Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Cześć,


BMW e92 330D 245km (N57d30A)

Przebieg: 323k

Od kupna samochodu borykam się z błędami czujników ciśnień spalin:

DPF nie wiem czy był czyszczony, czy wymieniany i nie wiem jaki jest jego stan. Rura wydechowa jest czyściutka.

DPF wypala się co 300-600 km, 60% miasto 40% trasa (staram się "trasować" żeby nie zabić dpf")

Olej zmieniany co 10-12k Motul X clean+ 8100 5w30.


Jak kupiłem auto rok temu to były błędy:

41BA

41BB

4C5E

4D03

Uporałem się z nimi, przechodziłem przez zamienniki oczywiście nie warto i zakończyło się na OE.

Sprawdzałem używki które niby były sprawne i świrowały podobnie, jeden bardziej drugi mniej... OE działa od razu jak należy ale kończy się na tym co opisuję.


1.png

Jestem świeżo po wymianie(1 msc) czujnika ze schematu o numerze 3 - ZNOWU, 10 msc temu kupiłem NOWY OE i problem też powrócił po kilku miesiącach jak teraz..

Numer 5 wymieniony na OE pół roku temu.

Wężyk spalin nr 4 również wymieniłem na OE.

były 3k km spokoju bez żadnych błędów.



Teraz ISTA znowu wali błędy:


41BB

4C5E

4D03


Czujnik cisnienia spalin przed DPF czasami przekłamuje i pokazuje minusowe wartości (np. -400 mbar) i taki sam objaw był przy wcześniejszych czujnikach i występował on częściej.

Teraz czasami działa a czasami nie (częściej działa).

Wczoraj zrobiłem test i takie wartości były osiągnietę:


6-D9-A02-A7-F7-A5-4-CCA-908-E-3595879-AB236.png


Tutaj już gorzej, widać odchył (początek trasy i cisnienia na minus).


C2629-CF0-8-C40-4-D96-92-A4-58-F87-CB77-F3-C.png


Dodatkowo appka CarScanner na OBDII wypluła błędy:

P2002

P0471

których w ISTA nie widać no ale coś jest na rzeczy?


DC8-D4-F47-8-ED7-48-DA-8436-7-B1756-ACE2-AE.png


A więc czy:

DPF na wykończeniu może powodować takie odstępstwa od norm (mimo wymieniana na nowe czujniki) i powracający problem

Może problem jest z przewodami?


u siebie to co mogłem gołym okiem zerknąć, czy to może powodować takie wartości? Tylko, że to jest do czujnika przy turbo czyli z Naszego schematu nr 5 - trzeba koniecznie zaizolować?

29-CA0819-7-B3-C-435-D-AA9-D-6-B51-CFA06-E10.png


Może mam jeszcze wymienić rurę ciśnieniową spalin nr 8 na obrazku? 13627812807 OE

Oddać DPF do regeneracji? Czy jest szansa, że to przez niego są błędy czujników?

Nie mam objawów spadku mocy, nie mam żadnego komunikatu na CIC.

Macie jakieś sugestie za co się zabrać? Co może jeszcze powodować te błędy.


Brakuje mi już tutaj nerwów :(

Czy to problem z napięciem?

Liczę na opinie i pomoc.

Pozdr.

Edytowane przez fekooo
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Ta rurka to chyba nr 8?


Sprawdziłeś w jakim jest stanie? Z tymi rurkami są po pewnym czasie problemy - rozpadają się w rękach, mogą też się blokować od sadzy.


Okablowanie trzeba zabezpieczyć, teoretycznie nie powinno to wpływać ale wszystko idzie do DDE bez przekaźników więc może wpływać na elektronikę.


Zorganizuj sobie coś do diagnostyki typu ISTA, nawet BTool to Ci pomoże o wiele lepiej bo te generyczne programy nawet nie są w stanie rozróżnić aktywnej pamięci błędów od historycznej... Jeżeli te błędy w diagnostyce do BMW nie będą aktywne to nie będzie się czym przejmować.

3A0jS9b.png
Opublikowano

Tak, dokładnie nr 8, pomyliłem się.

Nie sprawdzałem jej stanu.


