Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,

Posiadam BMW 5 e60 530xd 235 hp. przebieg 240 tys. Jakiś czas temu dpf uległ zapchaniu. Okazało się, że termostat główny był uszkodzony (silnik nie uzyskiwał odpowiednej temperatury) oraż była przepalona świeca żarowa. Po usunięciu usterek i wyczyszczeniu dpf wszystko wróciło do normy. Natomiast po tej sytłacji postanowiłem zakupić kable OBD i zainstalowałem aplikację B-Tool Expert do diagnostyki. Auto głownie użytkuje na autostradzie i zaniepokoił mnie fakt, że DPF wypala się co 300 km wydaje mi się, że jest to zbyt często. Dodatkowo zrobiłem test po mieście i okazuje się, że przybyło 9 g sadzy po przejechaniu 14 km.


poczatkowe dane z DPF w B-Tool Expert:


Poziom sadzy: 23%

Temp. chłod. : 29 C

Temp. spalin : 69 C

Popiół: 0,5 g

Sadza: 14,4 g

Reg. zaplanowana: brak

Reg. aktywna : brak

Dystans od reg. 92 km


dane po przejechaniu 14 km po mieście:


Poziom sadzy: 38%

Temp. chłod. : 97 C

Temp. spalin : 199 C

Popiół: 0,5 g

Sadza: 23 g

Reg. zaplanowana: brak

Reg. aktywna : brak

Dystans od reg. 106 km


Dodatkowo wyniki korekt wtryskiwaczy na rozgrzanym silniku:


Temp. chłod. : 96,95 C


Wtryskiwacz 1: +0,16 mg/stk

Wtryskiwacz 2: -0,70 mg/stk

Wtryskiwacz 3: +0,05 mg/stk

Wtryskiwacz 4: +0,15 mg/stk

Wtryskiwacz 5: -0,30 mg/stk

Wtryskiwacz 6: +0,65 mg/stk


Dodam że regeneracja DPF wskakuje na zaplanowaną przy poziomie ok 30 g sadzy co daje jakies 50 % zapełnienia.

Potrzebuję procedury diagnostyki w takiej sytuacji czy ktoś jest w stanie coś podpowiedzieć, gdzie może leżeć problem ? Dodam że auto nie ma żadnych błędów w module silnika.

Opublikowano

dpf w tych silnikach diagnozuje sie po cisnieniu wstecznym

u mnie w tym samym silniku ostatnio padł rekord skoczni przy wakacyjnej jezdzie w trasie dpf zaczął wypalac sie po 950km.

Nie patrz na poziom sadzy i korekcje wtrysków bo to nic nie obrazuje. jak dpf zbyt często sie wypala to najczęściej wina wtryskow, turbo opuszczającego olej lub czujnika różnicowego oczywiście pomijajac możliwość uszkodzonego filtra.

Jack_Strong-
Opublikowano

Jack-Strong ,

Jeśli chodzi o wypalanie w warunkach miejskich to jak to u Ciebie wygląda, co ile się wypala? Korekcje wtryskiwaczy wrzuciłem poglądowo bo według mnie nie są zbyt duże więc raczej z wrtyskami jest wszystko ok.

Mam w planie sprawdzić szczelność dolotu i turbinę. Jeśli chodzi o czujnik różnicowy to czy jest jakas metoda na sprawdzenie ? Biorę też pod uwagę sprawdzenie EGR. Dodatkowo jeśli chodzi o diagnostykę to widać, że sadzy przybywa zdecydowanie zbyt szybko więc musi być nieprawidłowe spalanie pytanie tylko gdzie jest problem.

Opublikowano

na litość boską kto kupuję 30d/35d do jazdy po mieście :mad2:

nie wiem jak wygląda bo po auto używane jest tylko w cyklu poza miejskim/autostradowym.

Co do korekt to można sobie nimi dupę podetrzeć u mnie przy czterech uszkkdzonych wtryskach silnik chodzil idealnie a korekty byly wzorowe. Po raz kolejny powtarzam wtryski sprawdza sie na mawzynie a nie po korektach.

Co do czujnika sprawdzasz go na zaplonie włączonym z wylaczonym silnikiem czy pokazuje 0mbar po czym na odpalonym sprawdzass wskazanie wg procedury btool.

podziel sie wynikiem to cos pomozemy.

