Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Cześć!


Postanowiłem założyć nowy temat, w którym będziemy mogli zebrać wszystkie informacje dotyczące tarcz hamulcowych i doświadczeń pod względem bicia kierownicy, czy też samochodu przy hamowaniu. Nie ukrywam, że temat jest mega pojemny, dlatego warto to tutaj zostawić dla potomnych.


Z moich własnych doświadczeń:

Pierwszy komplet oryginał BMW i klocki oryginał BMW - bicie.

Drugi komplet - taki sam zestaw - bicie.

Trzeci komplet tarcze Zimmermann Sport + klocki Textar - bicie

Czwarty komplet tarcze Dark Composite + EBC YellowStuff - bicie


Co dziwne, na obecnym komplecie nie czuć tego, aż tak bardzo po kierownicy, bardziej po całej budzie, która lekko wibruje... Tylne tarcze pomierzone bicie na poziomie 0,02 mm... Przednie podobnie 0,03-0,04 mm...


Ktoś ma jakieś nowe odkrycie i jakiś normalny zestaw?


Pozdrawiam!

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

E61 530d ze zwiększoną mocą do 400km.


Przód bił (nie wiem co było) więc został zmieniony na Zimmerman.

Bicie.

Zmiana na ORI - brak bicia


Obie wymiany robila jedna osoba, w ten sam sposob.



E61 520d


TRW było i było bicie.

Zalozne ORI i brak bicia.


Tez jeden mechanik robił.


Od tego czasu ja tylko ori.

Opublikowano

U mnie juz dwa zestawt ori i kompletnie zadnych problemow.

Jakub u Ciebie co noe zalozysz to problem. To daje do myslenia. Albo robota zla, albo kompletnie nie o to chodzi i problem lezy gdzie indziej.

Opublikowano

Witam, mialem te same problemy, nie szukajcie winy w tarczach. Pierwsze co trzeba zrobic to wywarzenie kol,ale nie tak ,ze zaklada na maszyne i przykleja odwazniki. Maszyna zawsze pokarze ,ze kolo jest wywarzone nawet kiedy opona podskakuje na maszynie .

1 . prostowanie felgi, musi byc idealna przy takiej szerokosci

2.zalozenie opony ale tak zeby bylo jak najmniej odwaznikow( obracac na feldze)

3 Jak powyzsze spelnione to zrobic wywarzanie ale na maszynie ktora ma aktualna homologacje ( wiekszosc maszy nie spelnia tych warunkow, maszyna jest ustawiona z tolerancja bledu np. 10 g )

4 jezeli opona nadal bije na feldze to znaczy do wymiany. Nigdy nie wywarzymy kola kiedy opona nierowno chodzi na kole i stad to bicie przy hamowaniu.

Przerabialem temat duzo razy i wreszcie mam spokoj.

Jeszcze jedna sprawa b wazna. Tarcza moze miec bicie do ok 0,05 mm to nie jest problem poniewaz po to sa prowadnice zeby niwelowac to bicie tarczy.Najwazniejsze jest zeby tarcza w kazdym miejscu miala te sama grubosc z tolerancja do 0,02 mm.


Pozdrawiam Maciej

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

witam

własnie szukałem tematu o hamulcaca tu całe kompendium:D

porwałem sie u siebie na wymiane klocków przód(troche z racji tego ze wiecej czasu przez ten wirus i gorszy dostep do mechanikjów), dawnej w mojej E39 zawsze miałem Textary i nie było problemów wiec i do F11 zakupiłem te klocki (przy wymianie okazało sie ze wczesniej były Jurid). rozebrałem , cofnałem mechanicznie cylinderek-tłoczek (czyms na wzór sciagacza do łożysk tylko działąjacym odwrotnie, poszło dosc gładko). oczysciłem co sie dało z pyłu i wszystkiego co tam było i złożyłem znowu. bicia nie ma (wczesniej tez w sumie nie było) ale pedał jakis taki "miekki" . sprawdzałem płyn, jest prawie pod max. jeśli nacisne na max pedał hamulca przy odpalonym silniku na "Parking" to delikatnie opada powolutku. nie pamietam jak było wczesniej ale wydaje mi sie ze tak nie było.