Mam ISTA ale kabel zaczął szwankować, te trzy błędy(41bb, 4d03, 4c5e) były widoczne w ISTA a te dwa pozostałe w statusie "oczekujący" czyli P2002 i P0471 były tylko w CarScanner.

Chciałem sprawdzić wartości ciśnień w ISTA i już się nie udało (rozłączyło) i dlatego sprawdzałem w CarScanner.


Wcześniej (czyli przy każdej mojej diagnozie) kontrolowałem cisnienia w ISTA i zachowanie było podobne jak w tej aplikacji, więc raczej w tych wartościach się nie myli.

Te screeny to mój pierwszy raz, kiedy sprawdzałem ciśnienia w appce na iOS.


Wiem właśnie, muszę zaopatrzyć się w telefon z Androidem i kupić BTool.

Załóżmy, że ciśnienia pokazuje prawidłowe ta aplikacja i na to wygląda to co dalej?


Ta cała historia z czujnikami, że po paru miesiącach padają - coś jest nie halo, może mój układ (elektryczny??) "psuje" te czujniki??

Opublikowano

Mam już bimmer-tool - świetna appka.

Teraz pytanie, jakie dane monitorować które pomogą w diagnozie? Logi chciałbym zamieścić w tym wątku.

1. ciśnienie wsteczne

2.Masę powietrza oczekiwanego/rzeczywistego

3. Doładowanie oczekiwane/rzeczywiste?


Wstępnie zauważyłem, że doładowanie oczekiwane mam czasami wyższe niż rzeczywiste.. Tak samo z masą powietrza, tylko tutaj mam go mniej - może przez to, że EGR ograniczone do 0.7.


Co chwilę wali mi błędami:


41BB

4C5E

4D03


CarScanner wykrył kolejny błąd:


P14A3.. coś z doładowaniem?

Bimmertool nic z tych błędów P*** nie pokazał, tylko te trzy wspomniane wyżej.

Opublikowano
Zacząłbym od czyszczenia chemicznego DPF, przebieg 320k a Ty nie wiesz czy było coś z nim robione. Pytanie czy coś z niego zostało. Drugą rzeczą to bym ustawił EGRa do fabrycznych ustawień, nie ingerowałbym w niego dopóki nie poradzisz sobie z problemami. Co do czujników przyczyny bym poszukał w kablach/wtyczkach, przy takim przebiegu mogło coś się naderwać/zaśniedzieć, znaleźć jakiegoś mechanika-elektryka i niech posprawdza te połączenia.
Opublikowano
Zacząłbym od czyszczenia chemicznego DPF, przebieg 320k a Ty nie wiesz czy było coś z nim robione. Pytanie czy coś z niego zostało. Drugą rzeczą to bym ustawił EGRa do fabrycznych ustawień, nie ingerowałbym w niego dopóki nie poradzisz sobie z problemami. Co do czujników przyczyny bym poszukał w kablach/wtyczkach, przy takim przebiegu mogło coś się naderwać/zaśniedzieć, znaleźć jakiegoś mechanika-elektryka i niech posprawdza te połączenia.

 

Tak zrobię (sprawdzanie wtyczek) tylko nie jest to dziwne, że zawsze po wymianie na nowy czujnik był spokój?

a przy EGR to nie jest tak, że takie ograniczenie to same plusy?


Będę robił rozrząd na dniach, przy okazji mam nadzieje że mechanik zerknie na stan innych podzespołów..

Z ciekawości, jak myślicie ile robocizna w N57 330D? Wyciągać będzie skrzynie do wymiany rozrządu, za robotę chce 1,2k (chyba mało, co?).


Postaram się dziś załączyć logi z krótkiej trasy i miasta.

Dzięki

Opublikowano

Zrób prosty test. Wyciągnij wtyczkę, przeczyść ją, włóż z powrotem. Usuń błędy i zobacz czy od razu powracają. Wtyczka jest stara, może być zaśniedziała, silnik wprawia ją w niezłe drgania i z czasem może brakować styku.


Co do ograniczania EGR, to bodajże aaben pisał o tym w wątku btoola, poszukaj a znajdziesz.

Opublikowano

Możecie zerknąć na logi?


Akurat udało się złapać ciśnienie jak wędrowało poniżej -200... Potem jednak się uregulowało i wyglądało normalnie.

