Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)
15 minut temu, słonik40 napisał(a):

@adamjttkjak wlasiciele tesli to robią? Spokojnie jedziesz 350-400km a z podsumowań wyjazdu do polski ładowanie wychodzi co 200km?

Czym innym jest trasa 3600km (2x1800km) a czym innym 500km

Ja w apce Tesli ustawiam miejsce docelowe i olewam reszte --> komputer mi mowi kiedy i gdzie i na ile sie zatrzymac.

Niektore ladowania mialem rzedu 15-20kWh ktore trwaly 10min

W przypadku pierwszej nogi trasy te 300-350km zrobisz spokojnie taka TM3 LR czy TMS bo masz naladowana baterie do 100% zazwyczaj przed wyjazdem.

A jak wiesz ze robisz 500km i dojedziesz do domu to na DC ladujesz sie nie do 90% a wystarczy do 40-50% np co trwa 10 czy tam 15 min

 

Zreszta po co ja Ci to tlumasz, masz 2 elektryki to wiesz jak to wyglada w praktyce.

 

Elektryki w Polsce na pewno nie sa dla ludzi co zapierdalaja 1000km od strzalu jadac na wariata po 160km/h czy 180 km/h bo "mam taka prace" czy "Tak lubie jezdzic" i musze o 15.00 byc spowrotem w domu czy tam jakims Dubrovniku bo zycie ucieka miedzy palcami inaczej jak u TIRowca czyt. wykonuja prace w warunkach ktorych sie nie da robic legalnie/zgodnie z przepisami.

Gdyby TIRowcom pozwolono to tez by zapierdalali po autostradach 120 czy 130km/h 30 tonowymi TIRami i jezdzili po 15h bo przeciez "da sie, robilem tak nie raz i nic sie nie stalo"

Na szczescie mentalnie sie powoli bo powoli ale cywilizujemy z ruskiej mentalnosci.

Jezeli ktos ma tego typu zycie to ja bym sie od BEV trzymal z daleka.

PS Rufio - nie pije do Ciebie (zeby nie bylo!), pisze ogolnie 👍

Edytowane przez adamjttk

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

no i to pięknie wyglada w teorii. W praktyce ja robiąc takie trasy do second home regularnie, mając po drodze świetne ionity położone przy samej autostradzie gdzie ładowałem się dosłownie po 10-15 minut po kilku razach wydałem 10k na drugi wallbox i instalacje. Jadąc trasę 2-3 godziny piątkowym popołudniem czy wracając w niedziele zatrzymanie się to była ostatnia rzecz jaka ktokolwiek chciał robic szczególnie ze pogoda nie zawsze dopisuje. Dorzucę do pieca i nawiąże jeszcze do ładowania się w miejscu docelowym bo to tez temat rzeka. Z mojego doświadczenia wynika ze często nie ma na co liczyć i doświadczenie nauczyło mnie ze poza naprawdę wyjątkowymi przypadkami gdzie jestem 100% pewny miejsca  przyjeżdżam z możliwie dużym zapasem ładując się na krotko przed meta. Już kilkukrotnie napotkałem sytuacje, ze ładowarka była zastawiona przez gości, nie działała lub jej najzwyczajniej nie było. Poza tym w wielu hotelach czy apartamentach brak ładowarek a czasem nie ma wyjścia i trzeba wybrać dany hotel bo jest przykładowo powiązany ze szkółka narciarska dla dziecka.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)

@Rufiomajac ev przynajmniej sie pociesze ze jestem zwolniony z oplat za winiete w Czechach o ile sie to w najblizszej przyszlosci nie zmieni. limit 150 czyli do 160km/h mozna bezpiecznie jechać.

Edytowane przez słonik40
Opublikowano
50 minut temu, słonik40 napisał(a):

Skąd wy wzięliście te 10 procent? Jeszcze niedawno kolega @Jac3kBMW wklejał podzial lądowań z własnej aplikacji. Z tego co pamiętam 30-40 procent lądowań było poza domem. Część suc, część pozostałe miejsca.