auto hamuje ok, problemu nie ma tylko ten pedał mnie irytuje!!!

po wymianie trzeba cos kompem robic (adaptacja czy cos podobnego)? (poza oczywiscie nowym interwałem wymniany klocków)

zbliza mi sie wymiana tyłu klocków, tez planuje sam zrobic, (wiem ze tam jest elektryczny reczny, wczesniej w passacie b7 cofałem go podłaczajac 12V bezposrednio z akku, tu tez tak sie da? )?

sa jakies jeszcze ciekawostki co moga mnie spotkac przy wymianie tyłu???

pozdrawiam wszystkich miłośników bawarskich maszyn:D

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
witam

własnie szukałem tematu o hamulcaca tu całe kompendium:D

porwałem sie u siebie na wymiane klocków przód(troche z racji tego ze wiecej czasu przez ten wirus i gorszy dostep do mechanikjów), dawnej w mojej E39 zawsze miałem Textary i nie było problemów wiec i do F11 zakupiłem te klocki (przy wymianie okazało sie ze wczesniej były Jurid). rozebrałem , cofnałem mechanicznie cylinderek-tłoczek (czyms na wzór sciagacza do łożysk tylko działąjacym odwrotnie, poszło dosc gładko). oczysciłem co sie dało z pyłu i wszystkiego co tam było i złożyłem znowu. bicia nie ma (wczesniej tez w sumie nie było) ale pedał jakis taki "miekki" . sprawdzałem płyn, jest prawie pod max. jeśli nacisne na max pedał hamulca przy odpalonym silniku na "Parking" to delikatnie opada powolutku. nie pamietam jak było wczesniej ale wydaje mi sie ze tak nie było.

auto hamuje ok, problemu nie ma tylko ten pedał mnie irytuje!!!

po wymianie trzeba cos kompem robic (adaptacja czy cos podobnego)? (poza oczywiscie nowym interwałem wymniany klocków)

zbliza mi sie wymiana tyłu klocków, tez planuje sam zrobic, (wiem ze tam jest elektryczny reczny, wczesniej w passacie b7 cofałem go podłaczajac 12V bezposrednio z akku, tu tez tak sie da? )?

sa jakies jeszcze ciekawostki co moga mnie spotkac przy wymianie tyłu???

pozdrawiam wszystkich miłośników bawarskich maszyn:D

 

https://youtu.be/uWpL3enfldw

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Hej


Jestem po wymienie tylnych tarcz hamulcowych. Wszystko zgodnie ze sztuka na oryginalnych częściach. Problem pojawił sie dzis 3dni po wymianie dodam ze auto jest w ciągłym użytku. Mianowicie dzis po odpaleniu auta nagle pedał hamulca opadł na dol. Po ponownym wciśnięciu wszystko działało poprawnie. Po przejechaniu około 1 km podczas próby zatrzymania pedał wpadł ponownie w podłoge po ponownym wciśnięciu auto normalnie sie zatrzymało. Stało sie to jeden jedyny raz gdzie tez nigdy nic takiego nie miało miejsca

I teraz pytanie czy ma to związek z wymiana? Do zapowietrzenia nie mogło dojść bo jak? Czy szukać w problemu w serwie i vacum pompie? F11 85 tys przebiegu manual

