Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Padł mi wentylator klimatyzacji.Kiedyś już go reanimowałem,ale tym razem poległem.Zakupiłem więc na znanym portalu aukcyjnym sprawny na 100%,sprawdzony przed wymontowaniem i z czternastodniową gwarancją rozruchową.Dziś go zamontowałem.Niestety wentylator nie chodzi.Na wtyczce jest napięcie 12V.Po montażu wykasowałem błąd odnośnie dodatkowego wentylatora,ten jednak powraca.Co ciekawe sterownik silnika /DME/ identyfikuje wentylator i wyświetla zakładkę o jego aktywacji.

Wentylator elektryczny klimatyzacji wspomaga również chłodzenie silnika kiedy visko nie wyrabia.Poszedłem więc tą drogą.Na wężu obok zbiorniczka wyrównawczego jest czujnik temperatury cieczy chłodzącej.To czujnik działający w zakresie temperatur 92-102 stopnie Celsjusza.Czyli : temperatura cieczy osiąga ok 102 stopnie DME wysterowuje na maxa wentylator oraz gdy temperatura spadnie do ok 92 stopni DME daje sygnał do wyłączenia.Zrobiłem eksperyment : wypiałem wtyczkę / dwupinowa,czyli czujnik typowo ON/OFF/,wentylator powinien ruszyć bo DME czyta o temperaturze 102 stopnie cieczy..........,a tu nic......

Podsumowując : jestem w kropce.Oczywiście napisałem maila do sprzedającego,mam 14 dni na zwrot.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

O wentylatorach klimy było już wiele epopei, ale OK :)

Pierwsza rzecz - kostka 3 pin czy 4 pin ?

Druga - co dokładnie stało się z tym pierwszym ? Przestał chodzić, zatarł się, jaką usterkę reanimowałeś wcześniej ?

Opublikowano

Trzy pin,ten z przetwornicą.Usterka była banalnie prosta,wilgoć zjadła miejsca lutowania przewodów na płytce.Ale to było pięć lat temu.

Dodam,że sprężarka się włącza i w trasie klima chłodzi.No ale to wiadomo chyba.....

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Ja bym jednak stawiał na niesprawny drugi wiatrak, ale

https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1051358-30.html

poczytaj ten wątek na elektrodzie, szczególnie końcówkę. Generalnie przydałby się oscyloskop, żeby sprawdzić czy sygnał PWM wychodzi z wtyczki. Niektóre multimetry mają zakres do pomiaru częstotliwości, ale nie sprawdzałem czy to zadziała.

Opublikowano
Znam to,czytałem.Dzięki za zaangażowanie w temacie....,zresztą i tam jest zdanie,że kupić sprawną "używkę jest trudno...
Opublikowano
Rozumiem,że na cienkim przewodzie w gnieździe względem minusa ma pojawić się 'jakaś' częstotliwość?
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Jak pisał ten użytkownik na elektrodzie, to tam występuje prostokątny sygnał o zmiennym wypełnieniu (w zależności jakie obroty) i częstotliwości około 150 Hz o amplitudzie 12 V p-p względem masy. Te multimetry mają zwykle zakres do 20kHz więc powinno pokazać na wyświetlaczu 0,15 kHz.
Opublikowano
Chińskie podróby tych wiatraków dają bez problemu radę ( 2 lata gwarancji). Zapomnij lepiej o tych 20 letnich używkach, bo nawet przez te 30 lat od skonstruowania oryginału technika takiego wiatraka poszła do przodu.
Opublikowano

Może mała konkluzja : odpuście używane wentylatory,to naprawdę totolotek.A nawet gdy się trafi na działający,to nie wiadomo czy pochodzi dzień,miesiąc czy dwa.

Kolega przede mną ma słuszną rację.

Pozdrawiam.

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Witan,


Z góry przepraszam jeśli piszę nie w tym wątku albo gdy już ten temat był poruszany, ale żadnych informacji nie mogę znalęźdź.

Mianowicie posiadam BMW E39 2.0d 136 KM 2002 r. problem miałem z wentylatorem, ale to juz inna historia. Wymieniłem wentylator ale po podłączeniu wtyczki wentylator cały czas pracuje. Okazało się, że konieczny jest sterownik który znajduje się w prawym nadkolu gdyż mam wentylator 4 pinowy. Po oględzinach okazało się iż moje auto takiego elementu wogóle nie posiada. Po prostu przed sprzedażą ktoś mi go wyciągną. I teraz mam pytanie czy sterownik wentylatora klimatyzacji pasuje niezależnie od wersji silnikowej czy trzeba dopierać po numerze VIN ?? Oraz jak takowy sterownik podłączyć ? Na aukcjah widzę sterowniki z aż 4 wtyczkami jak w aucie są tylko 2 ( jedna bezpośrednio od wentylatora oraz druga biegnąca gdzieś dalej.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Chińskie podróby tych wiatraków dają bez problemu radę ( 2 lata gwarancji). Zapomnij lepiej o tych 20 letnich używkach, bo nawet przez te 30 lat od skonstruowania oryginału technika takiego wiatraka poszła do przodu.

 

No nie wiem czy cokolwiek się zmieniło w postępie technologicznym wiatraków nawiewu :mrgreen: , właśnie wymieniałem w e60 kupiłem zamiennik Nissens i wszystko wygląda 100% tak samo. Nie wiem czy jakakolwiek firma poszłaby np w silniki bezszczotkowe, jakie byłoby uzasadnienie i motywacja takich zmian? Przekombinowywać coś na nowo?


Z resztą miałem okazję ostatnio pojeździć BMW 2 prosto z fabryki, nawiew w tym samochodzie to dramat - dużo głośniejszy niż ten w e39 czy e60, na 25% chodzi tak głośno jak w "5" na pełnych obrotach. Prawdopodobnie nie ma tyle wygłuszenia na konsoli środkowej.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.