Skocz do zawartości

[DIY] BMW e39 530d diagnoza termostatu EGR - niedogrzewanie


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Cześć wszystkim.


Chciałem się z wami podzielić moją udaną naprawą problemu niedogrzewania się silnika 530d M57B30 2001 193KM w e39. Oczywiście może być więcej przyczyn problemu ale napisze tu dokładnie jakie ja miałem objawy i jak je zdiagnozowałem. Jest dużo tematów na forum o tym ale myślę że jeden temat więcej nie zaszkodzi. W tekscie są odnośniki do zdjęć [x]. To tyle słowem wstępu.


I. Objawy.

Typowe objawy zaobserwowałem tej zimy, w lato jak i poprzedniej wszystko było ok. Konkretnie przy temperaturze bliskiej zera wydawało mi się że wskazówka temperatury nie jest w pełnym pionie. Potwierdziła to temperatura na wyświetlaczu (test 7 - ukryte menu) - wachała się między 66 a 70 stopni. Po dłuższej jezdzie (50km) temperatura zaczęła oscylować w granicach 80 - 87. Wszystko przy temperaturze zewnętrznej około 0 stopni.


II. Wstępna diagnoza.

Zeszłego lata miałem problem z wisko. Pierwsze które kupiłem mahle było wadliwe gdyż nie wysprzęglało się (ciągłe wycie). Następnie wymieniłem na nowe behra i było git chociaż na wolnych obrotach dość ciężko go jest zatrzymać jak jest pokazane na niektórych filmikach ale jednak uznałem że jest sprawne gdyż przy wyższych temperaturach czasami się załączało a temperatura nigdy nie przekroczyła 90 stopni nawet w upały 35.


Więc pierwsze co zrobiłem to wymontowałem wisko. Jak to zrobić odsyłam do poradników których pełno, od siebie dodam tylko że trzeba bez strachu raz ale mocno uderzyć w klucz 32 w stronę zbiorniczka wyrównawczego.

Po wymontowaniu całości oczywiście nie było poprawy bo przy prawidłowo działających termostatach wentylator nie ma co chłodzić bo chłodnica MA BYĆ ZIMNA dopóki nie osiągnie temperatury zadanej.


Poradniki mówią by sprawdzić czy wąż powrotny jest zimny. Oczywiście że jest zimny gdyż chłodnica wszystko wychłodzi. Jeśli jednak dotkniecie chłodnicy od prawej strony można wyczuć różnice temperatur, po prostu jest nagrzana, im bardziej w lewo tym zimniejsza. To samo z chłodniczką egr[6], w moim przypadku nawet po dłuższej jeździe mogłem ją dotknąć, była co najwyżej letna.


III. Diagnoza termostatu EGR

Jak sprawdzić czy to NAPEWNO tylko EGR? Umieszczamy na wężu dolotowym [7] przed chłodniczką EGR [6] dwie blaszki, pomiędzy dajemy jakiś kawałek gumy ( ja dałem dwie połówki węża ogrodowego) i następnie skręcamy oczywiście z wyczuciem, będziecie widzieć gdy rura jest spłaszczona. Oczywiście trzeba pamiętać by blaszki nie wystawały za bardzo, tak żeby nie dotykały pasków [10].

Następnie jedziemy, najlepiej na autostrade. W moim przypadku do prędkości 60km/h po 2km nie było różnicy, temperatura osiągneła 50 stopni przy 0 na zewnątrz.

Różnica na autostradzie była kolosalna. Po 5km, 130kmh, temperatura osiągnęła 87 stopni i taka była utrzymywana podczas gdy wcześniej ledwo w tym czasie osiągała 66 stopni. Po 15km stanąłem i co ciekawe jak wcześniej nawet po dłuższej jeździe chłodnica główna i egr[6] były chłodne tak teraz główna była prawie cała gorąca a egr dość ciepły. To znaczy że główny termostat musiał się otworzyć prawidłowo (egr jest przecież zablokowany).


Dodam tylko że mam niesprawne webasto, jeśli macie je sprawne a termostat jest padnięty to spodziewajcie się wyższego spalania. Oczywiście z webasto silnik się nagrzewa zdecydowanie szybciej.


IV. Wymiana termostatu EGR

Poradników co do wymiany jest wiele jak i filmików, naprawdę prosta czynność i szczęśliwie nie jest to termostat główny. W moim przypadku zamówiłem termostat z behra w cenie 80zł. Termostat miał zdarte logo BMW jednak wszystkie pozostałe oznaczenia były prawidłowe (logo behr na odpowietrzniku oraz obudowie, made in germany, data wybicia i numer seryjny).

Tutaj ważna rzecz można go wytestować dmuchając w niego (powinien nie przepuszczać lub tylko minimalnie powietrze) a najlepiej po prostu nalać do niego trochę wody. W moim przypadku nie wyciekła ani kropelka.


