Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Cześć,


zabieram się za modyfikację dźwięku podstawowego stereo w BMW F25 X3 i mam prośbę o poradę, czy dobrze to zaplanowałem.



Co mam:

- Zestaw base Stereo tj. Nawigację CIC bez dodatkowego wzmacniacza, 4 głośniki w drzwiach i 2 subwoofery 16 cm pod siedzeniami. Standardowo CIC obcina niskie częstotliwości (żeby nie zniszczyć słabego subwoofera) i uwypukla wysokie tony (żeby zrekompensować brak głosników wysokotonowych)

Co planuję zrobić:

1) Przekodować radio w tryb HIFI, który nie zniekształca dziwięku (opisane powyżej)

2) Zamonotować komplet głośników Harmann Kardon od BMW F01. 4 głośniki średniotonowe w drzwiach + 4 wysokotonowe. 2 subwoofery 2 omowe 20 cm pod siedzenia.

3) Zakupiłem wzmacniacz Pioneer GM-D 1004, który chcę wpiąć pod radio i zasilić głośniki w drzwiach

http://www.audiopioneer.pl/pioneer-gm-d1004-latwy-w-montazu-4-kanalowy-wzmacniacz-tvc-400w-nowosc.html

4) Do tego wzmaczniacza potrzebuję kostki Quadlock na ISO 40 PIN (chyba takiej???)

https://www.ebay.co.uk/c/1367319495

5) Głośniki niskotonowe pod siedzeniami, chcę zasilić z osobnego wzmacniacza 2 kanałowego z bagażnika i puścić sygnał obcięty do niskich tonów.

6) Drzwi i kanały pod głośnikami niskotonowymi chcę trochę wygłuszyć matami butylowymi i pianką kauczukową.


Słowem: 4 z kanałów i 6 głośników bez wzmaczniacza chcę zrobić 6 kanałów, 10 głośników i 2 wzmacniacze oraz przeprogramować radio na tryb HIFI


Moje pytania:


Czy to co planuję ma sens? Myślę, że zagra to naprawdę 2 klasy lepiej niż podstawowe stereo. Możliwe, że nawet lepiej niż HIFI F25 lub na poziomie Logic 7 w stereo.

Ad 4) ktos mi może powiedzieć jakiej kostki mam szukać do podłączenia tego wzmacniacza pod kostkę Quadlock?

Takiej czy jakieś innej?

https://www.ebay.co.uk/c/1367319495

Czy w okablowaniu głośników sredniotonowych jest jakaś fabryczna zwrotnica?

Jeśli nie to słabo będzie puścić na te małe 10 cm głośniczki całe pasmo włącznie z niskimi tonami.


Mile widziane będą Wasze uwagi.

Zrobię fotorelację z montażu i na bieżąco będę relacjonował montaż.


Edit:

Montaż głoników 20 cm pod fotelami.

IMG-0308-1.jpg

Oryginalne obudowy zawierały głośniczki 16 cm. Trzeba to było rozdzielić.

Obudowy wygłuszyłem matą bitumiczną.

IMG-0309-1.jpg

Matą bitumiczną wygłuszyłem też blachę pod głośnikami i progi (nie całośc, wystarczą kawałki, żeby nie było rezonansu.

Między głośnik a obudowę i między obudowę, a osłonę dałem piankę w taśmie i dokręciłem.

IMG-0321-1.jpg

Gra to razem z tym wzmaczniaczem Pioneera czysto, głośno i nie wpada w rezonans.

Jestem bardzo zadowolony.


Kolejny etap to montaż głośników w drzwi (w tym tweeterów), przekodowanie audio w tryb HiFi, a potem chyba montaż androida 10.25 cali.

Edytowane przez iee77
  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Jestem ciekaw Twoich wrażeń. Ja w F25 nie robiłem zmian, bo mialem auto tylko na dwa lata. Ale wcześniej w kilku mdelach z podobną konstrukcją audio robiłem modyfikacje (E90 z 676) lub rewolucję (E60 i E81). Teraz mam F15 z HIFI i też ciągnie mnie do zmian, ale na trochę większą skalę (zastosowanie niededykowanych głóśników Morel do drzwi i oczywiście odpowiedniej jakości reszta systemu).


