Skocz do zawartości

[ E32 ] i [ E34 ] R6 vs V8


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
xsilver w 100%popieram :cool2:

 

zamiast pisac jak forumowy lizus napisz cos o swoich doswiadczeniach zwiazanych z motorem BMW R6 i V8 (tylko zeby to niebyła opowiesc) i podaj wady i zalety tych 2 silników ???

 

 

wyzej sz4lony wspomniał o nikasilu i samo to mówi za siebie V8 - gładzie cylindrów które były z nikasilu pod wpływem siarki w paliwie wysypywały sie itd.

 

Porównujac w/w silniki postarajcie sie zeby przebiegi były chociaz podobne np ok 500 000 km

  • Odpowiedzi 93
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowano

źle mnie koledzy rozumiecie ...

 

nie nie twierdze że m30 to szajs - ale podaje przykłady ze kazdy silnik ma wady i zalety których wy nie dostrzegacie ... bo np widzicie nikasil w usa ( my jesteśmy w europie ; a problem był/jest spowodowany marną jakością paliwa w usa w tamtych czasach- teraz zresztą też), ale pekajace glowice czy uszkodzone uszczelki pod głowica w m30 to już dla was margines

 

wmawiacie mi brak obiektywizmu a ja widzę to w waszych wypowiedziach .

 

niestety temat byl juz przerabiany 100000 razy - i nigdy nie udało się dojść do kompromisu - więc i tym razem się nie uda ...

 

 

po raz kolejny podkreślam - nie twierdze że m30 jest złe , a m70 gorsze - tylko tłumacze że każdy silnik ma wady i zalety ...

 

 

 

już może zakończmy ten temat - bonie wnosi nic nowego - szkoda zaśmiecać forum bo i bez tego jest już niezły bałagan

Opublikowano

tak naprawde to jest to tylko dyskusja, w której głos może zabrać każdy, ja osobiście nie szukam kompromisu

 

kilka spostrzeżeń odnośnie ironizowania "marginalnych" problemów z R6 (nie napisze tylko o M30 bo jak na razie nie mam na koncie więcej niż 5 takich motorów rozebranych własnoręcznie)

 

przez lata przypatrywałem się co ludzie robią z e30tkami i ile jest wart silnik M20 (a wiele rzeczy przez analogię przenosi sie na M30) i jeśli ktokolwiek postara wmówić mi ze tamte motory nie były wytrzymałe to nie podejmuję tematu

 

M20 to bezsprzecznie najbardziej katowany motor w historii bmw, ile z nich wytrzymało jeszcze w stanie używalności do dnia dzisiejszego zapewne można się kłócić ale stwierdzenie że M20 bądź M30 padają z jakiejkolwiek winy innej niż przeciążanie, brak zabiegów serwisowych i głupoty ich właścicieli jest bzdurą

 

 

wyzej sz4lony wspomniał o nikasilu i samo to mówi za siebie V8 - gładzie cylindrów które były z nikasilu pod wpływem siarki w paliwie wysypywały sie itd.

 

Porównujac w/w silniki postarajcie sie zeby przebiegi były chociaz podobne np ok 500 000 km

 

problem Nikasilu nie dotyczył tylko USA to chyba jasne, nie okłamujmy się że motor M60 który przez problem Nikasilu wymieniano gwarancyjnie w setkach tysięcy egzemplarzy nadal może mieć "nieskazitelną" opinię

 

technologie bazujące na Silikonie, Alusilu czy Nikasilu (który akurat okazał się podatny na korozje czy wypalanie) są inną ligą niż stare żeliwne tulejowane bloki - tak jak napisałem wczesniej słowo DELIKATNY w kontekście M60 nie wzięlo się znikąd (chętnie zamieściłbym foto obrazujące odległosci między kanałami olejowymi i chłodzącymi a cylindrem w bloku M60 i M30 dla samego porównania) a "kwiatków" związanych z tą jednostą jest więcej - choćby słynne membrany olejowe...

