Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Dzień dobry Wszystkim, jestem nowy na tym forum.

Przed założeniem wątku skorzystałem z wyszukiwarki, ale nie znalazłem odpowiedzi na swoje pytanie, które niniejszym zadaję.

Posiadam od niedawna F31 z automatem i stojąc w korkach, zacząłem je dzielić na dwie kategorie:

- korek "ruchawy" ;) czyli co chwilę go / stop, w tych sytuacjach automat jest wygodniejszy od skrzyni manualnej, z którą do tej pory miałem do czynienia w swoich samochodach

- korek "nieruchawy", taki, że po podjechaniu kawałek stoi się np. 2-3 minuty, taki jest cykl, tutaj trzymanie non stop nogi na hamulcu nożnym jest już dość upierdliwe, jak się stoi w takim korku np. 30 minut, w aucie ze skrzynią manualną po prostu wrzucałem luz i zaciągałem ręczny na momenty postoju, oczywiście w automacie wrzucanie w korku trybu Park czy nie daj Boże Neutral nie wchodzi w grę, na tyle się dokształciłem, że wiem, że to niszczy skrzynię i tego nie robię. Mam cały czas tryb Drive.


Moje pytanie, czy stojąc te 3 minuty w korku, mogę zaciągnąć ręczny zamiast naciskać nożny - w trybie Drive - innymi słowy, czy dla skrzyni to jest wszystko jedno, czy nie jest wszystko jedno? Inaczej, przy puszczonym nożnym skrzynia już chce jechać i w takiej sytuacji zaciągnięcie ręcznego będzie powodować, że skrzynia będzie walczyć/napierać na ten ręczny, próbując ruszyć, czy też będzie to dla niej sygnał, żeby nie jechać - tak samo, jak przy wciśniętym nożnym?


Na razie, pytam, nie robiłem jeszcze eksperymentów, trzymam grzecznie nogę na hamulcu...


Pozdrawiam

Janek

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Może masz tempomat z funkcją zatrzymywania/ruszania i nie zauważyłeś? :D

spacer.png

Opublikowano

Tempomat mam, być może z funkcją stop ale czy też z ruszaniem to chyba nie, to nie jest w pełni aktywny tempomat.

Natomiast tempomatu nie używam a zwłaszcza w korkach polegać na jakichś czujnikach, żeby komuś w tył nie wjechać, to nie na moje nerwy :)

Opublikowano

Z drugiej strony nie ma co się może na tyle trząść nad włączaniem P lub N. Jak podjeżdżam w korku i już mnie noga boli od kontrolowania hamulca, widzę, że postoję te 2 minuty to wrzucam P i tyle…

Natomiast czemu „nie daj Boże neutral”? Czy się różni Neutral od Park? Czy a tylko tym, że w P blokuje się napęd aby samochód stał „niby na biegu”.

Opublikowano

Czytałem, że neutral można używać tylko w bardzo rzadkich przypadkach, tzn. serwisowych.

W normalnym użytkowaniu nie powinno się włączać neutral.

Chodzi o jakieś spadki ciśnienia w skrzyni.

Opublikowano
N nie powinno się używać przy pracującym silniku, bo skrzynia ma słabe smarowanie. Natomiast włączanie P powoduje mechaniczne zablokowanie skrzyni i generalnie dopóki nikt nam w tył nie przywali to niczym nie grozi. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że w razie takiego zdarzenia, że sobie stoimy i mamy włączony P a ktoś nam walnie w kufer bo się zagapił, to skrzynia wyleci w kosmos, bo połamana zostanie mechaniczna blokada skrzyni. Grozi to niestety sporymi kosztami naprawy. Najlepszy byłby system auto hold, ale nie wszystkie samochody są w to wyposażone. Pozostaje grzecznie trzymać nogę na hamulcu
Opublikowano

Czyli zakładasz, że na P, skrzynia pompuje olej i jest dobre smarowanie a na N tego oleju nie pompuje i smarowanie słabnie. To chyba taki urban legend.

Według mnie, biorąc pod uwagę hydrauliczną prace skrzyni to N P jest takie samo. Różnica jest taka, że na P masz dodatkową blokadę skrzyni aby samochód się nie toczył oraz np. możliwość wyjęcia kluczyka ze stacyjki (w starczych modelach).


Ja tam nie twierdzę, czy wyrzucanie D na światłach jest dobre czy nie. Uważam, że dla skrzyni jest bez różnicy czy zrzucamy na N czy na P. Z reguły trzymam nogę na hamulcu ale jak nie mogę tego robić to wrzucam N i zaciągam ręczny.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Autohold nie zaciaga recznego tylko robi to normalnie klockami przez pompe esp.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
N nie powinno się używać przy pracującym silniku, bo skrzynia ma słabe smarowanie. Natomiast włączanie P powoduje mechaniczne zablokowanie skrzyni i generalnie dopóki nikt nam w tył nie przywali to niczym nie grozi. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że w razie takiego zdarzenia, że sobie stoimy i mamy włączony P a ktoś nam walnie w kufer bo się zagapił, to skrzynia wyleci w kosmos, bo połamana zostanie mechaniczna blokada skrzyni. Grozi to niestety sporymi kosztami naprawy. Najlepszy byłby system auto hold, ale nie wszystkie samochody są w to wyposażone. Pozostaje grzecznie trzymać nogę na hamulcu

 

Niby, a co z żeglowaniem podczas jazdy :) ?

Opublikowano

Z instrukcji obsługi skrzyni ZF 6HP... (co prawda starszej bo z e53 ale konstrukcyjnie to oni tam tylko więcej biegów dokładali).

Pozycję N należy wykorzystywać przy dłuższych przerwach podczas jazdy.

Pozycję P należy wykorzystywać podczas parkowania.


Wiem, że niektórzy się będą doktoryzować w temacie "dłuższych przerw" i spadków ciśnienia ale...

  • 2 lata później...
Opublikowano (edytowane)
W dniu 17.06.2021 o 11:38, Skimir napisał(a):

Pozycję N należy wykorzystywać przy dłuższych przerwach podczas jazdy.

Pierwszy raz mam samochód z automatem ZF 8HP, mógłbyś wyjaśnić nieco w/w punkt?

Jeśli chodzi o parkowanie, to czy najbezpieczniej dla skrzyni jest aby: zatrzymać samochód naciskając pedał hamulca, zaciągnąć elektryczny ręczny (nie mam Autohold), wyłączyć silnik, skrzynia powinna automatycznie przejść w tryb "P" (ewentualnie na samym końcu przełączyć ręcznie na "P")?

Czy skrzynia ma zabezpieczenie przed wrzuceniem "P" lub "R" podczas jazdy lub toczenia się samochodu, poza przyciskiem blokady na dźwigni zmiany biegów (czy jest zabezpieczenie w oprogramowaniu skrzyni, skoro to jest drive-by-wire)?

Edytowane przez monkahead

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.