Skocz do zawartości

[E39] 523iA M52B25 LPG - prośba o pomoc od czego zaczynać


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Drodzy Państwo, na wstępie chciałbym się przywitać i od razu uprzedzić, że będzie długo i rozwięźle ale potrzebuję wskazówek co, gdzie i jak działać dalej. Pacjent to humorzaste 523i (M52B25 1 x Vanos) + LPG, produkcja 06.1996.


A więc od początku:

Około 3 miesięcy temu zakupiłem owy egzemplarz, ze słowną adnotacją w trakcie sprzedaży że nie działa klimatyzacja, w takim sensie, że nie startuje wentylator, ale kompresor rusza i podaje czynnik (słychać było obciążenie alternatora przy włączaniu/wyłączaniu). Z racji że rok temu również posiadałem E39, mam oprogramowanie i osprzęt do podłączenia INPA, NCS itp itd, kabel + interfejs od Viakena.


W międzyczasie dodam że auto dwukrotnie było na serwisie LPG u mnie w mieście, wymieniono filtry gazu i poustawiano korekty na wtryskiwaczach (1. raz 9 lipca, drugi raz 3 dni temu, ze względu na to, że po zakupie spalanie wychodziło średnio 11-13l LPG, a rekordowo 3 tygodnie temu wykręciłem 19,5l/100km, w mojej opinii auto miało tak jakby trochę muła (po poprzedniczce podejrzewałem czujnik wałka rozrządu)


Dlatego też, zanim znalazłem cały komplet kabli do laptopa, około tydzień temu po prostu odpiąłem jej minusową klemę na 20 sekund, po czym pojechałem się przejechać i byłem w ciężkim szoku jak bardzo może wgnieść w fotel (pojęcie względne) owe 170KM pod maską, no całkiem inny samochód i na benzynie i na gazie, szedł jak burza przez kolejne 3 dni. Dodam, że po nocy auto ma problem z odpaleniem, trzeba chwilę zakręcić, polecono mi wymienić świece i założyłem Denso K20TT, było lepiej kilka dni. Po manualnym kasowaniu błędów klemą palił normalnie od strzała. Instalacja sekwencyjna także zawsze odpala na benzynie.


Do brzegu, podpiąłem dziś laptopa i odpaliłem Inpa:

- moduł Silnik, brak błędów, widnieje tylko jeden błąd "Shadowspeicher": 16 Pulsweitenmoduliertes Eingangssignal Schalter Klimakompressor

- dla pewności wykasowałem błędy, błąd "Shadow" widnieje non stop

- moduł Skrzynia biegów, brak błędów

- moduł Klimatyzacja: tu pojawiły się 4 błędy, po skasowaniu pojawiają się od razu, załączam zdjęcie (pierwsze - 4 błędy non stop)


Na zagranicznych forach znalazłem wzmianki jakoby nowe komponenty powiedzmy klimatyzacji, czy to wentylator, czy panel klimatronica należy zakodować żeby działał z pozostałymi. Według wskazań INPA -> moduł -> identyfikacja, przy module silnik pokazuje czerwiec '96, ale w module klimatyzacja pokazuje chyba lipiec '97


Zapomniałem dodać, że w INPA powciskałem standardowo, odczytaj błędy, usuń błędy, itd I zobaczyłem pozycję "Adaption" albo "Adaptation". W swej błyskotliwości uznałem że jak to wcisnę to pokażę mi adaptacje, chociaż teraz nie wiem w jaki sposób do cholery. No i wcisnąłem i usunąłem sobie adaptacje. Czy teraz mam po prostu jeździć normalnie? O co w tym chodzi? Przy dojeżdżaniu do skrzyżowania raz czy drugi spadł z obrotów aż go przydusiło i już w sumie wrócił do normy i wydaje mi się że się zbiera jak po ostatnim resecie z klemy...


Czy jest możliwe że błędy sond lambda pojawiły się w wyniku padającego akumulatora? Bo niecałą godzinę po odczytaniu tych błędów już nie odpaliłem, akumulator padł.


