Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam, jest auto do kupienia, tylko wał właśnie ściągnięty

Chciałbym prosić o opinię czy to ma prawo działać z napędem tylko na tył.

Opublikowano

Będzie działać, dopóki tylne koła nie wpadną w poślizg i komputer będzie chiał dołączyć przód.

Ciekawe dlaczego wał jest zdemontowany i w jakim stanie jest skrzynia rozdzielcza.

Opublikowano

Jakie dołączyć przód?To nie haldex i tym podobne,że w razie poślizgu jednej osi jest dołączana druga oś.Tutaj standardowo rozdział mocy jest 60% na tył 40% na przód i w zależności od warunków się zmienia.



Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Opublikowano

Stolar79, ja ponad rok jeździłem bez przedniego wału i jedyne co się działo to przy utracie przyczepności na tylnych kołach zapalała się kontrolka 4x4. Najpierw na żółto, a przy dłuższym poślizgu na czerwono, a po odzyskaniu trakcji kontrolki gasły.

Z doświadczenia wiem, że jedne reduktory mają "klips" trzymający flanszę przedniego wału, a inne nie, więc jeśli nie masz klipsa ryzykujesz wypadnięcie flanszy, utratę oleju i zatarcie łożysk reduktora.

Opublikowano
Jakie dołączyć przód?To nie haldex i tym podobne,że w razie poślizgu jednej osi jest dołączana druga oś.Tutaj standardowo rozdział mocy jest 60% na tył 40% na przód i w zależności od warunków się zmienia.



Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

W skrzyni rozdzielczej jest sprzęgło z tarczami. W przypadku poślizgu silniczek reduktora poprzez przekładnię ściska tarcze i dodatkowo dołącza przód.

Wiem, bo mam jedną skrzynie rozdzielczą rozebraną, wyciągniety jest łańcuch który ocierał o obudowę.

Opublikowano

Zgadza się,ta skrzynia rozdzielcza steruje napędem,ale nie jest tak że auto ciągnie tylko na tył,a w razie uślizgu załącza przód.Przód jest wyjściowo załączony w proporcji 60%tył 40% przód.I w zależności od warunków ta skrzynka może rozdzielić nawet do 100 % mocy na oś,która ma lepszą przyczepność



Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Opublikowano

To jakieś głupoty czytałeś.Nic nie jest na sztywno.Tak samo jak niektórzy mą chu...a z ogórkiem i piszą,że napęd jest dołączany



Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Opublikowano
Oczywiście tył jest na sztywno, a jak ktoś twierdzi inaczej to proponuję mu rozebrać taki reduktor i pokazać mi palcem która część odłącza/załącza tył.

 

Na sztywno to chyba ty jesteś po flaszce :) proponuje obejrzeć link





Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Opublikowano

Jak widać na filmikach nic nie jest na sztywno i nic nie jest dołączane,tylko obie osie cały czas pracują dostosowując rozdział mocy do warunków na drodze.Mam nadzieje,że już wszystko wyjaśnione,bo prościej się nie da



Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Opublikowano

E39tds Ty naprawdę jesteś taki ograniczony,czy tylko udajesz?Na filmiku wszystko pokazane jak to dziala,a ty dalej robisz z siebie idiote.Weź się rozpędź,a ściana się znajdzie.Gdyby było tak jak piszesz,że tył na sztywno,to na filmiku przy tylnej osi nic by sie nie zmieniało.Ale widzę że ty jesteś z tych ludzi,co jak ktoś ci w twarz pluje to mówisz,że deszcz pada :)



Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Opublikowano

Szkoda dyskutować z tobą.Tych filmików pokazowych nie robił pan Mietek u ciebie w stodole,tylko BMW żeby pokazać działanie napędu,co w twoim przypadku nie odniosło skutku,bo ty wiesz lepiej.Może zatrudnij się jako inżynier w BMW,bo posiadasz jakąś „tajemną” wiedzę :)



Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Opublikowano

Stolar79, nie czerp wiedzy o działaniu mechanizmów z filmików reklamowych, tu nie przedszkole.

Nie wiem, może jakieś wersje X-drive mają regulację mocy przenoszonej na tył ale transferboxy w e83 z pewnością takie nie są.

Wiedzę zbieraj ze studiowania schematów a nie reklam.

W transferboxie x83 wał wychodzący ze skrzyni biegów jest na sztywno połączony z wałem na tylną oś, do tego jest sterowane silnikiem elektrycznym sprzęgło wielotarczowe, które dołącza przedni napęd.

Maksymalny rozkład mocy to 50/50, a przy dużej prędkości 100 tył/0 przód. Jak następuje poślizg którejś z osi to dystrybucja jest regulowana ale nie ma opcji odłączenia tyłu.

Opublikowano

Tak przy okazji.

Czy jest jakiś samochód który ma właśnie taki napęd z możliwością dystrybucji mocy 100% na przód lub 100% na tył?

I nie mówię tu o klasycznym dyfrze między osiami bo on rzeczywiście może dać 100% mocy ale na oś na której w danym momencie ta moc średnio jest potrzebna.

Chodzi mi o napęd coś w stylu X-drive.

Czy w ogóle miałoby to sens?

Opublikowano

To jeszcze ja dorzucę swoje trzy grosze...

@Stolar79

Filmy reklamowe nie są tworzone przez BMW tylko specjalistów od reklamy pod nadzorem inżynierów, czyli ludzi którzy w odróżnieniu od ciebie uczęszczali w szkole na lekcje fizyki. Strzałki na filmie obrazują moc silnika przenoszoną na poszczególne koła. Suma ich długości musi być stała, bo silnik w danej chwili generuje stałą moc i jeżeli część tej mocy zostanie przeniesiona na przednie koła to zostanie ta moc "zdjęta" w kół tylnej osi i dlatego strzałki przy kołach tylnej osi ulegają skróceniu. Włączenie 4x4 nie zwiększa mocy silnika, wręcz przeciwnie kontrola trakcji najczęściej ogranicza moc.