Jack_Strong-
Opublikowano

Dorzucę coś od siebie w temacie dpf. DPF u mnie po praniu, turbo praktycznie kompletnie nowe, spalanie średnie około 6.5l /100 km więc nic nie wskazuje na uszkodzone wtryski. Jeżdżąc wkoło komina dpf potrafi się wypalać co 200-300 km, przy czym przebieg od ostatniej regeneracji kasuje się zazwyczaj co drugą regeneracje i widuję w aplikacji przebiegi rzędu 500-600 km. Ostatnio w długiej trasie wypalanie pierwsze miałem po ponad 700km przy czym sadzy było około 31 gram i wypalał się z racji przebiegu od ostatniej regeneracji (jakiś algorytm wypalania) a nie z racji dużej ilości sadzy/ wysokiego ciśnienia wstecznego. W długiej trasie sadza sama się wypala przy odpowiedniej temp spalin. W silnikach m57n2 czyli w wersjach 231km/235km odma jest bez żadnego wkładu filtrującego olej, przez co przy niskich prędkościach obrotowych oraz jeździe miejskiej sporo oleju dostaje się odmą do dolotu i to jest jedną z przyczyn częstszego wypalania dpf przy krótkich dystansach. Jeden z użytkowników tego forum zainstalował do swojej odmy filtr filcowy taki jak był w starych e39 i u niego znacznie to wydłużyło interwały wypalania. Tutaj link do tematu: https://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=70&t=384291.


Zresztą nawet BMW ma procedurę, która przewiduje wymianę odmy na starego typu, czy też dołożenie filtra filcowego w przypadku nadmiernego zużycia oleju z powodu odmy. Link do dokumentu przewidującej tą procedurę : https://asiakas.kotisivukone.com/files/miimii.tarjoaa.fi/Tiedote.pdf.

Temat także szeroko omawiany na niemieckim forum: https://www.motor-talk.de/forum/r6-dieselmotoren-m57tue-m57tue2-ansaugbruecke-undicht-oelabscheider-t4381335.html?page=80

Ja osobiście do swojej odmy dołożę plastikowy/cyklonowy separator oleju z wersji 218km/ jeśli się nie poprawi wypalanie dpf przy krótkich dystansach, także dołożę filtr filcowy. Jednak w tym przypadku trzeba pamiętać o jego regularnych wymianach.

Trochę się rozpisałem ale może komuś to pomoże w temacie częstych wypaleń dpf.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Średnie spalanie 6.5? Jak Ty jeździsz? U mnie takie się pojawia co najwyżej ja na rozpędzony na tempomacie ustawię 100km/h i to tylko do momentu aż nie przyspieszę.


1000km na autobanie w przedziałach 120-200 km/h 8.5l/100km wychodzi.


Jak grzecznie do 120km/h max na autobanie to 7.5.


xDrive dodaje conajmniej litr? Czy coś z wtryskami już kuleje, ale od kiedy go mam - 80tyś km tak pali.

Opublikowano

tomaszj1990 ,

Dziękuję za dodatkowe informacje, jakiś rok temu wymieniałem odmę ale na fabryczną więc najprawdopodobniej nie ma filtra, dodam że nie obserwuję znaczącego ubytku oleju - od wymiany do wymiany bez dolewania (wymiana co 10 000 tys). U mnie najczęściej wypala się właśnie w okolicach 30g sadzy (co 300 km) przy moim cyklu jazdy 70 % po autostradzie. Zauważyłem delikatne zapocenie na wyjściu z turbiny do rury prowadzącej do intercoolera. Z tego co widze całość jest montowana na dwie śruby ale do jednej jest bardzo słaby dostęp. Czy ktoś poradzi jak to odkręcić. Chodzi o tą uszczelkę https://allegro.pl/oferta/uszczelka-turbiny-turbo-bmw-m57n-m57n2-2-5d-3-0d-10972459119. Jeśli chodzi o końcówki wydechu to u mnie widać czarną sadzę.

