Skocz do zawartości

Wymiana oleju w skrzyni biegów ZF: statyczna czy dynamiczna?


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Panowie,

Temat wałowany na każdym forum natomiast jeśli chodzi o G30 to nie znalazłem podobnego wątku.

Mam 70 tys. przebiegu i stanąłem przed dylematem...

Niestety ile ludzi tyle opinii... BMW nie przewiduje wymiany oleju w skrzyni biegów i nie ma na to interwału chociaż producent samej skrzyni ZF ją zaleca. Producent skrzyni ZF zaleca wymianę statyczną natomiast niektóre ASO w PL, które serwisują auta BMW, w których montowane są skrzynie ZF chwalą się i rekomendują od niedawna wymianę dynamiczną (Inchcape, Smorawiński itp):



Cytując jednego dealera/Aso w Polsce:

" DYNAMICZNA WYMIANA OLEJU W AUTOMATYCZNEJ SKRZYNI BIEGÓW.

"W NIEKTÓRYCH AUTOMATYCZNYCH SKRZYNIACH BIEGÓW OLEJU SIĘ NIE WYMIENIA“. OBALAMY TEN MIT.


Nowoczesne "automaty" to bardzo skomplikowane i precyzyjne urządzenia, wymagające specjalistycznej obsługi. Z przyjemnością informujemy, że wprowadziliśmy do oferty nową usługę – dynamiczną wymianę oleju w skrzyni automatycznej.

Co to jest?

Dynamiczna wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów jest procesem, który umożliwia wymianę całego oleju w układzie. Przy wymianie metodami tradycyjnymi (grawitacyjnie) wymieniane jest zaledwie 40-60% płynów. Reszta pozostaje w przewodach, sterowniku, konwerterze. Tak naprawdę wymiana tradycyjna to rozmieszanie nowego oleju w starym.


„W niektórych automatycznych skrzyniach biegów oleju się nie wymienia“ – to MIT.


Dlaczego dynamiczna wymiana jest lepsza?


Skrzynia biegów przenosi na koła wygenerowaną przez silnik moc. Obciążenia pomiędzy elementami są ogromne, w związku z tym, jakość środka smarnego ma kapitalne znaczenie. Dzięki specjalistycznemu sprzętowi i środkom, jesteśmy w stanie wyczyścić cały układ olejowy i kanały skrzyni biegów. Urządzenie zostaje wypłukane ze starego płynu i osadów, następnie uzupełnione nowym olejem o specyfikacji jaką przewidział producent.


Następnie wymieniamy w skrzyni biegów filtr (zalecany co 120 tys. km). Dzięki temu, skrzynia biegów znów zaczyna pracować w warunkach fabrycznych. Taki sposób wymiany oleju zapewnia natychmiastowy, bardzo odczuwalny wzrost płynności działania i komfortu przełączania. Skrzynia przestaje szarpać, biegi zmieniają się cicho, bez zbędnych opóźnień.


Olej w skrzyni biegów pracuje w bardzo ciężkich warunkach. Oprócz smarowania mechanizmów, odprowadza ciepło i chłodzi skrzynię biegów. Takie wykorzystanie, powoduje jego degenerację i utratę własności. Utrata właściwości oleju objawia się pogorszeniem sposobu pracy skrzyni biegów. Lekceważenie tych objawów, doprowadzi do nieuchronnej i czasem bardzo kosztownej awarii.


Aby zadbać w pełni o automatyczną skrzynię biegów, warto przeprowadzić dynamiczną wymianę oleju po przejechaniu ok. 60 tys. km, a następnie dokonywać takiej wymiany regularnie co kolejne 60 000 km."


Może podzielicie się swoimi doświadczeniami?

Jest to moja pierwsza skrzynia ZF oraz przygoda z BMW. W przypadku VAGa takich dylematów nie miałem bo zgodnie z zaleceniami producenta i interwału olej w skrzyni był wymieniany przy dużym przeglądzie co 60 tys. km.

