Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Cześć,


podłączyłem ostatnio bimmertool i pojawił mi się błąd IHKA Klimatyzacja 8011F9 - bez opisu.


Kiedyś go nie było. Czy ktos miał podobnie i wie w czym leży problem?


Kiedyś coś tam kodowałem w tym module, potem miała sie zrobić jakaś adptacja klimy, coś nie pykło i klima nie dzialala. Ponowilem proces i po 5min ta adaptacja/kalibracja poszła.



Screenshot-20201229-211831.jpg

  • 2 lata później...
Opublikowano
U mnie tez wywala ten błąd... czy to moze byc spowodowane slabym akumulatorem? Rozwiązał może ktoś ten problem?
Opublikowano

Z tego co się orientuję, to błąd może pojawiać się gdy nagrzewnica elektryczna:


1. Jest ograniczana przez Power management (oblicza to moduł klimatyzacji IHKA procentowo z nadmiaru mocy alternatora), dopóki alternator nie uzupełni zasobów akumulatora do pełnego uruchomienia nagrzewnicy. Czyli w dużym skrócie może być niedoładowany akumulator i słabiej działa ogrzewanie.

Jest też inna opcja, że zaczyna kuleć alternator - ładowanie i nie wyrabia system?


2. Może być wewnętrznie uszkodzona



Ja doszedłem do wniosku, że jeśli pojawia się ten błąd, to trzeba najpierw podładować akumulator.

Gdy wymieniłem akumulator to miałem spokój od tego błędu przez 2 lata. Teraz obserwuję po doładowaniu akumulatora czy i kiedy się pojawi.


A ciekawostką jest to, że ten błąd pokazuje tylko bimmer-tool, a ISTA go nie widzi. Jak masz możliwość to sprawdź, chyba, że u Ciebie jest i tu i tu...?

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

U mnie ten sam błąd zawsze gdy uruchamiana jest nagrzewnica a grzeje gdy temp na zewnątrz spada ponizej 5stopni.

Nagrzewnica na pewno działa - podczas pracy mniej więcej 80-90A.

Ista w ogóle tego błędu nie pokazuje.

spacer.png

Opublikowano

Wg TIS przy maksymalnej mocy grzałki pobór prądu wynosi 100A. Jeżeli np. zaobserwowałeś, że pobór wynosi 80-90A, to jedynie przypuszczam, że moc została ograniczona przez Power management do 80-90% mocy grzałki i dlatego w IHKA widoczny jest ten błąd, a w zasadzie może to tylko informacja.


Dopóki jest chłodno, to u siebie właśnie będę obserwował, jak zachowuje się grzałka i błąd, po tym jak niedawno doładowałem akumulator, choć wiadomo, że klema IBS może utrzymywać niedoładowany do pełna akumulator ze względu na odzysk energii.

Opublikowano

Ja wlaśnie tez jestem w trakcie ładowania akumulatora. Bimmer tool pokazuje około 50 - 60% naładowania. Ogolnie on już chyba kwalifikuje sie do wymiany bo siedzi od nowosci w aucie... ten błąd tak jak mówicie pojawia sie tylko wtedy kiedy jest zimno bo latem wykasowałem błędy i było git. No nic trzeba jezdzic obserwowac i pewnie zmienic aku :D

Jakbyście coś nowego zaobserwowali dajcie znac to sprawdze tez u siebie

Dzieki

Pozdrawiam

Opublikowano

U mnie ten błąd również wisi. Akumulator wymieniony w 2020 roku, poziom naładowania według bimmertool to 65%.

Auto mało jezdzi poza miastem i nie bardzo jak mam go naładować w jeździe, a pod blokiem nie mam jak podłączyć prostownika.


Ktoś się orientuje gdzie jest bezpiecznik nagrzewnicy i gdzie idą jej przewody, żeby założyć cęgi miernika i sprawdzić pobór?

Opublikowano

Skrzynka rozdzielcza zasilania Z4 - bezpiecznik F402 100A jest tu, ale nie wiem, czy tam dostaniesz się cęgami?


0c5cac6c16991392med.png



Jest jeszcze możliwość założenia cęg przy samej nagrzewnicy, ale trzeba rozebrać schowek itd. jak na filmie:

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Ja mam małe cęgi i da się tam założyć.

spacer.png

Opublikowano
Akumulator naładowany. Bimmer tool pokazał 97% naładowania i 100% zdrowia. Błędy wykasowane odpalam bryke i pyk oczywiscie wywalilo błąd... wiec raczej przyczyna bedzie inna jak slaby aku. Chyba trzeba wziąć miernik w rękę i szukać...
Opublikowano
Skrzynka rozdzielcza zasilania Z4 - bezpiecznik F402 100A jest tu, ale nie wiem, czy tam dostaniesz się cęgami?