U mnie wygląda to tak na dzień dzisiejszy, z czego inne to około 10% to hotel, akurat SC mam za free.

image.thumb.png.5719b0de6f7e84b37561d642e1fad2a5.png

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
17 minut temu, słonik40 napisał(a):

no i to pięknie wyglada w teorii. W praktyce ja robiąc takie trasy do second home regularnie, mając po drodze świetne ionity położone przy samej autostradzie gdzie ładowałem się dosłownie po 10-15 minut po kilku razach wydałem 10k na drugi wallbox i instalacje. Jadąc trasę 2-3 godziny piątkowym popołudniem czy wracając w niedziele zatrzymanie się to była ostatnia rzecz jaka ktokolwiek chciał robic szczególnie ze pogoda nie zawsze dopisuje. Dorzucę do pieca i nawiąże jeszcze do ładowania się w miejscu docelowym bo to tez temat rzeka. Z mojego doświadczenia wynika ze często nie ma na co liczyć i doświadczenie nauczyło mnie ze poza naprawdę wyjątkowymi przypadkami gdzie jestem 100% pewny miejsca  przyjeżdżam z możliwie dużym zapasem ładując się na krotko przed meta. Już kilkukrotnie napotkałem sytuacje, ze ładowarka była zastawiona przez gości, nie działała lub jej najzwyczajniej nie było. Poza tym w wielu hotelach czy apartamentach brak ładowarek a czasem nie ma wyjścia i trzeba wybrać dany hotel bo jest przykładowo powiązany ze szkółka narciarska dla dziecka.

Słonik zdajesz sobie sprawę, że Ty jedziesz na czas? Lecisz w piątek po południu, wracasz niedzielę wieczorem i robisz to regularnie.  To ma byc odpoczynek? A gdybyś tak robił raz w roku to byś miał to gdzieś ile będziesz się ladował. 

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

36 procent ładowałeś poza domem, z czego 22 procent kwitłeś pod suc a w 15 procentach gdzieś tam są ukryte greenway i wszystkie inne wynalazki. Trochę to daleko od 10 procent ale zawsze to jest: „tylko”. Podkreślasz tu wielokrotnie że masz auto z najlepszym zasięgiem na rynku więc przykładowo dla tm3/tym będzie tylko gorzej, dużo gorzej.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Reasumujac - BEV na razie nie sa dla wszystkich. Tym bardziej w PL gdzie kWh sa drozsze niz w innych krajach a infrastruktura ladowania niestety nadal kuleje (w NO np to jest niebo a ziemia, to samo w DE czy DK)

Do tego kraj plaski, autostrady swieze, mozna zapierdalac bez zadnych obaw i 200km/h po autostradach bo fotoradarow/odcinkowego/policji w praktyce nie ma. A jak mandaty sa to groszowe.

Do tego badania techniczne okresowe to czesto w mniejszych miejscowosciach fikcja wiec mozna jezdzic ulepami mniejszymi czy wiekszymi.

Do tego jak sie ma starsze auto to czesto mozna serwisowac za grosze, na allegro czesci kradzione gdzie w innych krajach serwisowanie kosztuje to czesto morze pieniedzy. 

Generalnie ciezko w PL bedzie z elektromobilnoscia, bedziemy pewnie kilka ladnych lat za "zachodem" i sie pewnie o ironio elektryfikowac 10 letnimi Teslami model 3 po 30k PLN 😉

  • Lubię to 2

.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)
54 minuty temu, adamjttk napisał(a):

Reasumujac - BEV na razie nie sa dla wszystkich. Tym bardziej w PL gdzie kWh sa drozsze niz w innych krajach a infrastruktura ladowania niestety nadal kuleje (w NO np to jest niebo a ziemia, to samo w DE czy DK)

Do tego kraj plaski, autostrady swieze, mozna zapierdalac bez zadnych obaw i 200km/h po autostradach bo fotoradarow/odcinkowego/policji w praktyce nie ma. A jak mandaty sa to groszowe.