20210812-135426.jpg

20210812-200355.jpg

FB-IMG-1628797616385.jpg


Proszę o pomoc od czego zacząć, czego się złapać. Jestem świadom, że fora typowo tematyczne oberwały przez "grupy" Facebooka ale jedyna moja nadzieja w Was, czyli ludziach którzy się znają i są w stanie doradzić.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Nie idzie nic zobaczyć na tych zdjęciach. Wejdź na imgbb Wczytaj zdjęcie w opcjach wybierz coś z full linked i wklej linki
Nawet zepsuty zegar dwa razy na dobę pokazuje właściwą godzinę ;)
Opublikowano

https://postimg.cc/gallery/x03pJLL


Błędy modułu "Klimatyzacja"

20210812-135426.jpg


Adaptacje usunąłem wciskając F7, otrzymałem informację że powinienem teraz przejechać około 100-200km na samej benzynie, bez włączania gazu

20210812-200355.jpg


Błędy modułu "Silnik" odczytane po 3-4h godzinach buszowania po NCSie i forach, praktycznie 3/4 tego czasu kluczyk przekręcony był na zapłon, co finalnie doprowadziło że zdechł i rozrusznik nawet nie dygnął. Dlatego też tu zacząłem podejrzewać słabe napięcie od którego zdurniały sondy

FB-IMG-1628797616385.jpg

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Zacznij od wyłączenia LPG, skasuj adaptacje silnika i pojeździe że 2 dni na samej benzynie. Zobacz czy błędy sond wyskoczą, jeśli nie pojeździe na gazie i sprawdź bo wstępnie wygląda że wtryski to roboty lub ogólnie mapa LPG to poprawy.
Nawet zepsuty zegar dwa razy na dobę pokazuje właściwą godzinę ;)
Opublikowano

Gaz wyłączony już bodajże drugi dzień, najpierw właśnie chce się uporać z że tak powiem domyślnym układem zasilania, czyli benzyną :D

Dodam jeszcze że czasami, szczególnie po nocy jak odpalałem rano (a sekwencja odpala zawsze na benzynie) to dłużej kręcił. Poprzedni właściciel stwierdził że od gazu zbiera się woda i on nigdy się nie zastanawiał nad tym ale dla pewności żebym sprawdził świece. Wymieniłem wszystkie na Denso K20TT, szczerze to nie wiem czy była poprawa czy może jak już jej się zdarzyło to kręciła że tak powiem z większą częstotliwością, ale zdarzać się zdarzało. No i przed chwilą (stoi od wczoraj od 22), błędów Inpa w silniku nie pokazała, czysto, skasowałem adaptację, wszystko jak należy, wsiadam odpalić i powtórka z kręceniem. Przytrzymalem chwileczkę i normalnie odpaliła. Jak nie świece to co? Przewody wysokiego napięcia może?


Edit: 16:20

Po adaptacji odpaliłem rozgrzałem, przejechałem się raz tak potem parę odcinków do odcięcia, co mi się jeszcze w niej nie zdarzyło :o


Mówisz o wtryskach, ale PB czy LPG?


Odnośnie klimatyzacji dostałem też dzisiaj informacje od poprzedniego właściciela że zmieniał panel klimatronika, co teraz z tym zrobić żeby to ogarnąć?

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Panel klimatronika, połącz się ncsem i przekoduj pustym plikiem.

Mówię o wtryskach LPG. Żeby mieć pewność zakreć zawór na butli, zapał auto przełącz na gaz i poczekaj aż wypali wszystko z układu. Wtedy będziesz miał pewność że nawet jak wtryski nieszczelne to nic nie puszczą w kolektor przez noc, bo to może być przyczyną że czasem długo kręcisz nim zapali.

Po tym jak długo kręcisz nie pojawia się czasem błąd wałka rozrządu?

Nawet zepsuty zegar dwa razy na dobę pokazuje właściwą godzinę ;)
Opublikowano

Panel klimatronika, połącz się ncsem i przekoduj pustym plikiem.

 

Okej, NCS-Experta troszeczkę już poznałem, pokodowałem, itp. itd., resztę poszukam i doczytam w Internecie.

Z tego co pamiętam klimatyzacja i wszystko z nią związane siedzi w module IHKA?

 

Mówię o wtryskach LPG. Żeby mieć pewność zakreć zawór na butli, zapał auto przełącz na gaz i poczekaj aż wypali wszystko z układu. Wtedy będziesz miał pewność że nawet jak wtryski nieszczelne to nic nie puszczą w kolektor przez noc, bo to może być przyczyną że czasem długo kręcisz nim zapali.

Po tym jak długo kręcisz nie pojawia się czasem błąd wałka rozrządu?