Czynności:

1. Demontaż wiskozy oraz obudowy wiskozy (można bez ściągania ale o iłe prościej jest po prostu ją ściągnąć, trudności w tym nie ma żadnej).

2. Demontujemy górną osłone EGR.

3. Odkręcamy śrubkę torx przy sterowaniu ciśnieniowym [3] - tutaj jedyna trudność to posiadanie torxa który się zmieści w tą szpare, ja musiałem dospawać torxa do klucza bo inaczej nie ma dojścia.

4. Odłączamy wężyk ciśnieniowy, wystarczy go lekko dźwignąć by mieć dostęp do śrubki [9].

5. Odkręcamy 2 śrubki egr [9] i wyjmujemy termostat EGR [1], wyleci nam troche wody około 1l może mniej.

6. Można teraz odłączyć wąż wodny, podważamy zawleczke [2] i wyciągamy wężyk [4] schodzi bardzo łatwo.

7. Montujemy w odwrotnej kolejności, pamiętajmy o założeniu NOWEJ uszczelki oraz porządnym wyczyszczeniu miejsca montażu starej.


Teraz ciekawostka, wymontowany stary termostat też miał zdarte logo BMW, też był Behra, znaczy że już ktoś tu grzebał, widocznie prawdą jest to że te termostaty nie są zbyt trwałe.

I najlepsza ciekawostka po wlaniu wody do tego starego termostatu zleciała ona ciurkiem !!! był całkowicie otwarty w tej samej temperaturze co nowy.


V. Zakończenie.

Po wymianie pamiętajmy o odpowietrzeniu oraz dolaniu płynu chłodniczego. Poradników o odpowietrzaniu jest sporo ale osobiście nie miałem nigdy w tym silniku z tym problemów (nie to co w e36 m42B18 tam jest masakra) po prostu odkręcamy naprzemiennie dwa odpowietrzniki [5] [8] aż będzie lecieć tylko sama woda. Oczywiście musimy się przejechać by temperatury dostał egr i się otworzył wtedy mamy pełne odpowietrzenie. Na drugi dzień na zimnym silniku warto sprawdzić poziom w zbiorniczku, musi być zalany do poziomu takiej flagi którą widać po otwarciu zbiorniczka (prawie można dotknąć poziomu wody palcem).


Po wymianie silnik zachowuje temperature 87 stopni, zachowuje się dokładnie tak samo jak po zablokowaniu węzyka z tą różnicą że chłodniczka egr po dłuższej jeździe nie jest gorąca ale letna a chłodnica głowna jest gorąca.


Poniżej zdjęcia.


80695d335e434745.png


ae022934e60adaa0.png


1d7b855027af021e.png

Edytowane przez wyciu91
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Jak już miałeś uszkodzony termostat EGR to trzeba było zrobić downgrade na wersję bez chłodnicy EGR'u. Odpada na zawsze element, który może się znowu zepsuć oraz uzyskujesz o niebo lepszy dostęp do pompy płynu w razie jej wymiany.


Obrazków brak.

Opublikowano

Wrzuciłem jeszcze raz zdjęcia przez fotosik. Wczesniej miałem udostępniony link do plików z mojego dropboxa ale widocznie nie działa to przy wrzucaniu na strony.


Jeśli chodzi o zaslepianie i wycinanie czy też inne poprawianie fabryki to już każdy sobie zrobi jak chce.


Mi chodziło głównie o pokazanie prostego sposobu diagnozy bez konieczności wymiany elementów jeśli są sprawne.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
... zaslepianie i wycinanie czy też inne poprawianie fabryki to już każdy sobie zrobi jak chce.

Chciałbym tylko nadmienić, że ta operacja niekoniecznie będzie poprawianiem fabryki bowiem wychodziły wersje silników z chłodniczką i bez. Musiałem wymienić pompę wody, ale jak zobaczyłem ile jest dodatkowej roboty w stosunku do drugiego auta, w którym nie mam tych udogodnień, to zdecydowałem się podmienić kilka elementów tak, żeby zrezygnować z chłodnicy EGR.

Opublikowano
Rozumiem, sam też pierwsze co zrobiłem to usunąłem klapy wirowe dla świętego spokoju. Jednak w tym przypadku nie widziałem potrzeby dodawania sobie ekstra roboty. Wymiana termostatu egr to dosłownie 30 minut jeśli ktoś już ściągał wisko. Poza tym teoretycznie gorące spaliny powinny dodatkowo ogrzewać chłodniczkę ergo trochę szybciej nagrzewać samochód w momencie gdy chłodniczka jest ciepła to termostat się otwiera przy 70 stopniach.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.