Skocz do zawartości

Wymiana oleju w skrzyni biegów ZF: statyczna czy dynamiczna?


WP89

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 77
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

  • Zasłużeni forumowicze
Ja w mojej wymieniłem olej i miskę przy 157tys km wczesniej nie byl wymieniany. Miałem wiele wątpliwości bo naczytalem sie różnych postów czy robić dynamiczna czy statyczna czy wcale. Koniec końców zdecydowałem się na dynamiczna wymiane na oryginalnych częściach. Wchodzi tam bodajże 7 litrów, a do wymiany poszło 11l. Decyzji nie żałuję po tym co zobaczyłem ile opiłków i mazi znajduje się na magnesach miski. Razem wyszło mnie to 1900zł. Mam nawet ta miske jeszcze w garażu wiec wrzucę foty jak sie dokopie.


Zastanawiałem się czy idzie jakoś odczytac rok produkcji tej miski. Patrzyłem i są tam jakies numery ale ciezko rozczytać sie w tych oznaczeniach. Wie ktoś coś na ten temat?

Z reguły te miski co mają okrągłą zieloną naklejkę to są fabryczne BMW od nowości.



Dziwny temat że miałeś opiłki i mazi.

Ja robiłem pierwsze wymiany nawet przy 300 tys km, przy 290 i generalnie olej był przepracowany, śmierdział, był brązowy, ale ani mazi, ani magnesny od opilków nie były...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja w mojej wymieniłem olej i miskę przy 157tys km wczesniej nie byl wymieniany. Miałem wiele wątpliwości bo naczytalem sie różnych postów czy robić dynamiczna czy statyczna czy wcale. Koniec końców zdecydowałem się na dynamiczna wymiane na oryginalnych częściach. Wchodzi tam bodajże 7 litrów, a do wymiany poszło 11l. Decyzji nie żałuję po tym co zobaczyłem ile opiłków i mazi znajduje się na magnesach miski. Razem wyszło mnie to 1900zł. Mam nawet ta miske jeszcze w garażu wiec wrzucę foty jak sie dokopie.


Zastanawiałem się czy idzie jakoś odczytac rok produkcji tej miski. Patrzyłem i są tam jakies numery ale ciezko rozczytać sie w tych oznaczeniach. Wie ktoś coś na ten temat?

Z reguły te miski co mają okrągłą zieloną naklejkę to są fabryczne BMW od nowości.



Dziwny temat że miałeś opiłki i mazi.

Ja robiłem pierwsze wymiany nawet przy 300 tys km, przy 290 i generalnie olej był przepracowany, śmierdział, był brązowy, ale ani mazi, ani magnesny od opilków nie były...

 

Nie zrobiłem zdjęcia, ale u mnie po 167 tyś również była maź na magnesach. opiłków może dużo nie było ale maź niestety była.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nagrałem krótki filmik by pokazać co było w misce/filtrze po 157tyś km. Magnesy byly w gorszym stanie niż na filmie bo już lekko przetarte palcem przed nagraniem. Natomiast widać po wyjeciu jednego magnesu przylepione opiłki. Tak właśnie wyglądały wszystkie magnesy. W oleju tez cos widac ale trudno uchwycić na filmiku

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hej,

ja wymienilem 2,5 miesiaca temu - przy 70 tys. km, statycznie w serwisie Kuleszy w Gdyni na Hutniczej (kiedys byli autoryzowanym serwisem BMW) - wszystko gra i buczy :lol:


Koszty oczywiscie nie były jak w ASO

- ok. 250zl miska-filtr (zakup na allegro w europarts_pl - "ZF 1087.298.364 Zestaw części, wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów")

- ok. 480zl plyn 7l (zakup na allegro w motostacja_pl - "Oryginalny Olej ZF Lifeguard Fluid 8 8HP 1L")

- ok. 370zl robocizna

total wyszlo 1100zl


dodatkowo przy okazji wymienilem tez plyn w xDrivie, olej, klocki i tarcze przod (oryginaly z przesylka 405 Euro na ebay z Niemiec - dobry sklep- bmw-mini-shop "ORIGINAL BMW 5er G30 520d Bremsscheiben + Bremsbeläge vorne ")


wszystkie czesci albo oryginaly BMW, albo ZF (no i olej Motul+ filtr Mann) - samodzielny zakup dal mi "darmowa" robocizne w porownaniu do dobrego serwisu BMW w Tuchomiu nie mowiac o oszczednosciach przy skorzystaniu z obslugi w ASO :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
  • 2 tygodnie później...
Według opisu książki Service Manual Bentley wymiana statyczna jest tak banalna że spokojnie można to samemu zrobić i nawet powtórzyć dla lepszego efektu. jest też sporo filmików. mam akurat skrzynie GM6L45 koszt oleju, filtra, uszczelki ok 500 zł. Zrobię to sam a tu jest napisane interwal 100.000 mil 160,935 km
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Według opisu książki Service Manual Bentley wymiana statyczna jest tak banalna że spokojnie można to samemu zrobić i nawet powtórzyć dla lepszego efektu. jest też sporo filmików. mam akurat skrzynie GM6L45 koszt oleju, filtra, uszczelki ok 500 zł. Zrobię to sam a tu jest napisane interwal 100.000 mil 160,935 km

 


W skrzyni ZF8HP koszt jest odrobinę wyższy, około 800 zł kosztuje miska z filtrem + olej. A wymiana faktycznie bardzo łatwa, ze swojej strony polecam zaopatrzyć się w klucz dynamometryczny który pracuje od wartości 10Nm + pompkę 12v do przepompowania oleju, lub odpowiednio dużą strzykawkę.


