Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Zmieniłem koła, zimówki na przedniej osi są wyząbkowane po przebiegu jakieś 12 tys. km. Przy tej okazji wpadłem na ciekawy artykuł:


https://www.opony.com.pl/artykul/zabkowanie-opon/?id=116


To co jest tam logicznie opisane oraz że wyząbkowało mi tylko przednie opony dowodzi, że xDrive ma przednią oś dołączaną. Dyskusje jak w temacie nie kończą się, a ja mam w garażu jednoznaczny dowód.

Opublikowano

W garażu masz dowód tylko i wyłącznie na to, że... Masz wyzabkwane opony.

Są opony, które same z siebie tak robią po jakimś przebiegu.

Skrzynka rozdzielcza służy temu by rozdzielać wartości przekazywania na osie, ale nigdy nie ma sytuacji, że przód nie jest wcale napędzany. Czy nazwiesz go dołączanym (będąc w błędzie) czy stałym nie zmieni to faktów o których napisałem wyżej.

Opublikowano
W garażu masz dowód tylko i wyłącznie na to, że... Masz wyzabkwane opony.

Są opony, które same z siebie tak robią po jakimś przebiegu.

Skrzynka rozdzielcza służy temu by rozdzielać wartości przekazywania na osie, ale nigdy nie ma sytuacji, że przód nie jest wcale napędzany. Czy nazwiesz go dołączanym (będąc w błędzie) czy stałym nie zmieni to faktów o których napisałem wyżej.

 

Kolego @PaPierr, nie wprowadzaj ludzi w błąd. Z punktu widzenia technicznego - absolutnie i bezapelacyjnie napęd xDrive to napęd dołączany.

Generalnie jest tendencja do pisania bzdur na wszelkich broszurach informacyjnych różnych producentów samochodów, włącznie z pojazdami, gdzie tył był dopędzany elektrycznie, a przód spalinowo - że auto posiada stały napęd na 4 koła. Ale to brednie marketingowe.


Stały napęd 4x4 to układ stale ze sobą połączony, posiadający centralny mechanizm różnicowy. W starym poczciwym quattro był Torsen, w starych Alfach również, w Subaru itp. W xDrive czy quattro ultra, 4Matic itp. nie ma centralnego mechanizmu różnicowego. Skrzynka VTG czy inne ustrojstwa to nie jest międzyosiowy mechanizm różnicowy. I wg mojej wiedzy, jak najbardziej są sytuacje, gdzie przednia oś nie jest napędzana - ale tak czy siak, to kwestia elektroniki, nie mechaniki.

Właśnie dlatego producenci samochodów odchodzą od stałego napędu 4x4 (np. Audi już dzisiaj ma tylko w topowych wersjach prawdziwe quattro, w większości jest to quattro ultra, czyli dołączany) żeby zmniejszać masę, opory układu, spalanie - z definicji druga oś ma nie być napędzana, jak nie ma takiej potrzeby. BMW nie jest tu wyjątkiem.


Jeśli ktoś się upiera, że xDrive to stały napęd, bo jest stale przód napędzany, równie dobrze możemy SUVy nazywać terenówkami i też ciężko będzie komuś udowodnić, że np. Renault Kadjar z 4x4 to nie jest terenówka.

Opublikowano
W garażu masz dowód tylko i wyłącznie na to, że... Masz wyzabkwane opony.

Są opony, które same z siebie tak robią po jakimś przebiegu.

Tylko przednie? Gumiarz od razu stwierdził, że przy tylnym napędzie to normalne, nie jest to wada opon. Nie wiedział że to "czteronapęd".

Opublikowano

Przyczyn ząbkowania opon jest naprawdę wiele. Począwszy od ciśnienia, złej geometrii, niesprawnych amortyzatorów, uszkodzenia łożyska czy innego elementu zawieszenia, a także nawierzchni. Gumiarz widzi efekt tego wszystkiego w postaci wyzabkowanych opon, ale przyczyny że zrozumiałych względów nie. W moim poprzednim samochodzie, który jest fwd wyzabkowaly wszystkie 4 opony. Były to gumy z półki średniej. Pojedz na geometrię, najlepiej w dobre miejsce nie do przypadkowego warsztatu. Sprawdź zawieszenie. Dowiesz się więcej i może na przyszłość unikniesz kosztów w postaci przedwczesnej wymian opon.