Opublikowano
Tak 6,5 litra mierzone przy tankowaniu, komputer pokładowy jeśli chodzi o spalanie bardzo dokładny zazwyczaj różnica +- 0.1l/100 km sprawdzane wielokrotnie tankowaniem do pierwszego odbicia. Krótkie trasy i trochę wokół komina, krajówkami bez większego miasta, prędkości raczej niewielkie i jazda spokojna stąd i spalanie tak niskie. Ale sporo rzeczy wymienionych na nowe w poszukiwaniu właśnie przyczyn częstych wypaleń dpf, między innymi przepływka, sonda lambda, wymienione wszystkie uszczelki w dolocie, pod kolektorem ssącym itd. A mimo to i mimo niskiego spalania wypalania filtra między 200-300 km na krótkich odcinkach. W długich trasach jak wspomniałem jest ok. U mnie trochę oleju w dolocie właśnie dostaje się z odmy i stąd ten cały research na temat odm który opisałem w poście powyżej.
Opublikowano
tomaszj1990 ,

Dziękuję za dodatkowe informacje, jakiś rok temu wymieniałem odmę ale na fabryczną więc najprawdopodobniej nie ma filtra, dodam że nie obserwuję znaczącego ubytku oleju - od wymiany do wymiany bez dolewania (wymiana co 10 000 tys). U mnie najczęściej wypala się właśnie w okolicach 30g sadzy (co 300 km) przy moim cyklu jazdy 70 % po autostradzie. Zauważyłem delikatne zapocenie na wyjściu z turbiny do rury prowadzącej do intercoolera. Z tego co widze całość jest montowana na dwie śruby ale do jednej jest bardzo słaby dostęp. Czy ktoś poradzi jak to odkręcić. Chodzi o tą uszczelkę https://allegro.pl/oferta/uszczelka-turbiny-turbo-bmw-m57n-m57n2-2-5d-3-0d-10972459119. Jeśli chodzi o końcówki wydechu to u mnie widać czarną sadzę.

 

Co do tej uszczelki to odkręcasz tylko górną śrubę, dolna jest tak jakby na stałe i tylko przekręcasz ten aluminiowy kołnierz delikatnie z tego co pamiętam w prawo i możesz wtedy "uwolnić " przewód powietrza i wymienić uszczelkę. U mnie też olej bez dolewek między wymianami, ale mimo to jest go trochę w IC. Jak wspomniałem dołożenie filtra do odmy pomogło jednemu z użytkowników na częste regeneracje dpf. Ja sprawdzę u siebie na razie ten plastikowy wkład. Możesz też sprawdzić przewód gumowy który idzie do czujnika ciśnienia wstecznego czy nie jest spękany lub zatkany, sprawdzić jego osadzenie na czujniku i rurce wychodzącej z dpf i ewentualnie założyć skręcane opaski.

Opublikowano

Wczoraj zrobiłem kolejny test i okazało się coś dziwnego. Po przejechaniu 24km w warunkach miejskich poziom sadzy zmienił sie zaledwie o 0,5 g, dla przypomnienia przedwczoraj po przejechaniu 10 km przybyło 9 g sadzy. Nie wiem na jakiej zasadzie BTool Expert mierzy poziom sadzy ale wydaje się on być całkowicie niemiarodajny.


obecne dane dpf:


Poziom sadzy: 38%

Temp. chłod. : 97 C

Temp. spalin : 199 C

Popiół: 0,5 g

Sadza: 23,5 g

Reg. zaplanowana: brak

Reg. aktywna : brak

Dystans od reg. 130 km


Sprawdziłem teź ciśnienie wsteczne:

Na postoju z włączonym zapłonem bez odpalania silnika : -1 hPa

Na postoju z zapalonym silnikiem : 2,9 hPa


Czy ktoś wie jak wytłumaczyć ujemną wartość?