  • Odpowiedzi 77
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowano
Powielasz temat , to ta sama skrzynia zf co w F10. Zf zaleca wymianę co 80-120tys, w zależności czy przebiegi autostradowe czy miasto. Jak masz za dużo $ to wymieniaj częściej. Wymiana dynamiczna jest lepsza, wymieniasz cały olej. Nie zapomnij o wymianie oleju w skrzynce x-drive i moście jak już chcesz dbać na 100%. Wymiana średnio co 100 tys wystarcza. Moja stara F10 wytrzymała 340tys i dalej jeździ bezawaryjnie na interwale wymiany jak wyżej. Tyle.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
W ASO 3000-3500, natomiast poza ASO 1600-1800. Oczywiście na oryginalnych klamotach.
Opublikowano

Dzięki za info. Dorzucę do tego wpis ze strony Inchcape


Skoro wymiana oleju w skrzyni biegów jest konieczna, to czym jest często pojawiająca się informacja o oleju niewymiennym, tzw. lifetime?

Oznacza to, że wymiana oleju nie jest wymagana w perspektywie zakładanej żywotności podzespołu. W przypadku skrzyń biegów jest to około 200 tys. kilometrów. Nie zmienia to faktu, że aby cieszyć się pełną sprawnością przekładni, wymiana oleju, niezależnie od przebiegu, jest istotnym procesem serwisowym.


Czyli każdy musi sobie odpowiedzieć na pytanie, czy w jego przypadku warto wymieniać.

Opublikowano

Dzisiaj miałem wymianę oleju - silnik i skrzynia przy przebiegu 80 tys.

To co zobaczyłem tylko potwierdziło iż to była dobra decyzja.

Metoda dynamiczna.

Opublikowano
Porządnie można zrobić również statycznie poprzez dwukrotną wymianę oleju (z jazdą pomiędzy dwiema wymiankami). Jeśli chodzi o przepłukanie to chyba da lepsze efekty niż "przepchnięcie" starego oleju w skrzyni. Oleju pójdzie mniej więcej tyle samo.
Opublikowano

Wymianę można przeprowadzić w każdym serwisie który dysponuje maszyna np. Mahle atx180.

Gdzieś widziałem w Częstochowie ze tam liczą 450zl brutto za usługę plus materiały.

Jak miskę kupisz sam to może na samym oleju kupionym u nich dużo nie przepłacisz.

Podejrzewam ze są tez warsztaty które przyjmą klienta z powierzonym olejem bo widziałem gdzieś taka ofertę na sama maszynę.

Popularność wymiany dynamicznej i spadek ceny w ciągu ostatnich 3 lat to efekt sprzedaży maszyn do takiej wymiany przez kilku producentów oraz sieci handlowych zaopatrujących warsztaty.

Praktycznie w każdym średnim mieście ktoś taka maszynę już kupił.


Tu szczegoly :

https://m.facebook.com/pg/atfdynamicznie/posts/

MADE IN PRL
Opublikowano
Dzisiaj miałem wymianę oleju - silnik i skrzynia przy przebiegu 80 tys.

To co zobaczyłem tylko potwierdziło iż to była dobra decyzja.

Metoda dynamiczna.

 

A co tam kolego zobaczyłeś?

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Koledzy,

podłączę się do tematu, czy ktoś wymieniał olej w F10 we Wrocławiu lub okolicach, jaki koszt (znalazłem na razie jedną ofertę za 2250 PLN ze wszystkimi częściami), czy możecie polecić kogoś godnego uwagi?

  • 5 miesięcy temu...
Opublikowano

Witam,

W najbliższym czasie czeka mnie wymiana oleju w skrzyni i byłem zdecydowany na wymianę dynamiczną, która przemawia do mnie jako słuszna metoda. Jednak czytając w różnych miejscach o tej metodzie natrafiłem na informację na stronie firmy BM CARS która mnie zaskoczyła i wprowadziła zamęt w głowie przeczytajcie sami cytat:


"Aktualizacja 12.07.2021 – nowe zalecenia producenta skrzyń ZF odnośnie wymiany oleju

Ze względu na liczne przypadki uszkodzeń automatycznej skrzyni biegów podczas stosowania metody dynamicznej, firma ZF zaleca wymianę statyczną. Wtłaczanie ciśnieniowe, czyli dynamiczna wymiana może powodować uszkodzenia mechatronika, uszczelnień i elementów ciernych. O aktualizacji napisaliśmy na naszym blogu.

Jako specjalistyczny serwis BMW mamy bezpośredni kontakt z producentami podzespołów. Dlatego też informujemy o nowych zaleceniach naszych klientów – zarówno online na stronie, jak i offline podczas wizyty w Katowicach."


Czy ktoś może potwierdzić taką teorię?

Opublikowano

Wymieniałem w F11 dynamicznie jakieś 4 lata temu.

