Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam Wszystkich,

Od pewnego czasu prześladuje mnie komunikat "brak ładowania akumulatora" lub "naładuj akumulator". Po dłuższej trasie lub nocnym ładowaniu prostownikiem brak ładowania znika na dzień lub dwa lub zamienia się w żółty komunikat o słabym akumulatorze.

Nie ukrywam, że auto w ostatnim czasie po zgaszeniu męczyłem multimediami tj. zgrywanie CD na wbudowany dysk.

Posiadam BMW F10 520d z 2012 r. z system start-stop, przebieg nie całe 150 000 km. W BMW jest jeszcze oryginalny, prawie 9 letni akumulator z Varty AGM 90ah 900a.

Obecnie u mnie napięcie na postoju, na wolnych obrotach przy włączonej klimie oraz światłach wynosi 13.6-13.9.

I teraz moje pytanie - alternator, czy nowy akumulator? :)

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Czym sprawdzałeś napięcie ładowania bo jeśli akumulator jest stary i rozładowany to ładowanie powinno być w okolicach 15 a nawet przekraczać tą wartość dlatego coś jest nie tak, akumulator też pewnie kończy już swój żywot.
Opublikowano
Standardowym miernikiem u mechanika, natomiast powiedział mi, że jakby było coś nie tak z alternatorem, to napięcie byłoby w okolicach 11, a prawidłowe powinno być ponad 14.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Byłeś raczej u mechanika który nie ma wiedzy na temat inteligentnego ładowania z odzyskiem energii z hamowania, w twoim samochodzie ładowaniem steruje system IBS który na bieżąco monitoruje różne parametry akumulatora i jeśli bateria jest słaba to alternator zaczyna ładować go większym prądem który oscyluje w okolicach 15v, dodatkowo podczas jazdy ładowanie będzie zmienne w zależności czy wciskasz pedał gazu czy hamujesz silnikiem i za to odpowiada system Efficient Dynamicsc, dlatego z takimi problemami jedzie się do specjalisty najlepiej od bmw który ma odpowiedni sprzęt do diagnostyki i wiedzę. Może być też tak że za twoje problemy odpowiada zużyty akumulator bo te samochody są wrażliwe na słabe napięcie przez co świruje elektronika, jeśli byś kupował nowy aku to musi być w technologii AGM i zarejestrowany kompem.
Opublikowano
Zgadzam się w pełni, co do mechanika, natomiast problemy zaczęły się w momencie nadmiernego zgrywania przeze mnie płyt CD na dysk na zgaszonym silniku, bo właśnie podczas jednej z takich akcji multimedia zostały odcięte i pojawił się komunikat o słabym akumulatorze, a już później w trakcie jazdy o braku ładowania, prawdopodobnie sam wbiłem gwóźdź do trumny starego i słabego akumulatora, co do kupna nowego, to wiem, że musi to być AGM, natomiast, czy adaptacja jest konieczna w momencie założenia akumulatora o identycznych parametrach, jak poprzedni oryginalny?
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Jeśli wkładasz AGM o tej samej pojemności to trzeba go zarejestrować (wykasować adaptacje) i najlepiej nie odpalać silnika przez 3 godziny aby IBS odczytał sobie nowe parametry (info z TIS), jeśli tego nie zrobisz to na początku nowy akumulator będzie ładowany za wysokim napięciem bo IBS będzie miał jeszcze dane ze stargo aku a to będzie szkodliwe. Natomiast jeśli wkładasz inną pojemność to w tedy trzeba zakodować nowe wartości kompem.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Odłącz zasilanie od inteligentnej klemy IBS aby wykluczyć jej awarię. Po odłączeniu napięcie powinno ustabilizować się ( nie pamiętam .... 13,4V lub 14,3V )


Aby robić jakie kolwiek odczyty czy pomiary należy w pierwszej kolejności naładować akumulator.

Akumulator AGM lubi duży prąd. Ja ostatnio doładowywałem swój 105Ah AGM. Prąd ładowania wynosił 35A. Był to zwykły prostownik ( transformatorowy ). Przy takim prostowniku należy podłączyć miernik napięcia. Nie możesz przekraczać 15,0V napięcia. Ja robię tak, ładuje dużym prostownikiem do momentu uzyskania 15,0V - następnie korzystam z mniejszego prostownika ( w moim przypadku prostownik transformatorowy 10A ) czekam również do uzyskania 15,0V - na koniec podłączam prostownik elektroniczny który ustawiam na ładowanie AGM ( i tak zostawiam to na 12 - 24 godziny )


Jak naładujesz akumulator , włącz w ukrytym menu podgląd napięcia ładowania.

Najlepiej by było abyś autem nie jeździł do końca dnia po naładowaniu akumulatora . Na drugi dzień przejedź się i ......

Podaj wartości napięcia ...