 

A to ten gazownik z mojego miasta też się po pierwszym serwisie zastanawiał czy jeden z wtrysków może lać, coś tam tłumaczył, tłumaczył i finalnie chyba sam postanowił zmieniać korekty. No dziś rano najpierw podłączyłem kompa, odczytałem błędy, nic nie było, skasowałem adaptację i odpaliłem i kręciła dłużej. Z wałkiem nic nie było, bo by wyskoczyło w module Silnik w INPA tak?

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Powinno wyskoczyć ale nie zawsze ;) przykładowo u mnie był założony Valeo na standardowym sofcie przy długim odpalaniu pojawiał się błąd czujnika, po zmianie softu na euro2, błąd się już nie pojawiał :duh: zakręć gaz wypal co w układzie zostało i rano zobaczysz czy jest lepiej. Jeśli nie to sprawdź owy czujnik czy nie siedzi tam jakiś zamiennik. Zamienniki się nie sprawdzają.

Klimatyzacja ihka

Nawet zepsuty zegar dwa razy na dobę pokazuje właściwą godzinę ;)
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Proszę o pomoc od czego zacząć.
niecałą godzinę po odczytaniu tych błędów już nie odpaliłem, akumulator padł.

Jak masz tyle do roboty to zacznij od zasilacza, bo szału dostaniesz pod presją braku prądu. Jak ogarniasz podstawy lutowania to wystarczy coś na bazie serwerowego zasilacza HSTNS, nawet ten najtańszy 460W powinien wystarczyć do kodowania. Do tego volt-amperomierz do 50A, dwa kable 16 mm2 i krokodylki - zmieścisz się w 100zł.

Opublikowano (edytowane)

Jak masz tyle do roboty to zacznij od zasilacza, bo szału dostaniesz pod presją braku prądu. Jak ogarniasz podstawy lutowania to wystarczy coś na bazie serwerowego zasilacza HSTNS, nawet ten najtańszy 460W powinien wystarczyć do kodowania. Do tego volt-amperomierz do 50A, dwa kable 16 mm2 i krokodylki - zmieścisz się w 100zł.

 

Bardziej tu chyba chodziło o to, że po okresie ~1,5-2 lat z połowę sobie człowiek przypominał, 1/4 pamiętał a ostatnie 1/4 nic nie rozumiał. Większość już przewertowałem, na szczęście (dla aku) albo nieszczęście (dla mnie) z '96 i LCM 1 nie poszaleję. Tym razem wszystko po kolei sprawdzałem, szukałem po forach, czytałem itd. zupełnie zapominając o tym że auto sobie wesoło stoi na zapłonie i Inpa/NCS uruchomione. Do tego stopnia (właśnie to sobie uświadomiłem), że "pod koniec" kodowałem coś w module IKE chyba, wrzuciłem NCSem i wywalił jakiś błąd, wyszedłem pozamykałem NCSy i myślę zamknę całe auto. Dopiero jak centralny ruszył z jękiem agonii pomyślałem o akumulatorze.


EDIT: zmieniałem wtedy język wyświetlania na liczniku i nie przeszło, mam nadzieję że przez to nic się nie zes*ało?

Czyli najpierw NCS nie wgrał modułu, potem błędy sond lambda, a wszystko przez zajeżdżenie akumulatora.. :mad2:

Najlepiej jakbym teraz przeleciał w INPA wszystkie moduły i odczytał błędy, wtedy już na 100% bym wiedział na czym stoję albo w czym bulgoczę.

Nie ma jakiejś opcji która by to przewertowała z automatu odczytując tylko "Fehlerspeicher"? Wczoraj się natknąłem na forach na wzmianki o skrypcie TD-530 do Inpy czy coś takiego. Przypadkiem to nie działa właśnie tak jakbym chciał?

Edytowane przez JJacob
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Tak się wydaje, ale prądu na zapłonie ciągnie w cholerę. Co prawda ja mam diesla to jeszcze więcej, ale nawet jak kodowałem moduły na pierwszej pozycji kluczyka czy jakieś dłuższe analizy błędów, itp. to potem ładowałem dla pewności i widać było, że pojemności poszło sporo. Teraz mam zasilacz 750W ustawiony na 13,7V to na pierwszej pozycji kluczyka ciągnie 10A, na zapłonie po nagrzaniu świec ponad 20A.
Opublikowano

Mówię o wtryskach LPG. Żeby mieć pewność zakreć zawór na butli, zapał auto przełącz na gaz i poczekaj aż wypali wszystko z układu. Wtedy będziesz miał pewność że nawet jak wtryski nieszczelne to nic nie puszczą w kolektor przez noc, bo to może być przyczyną że czasem długo kręcisz nim zapali.