  • 3 miesiące temu...
Opublikowano
Miałem w f10 na przodzie nowe tarcze, jakiś zamiennik ale niestety nie sprawdziłem jaki (nie wpadłem na to, ze nazwa producenta może być wybita na rancie :)). Tarcze jak nowe, wymienione świeżo przez poprzedniego właściciela, bez zużycia. Po 3 miesiącach jazdy miejskiej pojawiło się ogromne bicie. Tarcze zostały przetoczone, następnie zamontowane zgodnie ze sztuka. Na początku było idealnie ale po 2 miesiącach pojawiło się takie samo bicie jak wcześniej. Tarcze zostały wymienione na ori wraz z klockami textar. Zamontowane zgodnie ze sztuka i do dzisiaj jest idealnie.
Opublikowano
Ja obecnie mam ATE przód i tył, to samo klocki z tym że na przód dałem klocki ATE z domieszką ceramiki (kupiłem bo były tańsze od zwykłych), przód po przejechaniu 2 tyś km zaczął bić. Mam kolegę co kupił w tym samym sklepie ten sam zestaw ale z zwykłymi klockami i już zrobił 7,5tyś km i nie ma problemu. Na przeglądzie poprosiłem że by go porządnie "wytrzepali" z przodu ale mówią że wszystko OK. Jutro sam zobaczę bo wydaję mi się że widziałem pęknięcia na dolnych gumach wahaczy przy okazji pomierzę piasty zegarem. Z tego co wnioskuje to wygląda na to że to loteria ale najpewniej jest kupić z BMW oryginały. Osobiście myślałem że może załatwiłem tarczę przez właśnie te klocki z domieszką ceramiki, ale chyba raczej nie. To już moje trzecie BMW co biją tracze przednie, w E36 na przód poszły oryginały wraz z klockami po kilku różnych markach, w E46 kupiłem ATE z klockami i nie było problemów. W obecnej F11 to jakieś jaja dodam że fabryczne tarcze nie wytrzymały 50tyś km, a zam przypadki co po 120tyś km dawały radę.BMW (Będziesz Miał Wibrację) :mad2:
Opublikowano
To może ja coś od siebie w temacie hamulców i owych wibracji. Nie każdy wie a 70% ludzi kupuje zamienniki tarcz że do bmw jest wymagana tarcza dwuczęściowa, nitowana. Dzwon tarcz ma być aluminiowy by szybciej było odprowadzane ciepło. Większość kupuje zwykły zmienik z jednego odlewu. Jest to błędem zwłaszcza przy tarczy 330mm jaka siedzi w 520. Pomiar bicia piasty przed montażem, pomiar bicia z nałożoną nową tarczą. Jeśli wszystko mieści się w odpowiednich wynikach montaż. Ja mam u siebie tarcze 348mm i wcale nie poszedłem w oem. Tarcze zamówiłem Dark Performance Composite Ultra plus do tego klocki Ebc Yellowstuff. Zestaw wyszedł tylko ciut drożej niż oem na przednią oś a hebel jest nieziemski. Jedyny minus czekanie na tarczy koło miesiąca. Jeśli po tym co opisałem wystąpiło by bicie czy drżenie kierownicy wtedy można szukać przyczyny w zawieszeniu.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Większość kupuje zwykły zmienik z jednego odlewu. Jest to błędem zwłaszcza przy tarczy 330mm jaka siedzi w 520. . Ja mam u siebie tarcze 348mm i wcale nie poszedłem w oem. Tarcze zamówiłem Dark Performance Composite Ultra plus do tego klocki Ebc Yellowstuff

 

Kolego podeślij link do tych tarcz. Ja osobiście nie widzę aby były one dwuczęściowe.

Opublikowano
Większość kupuje zwykły zmienik z jednego odlewu. Jest to błędem zwłaszcza przy tarczy 330mm jaka siedzi w 520. . Ja mam u siebie tarcze 348mm i wcale nie poszedłem w oem. Tarcze zamówiłem Dark Performance Composite Ultra plus do tego klocki Ebc Yellowstuff

 

Kolego podeślij link do tych tarcz. Ja osobiście nie widzę aby były one dwuczęściowe.

 

https://www.ebrakes.pl/tarcze-hamulcowe-dark-performance-db1587cu-composi,3,60940,62541

Opublikowano
To może ja coś od siebie w temacie hamulców i owych wibracji. Nie każdy wie a 70% ludzi kupuje zamienniki tarcz że do bmw jest wymagana tarcza dwuczęściowa, nitowana. Dzwon tarcz ma być aluminiowy by szybciej było odprowadzane ciepło. Większość kupuje zwykły zmienik z jednego odlewu. Jest to błędem zwłaszcza przy tarczy 330mm jaka siedzi w 520. Pomiar bicia piasty przed montażem, pomiar bicia z nałożoną nową tarczą. Jeśli wszystko mieści się w odpowiednich wynikach montaż. Ja mam u siebie tarcze 348mm i wcale nie poszedłem w oem. Tarcze zamówiłem Dark Performance Composite Ultra plus do tego klocki Ebc Yellowstuff. Zestaw wyszedł tylko ciut drożej niż oem na przednią oś a hebel jest nieziemski. Jedyny minus czekanie na tarczy koło miesiąca. Jeśli po tym co opisałem wystąpiło by bicie czy drżenie kierownicy wtedy można szukać przyczyny w zawieszeniu.