 

tak czy inaczej obojętnie czy jest to Nikasil czy zastępujacy go Alusil chętnie dowiedziałbym się jaka jest droga postępowania przy M60 w którym skończyły się gładzie cylindrowe, bo wyprowadźcie mnie z błędu jeśli się mylę ale blok z utwardzanymi w ten sposób cylindrami w momencie zużycia leci prosto do huty!

...

http://images.google.pl/url?source=imgres&ct=img&q=http://www.after-hours-japan.com/forum/download/file.php%3Favatar%3D2927_1256015996.jpg&usg=AFQjCNHOPvQjuY6a3NonAqZpEu-c86ARiw w benzynie!

Opublikowano

szalony - niestety cały czas potwierdzasz moja teorie o patrzeniu przez wyidealizowany pryzmat ...

 

niestety - czasy kowadeł z żeliwa odeszły - bo po co robić kloca jak mozna zrobić blok lżejszy , mniejszy i lepiej odprowadzajacy ciepło ?

 

odległość kanałów olejowych - a co to ma do rzeczy - jak głowica mam w r6 metr długości i 2 zawory na cylinder to miejsca jest tam od groma - więc i kanały są dalej od siebie - ale zastanów się czy to aby na pewno takie dobre ...

 

 

radze trochę poczytać o zaletach gładzi ceramicznych ...

 

co do remontu - oczywiście że mozna go zrobic - niestety nie da się przeszlifować tulei i założyć tłoków nadwymiarowych ponieważ warstwa utwardzona jest naniesiona powirzchniowo - należy przeszlifować i nanieść ją od nowa - nie wiem czy w polsce to ktoś robi ( podobno już tak ) - na pewno robią w innych cywilizowanych krajach ... jednak przy cenie uzywanego m60 w granicy 1-3tyś zł remont jest całkowicie nieopłacalny

 

znalazłem - tu regenerują - ale o to bym sie raczej nie martwił - przy spełnionych normach siarki w paliwie założonych przez bmw ( które nie są spełniane np w usa i innych krajach 3 świata :wink: ) taka gładź powinna wytrzymać dłużej niz gładź żeliwna ...

 

zastanów się np dlaczego takie gładzie są stosowane w motocyklach i silnikach mocno wysilonych ...

 

 

tak dla ciekawych powiem że mój pierwszy kontakt z tutaj omawianym nikasilem miał miejsce w hondzie nsr jakoś chyba w 2000 roku - robiłem remont silnika - tłok i pierścienie były do wymiany a niby kijowy nikasil ciągle trzymał wymiary ( jezdzi zresztą do dziś )

 

 

ogolnie to dla mnie temat rzeka ...

Opublikowano

niestety - czasy kowadeł z żeliwa odeszły - bo po co robić kloca jak mozna zrobić blok lżejszy , mniejszy i lepiej odprowadzajacy ciepło ?

 

mimo to ten stary,zeliwny kloc jest mniej awaryjnym i duzoooooo trwalszym motorem niz "delikatna " M60 nie zapominaj ze R6 była wczesniej od V8 która była taka nowoscia na tamte czasy... W puzniejszych czasach zmieniono technologie nad R6 i uzyto stopów aluminium i krzemu

 

radzisz trochę poczytać o zaletach gładzi ceramicznych -> i co z tego takiego wynika mas zprzykład na M60...

 

kazdy silnik ma zalety i wady ale pod wzgledem trwałosci i bezawaryjnosci R6 wymiata... czy chcesz czy nie musisz sie z tym pogodzic... :mrgreen:

Opublikowano

na boga - ala ja to wiem ...

 

nawet z punktu widzenia statystyki to wynika - bo m60 ma pewnie 2 razy wiecej elementów niż m30 - co automatycznie zwiększa ryzyko awarii - wiec nie ma co dyskutować...

 

gdyby m60 czy m30 bylo najlepsze na świecie to byly by produkowane dd dziś - ale niestety nie są - bo są silniki nowsze , lżejsze , bardziej wydajne , oszczędniejsze , ekologiczniejsze ...