Co do xdrive czy stały czy dołączany... Nie wiem skąd takie informacje, że od prędkości x tylko tył. Ja nie znam takich źródeł, za to wiem, że: ścigasz się z rolki (i te same samochody jeden xdrive, drugi tył) nie będą szły równo. Tył będzie szybszy. Xdrive więcej pali w każdych warunkach. Również przy prędkościach autostradowych. Hamownia - mimo synchronizacji rolek do napędów 4x4 do wysokich prędkości wszystkie koła, osie są napędzane. Jeżeli ktoś dysponuje wartościowym źródłem na temat napędów xdrive zachęcam do podzielenia się z resztą.


Ps. Porównanie suva do terenówki ma się jak porównanie gumiarza z wróżka:)

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
W garażu masz dowód tylko i wyłącznie na to, że... Masz wyzabkwane opony.

Są opony, które same z siebie tak robią po jakimś przebiegu.

Skrzynka rozdzielcza służy temu by rozdzielać wartości przekazywania na osie, ale nigdy nie ma sytuacji, że przód nie jest wcale napędzany. Czy nazwiesz go dołączanym (będąc w błędzie) czy stałym nie zmieni to faktów o których napisałem wyżej.

 

Kolego @PaPierr, nie wprowadzaj ludzi w błąd. Z punktu widzenia technicznego - absolutnie i bezapelacyjnie napęd xDrive to napęd dołączany.

Generalnie jest tendencja do pisania bzdur na wszelkich broszurach informacyjnych różnych producentów samochodów, włącznie z pojazdami, gdzie tył był dopędzany elektrycznie, a przód spalinowo - że auto posiada stały napęd na 4 koła. Ale to brednie marketingowe.


Stały napęd 4x4 to układ stale ze sobą połączony, posiadający centralny mechanizm różnicowy. W starym poczciwym quattro był Torsen, w starych Alfach również, w Subaru itp. W xDrive czy quattro ultra, 4Matic itp. nie ma centralnego mechanizmu różnicowego. Skrzynka VTG czy inne ustrojstwa to nie jest międzyosiowy mechanizm różnicowy. I wg mojej wiedzy, jak najbardziej są sytuacje, gdzie przednia oś nie jest napędzana - ale tak czy siak, to kwestia elektroniki, nie mechaniki.

Właśnie dlatego producenci samochodów odchodzą od stałego napędu 4x4 (np. Audi już dzisiaj ma tylko w topowych wersjach prawdziwe quattro, w większości jest to quattro ultra, czyli dołączany) żeby zmniejszać masę, opory układu, spalanie - z definicji druga oś ma nie być napędzana, jak nie ma takiej potrzeby. BMW nie jest tu wyjątkiem.


Jeśli ktoś się upiera, że xDrive to stały napęd, bo jest stale przód napędzany, równie dobrze możemy SUVy nazywać terenówkami i też ciężko będzie komuś udowodnić, że np. Renault Kadjar z 4x4 to nie jest terenówka.

Dokłądnie jest tak jak pisze Mandus.

xDrive to nie jest STAŁY NAPĘD.

Opublikowano

...ciśnienia, złej geometrii, niesprawnych amortyzatorów, uszkodzenia łożyska czy innego elementu zawieszenia, a także nawierzchni....


Tak, wiem to wszystko, auto jest w idealnym stanie. To jak wytłumaczysz, że tylne opony starły się po tym dystansie ok. 1 mm więcej od przednich?

Opublikowano

Mocniejsze starcie tylnych opon od przednich nawet przy stałym napędzie 4x4 będzie występować bo tam po prostu będzie większa siła przykładana podczas rozpędzania się. To tak jak hamulce - mimo, że hamują wszystkie cztery to przednie zużywają się znacznie szybciej z uwagi na większą siłę wynikającą z przenoszenia środka ciężkości podczas hamowania.


