Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)

Postanowiłem założyć nowy temat żeby pomóc użytkownikom w zrozumieniu co to jest filtr DPF i w jaki sposób można monitorować jego stan. Powtarzające się problemy u użytkowników z tymi filtrami i w związku z tym powtarzające się pytania łatwiej opisać w krótkim poradniku niż odpowiadać na każde z osobna. Postanowiłem zrobić ten poradnik w formie FAQ


Przede wszystkim podkreślam że nie jestem mechanikiem zawodowym, jednak eksploatuję Diesle z DPF już od dobrych paru lat, miałem z nimi małe i duże przeboje i nigdy nie musiałem ich wycinać. Moje doświadczenie obejmuje zarówno starsze silniki M57/M47 dostosowane do normy Euro 4 jak i nowsze silniki budowane od początku w celu spełnienia norm.


1. Co to w ogóle jest ten DPF i jak to działa?

System filtrowania cząstek stałych jest realizowany w BMW jako uzupełnienie systemu katalitycznego. Zaraz za turbinami znajduje się puszka, w której jest ceramiczna, pokryta platyną siatka mająca za zadanie powstrzymanie cząsteczek sadzy przed wydostaniem się do atmosfery przez wydech.


W miarę zapełniania filtra, zmieniają się jego parametry - temperatura oraz drożność. Komputer za pomocą zainstalowanych czujników monitoruje te parametry.


W momencie kiedy wg komputera filtr jest pełny oraz samochód jest eksploatowany w warunkach pozwalających na wypalenie, inicjowana jest procedura wypalenia polegająca na podniesieniu temperatury spalin powyżej temperatury zapłonu sadzy. Po wypaleniu sadzy w filtrze zostaje część popiołu.

Bardziej szczegółowy opis wg BMW (po angielsku), DDE 7.x (silniki od N47 w górę oraz M57US):

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e90-335d-lim_201003/wiring-functional-info/power-train/diesel-electronics-dde7-us/particulate-filter-system/temperature-sensor-before-particle-filter/Xc0j6eQ


Bardziej szczegółowy opis wg BMW (po angielsku), DDE 6 (silniki od M47 oraz M57):

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e91-320d-tou_200606/wiring-functional-info/power-train/diesel-electronics-dde6/particulate-filter-system/EZjPC6cq


2. Jakie są warunki wypalania DPF?

Przede wszystkim - sprawny technicznie samochód. :) Oznacza to, że nie powinny być zarejestrowane przez komputer silnika aktywne błędy związane z:

-kontrolą dolotu (klapa gasząca, klapki kolektora),

-kontrolą DPF (błędy czujników),

-kontrolą EGR (chłodnica, zawór EGR).

Komputer aktywnie wykorzystuje powyższe elementy w trakcie wypalania, więc niesprawność któregoś z nich może uniemożliwić wypalanie.


Ponadto, konieczna jest temperatura płynu chłodzącego powyżej 75 stopni. Jest to bardzo ważny parametr. W BMW regularnie uszkadzają się termostaty płynu chłodzącego, co przy dobrej sprawności cieplnej silników i otwarciu pełnego obiegu cieczy powoduje temperatury płynu w okolicach 50 stopni C. Poza podwyższonym spalaniem i zużyciem silnika, taka temperatura nie pozwala na wypalanie DPF który bardzo szybko się zapcha. Pamiętajcie, że uszkodzone termostaty najczęściej NIE skutkują błędem w komputerze.


Ponad 1/4 baku paliwa. BMW pisze o stanie powyżej rezerwy, ale komputer przerwie wypalanie na rezerwie więc konieczne jest więcej paliwa. (Innymi słowy jeżeli lejecie co tydzień za 50 zł, to zarżniecie DPF)


Komputer załącza wypalanie w trakcie jednostajnej jazdy z prędkością większą niż 60 km/h.