Na tym polega magia X-drive na filmikach.

Kłania się znajomość zasad fizyki na poziomie szkoły podstawowej i logiczne myślenie, a raczej jego brak. Bo gdyby tylna oś miała być odłączana to potrzebne byłoby drugie sprzęgło i silniczek do jego nastawiania, a niestety tych elementów nie ma. Jest jedno sprzęgło i jeden silniczek do sterowania jedną osią.

I kto wyszedł na głupka????

Opublikowano

Booli,a kto powiedział,że tylna oś jest odłączana?Ja tylko napisałem że nie jest na sztywno tzn.że nie jest tam stale przenoszone 50% mocy,tylko pisałem,że jest zmiennie na obu osiach zależnie od warunków i nie pisz że nie wiem co obrazują strzałki na filmie,bo przecież to doskonale widać,że jak przednie się wydłużają to tylne skracają i odwrotnie.Co znaczy że wiecej momentu trafia tam gdzie lepsza przyczepność.Wiec mi tu nie wmawiaj,że nie mam pojęcia o czym to jest.Podstawówkę to może ty skonczyłeś,albo tylko przedszkole.W motorze był kiedyś test napędów na 4 koła.Podkładali rolki pod koła.I tylko BMW I chyba Toyota Land Cruiser były w stanie wyjechać z rolek mająć przyczepność jednego koła.Czy to z przodu,czy z tyłu.A dla czego?Bo tylko w tych autach mogł zostać przeniesiony odpowiedni moment na jedno koło.Czy to z przodu,czy z tyłu.Nie twierdze,że nie ma więcej aut które by wyjechały,mówię tylko o tych co były w teście.I nie piszcie bzdur że wyjściowo jest 50%na przód i 50%na tył.Bo jest 40%na przód i 60% na tył.Niby tacy uczeni jesteście i po szkołach,a podstawowej wiedzy nie macie :)Skoro wy wiecie lepiej od wszystkich lepiej łącznie z prasą motoryzacyjną i producentem aut,to się zatrudnijcie jako konstruktorzy:)



Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Opublikowano

Dobra. W pewnym sensie fizycznym da się zaakceptować Twój tok myślenia.

Z punktu widzenia czysto teoretyczno-fizycznego:

Moc = siła x droga / czas.

W warunkach normalnego tarcia, samochód jedzie np. po równym, suchym asfalcie. Możliwy do uzyskania rozkład mocy to 50/50.

Dzieje się tak przy całkowitym spięciu sprzęgła transferboxa do przedniej osi. Tylna oś nie jest regulowalna tylko spięta ze skrzynią na sztywno.

Natomiast jeśli koła jednej z osi wjadą na powierzchnię idealnie gładką (gdzie tarcia nie ma) to moc na tej osi wyniesie 0W, natomiast na drugiej 100%. Można by zrobić eksperyment i tył samochodu z xdrive postawić na wózku. Będzie jechać, bo będzie ciągnąć przód gdyż system wykryje całkowity uślizg tylnej osi i zepnie sprzęgło przenoszące napęd na przód. W takiej sytuacji tył będzie się kręcić ale nie będzie odprowadzana na niego moc gdyż, siła tarcia wynosi 0N. Wtedy faktycznie przednia oś 100% mocy pobranej z silnika oddaje do asfaltu.


Oczywiście pomijam tu działanie ESP, który zacznie dohamowywać pewnie tylne koła a ponieważ nie uzyska tym nic zatem zacznie obniżać moc silnika...


Jeśli podniesiemy przód to będzie taka sama sytuacja.


Pewne niezrozumienie tematu wynikło też z nurtu tego wątku. Poszło na początku o możliwość wypięcia przedniego wału.

1. Tak, jest możliwość wypięcia wału.

2. Samochód dalej będzie jechać bo tylna oś jest spięta ze skrzynią biegów na sztywno więc przez cały czas obroty skrzyni są na nią przekazywane więc o ile będzie tylko tarcie to samochód pojedzie.

3. Przedni napęd jest dołączany poprzez sprzęgło transferboxa. Na starcie przy małych prędkościach jest rozkład 40/60. Przy większych schodzi do 0/100. Dla tego jest dużo dyskusji w temacie doboru opon ponieważ przy pełnym dołączeniu przedniej osi (sprzęgło całkowicie włączone) samochód działa jak 4x4 bez dyferencjału pomiędzy osiami więc zbyt zdrowe dla elementów zawieszenia i przeniesienia napędu to nie jest.

Opublikowano

@ Skimir dokładnie o to mi chodziło.Ja tam nigdzie nie napisałem że tył jest odłączany.Napisałem tylko o przenoszeniu momentu z jednej osi na drugą w zależności od warunków na drodze.Widocznie pozostali panowie nie umieją czytać ze zrozumieniem(tu się kłania podstawówka jak to,co niektórzy napisali)Bo jak działa xdrive jest proste i czytelne.Nigdzie nie jest pokazane,że tył jest odłączany.Więc nie wiem po co to bicie piany.Booli pokaż mi w którym momencie napisałem,że silnik wytwarza dodatkową moc?Piszesz co ci ślina na język przyniesie.Widzę,że brak rozumowania jest i ciebie,a zachowujesz się jak byś był po studiach wyższych



Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Opublikowano
A ja mam propozycję do MODa, żeby tu wkroczył i posprzątał, bo zamiast merytorycznego wątku zrobiła się tu pyskówka...

--

Pozdrawiam,


deebee (Darek)

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.