Opublikowano
xsilwer milo poczytac wypowiedzi kogos kto ma trzezwe poodejscie do tematu.Tak trzymaj Pozdrawiam
Opublikowano

co do "kowadeł z żeliwa" postaram się znaleźć potwierdzone informacje o masach silników z e32, puki co zaryzykuję stwierdzenie że różnica mas miedzy tymi jednostkami "nie gra aż takiej roli"

 

EDIT:

 

Motoren im Gewichtsvergleich:

 

M40B16 132kg

M20B27 175kg

M52B28 170kg

M50B25 198kg

M60B40 210kg

M30B35 212kg

M102 225kg

S38B36 232kg

M70B50 250kg

 

źródło: e30.de :mrgreen:

 

wybacz kolego xsilver ale długo się śmiałem znajdując potwierdzenie tego że wyklęty "żeliwny kloc" jest TYLKO 12 KILO CIĘŻSZY od wszystkomogocęgo super ultra lekkiego M60

 

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

 

 

odległość kanałów olejowych - a co to ma do rzeczy - jak głowica mam w r6 metr długości i 2 zawory na cylinder to miejsca jest tam od groma - więc i kanały są dalej od siebie - ale zastanów się czy to aby na pewno takie dobre ...

 

widzisz, nie jestem tu po to żeby kogokolwiek uczyć, tym bardziej kogoś z Twoim stażem, jeśli jednak odległości płaszcza wodnego od kanałów olejowych nic dla ciebie nie znaczą to mogę cię tylko odesłać z powrotem do ławki z pałą za nieodrobbione zadanie domowe (rzecz jasna bez urazy)

 

remont remontowi nie równy, na dzień dzisiejszy szlif bloku krytego czymkolwiek z wyżej wymienionych i ponowne utwardzenie jest nie tylko nierentowny ale też bezzasadny - nikt nie udzieli na to gwarancji (a sensowna gwarancja w moim rozumieniu to 250 tys.)

 

co do silników motocyklowych i jak to pięknieokreśliłeś "wysilonych" zkwituję tylko że są dokłądną odwrotnoscią tego czego oczekiwano od "reliable and forever lasting, trusty Inline 6" także argument dla mnie żaden

 

tak jak napisałeś - temat rzeka...

...

http://images.google.pl/url?source=imgres&ct=img&q=http://www.after-hours-japan.com/forum/download/file.php%3Favatar%3D2927_1256015996.jpg&usg=AFQjCNHOPvQjuY6a3NonAqZpEu-c86ARiw w benzynie!

Opublikowano

ciekawe ile by ważyło m60 gdyby było z żeliwa ?

 

a m30 nie jest cięższe o 12 kilo a o 2 kilo - wg danych - ale nie ma ich jak zweryfikować ... ( bo np spotkałem się z kilkoma wersjami - gdzie np m70 ważył 275kg )

 

ale tu nie tylko o masę chodzi - ale także o przewodnictwo cieplne ...

 

co do pały - :modlitwa: ciekawe jak oddalić kanały olejowe od wodnych w głowicy w której jest tak wszystko upakowane - chyba puścic dodatkową rurkę z pompy oleju - wtedy można je puscić przez bagażnik - będzie dodatkowo chłodnica oleju :wink: akurat moim zdaniem odległość kanałow nie ma nic do rzeczy - skoro kanały nie pekają , nie wywala uszczelki pod głowicami , nie cieknie spod głowic , olej nie idzie do wody - więc w czym problem ?? odległość jest chyba wystarczająca ...

 

tarcze hamulcowe też były żeliwne - i były najlepsze na świecie - teraz w samochodach sportowych i wyscigowych są ceramiczne - i są jeszcze lepsze :mrgreen:

 

może dajmy sobie już spokój bo to do nieczego nie prowadzi

Opublikowano
M20 to bezsprzecznie najbardziej katowany motor w historii bmw, ile z nich wytrzymało jeszcze w stanie używalności do dnia dzisiejszego zapewne można się kłócić ale stwierdzenie że M20 bądź M30 padają z jakiejkolwiek winy innej niż przeciążanie, brak zabiegów serwisowych i głupoty ich właścicieli jest bzdurą.

Zgadza się. To nie wada konstrukcyjna powoduje wydmuchiwanie uszczelek czy pękanie głowic.

Stare R6 jak i nowe V8 ma woje zalety wady. Podobnie jak diesel i benzyna (i gaz :norty: ). Tak, że dalszej dyskusji nie podejmuję się.