Podsumowując, aby bezproblemowo wypalić DPF należy najpierw zająć się błędami komponentów silnika oraz sprawdzić czy się odpowiednio nagrzewa. Jeżeli wszystko ogarniemy, DPF sam się wypali przy jeździe z większą prędkością. Dla normalnego wypalania całkowicie wystarczy prędkość 80km/h. Niektórzy zalecają "katowanie" na autostradzie z prędkościami 140 km/h i więcej, ale ja tego nie polecam. Przede wszystkim jeżeli komputer silnika stwierdzi warunki zbyt dużego obciążenia, wyłączy wypalanie aby zwiększyć moc. Po drugie, im szybciej jedziemy, tym mniej czasu dajemy filtrowi na wypalenie, a to czas jest tutaj kluczowy. Dlatego lepsza jest spokojna, jednostajna prędkość.


3. Jak mogę sprawdzić co się dzieje z DPF?

Możliwość podglądu parametrów DPF dają praktycznie wszystkie interfejsy łączące się przez OBD, jednak tylko najlepsze pokażą wszystkie potrzebne informacje. Do diagnostyki amatorskiej najbardziej praktyczna jest aplikacja BTool na telefony komórkowe.


Temat znajduje się tutaj: https://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=70&t=326379


Jeżeli nie chcemy tego robić sami, pojawiło się wiele warsztatów specjalizujących się w układach DPF/SCR/GPF. Polecam udać się do specjalisty w okolicy.


4. Jakie parametry można sprawdzić w swoim DPF?

Przede wszystkim - żeby się sugerować tymi wartościami, czujniki muszą być sprawne a ich wskazania zweryfikowane.

Poza błędami komputera oraz temperaturą opisanymi powyżej, interfejsy umożliwiają podgląd:

a. Wartości sadzy - czyli wyrażonej w g wartości zliczonej przez komputer, orientacyjnej ilości sadzy (aktualnego zapełnienia) w filtrze. Wartość ta potrafi się zmieniać bardzo dynamicznie i nie należy się sugerować jej konkretnymi odczytami.


b. Wartość popiołu - czyli wyrażonej w g wartości zliczonej przez komputer orientacyjnej ilości popiołu, czyli ile mamy już w filtrze pozostałości po wypalaniach, której nie da się wypalić. Uwaga, jeżeli kiedykolwiek przebieg filtra był resetowany, ta wartość też jest resetowana. Jest to wartość orientacyjna, choć powyżej ok. 60 gram komputer będzie się domagał zweryfikowania stanu DPF w serwisie.

c. Temperatura spalin - bardzo ważna wartość. Wypalanie aktywne zwiększa temperaturę do ok. 600 stopni i tyle mniej więcej powinno być w trakcie wypalania. Jeżeli jeździmy często pod obciążeniem (szybko), to przy temperaturach 280 stopni-350 stopni komputer może regenerować filtr pasywnie (przedmuchiwać).

Na podstawie wartości temperatury możecie dojść do tego kiedy i jak wypala się filtr.


Tutaj chciałbym zwrócić uwagę na jedną rzecz, pamiętajcie że 600 stopni to ogromna temperatura i zwłaszcza w okresie letnim pod maską w dieslach robi się naprawdę gorąco. Jeżeli jesteście w trakcie wypalania filtra, starajcie się poczekać do końca i schłodzić spaliny do ok. 300 stopni zanim zatrzymacie auto. Inaczej ta ogromna temperatura zostaje pod maską i skraca żywotność wielu komponentów. Komputer włącza wtedy najczęściej wentylator na maksymalne obroty, co też nie jest obojętne dla akumulatora i szczerze to nie zawsze pomaga.


d. Status wypalania (regeneracja aktywna/zaplanowana) - pokazuje kiedy wg komputera filtr jest regenerowany lub zaplanowany do regeneracji

e. Ciśnienie wsteczne - kolejna bardzo ważna wartość. Podawana na podstawie odczytów jednego lub dwóch czujników. Jest to w skrócie informacja, jak wielki opór dla przepływu powietrza stwarza filtr. Im większy, tym wg komputera jest bardziej zapchany.