Przypuszczam, że Twoim celem jest znaczne poprawienie fabryki, a nie dojście do jakiś czarów, więc Twoja koncepcja jest słuszna. Na podstawie doświadczeń zmieniłbym lub rozważyłbym zmianę szczegółów z zaproponowanego przez Ciebie scenariusza.

 

1) Przekodować radio w tryb HIFI, który nie zniekształca dziwięku (opisane powyżej)

 

Tak, to trzeba zrobić. To konieczność. Wtedy z "radia" wychodzi sygnał szerokopasmowy bez podbić o obniżonym napięciu.

 

2) Zamonotować komplet głośników Harmann Kardon od BMW F01. 4 głośniki średniotonowe w drzwiach + 4 wysokotonowe. 2 subwoofery 2 omowe 20 cm pod siedzenia.

 

Przemyślałbym, przeliczyłbym ceny, co bardziej warto: Czy zastosować gorszej jakości używane oryginalne głośniki BMW, czy kupić nowiutkie głośniki dedykowane do BMW. Dostępnych modeli jest sporo. Ja miałem AudioSystem - grały na pewno lepiej niż oryginalne HK. Szczegółnie, że głośniki BMW nie mają żadnych zwrotnic (tylko zabezpieczenie kondensatorem wysokotonowca), a dodatkowo trzeba zwracać uwagę na impedancję (często 2 Ohm).

Różnicę jakości organoleptycznie można porównać biorąc do ręki taki "oryginalny BMW" głośnik nawet HK i jakiś lepszy dedykowany. (Gdzieś nawet mam zdjęcia)

Dodatkowo w przypadku bazowego systemu musisz zadbać o umiejstowienie wysokotonowca, bo w oryginale go nie masz i masz plastikową zaślepkę zamiast koszyczka do głosnika. Inaczej, jak w przypadku większości BMW w F25 od HiFi wzwyż taki koszyczek jest w okolicach klamki drzwi.

 

3) Zakupiłem wzmacniacz Pioneer GM-D 1004, który chcę wpiąć pod radio i zasilić głośniki w drzwiach

http://www.audiopioneer.pl/pioneer-gm-d1004-latwy-w-montazu-4-kanalowy-wzmacniacz-tvc-400w-nowosc.html

 

Nie znam tego wzmacniacza. Niewątpliwą zaletą jest jego nieduża wielkość - zmieści sie w F25 w boczku bagażnika po lewej stronie i jeszcze znajdzie się miejsce na kolejny. Klasa D to duża efektywność, małe rozmiary, a zakładam, że do takich zastosowań, jak poprawianie fabryki jakość będzie wystarczająca. Choć trudno się wypowiadać, nie słysząc czegoś takiego.

Kolejną zaletą jest brak konieczności doprowadzania sygnału remote.


Dość dużym problemem będzie bardzo proste rozwiązanie filtrów. Te wzmacniacz ma stały, nieregulowany punkt podziału 80Hz. To będzie za nisko na drzwi i za nisko na głośniki pod siedzeniami. Będzie działać, ale niepotrzebnie będziesz obciążał malutkie głośniki drzwiowe. Konstrukcja systemu w BMW zakłada, że głóśniki pod siedzeniami grają znacznie wyżej niż klasyczne subwoofery.

 

4) Do tego wzmaczniacza potrzebuję kostki Quadlock na ISO 40 PIN (chyba takiej???)

https://www.ebay.co.uk/c/1367319495

 

Nie wchodziłbym w to. Jedyną zaletą jest fakt, że niczego nie będziesz musiał ciąć, ale będziesz musiał wykręcać "radio" i ciągnąć kable od "radia" do wzmacniacza i do części głośników. Pamiętaj, że w bazowym systemie głośniki basowe nie są zasilane osobą parą kabli bezpośrednio z jednostki centralnej, tylko jest zwykłe rozwidlenie kabli.

 

6) Drzwi i kanały pod głośnikami niskotonowymi chcę trochę wygłuszyć matami butylowymi i pianką kauczukową.

 

Może to dość kotrowersyjne, ale podjrzewam, że ta praca - szczególnie w przypadku drzwi - może się nie opłacić w przypadku takiego prostego systemu. Trzeba to zrobić bardzo dobrze i szczelnie. Tak żeby w wyniki dołożenia "grubości" do elementów montażowych nie powstały szpary i nierówności. A niewielkie głośniki w drzwiach i tak za bardzo nie "dmuchają", przez co IMO nie poprawi to wiele przy takiej klasie komponentów.