0c5cac6c16991392med.png



Jest jeszcze możliwość założenia cęg przy samej nagrzewnicy, ale trzeba rozebrać schowek itd. jak na filmie:

 

Super, dziękuje. Szukałem tego kiedyś, ale nie dogrzebałem się do schematów, a nawet nie wiedziałem ze tam jest jeszcze jedno miejsce z bezpiecznikami :)

A w razie czego, rozebranie schowka to nie problem. Bałem się że trzeba by deskę targać.

Ciekawi mnie co się wysypuje w tej grzałce - czy to jest kwestia przepalenia elementu grzewczego, czy pada elektronika np od temperatury.


Wiesz może jaki bezpiecznik ją zabezpiecza, tzn typ. Google mi pokazują 100a takie płaskie

Opublikowano

Do bezpieczników nie zaglądałem, ale może z rysunku i opisu z TIS coś wywnioskujesz:


60fb2a654c27263a.png



1 Dodatni punkt podłączenia akumulatora

2 Skrzynka rozdzielcza zasilania w komorze silnika z dodatnim punktem podłączenia akumulatora

3 Zasilacz dla odbiorników, 4-pin

4 Zasilacz dla odbiorników, 2-pin

5 Kondensator zapłonu

6 Osłona punktu mocowania dodatniego przewodu akumulatora

7 Bezpiecznik

8 Połączenie uziemienia na kondensatorze

9 Punkt mocowania dodatniego przewodu akumulatora


Skrzynka rozdzielcza w komorze silnika dostarcza napięcie. Następujące odbiorniki są podłączone do skrzynki rozdzielczej w komorze silnika:

Elektryczny podgrzewacz pomocniczy

Wiatrak elektryczny

Elektromechaniczne wspomaganie kierownicy (EPS, oznacza „elektroniczne wspomaganie kierownicy”)

Pompa powrotna (element jednostki DSC, DSC oznacza „Dynamic Stability Control”)

Podgrzewacz paliwa (olej napędowy)

Dmuchawa nagrzewnicy

Opublikowano
Akumulator naładowany. Bimmer tool pokazał 97% naładowania i 100% zdrowia. Błędy wykasowane odpalam bryke i pyk oczywiscie wywalilo błąd... wiec raczej przyczyna bedzie inna jak slaby aku. Chyba trzeba wziąć miernik w rękę i szukać...

 

Może jw. zacznij teraz od bezpieczników i zbadaj napięcie i natężenie prądu.

Ostatecznie podejrzenie może paść na usterkę nagrzewnicy wg http://bmwfault.codes i błędu 8011F9:


"Opis kodu usterki

Usterka jest usterką wewnętrzną elektrycznej nagrzewnicy dodatkowej.

Pamięć usterek jest ustawiana w przypadku wykrycia usterki w wewnętrznej pamięci dodatkowej nagrzewnicy elektrycznej (RAM i ROM) tylko do odczytu.


Warunki kodów usterek

Ogólne warunki Napięcie zasilania od 9 do 16,5 V.

Stan terminala Terminal 15

włączony

Stan terminala Terminal R

włączony


Plan serwisowy

Elektryczny podgrzewacz pomocniczy należy wymienić.


Uwagi serwisowe

Po wykryciu usterki wewnętrznej dodatkowa nagrzewnica elektryczna nie włącza łańcucha grzewczego podczas aktywacji za pośrednictwem jednostki sterującej układu ogrzewania i klimatyzacji.

Uszkodzona dodatkowa nagrzewnica elektryczna może wydłużyć fazę nagrzewania w kabinie pasażerskiej."

Opublikowano

Nie mogę wypatrzeć nigdzie opisów tych grubych przewodów i nie wiem który to f402.

Ale założyłem cęgi na każdy przewód po kolei j nic się nie pokazuje. Odpiąłem wtyczki, na każdym 12V jest, więc bezpieczniki będą ok.

Jak odpalałem auto, było 6 stopni na zewnątrz, auto po nocy na parkingu, ogrzewanie ustawiłem na max

Opublikowano

Wg schematu, to będzie trzeci od (+)klemy awaryjnego rozruchu, ale nie wiem jak to wygląda na samochodzie:


24e8c59f4c4c6dd5gen.png



A tu może się przyda cały schemat dla F31 od akumulatora do grzałki:


a615eee29998d623med.png

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Ja pisałem o tych 5 stopniach bo tak zaobserwowałem.

Nie ma tego w Tis.