Trwa ładowanie podpisu...
Opublikowano
ciekawe ile by ważyło m60 gdyby było z żeliwa ?

 

mnie to nie ciekawi podobnie jak to coby bylo gdyby ciotka miala wąsy

 

 

a m30 nie jest cięższe o 12 kilo a o 2 kilo - wg danych - ale nie ma ich jak zweryfikować ...

 

wspaniale, 2 kilo roznicy jeszcze lepiej pokazuje bezsensownosc nazywania M30 zeliwnym klocem w twoim wydaniu

 

co do przewodnictwa cieplnego chetnie sie dowiem o wyzszosci przewodnictwa cieplnego bloku aluminiowego nad blokiem aluminiowym i skutkach tego w codziennym uzytkowaniu tychze, nie chce ironizowac ale oby roznica znowu nie okazala sie tak dramatyczna jak wspomniana na poczatku przez ciebie wagowa przepasc ktora wynosi raptem 2 kilo...

 

reszte zkwituje krotko - ja w 20 letnim aucie wole miec wszystko pancerne i jak najmniej podatne na awarie, jesli zeliwny blok ma wiecej miesa miedzy plaszczem wodnym a kanalami olejowymi to jest odporniejszy na pekniecia i tym lepiej dla mnie

 

jest tak samo jak z wszystkim: jeden lubi śledzie, drugi jak mu z butow jedzie, jeden woli miec w aucie najprostszy elektroniczny wtrysk na map sensorze i miec spokoj, drugi woli miec EEC VI ktore w momencie jakiejkolwiek lipy jest nie do ugryzienia z poziomu uzytkownika ktory nie ma zaplecza serwisowego, proste i logiczne

 

dla sceptykow: dyskusja moze sie toczyc tak dlugo jak dlugo znajduja sie zasilajace ja argumenty, jesli komus ich brakuje wystarczy sie nie wypowiadac

...

http://images.google.pl/url?source=imgres&ct=img&q=http://www.after-hours-japan.com/forum/download/file.php%3Favatar%3D2927_1256015996.jpg&usg=AFQjCNHOPvQjuY6a3NonAqZpEu-c86ARiw w benzynie!

Opublikowano (edytowane)

nawet z punktu widzenia statystyki to wynika - bo m60 ma pewnie 2 razy wiecej elementów niż m30 - co automatycznie zwiększa ryzyko awarii - wiec nie ma co dyskutować...

 

Myslac w ten sposób M70 była by bardziej awaryjna od M60 a tak nie jest !!! chodzi bardziej o typowe tzw. przypadłosci M60 :

-odkrecajaca sie pompa olejowa

-"telepanie" na wolnych obrotach,które doprowadzało nawet do urwania korbowodu

-słynna membrana

-nikasil

Edytowane przez dziku750IL
Opublikowano

co do masy - weź pod uwagę ze m60 to v8 a nie r6 - policz w głowi ile procent m30 stanowią 2 cylindry - jaka to masa - i potem dodaj do całości - wyjdzie masa m30 w wersji 8-cylindrowej :mrgreen: :modlitwa: ... i tu twoje 2 kilogramy wychodzą bokiem , bo twój argument byłby rzeczowy gdyby m60 było r6...

 

to tak jak debata - gaźnik czy wtrysk ; taczki z metalowym kółkiem czy gumowym , napęd 2x2 czy 4x4 ...

Opublikowano
co do masy - weź pod uwagę ze m60 to v8 a nie r6 - policz w głowi ile procent m30 stanowią 2 cylindry - jaka to masa - i potem dodaj do całości - wyjdzie masa m30 w wersji 8-cylindrowej :mrgreen: :modlitwa: ... i tu twoje 2 kilogramy wychodzą bokiem , bo twój argument byłby rzeczowy gdyby m60 było r6...