 

Mam identyczny zestaw u siebie... I niestety muszę Cię zmartwić, ale tarcze zaczęły bić.. Nie jest to jakaś tragedia, ale czuć na kierownicy zwłaszcza na autostradzie... Ewidentnie przyczyna w tarczach, bo piasty mam proste, zawieszenie też OK.. Dzisiaj żałuję, że nie wziąłem Rotingera lub Brembo...

Opublikowano
To może ja coś od siebie w temacie hamulców i owych wibracji. Nie każdy wie a 70% ludzi kupuje zamienniki tarcz że do bmw jest wymagana tarcza dwuczęściowa, nitowana. Dzwon tarcz ma być aluminiowy by szybciej było odprowadzane ciepło. Większość kupuje zwykły zmienik z jednego odlewu. Jest to błędem zwłaszcza przy tarczy 330mm jaka siedzi w 520. Pomiar bicia piasty przed montażem, pomiar bicia z nałożoną nową tarczą. Jeśli wszystko mieści się w odpowiednich wynikach montaż. Ja mam u siebie tarcze 348mm i wcale nie poszedłem w oem. Tarcze zamówiłem Dark Performance Composite Ultra plus do tego klocki Ebc Yellowstuff. Zestaw wyszedł tylko ciut drożej niż oem na przednią oś a hebel jest nieziemski. Jedyny minus czekanie na tarczy koło miesiąca. Jeśli po tym co opisałem wystąpiło by bicie czy drżenie kierownicy wtedy można szukać przyczyny w zawieszeniu.

 

Mam identyczny zestaw u siebie... I niestety muszę Cię zmartwić, ale tarcze zaczęły bić.. Nie jest to jakaś tragedia, ale czuć na kierownicy zwłaszcza na autostradzie... Ewidentnie przyczyna w tarczach, bo piasty mam proste, zawieszenie też OK.. Dzisiaj żałuję, że nie wziąłem Rotingera lub Brembo...

 

To skoro zaczęły bić czemu nie reklamujesz ? Zrobiłeś pomiar z założoną tarczą jak było na pudełku od tarcz ? Ile Ci wyszło ? Bo jest tam podana wartość jaka może być maksymalna. A dwa nie wiem skąd kupowałeś te tarcze. Moje były mierzone w Anglii przy produkcji, drugi raz mierzone w ebrakes. Trzeci raz z mechanikiem bo tego życzy sobie producent do gwarancji. Nawet zdjęcie mam zrobione z pomiarów. Ps. proszę Cię rotinger czy brembo to poziom ate czy textara....

Opublikowano
Tak myślałem że wpis dla wpisu. Producent jasno i klarownie mówi o względach reklamacji tych tarcz. Więc albo nie masz takiego zestawu albo to wina innych zespołów w aucie. Tarcze jasno powiedziane. Bicie większe niż dopuszczalne tarcze producent wymienia na nowe. Potrzebna tylko jest owa karteczka wypełniona która była w pudełku.
Opublikowano
To może ja coś od siebie w temacie hamulców i owych wibracji. Nie każdy wie a 70% ludzi kupuje zamienniki tarcz że do bmw jest wymagana tarcza dwuczęściowa, nitowana. Dzwon tarcz ma być aluminiowy by szybciej było odprowadzane ciepło. Większość kupuje zwykły zmienik z jednego odlewu. Jest to błędem zwłaszcza przy tarczy 330mm jaka siedzi w 520. Pomiar bicia piasty przed montażem, pomiar bicia z nałożoną nową tarczą. Jeśli wszystko mieści się w odpowiednich wynikach montaż. Ja mam u siebie tarcze 348mm i wcale nie poszedłem w oem. Tarcze zamówiłem Dark Performance Composite Ultra plus do tego klocki Ebc Yellowstuff. Zestaw wyszedł tylko ciut drożej niż oem na przednią oś a hebel jest nieziemski. Jedyny minus czekanie na tarczy koło miesiąca. Jeśli po tym co opisałem wystąpiło by bicie czy drżenie kierownicy wtedy można szukać przyczyny w zawieszeniu.