Co do zasady, wartość nie powinna być poniżej 0 hPa, ale czasem zdarza się -1. w BTool jest dobry test na ciśnienie wsteczne w DPF i jest to najlepszy sposób na sprawdzenie kondycji filtra.

Dopuszczalne wartości ciśnienia wstecznego w trakcie testu:

Jałowy 35 hPa

2000 obr 75 hPa

3000 obr 130 hPa

4000 obr 200 hPa


d. Dystans od ostatniej regeneracji - zliczony dystans od ostatniej regeneracji. Uwaga - potrafi kłamać, zwłaszcza jeżeli była regeneracja pasywna. Generalnie E9X to nie nowe samochody, więc jeżeli filtr regeneruje się co ponad 200km, jest dobrze. Jeżeli jeździcie regularnie po mieście, wg mnie filtr może się regenerować nawet co 150km, ale ważne aby wypalił się do końca.

e. "dystans do wymiany filtra" - wartość zliczana przez komputer, kiedy wg niego będzie konieczna wizyta w serwisie w celu sprawdzenia filtra. Orientacyjna.


5. Czy coś się dzieje z moim filtrem?

Generalnie, filtry z założenia miały być bezobsługowe. Ale pewne błędy konstrukcyjne oraz zaniedbania użytkowników powodują, że ten element może wymagać serwisowania o wiele częściej niż teoretyczne 200 tysięcy kilometrów.

Oznaką problemów z filtrem jest przybywanie oleju w silniku. W silnikach z bagnetem można to łatwo sprawdzić, bez bagnetu jest trudniej. Przybywanie oleju jest spowodowane paliwem spływającym z cylindrów do skrzyni korbowej silnika. Jeżeli przybyło nam ponad pół litra oleju to należy go bezwzględnie wymienić i zdiagnozować DPF oraz układ wtryskowy Diesla!

Najlepszą diagnostyką filtra jest test ciśnień wstecznych. Jeżeli wartości są spoza podanego zakresu, oznacza to że w filtrze nie zostało już wiele miejsca i należy go sprawdzić profesjonalnie.


6. Jak naprawić filtr?

Poza testem ciśnień niewiele można zasugerować. Jeżeli filtr się często wypala, komputer wyrzuca jego błędy, ciśnienia są za duże - polecam udać się do stacji obsługującej filtry. Często diagnostyka w stacjach jest bezpłatna. Po fizycznym wyjęciu filtra stacja powinna sprawdzić go wizualnie, czy nadaje się on do "wyprania". Jeżeli filtr był zadbany, wypranie jest możliwe i filtr może być z powodzeniem eksploatowany dalej.


W zdecydowanej większości przypadków jeżeli jest problem z filtrem można go naprawić. Wymiana na nowy albo sprawny używany też jest możliwa i jest to dość prosty zabieg, choć znalezienie odpowiedniej część może być trudne.


Podkreślam jeszcze raz, że problemy z DPF rzadko kiedy biorą się z samego filtra. Najczęściej wynikają one z mniejszych i większych usterek silnika, które należy wyeliminować w pierwszej kolejności. Często po ich wyeliminowaniu oraz przeprowadzeniu pełnej procedury wypalania, filtr można dalej eksploatować.


Mam nadzieję że te parę słów pomogą użytkownikom, sam postaram się ten wpis aktualizować w miarę zbierania wiedzy.

Edytowane przez aaben
3A0jS9b.png
  • Odpowiedzi 107
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowano

Temat wyczerpany napracowałeś się.

Tak na marginesie

Zdrowe M47 z wyciętym DPF bez problemu przechodzi normę euro 4. Trochę przesadyzmu z tą ekologią.



Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Opublikowano
Bardzo fajnie opisane "abecadło" DPf-a :) , tylko żeby zainteresowali mieli chęci przeczytać je ze zrozumieniem :? .
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Bardzo fajnie opisane "abecadło" DPf-a :) , tylko żeby zainteresowali mieli chęci przeczytać je ze zrozumieniem :? .

