człowiek ma, trochę z osła, trochę z lwa.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.