 

W moim przypadku, w f10 tarcze były oczywiście dwuczęściowe. Dodam, że w f36 też miałem problem z hamulcami. Kupiłem zimmermany nitowane, takie jakie maja być do hamulców m (nitowane, 370mm). Po przejechaniu jakiegoś dystansu pojawiły się wibracje i bicie. Następnie założyłem OEM i auto hamuje idealnie.

Opublikowano
To może ja coś od siebie w temacie hamulców i owych wibracji. Nie każdy wie a 70% ludzi kupuje zamienniki tarcz że do bmw jest wymagana tarcza dwuczęściowa, nitowana. Dzwon tarcz ma być aluminiowy by szybciej było odprowadzane ciepło. Większość kupuje zwykły zmienik z jednego odlewu. Jest to błędem zwłaszcza przy tarczy 330mm jaka siedzi w 520. Pomiar bicia piasty przed montażem, pomiar bicia z nałożoną nową tarczą. Jeśli wszystko mieści się w odpowiednich wynikach montaż. Ja mam u siebie tarcze 348mm i wcale nie poszedłem w oem. Tarcze zamówiłem Dark Performance Composite Ultra plus do tego klocki Ebc Yellowstuff. Zestaw wyszedł tylko ciut drożej niż oem na przednią oś a hebel jest nieziemski. Jedyny minus czekanie na tarczy koło miesiąca. Jeśli po tym co opisałem wystąpiło by bicie czy drżenie kierownicy wtedy można szukać przyczyny w zawieszeniu.

 

W moim przypadku, w f10 tarcze były oczywiście dwuczęściowe. Dodam, że w f36 też miałem problem z hamulcami. Kupiłem zimmermany nitowane, takie jakie maja być do hamulców m (nitowane, 370mm). Po przejechaniu jakiegoś dystansu pojawiły się wibracje i bicie. Następnie założyłem OEM i auto hamuje idealnie.

 

Dlatego tak ważne jest zmierzenie bicia nie tylko piasty ale też już założonych tarcz. Jak czytam czy fora czy grupy na fb zdarza się że nowa tarcza nie mieści się w granicach tolerancji. Reasumując to ciężki temat tych hamulców w efkach. Mam nadzieje że mnie mój zestaw nie zawiedzie :)

Opublikowano
To może ja coś od siebie w temacie hamulców i owych wibracji. Nie każdy wie a 70% ludzi kupuje zamienniki tarcz że do bmw jest wymagana tarcza dwuczęściowa, nitowana. Dzwon tarcz ma być aluminiowy by szybciej było odprowadzane ciepło. Większość kupuje zwykły zmienik z jednego odlewu. Jest to błędem zwłaszcza przy tarczy 330mm jaka siedzi w 520. Pomiar bicia piasty przed montażem, pomiar bicia z nałożoną nową tarczą. Jeśli wszystko mieści się w odpowiednich wynikach montaż. Ja mam u siebie tarcze 348mm i wcale nie poszedłem w oem. Tarcze zamówiłem Dark Performance Composite Ultra plus do tego klocki Ebc Yellowstuff. Zestaw wyszedł tylko ciut drożej niż oem na przednią oś a hebel jest nieziemski. Jedyny minus czekanie na tarczy koło miesiąca. Jeśli po tym co opisałem wystąpiło by bicie czy drżenie kierownicy wtedy można szukać przyczyny w zawieszeniu.

 

Mam identyczny zestaw u siebie... I niestety muszę Cię zmartwić, ale tarcze zaczęły bić.. Nie jest to jakaś tragedia, ale czuć na kierownicy zwłaszcza na autostradzie... Ewidentnie przyczyna w tarczach, bo piasty mam proste, zawieszenie też OK.. Dzisiaj żałuję, że nie wziąłem Rotingera lub Brembo...

