Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Na wstępie - nie bijcie, jeżeli palnę wierutną bzdurę. Nie jestem wprost fanem marki - po prostu chce zastosować jeden z komponentów w zupełnie innym projekcie.


Rzecz jest taka: Buduję zabawkę na bazie Forda Sierry (nie wchodźmy w dyskusje bez sensu - dlaczego, po co i że są lepsze opcje. Jestem już dawno po takich rozterkach ;) ), ale defacto zawiera w sobie tak dużo części z różnych marek, że pieszczotliwie nazywam go Wielorasem (bo kundel byłoby obraźliwe) - polep ma bazowe zawieszenie od Forda Scorpio, Przednie zwrotnice od Alfy Romeo Giulietta założone lewa na prawą (i odwrotnie), tarcze i zaciski od Alfy 159, Amortyzatory z Forda Focusa, skrzynię biegów od Mazdy RX8, Sprzęgło z Forda Transita, Silnik od wersji Cosworth. Elektronikę silnika z Lancii Delty HF Integrale - przy czym samo sterowanie zapłonem na bazie cewek od Audi R8 robię sam (choć ćwiczyłem wariant z cewkami od BMW i działało - zrezygnowałem ze względu na ilość miejsca, które ten zestaw zajmował), Intercooler z Iveco Daily, pompy oleju w dyfrze i chłodnice z Nissana S15 Elektryczną pompę hamulców (akurat od Sierry), elektryczną pompę wspomagania od Focusa i właśnie elektryczną pompę wody od BMW ... z tego co rozumiem występowała z silnikami N52 w (i tu nie linczujcie - bo różne informacje znalazłem) E8x, E9x i jeszcze kilku.


Znalazłem informację jak elektronicznie sterować taką pompą i niedługo powinna w moje ręce wpaść taka pompa do testów (Bodaj Pierburg CWA200 - wiem też, że w przyrodzie występuje jeszcze mocniejsza wersja CWA400, która charakteryzuje się tym, że ma piny sterujące na planie kwadratu, a nie w rzędzie). Mniejsza o to - sterowanie technicznie jest takie samo.


Rzecz o którą chcę Was zapytać jest taka: Jak oryginalnie rozwiązane jest sterowanie tą pompą w BMW - tj. Czy pompą steruje bezpośrednio sterownik silnika, czy może ma osobny moduł do zarządzania tym i komunikuje się tylko po CANie. Prawdopodobnie da się to prosto ustalić patrząc na schematy elektryczne - ale przez to, że nie mam pewności w jakich dokładnie modelach występowała ta pompa - nie wiem czego szukać.


Sens tego co chcę ustalić, to to - czy pompą steruje ECU samodzielnie, czy ma zewnętrzny moduł, a jeżeli zewnętrzny - czy będę w stanie przeszczepić pompę razem z tym modułem i nie budować swojego układu (choć banalny, to jednak gdyby istniał fabryczny moduł - zalety sa niezaprzeczalne).


Czy jesteście w stanie jakkolwiek mi pomóc ?

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Kolego ,ja jestem w stanie pomóc ci w temacie znalezienia schematu elektrycznego lub informacji na temat działania pompy jak widać poniżej. Najlepiej jakby do tematu dołączyła osoba, która robiła to w praktyce.

Tyle co zauważyłem to elektryczne pompy występowały zazwyczaj w silnikach benzynowych. Sterowanie pompy odbywa się za pomocą komputera A6000 , na pewno nie ma tam żadnego niewielkiego modułu...

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e90-320i-lim/1VnZAHHjcD

Pisz jak coś cię będzie interesowało.

Jeśli zdecydujesz się na jakąś pompę to napisz jej numer części , miesiąc i rok produkcji oraz model BMW i silnika w jakim siedziała . Postaram się wtedy znaleźć dla ciebie schemat elektryczny.



BMW E90 2.0i

Opis działania (FUB) Elektryczna pompa płynu chłodzącego

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e90-320i-lim/wiring-functional-info/power-train/engine-electronics-quality-control-valve-msv/engine-cooling/electric-coolant-pump/Xg8ayLq

Silnik N54 i silnik N43

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e90-320i-lim/wiring-functional-info/power-train/engine-electronics-quality-control-valve-msv/engine-cooling/XBpOQ2l



Schemat połączeń (SSP) Układ chłodzenia silnika...... Dotyczy: N43 -2007/08

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e90-320i-lim/wiring-functional-info/power-train/engine-electronics-quality-control-valve-msv/engine-cooling/wuO23Z5

Opublikowano

BARDZO dziękuję Ci za komplet informacji. Z https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e90-320i-lim/wiring-functional-info/power-train/engine-electronics-quality-control-valve-msv/engine-cooling/XBpOQ2l wynika:

 

Electric coolant pump


An electric motor drives the coolant pump. The power output of the electric motor (400 Watts) is controlled by a control electronics circuit. This control electronics circuit is connected via the bit-serial data interface with the DME (Digital Engine Electronics). The DME uses the load, operating range and the data of the temperature sensors to determine the required cooling power. The DME sends to the corresponding signals for control of the coolant pump to control electronics circuit. The coolant pump's motor is immersed in flowing coolant. This cools the motor and the control electronics circuit. The coolant also lubricates the bearings of the electric coolant pump.

 

Czyli pompa owszem sterowana jest dedykowanym modułem, ale zawartym wewnątrz pompy, a ECU/DME po prostu wysyła sygnały sterujące w oparciu o aktualne zapotrzebowanie na chłodzenie silnika (lub rozgrzewanie).


Dziękuję. To wyczerpuje sprawę.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.