Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam, ostatnio wziąłem się za wentylator klimatyzacji gdyż nie pracował i ciężko się obracał. Po rozebraniu okazało się, że jedna z dwóch szczotek wyskoczyła ze swojego docelowego miejsca ale nie to było powodem ciężkiego obracania się silnika. Sprawdzając dalej dopatrzyłem się, że 3 z 6 magnesów odkleiły się co skutkowało hamowaniem silnika. na moje nieszczęście przy próbie wyjęcia ich nie oznaczyłem sobie :? który gdzie był i teraz moje pytanko.

Silnik pracuje normalnie na 3 magnesach, a chcąc wkleić pozostałe 3 muszę znać ich ułożenie (biegunowość) wiem ze dwa się przyciągają, a jeden odpycha od nich czy jest ktoś w stanie mi powiedzieć jakie ma być ich ułożenie. Ponieważ wydaję mi się, że maja być naprzeciw siebie? Tzn odpychający - odpychający przyciągający - przyciągający i tak dookoła. Czy może lepiej zostawić silnik na 3 magnesach jeśli nie jestem pewny?


Silnik na 4 pinach z rezystorami.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Silnik pracuje normalnie na 3 magnesach.

Raczej nie. Sprawność drastycznie spadła i energia idzie na grzanie uzwojenia zamiast na wytwarzanie pola elektromagnetycznego. W moim brakuje dwóch i jeszcze jako tako się kręci, ale bez trzech to sobie nie wyobrażam, żeby długo to podziałało. Też mi wypadły magnesy, ale nie mogłem wyjąć wirnika, a bez tego nie dało rady wkleić ich na miejsce. Według mnie magnesy powinny być naprzemiennie.

Opublikowano

Dokładnie mam taką samą konstrukcję silnika jak twoja nie da się go rozebrać. Co do grzania się silnika może coś w tym być bo przy testowaniu szybko zrobił się ciepły.

Myślałem aby wkleić te magnesy na klej CX 80 autoweld tylko nwm czy na papier czy może na wykałaczki aby docisnąć magnes do obudowy okaże się przy składaniu ogólnie ciężka sprawa.


Chciałbym aby jeszcze ktoś się wypowiedział bo jak wiadomo po wklejeniu będzie już jak to mówią po ptokach.

A jakie mogą być objawy złej ułożenia biegunowości magnesów?

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
A jakie mogą być objawy złej ułożenia biegunowości magnesów?

Spadnie sprawność. Jeśli masz jakieś dwa obok siebie na miejscu to sprawdź jaką mają biegunowość to będziesz wiedział jak ma być.


Duże prawdopodobieństwo, że spalą się rezystory skoro u mnie przy dwóch brakujących spaliły się nowe. Musiałem dać większej oporności i trzeci bieg podłączyłem jako drugi. Ogólnie to lipa. Trup i tyle. Ja swojego założyłem i lato przetrwał, ale nie polecam, bo jak będą upały to słabo to widzę. Można zepsuć klimę nie mówiąc o silniku. Najgorsze, że nie wiadomo czy on chodzi czy nie jak się jedzie. Trzeba się wsłuchiwać. Bez sensu w ogóle ta konstrukcja jest, ale co zrobić. Zależy jeszcze na ile wisko jest sprawne to coś tam zawsze pomoże. Teraz bym już nie bawił się w taką rzeźbę tylko odżałował te 400zł i kupił ten chiński zamiennik. Podobno działają, ktoś tam pisał kiedyś. Zresztą robi się coraz cieplej to pewnie takich tematów znowu więcej się pojawi sezonowo :)

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Ja również kupiłbym nowy.

Kiedyś reanimowałem wentylator w swoim ex e32. Tam również odkleiły się magnesy z obudowy.

Wkleiłem, niby wszystko ok, ale najwyraźniej jeden był deko przekoszony i przy większych prędkościach wirnik tarł o magnes.