 

No i to jest właśnie NAJWIĘKSZY problem........... chęci i czytanie ze zrozumieniem...... :duh:

Czasem odnoszę wrażenie, że ja /my bardziej interesujemy się jakąś awarią, niż sam zainteresowany....

No i szukanie rozwiązań u wujka GOOGLE. Nie wiem jak oni to robią, może wcale tego nie robią, ale po wpisaniu kilku haseł przeważnie wyskakuje podobny temat, często z prawidłową diagnozą.

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Duuuużo ciekawszy i bardziej pożyteczny temat niż szerokość dystansów, zmiana z pre lci na lci i "wywalaniu" klapek w kolektorze, egr'ów itp.

Wielkie dzięki dla autora tematu za inicjatywę, oraz chęć podzielenia się wiedzą.

Opublikowano

A ja z tym DPFem wysiadam i chyba go usunę niż próbować z nim walczyć, wkładać kasę w czyszczenie, czujniki i inne a i tak może skutku to efektu nie przynieść.

N47 177.


Z ciekawości odpalam Btool - 3 błędy:

41BA Czujnik ciśnienia spalin

480A System filtracji cząstek stałych

4D03 Czujnik ciśnienia spalin.

Sadza 38g, błędy skasowane i od razu udałem się na wypalanie - autostrada 30km, filtr wypalony do 0g sadzy.

Od razu sprawdzam ciśnienie wsteczne - czujnik wariuje, pokazuje ujemne wartości, ale spróbowałem:

832 rpm -7 hPa

1827 rpm 3 hPa

2703 43 hPa

4014 rpm 109 hPa


215 tys km nalotu więc filtr pierwszej świeżości nie będzie i na pewno przydałoby się mu pranie.

Błąd 4D03 czasami się pojawiał a czasami pół roku go nie było.

Jeśli chodzi o czujnik ciśnienia spalin - wymieniłem go rok temu na Hella, po tygodniu było to samo, próbowałem już 5 używek i za każdym razem ujemne wartości (nie chcę się pchać w nówkę skoro to może nie okazać się wina czujnika, 5 różnych sprawdziłem zawsze to samo). Brak już pomysłu.. albo go wyjmę i dam do czyszczenia albo usunę + chip i tyle.

Dodam, że czasami np. mam 15g sadzy, zgaszę auto, gdzieś jadę np. 2h później odpalam Btool a tam 2g sadzy, skacze to czasem po zgaszeniu auta.


Jakieś rady? Koszt dwóch nowych czujników + czyszczenia nie wiem czy jest warty, skoro problem może nie zostać rozwiązany.

Próbowałem zdjąć rurkę z czujnika ale nie chce zejść z filtra, a nie chcę jej zniszczyć.



Ja wymieniałem ten czujnik: 13627805152

A jest chyba jeszcze drugi? 13627808013

Opublikowano

Błąd 480A pojawił się teraz bo sadzy było dużo. A nie wypalił się pewnie przez błąd czujnika.

Ogólnie to bardzo często się wypala..

Filtr przy ~210 tys zakodowałem.

Wartość popiołu teraz 10 czy 12g, a wtedy ~50-60g, więc pewnie powoli do czyszczenia. Tyle że dlaczego są ujemne wartości ciśnienia to nie mam pojęcia, na róznych czujnikach było to samo.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Przy wymianie czujników trzeba też zdjąć rurkę i ją sprawdzić, może być zniszczona i stąd problemy. Czujniki najlepiej zaadoptować.


Jak są takie odczyty ciśnienia to nie ma szans żeby wypalanie i odczyty popiołu/sadzy były prawidłowe.

3A0jS9b.png
Opublikowano
Czujniki najlepiej zaadoptować.

 

Możesz coś więcej na ten temat napisać? Jakim programem, opisać procedurę.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Dla chcących powiększyć swoją wiedzę...