Pokaz logi doĺadowania, masy powietrza i ciśnienia paliwa

 

https://log.tunezilla.com/chart/424371#H8KLCAAowropXwIDbcKOQQ7DgiAUBcOvw4LDusKRwojDllbDj0LCukDDucKhJG1pPmDDlMOTC2XCo8KJw5vCmcKXw4nDk1owLcOhQcOSwppkIiXCgQPClBrCocOFPSw3wr/CknQcw7IWC29wDsOsw59UZ8OCw5FKbBLCiWrCjMK1w7Ilw43Dk8OHw53CsXdTw5pFwol+CV3DsjjCokPCjwvCrjjDocKMAcKqwrTChWrCmcKcQsOcZsOfwo50FU3DnsO+w5zDq8KROMOTPzM0M34ANj4ywpvDlgAAAA==


A tak ogólnie to

Popiół 13,9

Sadza 13,3g


Ostatnie wypalanie 170km temu.


Po tej przejażdżce powyżej wyskoczyły błędy:

41BB

4C5E

4D03

4CF3

Dajcie znać czy coś widać, jest dodatkowo cisnienie doladowania, powietrze i cisnienie paliwa.

Ciśnienie paliwa jest idealnie pokrywa się z oczekiwane/rzeczywiste natomiast doładowania już nie bardzo, tak samo masa powietrza. Czy to normalne?


Pzdr


Co do ograniczania EGR, to bodajże aaben pisał o tym w wątku btoola, poszukaj a znajdziesz.

znalazłem posty aabena o EGR, dzisiaj przywrócę go do fabrycznych ustawień i sprawdzimy, nie mówię że to rozwiąże problemy z czujnikami ale faktycznie coś w tym jest... Po ograniczeniu EGR silnik pracuje głośniej i mam wrażenie że stojąc przed otwartą maską jest "cieplej". Temperatura w kompie jest w normie.


Jeśli chodzi o wtyczki i Twoją pomoc to też wydaje mi się to bardzo realne.. Może nowy czujnik nie jest jeszcze na tyle "Zasyfiony" i pokazuje prawidłowo przez jakiś czas. Natomiast muszę przekazać tę sprawę do mechanika, mam dwie lewe ręcę jeśli chodzi o mechanikę - nigdy nic nie rozkręciłem, nie mam czym i nie mam gdzie i boję się tego tematu:D.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Z jakiego programu są te błędy?


41BB DDE: Exhaust backpressure sensor

4C5E DPF

4D03 DDE: Exhaust backpressure sensor

4CF3 DDE: Exhaust backpressure sensor, signal


Biorąc pod uwagę charakter wskazań ujemnych ciśnienia wygląda to na usterkę któregoś czujnika lub problem z okablowaniem/którąś rurką.

3A0jS9b.png
Opublikowano
Z jakiego programu są te błędy?


41BB DDE: Exhaust backpressure sensor

4C5E DPF

4D03 DDE: Exhaust backpressure sensor

4CF3 DDE: Exhaust backpressure sensor, signal


Biorąc pod uwagę charakter wskazań ujemnych ciśnienia wygląda to na usterkę któregoś czujnika lub problem z okablowaniem/którąś rurką.

 


Z BTool. Teraz tylko z niego korzystam.

Zamawiam używkę nr 8 ze schematu o której pisaliśmy wyżej, tylko ona idzie do czujnika cisnienia przy turbo a u mnie pokazuje wartośći przy dpf - to przez to może przekłamywać.

W sumie zauważyłem ,że jak jej "depnę" to wartości potrafią wrócić na swoje miejsce.. Widać to w logach też.


Właśnie czujnik przy dpf to jest już mój drugi nowy oryginał i za każdym razem po miesiącu/kilku jest ten sam problem...

Czujnik cisnienia spalin przy turbo też wymieniałem na OE ale z nim problemów nie było, chyba że to od niego się zaczyna i przez to przekłamuje ten przy dpf (i sypie błędami)

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
DDE pokazuje wskazania tych czujników jako różnicę, więc nigdy do końca nie wiadomo który jest walnięty i stąd dwa błędy czujników na raz.
3A0jS9b.png
Opublikowano
DDE pokazuje wskazania tych czujników jako różnicę, więc nigdy do końca nie wiadomo który jest walnięty i stąd dwa błędy czujników na raz.