 

nie obchodzi mnie ile M60 ma cylindrow i jakim procentem masy tego motoru stanowia jego 2 cylindry wiecej od rzedowej szostki - masa obu jest taka sama z dokladnoscia do 2 kilo (tyle co wiekszy obiad :mrgreen: )

 

obchodzi mnie natomiast trwalosc a obok niej moc i moment obrotowy:

 

niestety tutaj kolejna lipa V8 bo M30B35 wypada pod tym wzgledem korzystniej od M60B30 (przynajmniej pod wzgledem momentu te 2 cylinderki wiecej az tak nie robią, a o trwalosci juz rozprawialismy) :mrgreen:

...

http://images.google.pl/url?source=imgres&ct=img&q=http://www.after-hours-japan.com/forum/download/file.php%3Favatar%3D2927_1256015996.jpg&usg=AFQjCNHOPvQjuY6a3NonAqZpEu-c86ARiw w benzynie!

Opublikowano

dokonałem takiego sobie porównania:

 

..................................m30...........m60

moc........................211/5700.....218/5800

 

moment..................305/4000.......260/4000

obrotowy

 

0-100..........................8,6..............8,3

 

elastycznosc...............14,3............12,6

60-100 V bieg

 

średnie testowe...........13,5...........12,5

spalanie

 

masa własna.............1630...........1700

 

 

 

więc m30 przegrywa w każdej kategorii ( oprócz momentu obrotowego który wynika z większej pojemności, i dodatkowo przy mniejszej masie samochodu o 70kg ) - i tu twoja teoria o osiągach pada całkowicie :lol: co więcej - wg mnie chyba należy porównać silniki o tej samej pojemności czyli m60b30 który jest następcą m30b30 - a tu już robi się katastrofa ...

 

dla czepialskich - dane przyspieszenia i elastyczności pochodzą z testów AutoBild z podobnego okresu ( 23/91 i 23/92 rok ) - i są to dane rzeczywiste, a nie katalogowe - bo w katalogach to różne kwiatki można spotkać - szczególnie jeżeli chodzi o zużycie paliwa .

 

a o trwałości nic nie wydebatowaliśmy bo nie podałeś żadnych konkretnych danych - a nie mit to , mit tamto , podsumowanie to , podsumowanie tamto ... zmierzasz w strone tego ze m60 rozlatuje się w rekach ...

napewno m30 jest trwalsze - ale o ile ... a twierdzenie ze m60 nie jest trwałe to już przeinaczenie ...

 

 

 

ps - idąc twoja drogą to moze porównamy m60b40 który jest następcą m30b35 - ma tylko o pół litra więcej :lol:

Opublikowano

wysilek godny pochwał... jednak wyniki nie bardzo do mnie przemawiają

 

byc moze w zapalczywej probie udowodnienia ze M60 pod kazdym wzgledem góruje nad R6 zapomniales ze jednostki te szly ze skrzyniami ktore roznily sie jednym biegiem wiecej na korzysc V8 (mowie tu o automacie) natomiast skrzynie manulane oraz wystepujace przy nich dyfry tez byly inaczej zestopniowane

 

drobna a jakze istotna roznica ktora wplywa na wszystkie parametry w twoim jakze ciekawym zestawieniu

 

daleki jestem od stwierdzenia ze m60 rozpada sie w rekach co probujesz mi wmowic, za to wyraznie podkreslam ze w aucie tego pokroju wole miec piec ktory do delikatnych nie nalezy a takim wlasnie jest M30 - motor ktory nawet przy calkowitym wieloletnim zaniedbaniu nie poddaje sie i z zasady jest trudny do zabicia

 

odsylam do tematu pt. "M60B40 - Przerywa - brak juz pomyslow" wspaniale pokazuje jakim bólem potrafi byc "wspaniale" M60 jakos nie widze zeby ktokolwiek rzucal tam pomyslami jak pozbyc sie wspomnianego juz i w tym temacie "telepania"

...

http://images.google.pl/url?source=imgres&ct=img&q=http://www.after-hours-japan.com/forum/download/file.php%3Favatar%3D2927_1256015996.jpg&usg=AFQjCNHOPvQjuY6a3NonAqZpEu-c86ARiw w benzynie!