Koszt około 2000 PLN w Warszawie. W skład wchodziło:

- olej do skrzyni

- miskofiltr

- robocizna


Dynamiczna jest zawsze lepsza, usuwa opiłki i inne zabrudzenia. Zwykła wymiana to tylko zlanie oleju i wlanie nowego, syf zostanie.

Opublikowano

Zasada jest prosta w/g mnie ... Jak zapragniesz zmienić olej w skrzynii po 250tys km, to może się okazać, że ani jedna metoda ani druga nie spowoduje poprawy a jedynie rozwali skrzynię. Jak olej wymieniasz normalnie ... czyli 60-100tys km. w/g mnie to nie ma żadnego szlamu a więc dynamiczna. Olej w skrzynii AT jest cholernie wrażliwy na temperatury tylko i wyłącznie i degraduje się wykładniczo jak zwiększa się temperatura. Nie pamiętam dokładnych wartości, ale przy 80*C masz np. przebieg 300tys km, 85*C - 150tys km, 90*C, 75tys km itp (to jest przykład bo nie pamiętam tych wartości)


Jako ciekawostka off-topic, mogę powiedzieć, że Mercedes ma tak skrzynie AT skonstruowane, że dynamiczna metoda jest niepotrzebna wsadza się taki klucz i przekręca przez 4 pozycję i spuszcza się cały olej po konwerter włącznie. Obowiązkowo po 60tys km. o ile dobrze pamiętam.

Opublikowano

Dzięki za odpowiedzi jednak temat jaki podjąłem dotyczył bardziej możliwości wystąpienia uszkodzenia skrzyni podczas wymiany dynamicznej tak jak pisałem jest to podobno oficjalne stanowisko producenta skrzyni podane przez autoryzowany serwis BMW.

Ja osobiście skłaniam się w stronę dynamicznej wymiany natomiast ta informacja mnie trochę zdziwiła. Poniżej link do strony z opisem wymiany oleju i informacją o najnowszej aktualizacji z dnia 12-07-2021.


https://www.bmcars.pl/serwis/olej-automatyczna-skrzynia-bmw/

Opublikowano
W Inchcape na pewno wymieniają dynamicznie gdyż robiłem wymianę w zeszłym miesiącu. Koszt robocizna + olej 2400zł
Opublikowano
To kto mi bajek naopowiadał, że to 6000zł w Inchcape ... 2400zł to nawet OK o ile wszystkie filtry powymieniali.
Opublikowano
Koledzy,

podłączę się do tematu, czy ktoś wymieniał olej w F10 we Wrocławiu lub okolicach, jaki koszt (znalazłem na razie jedną ofertę za 2250 PLN ze wszystkimi częściami), czy możecie polecić kogoś godnego uwagi?

Dla potomnych, bo pytanie sprzed kilku miesięcy: ASB W Długołęce albo Łoboda. Jedni i drudzy robią skrzynie od lat a Łoboda dodatkowo ogarnia BMW i sam jeździ M5.

  • 3 miesiące temu...
Opublikowano
To kto mi bajek naopowiadał, że to 6000zł w Inchcape ... 2400zł to nawet OK o ile wszystkie filtry powymieniali.

 

2400 zł to przybliżony koszt wymiany dynamicznej w ASO BMW ale tej pierwszej którą zaleca producent skrzyni przy przebiegu około 60 tys km . Druga wymiana przy ok 120 tys jest znacznie droższa , jeśli dobrze usłyszałem to wymieniają wtedy dodatkowo miskę olejową i koszty części i robocizny lecą w górę .

Opublikowano

Ja w mojej wymieniłem olej i miskę przy 157tys km wczesniej nie byl wymieniany. Miałem wiele wątpliwości bo naczytalem sie różnych postów czy robić dynamiczna czy statyczna czy wcale. Koniec końców zdecydowałem się na dynamiczna wymiane na oryginalnych częściach. Wchodzi tam bodajże 7 litrów, a do wymiany poszło 11l. Decyzji nie żałuję po tym co zobaczyłem ile opiłków i mazi znajduje się na magnesach miski. Razem wyszło mnie to 1900zł. Mam nawet ta miske jeszcze w garażu wiec wrzucę foty jak sie dokopie.


Zastanawiałem się czy idzie jakoś odczytac rok produkcji tej miski. Patrzyłem i są tam jakies numery ale ciezko rozczytać sie w tych oznaczeniach. Wie ktoś coś na ten temat?

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.