 


Najpierw wywalało zazwyczaj ten od DPF.

Dobra, najpierw sprawdzę wężyki i te rury, wtyczki.. Potem najwyżej oddam czujnik na reklamację, ewentualnie dwa :D.


PS. wiecie może czy da sie sprawdzić w Btool kiedy wywalilo błąd (jaki przebieg)? Bądź jest to planowane w przyszłości?

Opublikowano

Dzięki za odp, tak wiem że są.

Tylko dziwi mnie że właśnie na Telefony jest z tym problem, wydawałoby się że to prościzna skoro inne rzeczy da się skopiować z INPY a jednak pewnie nie da się skoro pawelgawel tego nie zrobił.

Opublikowano

Jestem po kolejnym teście.

EGR powrócił do fabrycznych ustawień.


Jeździłem z godzinę, ani razu nie było minusowego ciśnienia.


Tak jak wspomniałem nie znam historii DPF ale czy jest możliwe aby był on fabryczny bez czyszczenia przy 325k gdzie sadzy przybywa mi baaardzo powoli? W ciągu ostatnich 200 km od wypalania mam 13.3g sadzy.

Popiołu mam 13,9g -> odkąd mam czyli 30k km na pewno nie było wprowadzonej wymiany DPF w komputer.


Jakby był zapchany to miałbym większe wskazania cisnienia wstecznego kiedy czujnik działa, a ja mam wręcz niskie wartości - czy się mylę?

Zerknijcie:

Screenshot-2020-08-05-18-02-07-53-3f0de1cd7ec17a41d4dc4c60cf157b75.jpg


Tak pozostałe parametry:

Screenshot-2020-08-05-17-21-32-36-3f0de1cd7ec17a41d4dc4c60cf157b75.jpg


Logi:


Krótki dynamiczny test cisnienia DPF na jałowym biegu: do 4k obrotów:

https://log.tunezilla.com/chart/424540#H8KLCAA8ACtfAgNVwo89DsOCMAxGJ8OuEWVOwqQiegTDhMOMHnVIG8KrwrVow6PDinHDuRPCt8OmAsKkKQNIXsO8PcO7WXZOM0x0BRvCvMO4BMKiTWUOwo1xwrrCo8Kpw4UIwrZnWsOmwpTDoy0cwonDsQnDq8KUw64hAnsBwr0SH8KCfVh/w4dUGGM/SAHDmcO5A1zDlsOow73CtsKxCMKlecOEcnJfwq8RQ8O0w5PDt2TDkRzDjyfDlWHCigjCucKUVcOUdsK4e8KVwoZaJnnDn1QgVV/CinDDgMOww7dGZcKEF2jCmg8Ww7hdW8OkAAAA


Czy doładowanie powinno tak wyglądać? Oczekiwane vs rzeczywiste? Nie za duże różnice? Turbo regenerowane w marcu br.

https://log.tunezilla.com/chart/424542#H8KLCAAmAitfAgN1w4/DgQ7CgyAMBsOgd8OhXBLCi3PDjmchHsOYaMKQRMOFAC7Dm8KefsKoF8KXwqzDh8O2I39/wrQWwpHCpsOwJGlNNsKJwrLCgArDsMOSwoMWwo8ww53DvUzDksOFwrAuwqnDrMKPw6UYwqLDv8OQw7ZMOMKaKcKaTGITY8KtfEvDs8OyacK3w6jDncKQdyjCoSfDkCUeFMOUw5BACx1gGRFQw7Ugw7DCiFlzSMOLw6hPRQZvf8OrQcKOK8O9wpPCihXDhcOKwpXClcKGFcKsecOiLyFfw7zDhkrDh8OHw7HCv20Pw6nCv2rDpgXDp8OeAQAA


Tutaj wykres otwarty z postałymi logami..