Każdy kto miał choć trochę do czynienia z mechaniką sobie z tym poradzi, oczywiście wymagany jest podnośnik lub kanał, ewentualnie cztery najazdy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
i tak zrobię, klucz mam 5-25Nm, myślę zrobić to 2 razy. z małą przerwą kilkunastu kilometrów. Jak z kontrolą temperatury płynu 30-50. czy INPA ma taką funcie?

Ista lub inne.

INPA generalnie też ale nie wiem jak z G30 czy podejdzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
  • 2 tygodnie później...

Ja temat teraz na wiosnę przerabiałem akurat dwukrotnie - w G30 i w E92. I powiem tak: w 530d zrobiłem w ASO metodą dynamiczną bez wymiany miski (filtra) - drugi raz bym tego nie zrobił, bo to głupota - wymieniają olej, a syf w filtrze zostaje. A najwięcej problemów robi przytkany filtr, bo zwyczajnie pogarsza się przepustowość. Ale zrobiłem, przepłaciłem, bo uznałem, że w ASO bezpieczniej... A wydaje mi się, że skrzynia bardziej szarpie niż przed wymianą... ale mam nadzieję, że to mi się tylko wydaje...


Natomiast miałem dylemat przy E92, tam jest 6HP, auto ze Szwajcarii, więc miałem obawy, czy tam ktoś to robił, skoro BMW do zeszłego roku nie wspominało nic o wymianie oleju w automatach. Doktoryzowałem się mocno i ku mojemu zdziwieniu faktycznie kilka specjalistycznych serwisów powiedziało mi, że ZF nie zaleca wymiany dynamicznej, tylko statyczna. Do tego niektórzy w ogóle odradzali ruszać skrzynię, bo wymiana może jej zaszkodzić... No i zgupiałem do reszty. W końcu wymieniłem statycznie. Okazało się, że miska ZF była z roku 2015, więc w tej Szwajcarii też myślą i olej wymieniają, przynajmniej mój egzemplarz miał to szczęście. I po tej wymianie skrzynia odczuwalnie płynniej chodzi.


Za jakiś czas pojadę do tego samego warsztatu z G30 i po raz drugi wymienię statycznie olej oczywiście razem z miską/filtrem.


Moja skromna rada i prywatna opinia - za "promocję z ASO" za 2400zł wymienicie olej DWUKROTNIE (i jeszcze Wam reszta zostanie) z nowym filtrem w porządnym warsztacie, który zajmuje się skrzyniami automatycznymi np. 25 lat, gdzie oryginalne miski ZF leżą w magazynie i czekają na klientów - i da to znacznie lepsze efekty, niż dynamiczne przepychanie oleju w ASO przez ludzi, co robią to jakieś pół roku i guzik się znają na skrzyniach. No i nie zmieniają filtra... A jeśli wymieniamy olej co powiedzmy 60-80tyś km, to nie ma to większego znaczenia, że nie został zmieniony cały olej. Ten olej nie traci tak szybko swoich właściwości, jak niektórzy twierdzą, to nie olej silnikowy, co nie znaczy, że jest wieczny. I zmieniać trzeba - ale koniecznie z filtrem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja dodam od siebie że jakiś miesiąc temu sam wymieniałem olej w skrzyni zgodnie z instrukcją ZF i generalnie roboty jest na 3 godziny. U mnie w hybrydzie jest ponoć inna skrzynia biegów bo nie ma konwertera i dlatego ceny w zakładach specjalistycznych zaczynały się od 2400 zł do 5000 zł w ASO. Z kosztów komplet ZF-a z ich olejami to koszt ok. 1200 zł i potrzebowałem strzykawkę do uzupełnienia oleju. Wymiana była statyczna i największy problem był z odkręceniem śruby do zalewania ponieważ pomiędzy skrzynią a wałem była odległość ok 2 cm. Przy pomocy diaksa skróciłem torx na to klucz oczkowy i poszło. Potem wymiana bardzo prosta choć trzeba się trochę ubrudzić. Tak wiec nie ma się czego bać.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Panowie, chciałbym prosić o parę szczegółów, gdyż planuje wymianę statyczną.

Generalnie zmieniamy po rozgrzaniu, spuszczamy olej, ściągamy misko-filtr, zakładamy nowy, skręcamy dynamometrem i zalewamy olej.

Zalewamy do momentu aż będzie się przelewać, potem rozruch.

Poziom oleju ma być na odpalonym silniku przy rozgrzanym oleju?

Coś jeszcze extra dochodzi podczas wymiany?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poziom oleju ma być na odpalonym silniku przy rozgrzanym oleju?