U mnie jest ten błąd, akumulator naładowany ale nagrzewnica na pewno grzeje. Widać to łatwo podłączając obd, powyżej 5stopni prąd alternatora to ok. 40A a poniżej 5stopni ponad 130A.

Dziala to chyba mniej więcej do rozgrzania płynu do 60stopni ale konkretnej wartości nigdy nie sprawdziłem.


W ista jest możliwość sprawdzenia ale ta opcja chyba nie umożliwia wymuszenia pełnej mocy - już nie pamiętam. Ista Nie każe wtedy mierzyć prądu tylko spadek napięcia.

spacer.png

Opublikowano
Nie mogę wypatrzeć nigdzie opisów tych grubych przewodów i nie wiem który to f402.

Ale założyłem cęgi na każdy przewód po kolei j nic się nie pokazuje. Odpiąłem wtyczki, na każdym 12V jest, więc bezpieczniki będą ok.

Jak odpalałem auto, było 6 stopni na zewnątrz, auto po nocy na parkingu, ogrzewanie ustawiłem na max

 

Dziwna sprawa, że na żadnym przewodzie nic nie pokazuje - jeśli sprawny miernik, albo faktycznie nagrzewnica zaczyna grzać dopiero przy 5 stopniach, ale co z innym poborem prądu za resztą bezpieczników?


Rolciu jutro ma być zimniej :), to jeszcze raz miernikiem dokładnie spróbujesz, a nuż coś ruszy i zobaczymy czy nagrzewnica działa (czy IHKA odcina ją) i ile pobiera prądu. Daj znać, czy Ci się udało, którąkolwiek z metod.


Tu jeszcze dla zainteresowanych schemat z Z4 F402 IHKA:


e7ef32f4b5693f98med.png

Opublikowano

Na 100% załącza sie po niżej 5 stopni... dziś bylo 6 sprawdziłem błedy i błedu "grzałki" nie było. Ale i z kratek leciało dluugo zimne powietrze. W mojej buni ona też grzeje no ale błąd wywala.... trafiłem troche taniej oryginalną nową wiec kupiłem.

Mam nadzieje że uda mi sie ją jeszcze wymienić za nim zrobi sie cieplej :D

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Ciekawsze jeszcze jest to dlaczego ista nie pokazuje żadnych błędów.

spacer.png

Opublikowano

Cześć,

Sprawdziłem dziś wieczorem, temperatura spadła do 2 stopni i błąd się pokazuje od razu po odpaleniu silnika. Na zapłonie czysto. Można go skasować i póki silnik pracuje, błąd nie wraca.

Z pomiarów wyszedł mi klops, bo multimetr który mam w domu nie mierzy natężenia prądu stałego. Sprawdzę w pracy czy „służbowy” zmierzy natężenie DC i najwyżej ponowię pomiar.

Ale po skasowaniu błędu ciepło leci momentalnie z kratek, silnik zimny, samochód nie ruszany cały dzień.


Przewód nagrzewnicy, to ten najgrubszy w czteropolowym złączu, czerwona izolacja. Pozostałe trzy, mają biele, zielone, lub niebieskie paski

Opublikowano

Dzięki za informacje. Też odniosłem wrażenie, że jak skasuję błąd, to szybciej leci ciepłe powietrze tak, jakby wtedy grzałka nie była ograniczana przez Power management/IHKA . Niestety jednak i u mnie mimo naładowanego akumulatora błąd pojawia się po odpaleniu.


Ciekawe, jak napisał maciek64, że kupił nową grzałkę, to czy po wymianie coś pomoże. Co do wymiany, to też trzeba się trochę pogimnastykować z rozebraniem tunelu środkowego, bo z tego co się orientuję przewód minusowy przykręcany jest gdzieś pod elementami niedaleko gniazda zapalniczki/dźwigni zmiany biegów.


Jeśli chodzi o ISTA, to jest bardzo dziwne, że nie pokazuje tego błędu, a w aplikacji jak widać na masową skalę się pojawia. Mam teorię, że ISTA pokazałaby może ten błąd w przypadku całkowitej awarii grzałki, a nie tylko ograniczania mocy.

Opublikowano

Kurcze no narazie nie mam jak podmienic tej grzałki bo auto mi potrzebne codziennie. Dobrze ze wspomnialeś ze może bedzie trzeba rozbierac ten tunel środkowy (wiedzialem ze beda jakies niespodzianki :D ) tez jestem ciekawy czy to coś da.... i w ogole czy dojdziemy tu na forum o co chodzi z tym błędem. Miałem napisać wcześniej bo tez o tym pomyślalem ze moze gdyby to był typowy błąd a nie tylko informacja o ograniczonej mocy to wtedy ISTA dałaby znać.

Jak coś sie ruszy w temacie dam od razu znać.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.