Opublikowano

Hmmm ogólnie ten temat to jak temat blondynki kontra brunetki :)

 

Faktem jest, iz silnik M30 jest sporo trwalszy jak M60 jakbyś katował tak M60 jakie życie miala większość M30 dawno bylyby na śmietniku rozbierz obydwa motory i zobacz jak grube są wał korbowody wąłki rozrzadu w M30 są to o wiele trwalsze mocneijsze elementy w M60 ( podobnie jak w M50 żeby nie było iż tylko na V8 ujeżdżam ) M60 swoją drgoa to bardzo dobry silnik tylko po prostu to pierwsze V8 BMW i przez to ma wiele wad tzw wieku dzieciecego i dlatego ma opinie awaryjengo motoru w końcu wsytepuja tu telepania motoru odkręcajace się pompy oleju zaraz ktos powie że w R6 przegrzewały siue głowice ale działo sie to z dwóch przyczyn albo zaniedbania serwisowe albvo pałowanie natomaist pompa oleju odkręci się w M60 predzej czy póxniej nawet jak jexdzimy jak emeryt taka prawda

 

Fakt ze M60 sa ciut bardziej oszczedne bo to nowsza technologia 4 zaworki ale sewis jest sporo drozszy ktosa kot naprawi V8 to musi być dobry mechanik R6 można w dużym stopniu seriwsdować samemu :)

 

gdyby M30 to był kierpski silnik BMW nie robiłoby go tyle lat

 

A żeby nie było że jestem fanem R6 to właśnie podchodze do zaupu M62B35 albo inne V8 ale faktem jest że M30 przezyje M60 z palcem w miejscu gdszie światło nie dochodzi przy takim samym traktowaniu silików bo w M60 po pewnym czasie odkręci sie pompa oleju i koniec zabawy

 

Porowania automatów bez sensu do V8 szły nowsze automaty trochę szybsze i 5biegowe ale za to mało trwale taki 4HP22 z 750 czy 735 to dozywotni automat tymczasem 5HP30 w 740 czy 5HP18 w 730 padaja jak muchy :)

Nie ma to jak 760I 445 koni Rulez:)
Opublikowano

jest dokladnie tak jak piszesz Zdzira 850I i jak najbardziej przychylam sie do tego co piszesz o automatach...

 

jednak zaraz wpadnie tu xsilver i stwierdzi ze wszystkie automaty to kicha :mrgreen:

...

http://images.google.pl/url?source=imgres&ct=img&q=http://www.after-hours-japan.com/forum/download/file.php%3Favatar%3D2927_1256015996.jpg&usg=AFQjCNHOPvQjuY6a3NonAqZpEu-c86ARiw w benzynie!

Opublikowano

ja nie lubie automatów - to fakt :mrgreen:

 

 

moje porównania były specjalnie przeprowadzone dla skrzyń manualnych - więc twój argument odpada na starcie ...

 

co do innego zestopniowania - próbujesz chyba powiedzieć że m60 ma po prostu krótsze przełożenia układu napędowego - przez co ma lepsze przyspieszenie i elastyczność - kolejny argument odpada- zobacz na max predkość obu e32 - 230 (m30)/ 233 (m60) km/h - z tego wynika ze m60 ma jeszcze dłuzsze przełożenie V biegu...

 

 

co do telepania - to taka sama sytuacja jak w m30 - jeżeli przez np 250 tys przy układzie zapłonowym nic nie bylo robione , poza zmianą świec - to jest oczywiste że zaczynają się problemy - w m30 wymienia sie przewody , kopułkę i palec , a w m60 sprawdza cewki i fajki i ew wymienia uszkodzone ...

 

 

 

przeciez ja cały czas tłumacze że także wg mnie m30 jest wytrzymalsze - ale to jedyny argument za nim przemawiający - w wszystkich innych kategoriach m60 wygrywa ...

 

 

 

moge podać przykład kolegi Sosena - który załozył m60b40 do e28 i przejezdził nim cały sezon w toyo drifting cup ( + liczne treningi i inne zabawy ) i silnik jakoś wytrzymał , alusil sie nie przepalił ... silnik ten oczywiscie nie byl nowy - wytargany z e38 z przebiegiem chyba ponad 200 tys km ...

 

 

może juz damy spokój - bo mam ciekawsze rzeczy do robienia w święta niż siedzenie na forum :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.