 

To skoro zaczęły bić czemu nie reklamujesz ? Zrobiłeś pomiar z założoną tarczą jak było na pudełku od tarcz ? Ile Ci wyszło ? Bo jest tam podana wartość jaka może być maksymalna. A dwa nie wiem skąd kupowałeś te tarcze. Moje były mierzone w Anglii przy produkcji, drugi raz mierzone w ebrakes. Trzeci raz z mechanikiem bo tego życzy sobie producent do gwarancji. Nawet zdjęcie mam zrobione z pomiarów. Ps. proszę Cię rotinger czy brembo to poziom ate czy textara....

 

Bicie piast 0,01 mm i 0,01 mm.

Bicie po założeniu to odpowiednio było 0,02 mm i 0,03 mm - dopuszczalna wartość 0,05 mm. Zawieszenie sprawdzone na wszystkie możliwe strony, nie ma najmniejszego luzu, wszystko jest w idealnym stanie, byłem na szczegółowym badaniu.

Chciałem spróbować reklamować tarcze u sprzedawcy w Krakowie, to sprzedawca robi wszystko, aby udowodnić, że to wina w samochodzie, a nie w tarczach... I jeszcze chce, aby płacić za weryfikację...

Opublikowano
Dopuszczalna wartość to 0.02 po założeniu. Na pudełku i kartce z instrukcją montażu jest to opisane. U Ciebie 0.03 więc dramatu uważam nie ma. Zrobiłeś zdjęcia z pomiaru tak jak producent sobie tego życzył ? Jeśli tak wydrukuj oddaj tarcze sprzedawcy i on niech reklamuje w Anglii. Łaski nie robi.
Opublikowano

Witam

W swoim f10 założyłem ostatnio coś takiego i nie mam żadnych problemów

Przednia oś

- tarcze ATE (dwuczęściowe o lekkiej konstrukcji) - o takiej

konstrukcji są montowane fabrycznie

- klocki ATE Ceramic (ceramiczne dlatego żeby nie pyliły na felgi)

- czujnik ATE

Tylna oś

- tarcze ATE (dwuczęściowe o lekkiej konstrukcji)

- klocki ATE Ceramic

- czujnik ATE

Opublikowano
Chyba dla mnie nie ma większego sory za wyrażenie gówna niż te niby ceramiczne klocki. Co z tego że mniej pylą i felga czysta jak współczynnik tarcia mają mniejszy niż zwykłe. Słabiej kleją do tarczy i są zbyt twarde. Tarcze masz okey niby. Ale zrób hamowanie z ponad 200 to będzie prawdziwy test dla tych tarcz. Bo normalna jazda to i pewnie jednoczęsciowa ogarnie.
Opublikowano

Zgadzam sie z kolega wyżej. Przy zwykłym codziennym użytkowaniu nie miałem problemu z tarczami ATE jednak po pierwszyM gwałtowniejszym hamowaniu z większej prędkości niestety tarcze były do wymiany. Moze to przypadek moze zła partia ale fakt faktem Tarcze produkowane dla Bmw maja zaostrzone wymogi i moze to stawia je na pierwszym miejscu.

W e90 miałem tez zimmermany sporty do których nie miałem większych zastrzeżeń jednak do f11 która posiadam wolałem nie oszczędzać

Opublikowano

Witam,

Ja też kiedyś dałem się nabrać na te niby ceramiczne klocki ATE. Kosztowały razy 2 jak normlane, rzeczywiście nie pyliły ale na tylnej osi porezały mi tarcze - zrobiły się na nich takie paski wokół osi obrotu. Wywaliłem je, tarcze dałem do delikatnego przetoczenia żeby było lustro i założyłem textara - były idealnie do ich zużycia. Generalnie jeśli zamiennik do E60/F10 to tylko Brembo i Textar z nimi nie miałem nigdy problemów.

Swoją drogą, też tak macie w F10, że po jednym komplecie klocków przód tarcze są już na granicy (szerokość tarcz z 24mm spada prawie do min czyli 22,4) ?

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.