A wracając do tematu. Fakt, że Xdrive stałym napędem na 4 koła nie jest to fakt. Jest to napęd dołączany w transferboxie za pomocą elektrycznie sterowanego sprzęgła. Mam pytanie jak to wygląda w nowszych BMW...

W starszych było tak, że transferbox na starcie był spięty i do ok 30km/h napęd był 4x4 powyżej tej prędkości transferbox wysprzęglał przód tak aby powyżej ok 60km/h pozostawić już tylko tył. Oczywiście w przypadku uślizgu kół następowało dołączenie przodu itp itd tak aby utrzymać trakcję...


Gdzieś mi się o uszy obiło, że w nowszych BMW napęd Xdrive zaczął być taki jak Haldex - czyli przód jest domyślnie odłączony a transferbox zasprzęgla go gdy następuje uślizg kół itp...


Czy faktycznie tak jest?

Opublikowano

Może było mniejsze ciśnienie. A w przednich kołach za wysokie i wtedy by wyzabkowaly. Xdrive przy rozkładzie sił preferuje tył.

Jak masz sprawny samochód to może kup Micheliny pilot sport - mam takie u siebie i nie ząbkuje. Również xdrive.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Przyczyn ząbkowania opon jest naprawdę wiele. Począwszy od ciśnienia, złej geometrii, niesprawnych amortyzatorów, uszkodzenia łożyska czy innego elementu zawieszenia, a także nawierzchni. Gumiarz widzi efekt tego wszystkiego w postaci wyzabkowanych opon, ale przyczyny że zrozumiałych względów nie. W moim poprzednim samochodzie, który jest fwd wyzabkowaly wszystkie 4 opony. Były to gumy z półki średniej. Pojedz na geometrię, najlepiej w dobre miejsce nie do przypadkowego warsztatu. Sprawdź zawieszenie. Dowiesz się więcej i może na przyszłość unikniesz kosztów w postaci przedwczesnej wymian opon.


Co do xdrive czy stały czy dołączany... Nie wiem skąd takie informacje, że od prędkości x tylko tył. Ja nie znam takich źródeł, za to wiem, że: ścigasz się z rolki (i te same samochody jeden xdrive, drugi tył) nie będą szły równo. Tył będzie szybszy. Xdrive więcej pali w każdych warunkach. Również przy prędkościach autostradowych. Hamownia - mimo synchronizacji rolek do napędów 4x4 do wysokich prędkości wszystkie koła, osie są napędzane. Jeżeli ktoś dysponuje wartościowym źródłem na temat napędów xdrive zachęcam do podzielenia się z resztą.


Ps. Porównanie suva do terenówki ma się jak porównanie gumiarza z wróżka:)

Poziom dołączenia przedniej osi jest zależny od obciążenia(nie tylko uślizgu tylnych kół). Jak ruszamy z głęboko wciśniętym gazem, to wszystkie koła są napędzane, ale x-drive nie rozdziela napędu 50:50. Na przód idzie wyraźnie poniżej połowy momentu.

Jadąc np. 60km/h ze stałą prędkością i muskając tylko gaz, żeby utrzymać prędkość, będą sytuacje, że tylko koła tylne będą napędzane



W linku PDF do dokumentu na temat xdrive w E83 i E53 po lifcie:

https://mega.nz/file/VtIFTAQA#fJMbFO5_Uq9G6hI3JOqphM497zETCgGaE8Y9RR4MuZo

Opublikowano
Mocniejsze starcie tylnych opon od przednich nawet przy stałym napędzie 4x4 będzie występować bo tam po prostu będzie większa siła przykładana podczas rozpędzania się. To tak jak hamulce - mimo, że hamują wszystkie cztery to przednie zużywają się znacznie szybciej z uwagi na większą siłę wynikającą z przenoszenia środka ciężkości podczas hamowania.


A wracając do tematu. Fakt, że Xdrive stałym napędem na 4 koła nie jest to fakt. Jest to napęd dołączany w transferboxie za pomocą elektrycznie sterowanego sprzęgła. Mam pytanie jak to wygląda w nowszych BMW...

W starszych było tak, że transferbox na starcie był spięty i do ok 30km/h napęd był 4x4 powyżej tej prędkości transferbox wysprzęglał przód tak aby powyżej ok 60km/h pozostawić już tylko tył. Oczywiście w przypadku uślizgu kół następowało dołączenie przodu itp itd tak aby utrzymać trakcję...