 

Czy to co planuję ma sens? Myślę, że zagra to naprawdę 2 klasy lepiej niż podstawowe stereo. Możliwe, że nawet lepiej niż HIFI F25 lub na poziomie Logic 7 w stereo.

 

Zagra lepiej. Moc naprawdę ma znaczenie i nie chodzi mi głóśne słuchanie. Jednak jeśli myślisz o naprawdę lepszym dźwięku to pomyśl o alternatywnych markach głośników. Dobry tweeter szczególnie poprawi jakość.

 

Ad 4) ktos mi może powiedzieć jakiej kostki mam szukać do podłączenia tego wzmacniacza pod kostkę Quadlock?

Takiej czy jakieś innej?

https://www.ebay.co.uk/c/1367319495

 

Ja bym wogóle nie szedł tą drogą. W okolicach łączenia dywaników pod przednim siedzeniem w okolicy progu znajduje się rozwidlenie kabli głośnikowych zasilających drzwi i głośniki niskotonowe. Można to rozłączyć i pobrać stamtąd sygnał do wzmacniacza i wrócić z sygnałem wielokanałowym z wzmacniacza do zasilenia odpowiednich par głośników.


 

Zrobię fotorelację z montażu i na bieżąco będę relacjonował montaż.

 

Trzymam za słowo! Czekam na opis wrażeń!

Opublikowano

Pascal_poznan,


dzięki za porady i wsparcie. Myślę nad tym, co napisałeś.


Powoli rozpoczynam prace. Wczoraj doszła do mnie kostka Quadlock 40 pin i podłączyłem już pierwszy wzmacniacz (Pioneer GDM 1004) do oryginalnego okablowania.


Genialne: wyjmujesz radio, wyjmujesz kostki, wpinasz przejściówkę Quadlock 40 pin, pomiędzy wzmacniaczem i radiem, wzmacniacz chowasz nad schowkiem pasażera (za radiem nie mogłem zmieścić) i działa. Nie trzeba ciągnąć żadnego nowego kabla, ani zasilania, ani remote. Nic.


https://a.d-cd.net/fdd7d46s-960.jpg


Efekt: gra to połowę lepiej niż do tej pory. Bas stał się głębszy, wysokie tony czyste. Wzmacniacz jest teraz ustawiony 4 x 100 W 4 ohmy. Gra w klasie D wiec jest lekki, mały i się nie nagrzewa mocno.


Docelowo - ten wzmacniacz będzie zasilał tylko głośniki drzwiowe, a do zasilania subwooferów dam wzmacniacz ETON PA 502 do którego pociągnę sygnał z subwooferów spod siedzeń, a zasilanie z bagażnika. Dodatkowo powymieniam głośniki w drzwiach na te z zestawu TOP HIFI z F01, wygłuszę drzwi, skrzynie subwoofera i przekoduję to radio na sygnał HIFI.


W drzwiach muszę wyrzucić zaślepki na głośniki wysokotonowe i kupić nowe z siatkami. Numery maskownic głośników:

51417237851

51417237852

51427237853

51427237854


Ktoś ma to na sprzedaż, lub może załatwić taniej niż 120 zł /sztuka?

Opublikowano

Fajnie.

Gdzie kupiłeś ten kabel?


Jak już założyłeś wzmacniacz, to znaczy, że zasilasz go sygnałem z obiętym pasmem i o wysokim napięciu, jak to jest w przypadku base audio? Czy już przekodowałeś?


Moje doświadczenia z E81, gdzie zanim założyłem lepsze głośniki, to tylko podłączyłem wzmacniacz były podobne do Twoich. Też już było czuć różnicą w dźwięku wynikającą tylko z wyższej mocy wzmacniacza.


Masz już te wszystkie głośniki, czy jeszcze ich nie kupiłeś?


Czy masz jakiś pomysł, żeby bez cięcia kabli i prowadzenia nowych zasilić głośniki niskotonowe pod siedzeniami z nowego wzmacniacza?