Kupiłem nowy wentylator i po temacie.

pzdr

yaz

Opublikowano

Witam ponownie udało się naprawić silnik poniżej zdjęcia co i jak (silnik jest w pełni rozbieralny)


Góra silnika (szczotki)

b07f5ab6db09e4365bf5f65e8174af4d.jpg


Wyciskamy ta podkładkę

f1a73b7301719bebdf5168d0199c5deb.jpg



Następnie wyciskamy sam wirnik do samego końca, aż wyskoczy z łożyska (silnik posiada jedno łożysko od strony śmigła i metalowej podkładki)

09325788fe0b6117f93add78470adfbf.jpg


i o to widok obudowy bez 3 magnesów

f0bd6821d292f38af6b6963a65fe6c66.jpg


Przyklejone magnesy

027b001f8403b0445a55387352b1cbb3.jpg


Magnesy zostały przetarte papierem ściernym, a następnie wszystko umyte i odtłuszczone i sklejone klejem CX 80 AutoWeld


Po złożeniu silnika i sprawdzeniu go przez dłuższą chwile góra silnika została przy punktowana do reszty obudowy (tak aby w razie w można było dobrać się do wnętrza silnika

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

No to brawo ! :D

Nie pamiętam już jak było u mnie, ale nie mogłem wyjąć wirnika. Chyba śmigło było tak przykręcone, że nie szło ruszyć nakrętki, a może była zgrzana, nie pamiętam. Bez tego nie dało rady przykleić magnesów.


Sprawdź rezystory.

Opublikowano

Śmigło jest zabezpieczone zawleczką pod która jest trójramienna blaszka która przekazuje siłę obrotową z wirnika na śmigło.

Co do rezystorów oba maja przejście (sprawdzałem miernikiem) miedzy jednym, a drugim była różnica w oporze wiec myślę, że będzie ok. Pozostało tylko mi teraz zlutować przewody.


Pozdrawiam :)

Opublikowano

Witam, jednak przygoda z wentylatorem się dla mnie jeszcze nie skończyła. :(

Wentylator na tzn. sucho działa na każdym biegu ale po włożeniu do auta nie startuje powód brak zasilania na kostce z auta

sprawdziłem bezpieczniki w schowku i oba sprawne. Prad wchodzi i wychodzi z nich wiec poszedłem za ciosem i dobrałem się do przekaźników pod maska, a dokładniej pod filtrem gdzie jest komputer jednak nie wiedząc który to nic nie zrobiłem ale znalazłem odpięty czujnik obok komputera czy jest on od klimy?

Dodam, ze klima startowała wcześniej obecnie elektrosprzęgło tez się załącza (aktualnie nie mam paska ponieważ się zerwał)



Od czego ten czujnik?

4b8b853e38c17545d6f3fb68b0947cf2.jpg



Co mogę jeszcze sprawdzić?

Czy możne jest za zimno aby komputer załączył pierwszy bieg?

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Czy możne jest za zimno aby komputer załączył pierwszy bieg?

To też, ale przede wszystkim

...aktualnie nie mam paska ponieważ się zerwał...

Nie chodzi klima, nie ma ciśnienia, nie trzeba chłodzić skraplacza :)

Opublikowano

Pasek mam już zamówiony będę miał go jutro. (Fuser, a możesz mi powiedzieć jak sprawa wygląda u cb po włączeniu klimy na zimnym silniku przy tych temperaturach czy włącza się od razu pierwszy bieg czy wentylator stoi?)


Co to za czujnik obok komputera bo patrząc po necie to jest on identyczny jak czujnik temperatury cieczy chłodzącej

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Wydaje mi się, że przy niskich temperaturach klima w ogóle nie wystartuje, natomiast wiatrak nie startuje od razu, bo jest sterowany w zależności od ciśnienia. Tak przynajmniej wyjaśnił mi fachowiec od klimy. Od razu startują wiatraki sterowane bezstopniowo czyli 3 pin.


Nie mam pojęcia co to za czujnik, nie zaglądałem tam, aczkolwiek komputer ma chyba swój wiatraczek od chłodzenia więc można zgadywać, że ten czujnik nim steruje. Takie domysły. :)

Opublikowano
Ja miałem 9 lat e39 z 98r bezproblemowo z klima cały okres użytkowania. Wentylator w upały po włączeniu klimy startował nie z chwilą wciśnięcia sniezynki tylko kilka /kilkanaście nawet sek później. I cyklicznie się wlaczal co kilkanaście sek. Korki, wysokie temp zawsze klima była. Ile miałem pinów to nie wiem bo nigdy z klimą nic sei nie działo

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.