https://log.tunezilla.com/chart/424542#H8KLCADCrAIrXwIDfcOQw4EOwoMgDAbDoHfDoVwTwotTw6fCsxgPbHRKwqLCsgAuw5vCnn7CqDvCuGTDpUg/w5rDvsOQwrbDgsORZB/ClGkVwpTCpyAgBzx1w5DCisKrwp0uZsKmwqx3dsK5w7tYw5/Ci8KjdcOmTcOrNcORw5NMTgUSwqsowq3Cs1fCpsKew4Zvw6ZMP8KEDcOiw5ADwrRxPEgowqDChBoaw4B4REDDmcKBw4B9w4wSwqzCv8KPw6YQZDDDujceBMK3w5A/w4lZwpHCrFTCrMKUwqxgw4ETwr8Jw7nDoGdWGn4cw7/DmjrDsUM3NXomA0vCksKnwoYnTCwrE23DiFvClWhLwoTCrBNtCSrCvsOWfQDCnMOew7/DsSYDAAA=


Bardzo proszę o analizę wykresu - widać jakieś odstępstwa od norm?

jak czujnik działa to wygląda na to jakby mój DPF był czysty, prawda?

Zauważyłem, że jak czujnik przekłamuje i "depnę" to jakby coś się odtykało bo często wartości wracają na normalny tor..

Także dzisiejsza jazda bez błędów.


Edit:

Chyba moje pomiary są źle robione, powinienem depnac na max na 4 biegu i wtedy wstawić logi tak?


Pozdrawiam

Opublikowano
Jaki masz dystans do wymiany dpf? Jak odejmiesz od niego 250k, bedziesz wiedzial +/- ile km temu zostala zrobiona adaptacja, badz wymiana dpf (choć w drugie to nie wierze :D). Możliwe, że poprzedni sprzedawca to zrobil, abys nie mial bledu dpf przy zakupie i teraz borykasz sie z błędami. Zacznij od sprawdzenia dpf. Nie wiemy czy odczyty sa prawdziwe, czy w puszce jest caly dpf.
Opublikowano (edytowane)

Pytałem sprzedającego, to mówi że był u gościa co mu "regenerował komputerem dpf" - czyli ustawił po prostu procedurę i prawdpodobnie wtedy ustawili w kompie wymianę dpf - i to by się zgadzało, około 60k km temu.

Udanych regeneracji miałem 103 co daje wypalenie co ok 400-500km i tak u mnie też jest.

Jakbym miał zawalony DPF to raczej po wypalaniu nie miałbym takiego ciśnienia na jałowych (a czujniki przecież pracują w trybie rzeczywistym a nie na podstawie czy była wprowadzana wymiana dpf?).

Jak tylko wyjechałem na trasę to komputer sam zainicjował wypalanie.

Screen był pod koniec wypalania, zaczął się wypalać przy 20g sadzy.

Screenshot-2020-08-07-08-31-47-85-3f0de1cd7ec17a41d4dc4c60cf157b75.jpg


Po wypalaniu na jałowych:

Screenshot-2020-08-07-08-39-43-38-3f0de1cd7ec17a41d4dc4c60cf157b75.jpg


Jesli dpf by nie było to raczej by mi się nie wypalało i nie widziałbym jak sadza spada?

Co ciekawsze to ostatnio wypalił mi się z błędami 41bb i 4c5e - nie usuwałem ich ale były jako "niekaktywne" - cisnienie w normie a 10 minut wcześniej szybowało do -400 hpa.

A co z tym jak mam minusowe cisnienie i depnę to cisnienie wzrosnie do ok 100 i już zostaje na normalnym poziomie - nie wraca na minus? To też ciekawe.

W poniedziałek będę miał już rurkę nr 8 ze schematu, mam nadzieje że to to.

DPF sprawdzimy oczywiście tez.


A jeśli nie to, to może Katalizator?


Po przywróceniu oryginalnych warunków EGR zauważyłem, że masa powietrza rzeczywistego jest DWA razy mniejsza od oczekiwanego... Przy ograniczonym EGR na 50% wartości dopuszczalnej w ISTA to masa powietrza rzeczywistego była DWA razy większa od oczekiwanego czyli jeszcze na odwrót.. Dopiero jak zrobię rozrząd, wymienię wszystkie filtry i olej to zrobię kolejny test logów już prawidłowy (but na 3 lub 4 biegu w podłogę).


Sprawdziłem filtr powietrza i była osłona źle założona, nie wiem czy to mogło mieć wpływ no ale... taki stan jak poniżej.