Opublikowano
Dorzucę coś od siebie w temacie dpf. DPF u mnie po praniu, turbo praktycznie kompletnie nowe, spalanie średnie około 6.5l /100 km więc nic nie wskazuje na uszkodzone wtryski. Jeżdżąc wkoło komina dpf potrafi się wypalać co 200-300 km, przy czym przebieg od ostatniej regeneracji kasuje się zazwyczaj co drugą regeneracje i widuję w aplikacji przebiegi rzędu 500-600 km. Ostatnio w długiej trasie wypalanie pierwsze miałem po ponad 700km przy czym sadzy było około 31 gram i wypalał się z racji przebiegu od ostatniej regeneracji (jakiś algorytm wypalania) a nie z racji dużej ilości sadzy/ wysokiego ciśnienia wstecznego. W długiej trasie sadza sama się wypala przy odpowiedniej temp spalin. W silnikach m57n2 czyli w wersjach 231km/235km odma jest bez żadnego wkładu filtrującego olej, przez co przy niskich prędkościach obrotowych oraz jeździe miejskiej sporo oleju dostaje się odmą do dolotu i to jest jedną z przyczyn częstszego wypalania dpf przy krótkich dystansach. Jeden z użytkowników tego forum zainstalował do swojej odmy filtr filcowy taki jak był w starych e39 i u niego znacznie to wydłużyło interwały wypalania. Tutaj link do tematu: https://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=70&t=384291.


Zresztą nawet BMW ma procedurę, która przewiduje wymianę odmy na starego typu, czy też dołożenie filtra filcowego w przypadku nadmiernego zużycia oleju z powodu odmy. Link do dokumentu przewidującej tą procedurę : https://asiakas.kotisivukone.com/files/miimii.tarjoaa.fi/Tiedote.pdf.

Temat także szeroko omawiany na niemieckim forum: https://www.motor-talk.de/forum/r6-dieselmotoren-m57tue-m57tue2-ansaugbruecke-undicht-oelabscheider-t4381335.html?page=80

Ja osobiście do swojej odmy dołożę plastikowy/cyklonowy separator oleju z wersji 218km/ jeśli się nie poprawi wypalanie dpf przy krótkich dystansach, także dołożę filtr filcowy. Jednak w tym przypadku trzeba pamiętać o jego regularnych wymianach.

Trochę się rozpisałem ale może komuś to pomoże w temacie częstych wypaleń dpf.

Zerknąłem dziś dokładniej do linku, który podesłałeś i zastanawia mnie jeden fakt gdyż artykuł dotyczy M47/T2, M57/TU and T2 natomiast z tego co wiem ja mam M57N2, mam 235 KM, możliwe że już w tym silniku problem został jakoś rozwiązany?Chyba M57T2 to wersja 231 KM ? https://pl.wikipedia.org/wiki/BMW_M57#M57T2D30

Opublikowano

M57N2/M57T2 to te same silniki, oznaczenia używane zamiennie. Odma u Ciebie jest taka jak i u mnie fabrycznie bez wkładu.Co prawda silniki w wersji 231/ 235 km różnią się między sobą technicznie ale oznaczenia te same. Co do sadzy jest ona obliczana na postawie ciśnienia wstecznego przez sterownik silnika i aplikacja nie ma nic do tego. Coś wspomniałeś o minusowym ciśnieniu wstecznym. Przyjrzyj się dokładniej czujnikowi ciśnienia wstecznego, może to on jest problemem. Jeśli częściej pojawi się minusowe ciśnienie wsteczne to coś z nim nie halo. U Ciebie wcale być może nie jest problemem odma tym bardziej, że wspominałeś o swoim profilu jazdy- w większości autostrady.

Edit. Zerknij na gumowy przewód od czujnika ciśnienia czy nie jest spękany sparciały, i czy jest dobrze osadzony na czujniku i rurce od DPF.

Opublikowano
Masz rację sprawdziłem jeszcze opis na tej niemieckiej stronie i piszą, że to też dotyczy wersji z 235 km. U mnie minusowe ciśnie wsteczne o wartości -1 występuje tylko na postoju przy włączonym zapłonie bez odpalania silnika. Jeśli chodzi o wartość w czasie pracy silnika to jest zawsze na plusie i utrzymuje sie na stalym poziome 3 hPa. Sprawdzalem wąż i raczej wygląda dobrze ale najlepiej by było go wyciągnąc wraz z czujnikiem i sprawdzić i tutaj jest pytanie czy mogę to wyciągnąć od góry silnika ? Czy później po podłączeniu czujnika ewentualniej wymianie trzeba go kalibrować przez kompa?
Opublikowano
Tak wyciągniesz go od góry bez problemu. Po wymianie na nowy trzeba skasować jego adaptacje. W btool w funkcjach serwisowych jest taka opcja. Ale jeśli przy odpalonym silniku nie pokazuje dziwnych rzeczy, to raczej nie ma sensu wymieniać z dobrego na dobre.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.