- po odpaleniu silnika

- jadąc bez wciśniętego pedału przyspieszenia

- w czasie jazdy po nagrzaniu się silnika

- stojąc w miejscu po rozgrzaniu silnika

- otwórz bagażnik, poczekaj aż auto się uśpi , zmierz miernikiem elektrycznym napięcie na samym akumulatorze ( mierz tak napięcie w 15min. odstępach czasowych ) , czyli mierzysz napięcie na akumulatorze gdy auto uśpi się , następnie co 15min. tak z cztery razy.



Oczywiście , najlepiej by było naładować akumulator poza autem . Niestety instrukcja BMW nie zaleca tego.

Lecz drogą dedukcji można wywnioskować ,że po takim zabiegu należało by...

- podłączyć AGM do klem auta , nie wolno wtedy odpalać auta przez trzy godziny

- wykonać adaptację akumulatora ( ja bym to zrobił po odczekaniu tych trzech godzin )

może w NewTis znajdę kolejność w/w czynności które należy wykonać po włożeniu nowego/naładowanego akumulatora ?


Znalazłem....

Określanie stanu naładowania po odnowieniu IBS lub akumulatora

Po wymianie akumulatora i zarejestrowaniu wymiany akumulatora lub po wymianie inteligentnego czujnika akumulatora (IBS) pojazd musi pozostawać w stanie spoczynku przez co najmniej 3 godziny: Dopiero wtedy można określić nowy stan naładowania na podstawie napięcia w obwodzie otwartym pomiary.

Zarejestruj wymianę baterii

Po zainstalowaniu nowej baterii należy uruchomić funkcję serwisową „Zarejestruj wymianę baterii”. Rejestracja wymiany akumulatora jest konieczna w celu poinformowania kierownictwa energetycznego o zainstalowaniu w pojeździe nowego akumulatora pojazdu. Jeśli wymiana baterii nie zostanie zarejestrowana, zarządzanie energią nie będzie działać prawidłowo. Może to skutkować wyświetleniem komunikatu Check Control i ograniczeniami funkcjonalnymi, takimi jak redukcja lub wyłączenie poszczególnych odbiorników.


- skasować błędy

Czyli powtórzyłem wszystko to co kolega powyżej napisał.




Zwróć również uwagę na czas ładowania akumulatora...



Czy w twoim aucie , różne elektryczne elementy wyposażenia auta zaczęły działać w ograniczonym zakresie????

Opublikowano

Ogólnie ładowałem go małym prądem - (stary prostownik 10A) około 22 godzin na śrubach :D

Muszę jeszcze faktycznie sprawdzić napięcie w ukrytym menu.

Przy komunikacie o słabym akumulatorze faktycznie nie ma w aucie światła (tylko zegary oraz przycisk start-stop) oraz nie da się włączyć multimediów.

BMW kręci bez żadnego problemu i wówczas wszystko działa. Po przejechaniu kilku km komunikat o braku ładowania zamienia się w ten o słabym akumulatorze.

Po podładowaniu prostownikiem wszystko działa i nie pojawiają się żadne komunikaty, natomiast już na następny dzień akumulator ewidentnie nie trzyma, bo alternator trochę go podładuje i tyle.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
jak ładowałeś aku AGM starym prostownikiem to go prawdopodobnie zniszczyłeś
Opublikowano

W ukrytym menu na zimnym silniku przy wolnych obrotach pokazuje napięcie 11,8, przy gazowaniu 12,2-3, na zgaszonym 12,1, muszę go jeszcze sprawdzić w trakcie jazdy, jak będzie ciepły, ale to już raczej końcówka akumulatora, który nie trzyma.

W trakcie jazdy system voltage cały czas pokazuje 11,8, czasem dobija do 12,1. Po pojeżdzeniu po mieście napięcie spada do 11,3-4 w trakcie jazdy, wówczas wywala komunikat o braku ładowania, który zamienia się w ten o słabym akumulatorze. Finalnie alternator próbuje ratować akumulator, bo nagle wskakuje napięcie pod 14, ale po chwili wraca do tej wartości 11,6-8.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Wygląda to na brak ładowania, odepnij zasilanie od inteligentnej klemy minusowej (cienki kabelek z wtyczką) i sprawdź ładowanie ponownie.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Ogólnie ładowałem go małym prądem - (stary prostownik 10A) około 22 godzin na śrubach :D

Sprawdzałaś kontrolowałeś napięcie ładowania ?

AGM napięcie ładowania nie może przekroczyć 14,8 - 14,9 V. Wyższe napięcie ładowania może nieodwracalnie uszkodzić AGM.

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano
Alternator poleciał do regeneracji, był faktycznie walnięty, naprawa praktycznie oparła się o kupno nowego alternatora, natomiast wszystko się udało, łączny koszt z montażem i regeneracją 650 zł, wszystko hula, ładowanie między 14 -15 V, w sumie nie potrzebnie kupowałem nowy akumulator :lol:

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.