 

Postaram się temat zaworu ogarnąć dzisiaj, dodatkowo podpowiedzcie gdzie szukać oznaczeń co to za wtryski, co to za sterownik, porobię zdjęcia i może w ogóle się okaże że instalacja się nadaje ale do czołgu...

Z Waszych tutaj opinii i odpowiedzi, jak teraz sobie na spokojnie siedzę, czytam i analizuję po kolei co w trawie piszczy, to w kwestii LPG na prowadzenie wychodzą powoli chyba te wtryski:

- według poprzedniego właściciela, jego spalanie wychodziło zazwyczaj w okolicach 12-13l LPG, podobny wynik uzyskałem na dwóch kolejnych butlach, potem 1200km trasy + korki i potrafiła zejść w okolice 11l LPG/100km, może nawet troszkę mniej (te czerwcowe upały, korki na trasie, brak klimatyzacji i ten piękny Oxfordgruen w pełnym słońcu... :8) ), w 100% nie wyliczę, bo jak u tego gazownika gdzie również tankuję do tej pory weszło maks. 48,75L, w trasie na BP pod Mławą rownież 48,75L weszło ale już na stacji PKN ORLEN... magicznie do butli weszły 52L. No i potem już systematycznie spalanie wzrastało, cuda wianki, 3 dni przed 1. serwisem zatankowałem do pełna, zrobiłem 130km (~90% miasto), po ustawieniu korekt zalecił jeszcze raz do pełna i tu padł rekord, bo weszło 25,5l LPG, znaczy się coś ewidentnie bardzo nie tak. Pierwsza butla po serwisie 70 trasa/30 miasto wyszło troszkę ponad 13l, no to wszystko gra, kolejna butla 16,5l, potem 17,5 i sam już nie wiem co, gdzie i dlaczego. No nie ukrywam że czasami każdy depnie raz drugi trzeci, nawet mi się udaje bez redukcji w automacie, ot po prostu zbiera się wtedy powiedzmy z 4 biegu, coś tam zaryczy na te 2.5R6, no ale chyba to nie wpłynie na takie różnice w spalaniu, rzędu 5-6l...


Równie dobrze powodem może być to, że już teraz to totalnie porozjeżdżały się adaptacje PB-LPG, gaz emulował benzynę, która miała to zesrane, w międzyczasie miałem wyciek płynu chłodniczego, odpowietrzałem układ 3 razy i zauważyłem że parownik nie przełączał instalacji o zadanej temperaturze..

Gazownik zamiast wypie******ć wszystko na amen i kazać najpierw zrobić adaptacje benzyny i on wtedy pod to ogarnie gaz, to majstruje z korektami tu doda tam zdejmie i gówno to daje. Najlepszym wyjściem teraz by było tzw. "wyjąć wtyczkę" i zresetować wszystko.

 

Jak masz tyle do roboty to zacznij od zasilacza....

Jak już na spokojnie usiadłem pomyśleć (polecam tu nocne zmiany :wink: ) to zacznę od listy z podpunktami które po kolei systematycznie będę eliminował, tym bardziej że za tydzień w sobotę wypada mi trasa do Warszawy i z powrotem, jednego dnia w dwie strony przynajmniej 800km (z północy Polski), także przynajmniej muszę wiedzieć na czym stoję, a co uda mi się ogarnąć to będzie dzięki Waszemu wsparciu :D

 

Tak się wydaje, ale prądu na zapłonie ciągnie w cholerę. Co prawda ja mam diesla to jeszcze więcej, ale nawet jak kodowałem moduły na pierwszej pozycji kluczyka czy jakieś dłuższe analizy błędów, itp. to potem ładowałem dla pewności i widać było, że pojemności poszło sporo. Teraz mam zasilacz 750W ustawiony na 13,7V to na pierwszej pozycji kluczyka ciągnie 10A, na zapłonie po nagrzaniu świec ponad 20A.

No właśnie, najwięcej czasu schodzi na przeglądanie zawartości modułu w NCS-Dummy po wczytaniu go przez NCS-Expert. Wczyta powiedzmy te 100-150 pozycji, wszystko fajnie opisane DE/EN no i siedzę i przewijam po linijce, czytam czy mi się przyda, co to, dlaczego i jak już to zmieniam wtedy wartość. Można jakoś te moduły z auta wyciągnąć/skopiować, żebym sobie na spokojnie przejrzał co chcę.