Tak więc wiem, to jest Mercedes .... Ale sposób działania i diagnoza pewnie nie różnią się...

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Czujniki najlepiej zaadoptować.

 

Możesz coś więcej na ten temat napisać? Jakim programem, opisać procedurę.

 

Ta opcja jest w ISTA, wyskakuje w przypadku zapisanych błędów czujnika/DPF.

3A0jS9b.png
Opublikowano

Witam. Przy jakich parametrach sadzy powinno się samemu BTOOLEM wypalać sądzę?

Oraz drugie pytanie popiół na poziomie 27g to powód do zmartwień czy też nie?

Po wypalenie btoolem sadza zeszła do 0g ale po kilku dniach jest już jej 30%.

Odczyty wsteczne mam na poziomie:

830 rpm 4 hPa

1907 rpm 18 hPa

2806 rpm 16 hPa

3707 rpm 39 hPa.

Dodaje również że auto jest po serwisie ze względu na diesela w oleju po zapchanym DPF.

Rocznik 2016 320D 130000km.

Proszę o jakąś dobrą radę kogoś kto się zna :)

Opublikowano
Nie ma potrzeby wymuszać wypalania, jeśli samo się załącza (u mnie się to dzieje przy 12g sadzy, a u niektórych nawet przy 30g). Zależy czy jeździsz głównie po mieście, czy trasa. Z tego co mi wiadomo check pojawi się dopiero przy 60g popiołu, ja swój filtr oddałem do czyszczenia przy 58,5g. Przy takim poziomie popiołu żadnego braku mocy nie odczułem. Ciśnienie wsteczne masz jak najbardziej w normie.
Opublikowano

A co powiecie na to :

Brak błędów porostu żadnych

Regeneracja aktywuje się co 20- 30 kilometrów

Stan sadzy skacze bardzo szybko praktycznie 1g na kilometr jak mocniej się przycisnie na pedał to potrafi z 12g na 14g wskoczyć .

Auto ma moc .

Filtr został wyprany.

Korekty wtrysków w normie .

Spalanie przy ciągłym wypalaniu filtra dochodzi do 10l on na 100

Odczyty wsteczne mam na poziomie:

830 rpm 10 hPa

1907 rpm 18 hPa

2806 rpm 57 hPa

3707 rpm 92 hPa.

Nie mam pomysłu ,nie wiem czy nie usunę tego problemu w jeden sposób .

Pacjent to M47 163km jest ktoś z wlkp kto by opanował problem zanim wydam fortunę na ratowanie może już niesprawnego filtra

Opublikowano

W poniedziałek zaprowadzam auto do mechanika na reklamacjiee ma podmienić czujnik ciśnienia i zobaczymy ,dodam że jak wbije 4 bieg depne pedał w podłogę to ciśnienie m wskazuje od 400 do nawet 650 hpa w zależności od ilości sadzy wiadomo jak świeżo po wypaleniu to ciśnienie mniejsze. A może mi ktoś napisze jakie ciśnienia są prawidłowe po wypraniu Dpf to by wiele powiedziało w tym temacie najlepiej pod obciążeniem i jak się testuje .

Mam jeszcze jedno pytanie i chyba powinienem zadać na początku posta czy jest możliwe aby filtr zapycha się w tak szybkim tempie gdy nie ma żadnych błędów w ecu turbo nie puszcza korekty w normie auto normalnie jedzie .Druga sprawa czy nie powinien wyskoczyć błąd o częstym wypalaniu Dpf?

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Niestety komputer nie ma błędu na zbyt częste wypalanie. Maksymalne dopuszczalne wartości masz w BTool w trakcie rozpoczynania testu:

Jałowy 35 hPa

2000 obr 75 hPa

3000 obr 130 hPa

4000 obr 200 hPa

3A0jS9b.png
Opublikowano
Ciekawe czy ktoś z forum miał podobny przypadek co ja z Dpf? W sumie po to jest te forum by sobie pomagać :D więc jak ktoś miał podobny problem proszę o radę

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.