Opublikowano

Hej,

odpowiadam na pytania:


Ad 1) Kabel kupiłem na allegro, ale trochę kombinowałem i pomimo, że niby powinien być kabel MACH PP-AC 13a to pasuje taki zwykły Quadlock 40 PIN dedykowany do zestawów Parrot.


Ad 2) Tak, na razie wpiąłem tylko ten wzmacniacz pod instalację głośnikową i zasila Base Stereo (6 głośników) w takim trybie jak napisaleś. Wzmacniacz ma wejścia HIGH IN i LOW IN więc nie ma problemu.

Zasilam teraz przednie suby i średnie w drzwiach z dwóch kanałów i tylne głośniki w drzwiach z dwóch kolejnych. Gra to wyraźnie lepiej (wzmak ma 4x100W). Na tyle lepiej, że zastanawiam się, czy nie zmienić tylko głośników na te z zestawu Harmann Kardon (4x2 w drzwiach + 2 suby 20 cm) i tak nie zostawić.

Przekodować na HIFI i przełączyć wzmacniacz na LOW IN raczej chyba nie mogę, bez zwrotnic rozwalę subwoofery, no i pod jednym kanałem będę miał 3 głośniki .

Po przekodowaniu teoretycznie mogę dać pod jednym kanałem subwoofery L iP obcięte filtrem LOW na wzmacniaczu, a głośniki w drzwiach (średnie i wysokie) zasilić z dwóch kolejnych kanałów wzmacniacza (tym razem obciętem filtrem na HIGH. A tył puścić z radia (czyli chyba nie będzie go słychać).


Ad 3) W tej opcji kabel spod siedzeń będę ciągnął do tyłu i tam go wzmocnię innym wzmacniaczem i puszczę z powrotem (ale zmostkuję sygnał żródłowy w kostce, żeby szedł do drzwi). A ten wzmacniacz, który już mam zainstalowany, zostanie tak jak jest i będzie zasilał wszystkie głośniki w drzwiach (4x2).

To na bank będzie najlepiej grało.


Przy okazji - gdzie jest instrukcja, jak tutaj dodać zdjęcia??

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Czesc, obserwuje Twoje boje z systemem audio i rozwazam podobny upgrade u siebie (F11) z pakietu Stereo.

Na chwile obecna przekodowalem radio na HIFI, drzwi zostaly wygluszone, na to wpadly glosniki drzwiowe Audison AP4 oraz tweetery Hertz Dieci 24.3 ze zwrotnica.

Gra to juz lepiej ale jak sie czlowiek naslucha w domu Onkyo + Mission to w samochodzie czeka ponure rozczarowanie. :cry:


Nie oczekuje cudow a jedynie glebszego basu ktory slychac juz od niskiego poziomu glosnosci oraz nieprzesterowanych tonow wysokich ktore przy niektorych utworach, powoduja krwawienie z moich uszu.

W tej konfiguracji rozwazam zamontowanie tego samego wzmacniacza lub zamiast niego DSP Pioneer DEQS1000A2 (ktory juz posiada wbudowany maly wzmacniacz).

Poniewaz chcialbym uniknac ciagania kabli po calym samochodzie szukam rozwiazania ktore podepne pod ISO i do CIC. Oczywiscie jesli sie nie obejdzie bez tego - poswiece kilka dni (szczegolnie teraz nie powinno byc z tym problemu) i ogarne temat.

Czy podzielicie sie rada jaka wtyczke wybrac do CIC F10/F11 (11rok) tak zeby to wszystko spiac do kupy ? Oraz co myslicie na temat DSP z wbudowanym ampli ? Zapewni mi to lepsza jakosc dzwieku i dynamike, czy lepiej nie bawic sie w to, kupic taki sam wzmacniacz jak kolega powyzej i po prostu dopracowac sobie barwe dzwieku na tym ultra ubogim equalizerze na CIC ?

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Hej,


wydaje mi się, że kabel musisz mieć taki jak ja - BMW Quadlock parrot 40 PIN. Wyjmij radio, kostkę i porównaj.

Możesz drożej kupić oryginał - wtedy szukaj Match pp-ac-13a lub analog o nazwie HF-59151.


Tutaj masz przykłady podłączenia tego pioneera w BMW.

https://www.drive2.ru/search/?text=PIONEER+GM-D1004+bmw+f10


To będzie najłatwiejsze i bez ciągnięcia kabli i cięcia.