Czy różnice w masie powietrza mogły być przez taki stan filtra powietrza?

XDD.jpg



Mam nadzieję, że po wymianie rozrządu pozostanie mi ponownie cieszyć się jazdą (przez ostatni rok zawsze coś, tu akumulator, tu turbo, żarniki i wiele innych :roll: ).

Edytowane przez fekooo
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Ten filtr powietrza jest ok.


Nieaktywnymi błędami się za bardzo nie przejmuj.

3A0jS9b.png
  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Cześć, mam temat powiązany więc tylko się podepnę


zauważyłem u siebie błąd 4D03 - Exhaust backpressure sensor. Na wolnych obrotach mam ujemne wartości i wstępna diagnoza padła na wymianę czujnika.

Mam teraz problem, ponieważ początkowo sugerowano mi wymianę czujnika #3 - 13627805152 i taki czujnik znalazłem na youtubie, jako rozwiązanie tego problemu (i ten jest dostępny w sklepach). Jednak ostatnio znalazłem informację, że ten czujnik to jednak #5 czyli 13627808013 a tutaj jest większy problem z dostępnością.


Czy ktoś z was jest w stanie jednoznacznie wskazać który czujnik wskazuje wartości ujemne?


dsU4SV.png

Opublikowano

U mnie winowajcą zawsze był #3 a błąd o którym piszesz dotyczący #5 wynikał właśnie z niego.

Kiedy miałem uszkodzony #5 to błąd od niego wyskakiwał częściej i zazwyczaj towarzyszył mu też inny dotyczący konkretnie numeru 5.


Co do mojego tematu:

UDAŁO SIĘ! Mam spokój od 1500 km!

Na wymianę rozrządu jednak wybrałem się do braci Fąfara, poprosiłem ich o kontrolę przewodów przy czujniku i jak stwierdził jeden z Nich, powyginał jakieś piny przy wtyczce czujnika nr 3 aby mocno przylegały (wygląda na to, że czujnik czasami nie łapał napięcia i stąd minusowe).

Takim o to sposobem mam spokój i podejrzewam, że wcześniejszy czujnik też mam dobry tylko tam z tą wtyczką było gorzej (jeśli to o to chodzi bo nie do końca to zrozumiałem).

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

3200km spokoju z czujnikiem, wczoraj pokazało 50 mbar na jałowym,

Myśle co jest - zapchany? Po chwili na trasie zmieniło się ciśnienie i oczywiście sadza momentalnie spadła... niestety podczas jazdy pojawiało się -1/-5 mbar.. ciekawe, czy znowu to samo czeka mnie z czujnikiem. Zadzwonię do Panów którzy mi to robili żeby dokładnie powiedzieli, co ruszyli ze tyle czasu miałem spokój.


Inna opcja jest taka, ze może po prostu mam już dużo popiołu i jest on zapchany ale wtedy jak wytłumaczyć dalej skrajnie niskie ciśnienie podczas jazdy - od 3 do -5.. - na pewno nie realne. (kiedyś to całkiem inny problem był bo dochodziło do -400).


Ponadto takie ciśnienia jak -200 świadczą o braku napięcia na czujniku ale to pewnie wiecie. U mnie sporadycznie zanikało


Na zapłonie pokazuje 25mbar gdzie wcsssniej było idealnie 0/-1. Po odpaleniu jest 30-35 czyli różnica wychodzi jak t 5-10mbar na jałowych po wypaleniu.. jakieś sugestie?


Pomiar ciśnienia wstecznego:

679 rpm - 34 hPa

1953 rpm - 36 hPa

2808 rpm - 52 hPa

3977 rpm - 88 hPa


Zgasiłem auto i zapłon 24 hPa.. wiec jakby przekłamywał od samego zapłonu.



Co z tymi jałowymi i zapłonie?

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Problem powyższy pozostawiony do obserwacji, dzień po moim poście ciśnienie wróciło do realnych wartości aż do wczoraj - powtórka z rozrywki i trwa to już kilka dni, podejrzewam, że może piny/wtyki trzeba wyczyścić - mam wrażenie, że jak jest większa wilgotność na dworze to zaczyna wtedy wariować.

Nie są to wartości kosmiczne więc nie blokuje wypalania DPF i nie wali żadnym błędem.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.