Chociaż nie wiem czego się spodziewać po roczniku 1996, w którym miejscu (program) wiarygodnie sprawdzę wersję LCM?

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
najwięcej czasu schodzi na przeglądanie zawartości modułu w NCS-Dummy po wczytaniu go przez NCS-Expert. Wczyta powiedzmy te 100-150 pozycji,

Pewnie ładujesz całe auto zamiast konkretnego modułu dlatego masz taką listę.

Opublikowano
najwięcej czasu schodzi na przeglądanie zawartości modułu w NCS-Dummy po wczytaniu go przez NCS-Expert. Wczyta powiedzmy te 100-150 pozycji,

Pewnie ładujesz całe auto zamiast konkretnego modułu dlatego masz taką listę.

 


Niee niee, ten level przechodziłem już przy poprzedniej E39, tu od początku robię zgodnie z tą instrukcją:

https://bimmerpark.pl/instrukcja-kodowania-ncs/

A chodziło mi o to że jak wczytuje moduł do NCS-Dummy to ładuje tak samo jak na filmie, ok. 100 pozycji minimum. No i tak jeden moduł ładowałem, przeglądałem co z czym się je, dlaczego tak a nie inaczej, no i tak po kolei sobie szedłem aż przy module IKE zabrakło prądu w elektrowni :P


A ile razy się zdarzyło że znalazłem coś w internecie, jakaś komenda coś, już szukam sprawdzam co jak włączyć, a finalnie się okazuje że konkretnego wiersza w module nie ma (HEIMLEUCHTEN ile ja się naszukałem, masakra)


I właśnie o to pytałem, czy taką listę z Dummy można wyjąć/skopiować z auta i szukać wśród komend które są dostępne i możliwe do edycji, bez podłączenia z bmw non stop

Opublikowano
Powinno wyskoczyć ale nie zawsze ;) przykładowo u mnie był założony Valeo na standardowym sofcie przy długim odpalaniu pojawiał się błąd czujnika, po zmianie softu na euro2, błąd się już nie pojawiał :duh: zakręć gaz wypal co w układzie zostało i rano zobaczysz czy jest lepiej. Jeśli nie to sprawdź owy czujnik czy nie siedzi tam jakiś zamiennik. Zamienniki się nie sprawdzają.

Klimatyzacja ihka

 

Uruchomienie dziś rano po całonocnym postoju, z wtryskami nic nie robiłem.


https://streamable.com/e/mjyni9


Dobrze mi się wydaje że kontrolka trakcji przy odpalaniu to już jakiś sygnał słabego napięcia?

  • 3 tygodnie później...
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Tak. Błędy 202 i 203 to zły skład mieszanki, zapewne przez grzebanie gazownika, pokaż korekty paliwowe.

Mój czarnuch

Drugi czarnuch-540i

E32 740IL

Kupię do e46 sedan przedlift:

- maskę cosmosschwarz 303

- osłonę dźwigni automat 51167059413 ("-" do przodu)

- listwę spryskiwaczy mgłowych polift (303 cosmosschwarz)

Najlepiej Dolny Śląsk, tel. 782-784-200.

Opublikowano
Tak. Błędy 202 i 203 to zły skład mieszanki, zapewne przez grzebanie gazownika, pokaż korekty paliwowe.

 

Błędy te wyskoczyły tylko raz w momencie jak akumulator padał. Ani wcześniej ani później już się nie pojawiły.


Korekty na żywo postaram się ogarnąć jutro pod wieczór, bo w piątek rano auto jedzie do blacharza. I właśnie dziś jak u niego byłem to usłyszał że silnik łapie gdzieś lewe powietrze, zaglądał pod kolektor ale nie ustaliliśmy gdzie i skąd. Przyjmuję to za bardzo możliwą wersję, łapie lewe powietrze, komputer daje więcej paliwa, rozjeżdżają się mapy benzyny a za nimi LPG. Dodatkowo moje wrażenie że śmierdzi mi benzyną czasami, znajduje też tu potwierdzenie i nie mam jakichś urojeń. O ile gazownik pozmieniał tylko "korekty" to już to cofnął podczas mojej ostatniej tam wizyty. Nie ukrywam, instalacja założona jest tragicznie ale najpierw muszę uporać się z lewym powietrzem.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.