Gdzieś mi się o uszy obiło, że w nowszych BMW napęd Xdrive zaczął być taki jak Haldex - czyli przód jest domyślnie odłączony a transferbox zasprzęgla go gdy następuje uślizg kół itp...


Czy faktycznie tak jest?

 

Jak mam się czepiać to w obecnych BMW szybciej zużywają się klocki z tyły bo są mniejsze, autohold, a samochód poziomuje się dohamowując żeby nie nurkował i jest to standard. Ot taka ciekawostka.

Pozdrawiam


Maciek

Opublikowano

Ech świat do góry nogami stanął :-)

We wszystkich samochodach, które widziałem rozebranie, z tyłu są mniejsze hamulce. To normalne.

Tak czy siak nie wiedziałem, że teraz tył się szybciej zużywa :-)


Swoją drogą to dohamownie tyłu zapobiega nurkowaniu? W każdym samochodzie tył w jakimś stopniu hamuje, korekcja hamowania reguluje tą siłę w zależności od nacisku na oś. Zwiększenie siły hamowania tyłu podczas przesunięcia środka ciężkości będzie powodować uślizg tylnych kół i zadziałanie ABS ewentualnie systemów kontroli trakcji. Kiedy następuje to dohamowywanie?

Jak to działa?

Opublikowano
Ech świat do góry nogami stanął :-)

We wszystkich samochodach, które widziałem rozebranie, z tyłu są mniejsze hamulce. To normalne.

Tak czy siak nie wiedziałem, że teraz tył się szybciej zużywa :-)

Wiele razy na forum o tym było i ludzie byli zdziwieni. Obecnie w BMW (nie wiem jak inne marki) przy spokojnej jeździe tył zużywa się szybciej. Też tak miałem.

 

Swoją drogą to dohamownie tyłu zapobiega nurkowaniu? W każdym samochodzie tył w jakimś stopniu hamuje, korekcja hamowania reguluje tą siłę w zależności od nacisku na oś. Zwiększenie siły hamowania tyłu podczas przesunięcia środka ciężkości będzie powodować uślizg tylnych kół i zadziałanie ABS ewentualnie systemów kontroli trakcji. Kiedy następuje to dohamowywanie?

Jak to działa?

Jak hamujesz lekko to większość siły jest przekazywana na tylne hamulce, im mocniej zaczynasz hamować, tym więcej siły zostaje przekazane na przednie koła. Kiedyś ktoś na forum wspominał, że odpowiada za to system EBV (Electronic Brake Force Distribution).

Opublikowano

To taka ciekawostka - teraz zmieniłem pierwsze klocki z przodu po przebiegu 63.000km, natomiast tyły mam jeszcze oryginalne i na oko widzę, że sporo tego klocka tam jeszcze jest. iDrive nic nie woła jeszcze. Więc ja nie potwierdzam, żeby tył zużywał się szybciej. Może ma wpływ na to xDrive, którego ja nie mam - eee, raczej mało prawdopodobne. Ale jest jeden fakt - ja często jeżdżę na całkowicie wyłączonym ESP - a ESP lubi dawać po heblach i zużycie klocków nieco rośnie. Oczywiście nie dla tego wyłączam ESP, żeby klocki zaoszczędzić :duh:

Hamulce tzw. sportowy układ hamulcowy M - czyli popularne niebieskie zaciski.

Opublikowano

Nie mam x-drive, na ostrych górskich odcinkach wyłączam trakcję. Przy 60k km musiałem wymienić tylne klocki, mam 70k km i przód nadal seryjny.


Oczywiście kontrola trakcji zużywa tylne klocki żeby robić swoje. Tak samo auto hold i zapewne hamowanie tempomatem (przez pierwsze kilka tysięcy kilometrów jarałem się tą funkcją i dużo z niej korzystałem). Faktem jest również że przy umiarkowanie słabym hamowaniu mocniej zaciskane są tylne zaciski żeby samochód nie nurkował - tak jak mówię, było o tym nie raz na forum.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.