Druga metoda to dodanie takiego kabla i przeciągnięcie go spod siedzeń do tyłu, podłączenie tam do wzmacniacza i powrót do głośników pod siedzeniami, które są zmostkowane z głośnikami w drzwiach lub w drugiej wersji wzm. 4 kanałowy i zasilasz osobno subwoofery i osobno drzwi. Wtedy jednak tył nie będzie wzmocniony i będzie cichy (nie usłyszysz czujników cofania).

https://postimg.cc/yDwWNZ1c


https://audio-system-polska.com.pl/pl/p/Audio-System-HLAC-BMW-kable-P-n-P-do-podl.-wzmacn./5149



Co do twojego sprzętu to widzę, że składasz to wszystko z różnych klocków, nie wiadomo czy będzie ze sobą dobrze grało. Na pewno potrzebujesz jeszcze subwoofera.

Ruski chwalą bardzo jako suby do BMW

  • 5 tygodni później...
Opublikowano

Witam

Posiadam X3 F25 2015r z basic audi, ale trochę się pobawiłem i udało mi się własnoręcznie doposażyć audio w zestaw Gladen One 201 oraz wzmacniacz Morel MPS 4.400 okablowanie dedykowane plug an play. Oczywiście gra to o niebo lepiej przede wszystkim olbrzymia poprawa w dolnych rejestrach natomiast średnica stała się nachalna, męcząca uszy. W żaden sposób nie udaje mi się dostroić tego filtrem HPF we wzmacniaczu jakbym nie ustawiał średnica jest wszechobecna, techniczna brakuje detalicznej góry takiego cykania :? Dodam, że podłączenie jest pod Hi Input we wzmacniaczu.

Moje pytanie brzmi czy po przekodowaniu radia na system hifi będzie jakaś poprawa czy po takim zabiegu będę miał bardziej rozbudowaną sekcję ustawień korekcji audio chodzi przede wszystkim o znaczne ujęcie średnicy no i może o delikatne podbicie tych najwyższych rejestrów :|

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Hej,

u mnie po wygluszeniu i zmontowaniu wszystkiego na tym samym wzmacniaczu Pionieer + Audison AP4 i Hertz Dieci dzwiek stal sie zadowalajacy, choc w dalszym ciagu brak mu dynamiki, tony wysokie sa niezwykle "kasliwe" a srednie niejako plaskie i gdzies schowane. Bass pojawil sie ale z uwagi na to ze nie mam subwoofera jest po prostu zwykly... pomimo dokreconej korekcji basu na maximum. Dodam ze radio jest obecnie przekodowane na HIFI ze Stereo.


Wpadlem teraz na nastepujacy pomysl:


Z quadlocka wyciagam wszystkie 4 kanaly i puszczam je przez HI-LO konwerter

Nastepnie Chinchami ciagne sygnal do bagaznika gdzie montuje porzadne DSP

z DSP puszczam kanaly na wzmacniacz skad wraca sygnal na przod i tyl.


W bagazniku przygotuje subwoofer w zabudowie boczka i do niego rowniez dociagne sygnal ze wzmacniacza.


Pseudo-subwoofery pod siedzeniamy zostana odpiete zeby odciazyc caly system.


Dajcie prosze znac co myslicie o takim podejsciu do tematu ?

  • 2 miesiące temu...
Opublikowano


Pseudo-subwoofery pod siedzeniamy zostana odpiete zeby odciazyc caly system.


Dajcie prosze znac co myslicie o takim podejsciu do tematu ?

 

Ja napiszę tylko, że się nie zgadzam. Mam pod siedzeniami wrzucone subwooferty z BMW F02, które mają średnicę 20 cm, które dodatkowo wygłuszyłem matą bitumiczną pod spodem i od strony nadkoli. Grają super. Słychać je 50 m przed samochodem, więc nie wydaje mi się, żeby dodawanie dodatkowego subwoofera w bagażniku miało sens.

Przecież wykorzystując miejsca montażowe pod siedzeniami i w drzwiach możesz mieć super zestaw 3 drożny:

20 cm pod siedzeniami

10 cm w drzwiach

2,9 cm tweetery przy klamkach. Czego chcieć więcej? To jest potęga.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.