 

Dokładnie tak, odpalasz furę, odkręcasz korek wlewowy, i zalewasz olej do momentu aż zacznie się wylewać ( silnik cały czas musi pracować, oraz temperatura oleju powinna oscylować w granicach 40-50 C )


Jak zacznie się wylewać olej to zakręcasz korek i dopiero gasisz samochód, podczas uzupełniania wskazane jest oczywiście "mieszanie" biegami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze jedna uwaga po pierwszym zalaniu po odpaleniu silnika trzeba przejść w tryb D poczekać z 1 min potem R znowu 1 min , N znowu jedna minuta. U mnie ponieważ nie da się wyłączyć systemu start stop przełączyłem na D i tryb sport żeby się silnik nie wyłączał. Przy drugiej dolewce u mnie weszło jeszcze dodatkowo ok. 1,5 litra. A jak chesz dokładną instrukcję to masz na stronie ZF w różnych językach ( polskiego brak).
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jesli moge wtracic sie...

wielu mnie wyklnie, ale zaryzykuje.


Na podstawie swoich doswiadczen (kilkanascie aut z automatyczna skrzynia we flocie na przestrzeni 15 lat).

Kazde auto dojechalo bez problemow do 320 000 - 450 000 km. Roznie jezdzone, rozni kierowcy.


Wymienilem raz - 1 raz w zyciu olej w skrzyni automatycznej. Pozniej byly rozne auta BMW, Mercedesy i Audi. Rozpoczalem taka eksploatacje na wlasne ryzyko, troche za namowoa mechanika. Otoz ten gosc powiedzial mi, ze ludziom, ktorzy robia autem 10 - 30 tys km rocznie bedzie oferowal i namawial do wymiany oleju w skrzynii, ale u mnie ma tyle roboty, ze lepiej skupic sie na oleju w silniku i filtrach. Auta bez problemu osiagaly 400 000 km, po czym byly sprzedawane po zakonczeniu okresu amortyzacji i jezdzily nadal.


Wiem, ze ilu tu czytajacych, tyle roznych opinii.


Jedno jest pewne. Samochod bedzie jezdzil do czasu, az ktos w nim nie zacznie grzebac. A wielu zczyna "naprawy" dzialajac po omacku, i wtedy rozpoczyna sie destrukcja auta.


Z perspektywy moich doswiadczen - ewentualnie zgodzil bym sie na spuszczenie ciurkiem oleju ze skrzyni przez korek i zalaniu jej nowym - ale bez jej otwierania, odkrecania itp itd.. - czyli taka bezinwazyjna wymiana jak oleju w silniku.


Jesli masz sprawne auto ingeruj w nie jak najmniej.


A co do wymiany oleju w skrzynii automatycznej (z hydrokinetyczna przekladnia) - ja widzialem jak to robia mechanicy - w tym i Ci z ASO - dla mnie to jest zbrodnia na otwartym organizmie. ... po 3 wymianach oleju skrzynia nadaje sie do wymiany (spawanie, ingerencja mechaniczna, a czesto majzel i mlotek) - to mnie przekonalo do propozycji mojego zaprzjaznionego mechanika.


Napisalem to poniewaz nie moge zrozumiec, jak mozna otwierac skrzynie i grzebac w jej elementach co 60 000 km... jesli ona dziala poprawnie. Raz ze to koszt, dwa konieczne uziemienie auta na czas obslugi, a pozniej i tak konczy sie "regeneracja" albo wymiana na nowa (tudziez uzywana ze szrotu) - i zaczyna sie NEVER ENDING STORY.


P.S. - licze sie z tym, ze teraz zruga mnie rzesza "mechanikow" "specjalizujacych sie" w "naprawach" automatow.


Jedynie w MULTITRONIKACH (AUDI, MITSUBISHI, TOYOTA, SUBARU) wymiana oleju napewno nie zaszkodzi, poniewaz wystarczy zlac stary i nalac nowy - bez grzebania w srodku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie ile ludzi, tyle teorii, ale coś w tym jest. Też takie teorie słyszałem od ludzi, co znają się na rzeczy.

Mimo wszystko jednak ZF zaleca wymianę oleju co 60 - 80tyś km w naszych skrzyniach, ale statyczną. Tutaj istotne jest, żeby wymienić filtr (razem z misą w naszym przypadku), bo tam z czasem zwyczajnie pogarsza się przepływ oleju w związku z zanieczyszczeniami, jakie pojawiają się w oleju (a pojawiają się one ze zwyczajnego zużycia skrzyni).

Natomiast sam olej nie zużywa się tak jak olej w silniku, to olej ATF, który faktycznie długo utrzymuje swoje parametry.

Ja jednak skusiłem się i zmieniłem w G30 metodą dynamiczną bez wymiany filtra i żałuję, bo za 1/3 ceny zmieniłabym metodą statyczną z wymianą filtra i byłoby to dużo zdrowsze dla skrzyni.

Co do metody dynamicznej - to pojawiła się ona niedawno - to kolejny wycinek biznesowego tortu do wyciągnięcia z rynku, a przecież automaty jeżdżą od ponad półwieku a w USA jeszcze dłużej...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.