Do tego badania techniczne okresowe to czesto w mniejszych miejscowosciach fikcja wiec mozna jezdzic ulepami mniejszymi czy wiekszymi.

Do tego jak sie ma starsze auto to czesto mozna serwisowac za grosze, na allegro czesci kradzione gdzie w innych krajach serwisowanie kosztuje to czesto morze pieniedzy. 

Generalnie ciezko w PL bedzie z elektromobilnoscia, bedziemy pewnie kilka ladnych lat za "zachodem" i sie pewnie o ironio elektryfikowac 10 letnimi Teslami model 3 po 30k PLN 😉

Jeśli mówisz o Polsce to pozostaje się zgodzić. Za 5-10 lat używane Teslę z Niemiec wyprą Passaty tdi.

Tylko dlaczego jest tak słabo z elektromonilnoscia w takich Stanach jak na możliwości ekonomiczne i infrastrukturalne? Wszystkie powyższe argumenty działają tam w drugą stronę, a Tesli jest tam poza punktowymi wyspami jak większe miasta LA, Waszyngtonu, stosunkowo niewiele. A wg mnie aż się prosi - mnóstwo ludzi mieszka w domach, samochodem dojeżdża się wszędzie, sporo korków, duże upały na południu, a transport lotniczy tak mocno rozwinięty że mało kto jedzie dalej niż do stanu obok. Nawet paliwo nie jest już takie tanie, bo w większości 4,5-5zl/L, a prąd relatywnie tani, a na dodatek zachęty $7,500 + do tego stanowe. Nic tylko brać. Wg mnie to miejsce to praktyczna weryfikacja na jaką technologię ludzie głosują portfelem.

Piszesz że spalinowe w NO kosztują podobnie co w PL, ale to marchewka tu działa - elektryki tańsze o VAT, drogie paliwo i bardzo tani prąd.

Edytowane przez BMFun
  • Moderatorzy
Opublikowano (edytowane)
8 godzin temu, BMFun napisał(a):

Wg mnie to miejsce to praktyczna weryfikacja na jaką technologię ludzie głosują portfelem.

Piszesz że spalinowe w NO kosztują podobnie co w PL, ale to marchewka tu działa - elektryki tańsze o VAT, drogie paliwo i bardzo tani prąd.

Dokładnie zobaczcie na różnice w cenie auta:

Polska:

Elektryk  Cena auta BMW i5 e40 355 tys zł

Diesel  Cena auta 520d 280 tys zł

Norwegia:

Elektryk BMW i5 e40 720 tys NOK (ok 280 tys zl)

Diesel Cena auta BMW 520d  930 tys NOK.

Edytowane przez Rufio
  • Moderatorzy
Opublikowano

Czekam jakie wyniki będzie miało Audi A6 kombi etron.

Do tego zakup "pólkownika" ze stoku za rabatem 45% jak MB EQE to mogę zmienić na elektryka, i postać na ładowarce

Dopiero 3 kombi na rynku:

1. BMW i5

2. VW id7

3.Audi A6 kombi.

Moża jeszce pod to podciągnąć Taycana Turismo, ale tam bagażnik dlaej skromny

Zrzut ekranu 2025-01-05 104654.png

  • Lubię to 1
Opublikowano
11 godzin temu, adamjttk napisał(a):

Reasumujac - BEV na razie nie sa dla wszystkich. Tym bardziej w PL gdzie kWh sa drozsze niz w innych krajach a infrastruktura ladowania niestety nadal kuleje (w NO np to jest niebo a ziemia, to samo w DE czy DK)

Do tego kraj plaski, autostrady swieze, mozna zapierdalac bez zadnych obaw i 200km/h po autostradach bo fotoradarow/odcinkowego/policji w praktyce nie ma. A jak mandaty sa to groszowe.

Do tego badania techniczne okresowe to czesto w mniejszych miejscowosciach fikcja wiec mozna jezdzic ulepami mniejszymi czy wiekszymi.

Do tego jak sie ma starsze auto to czesto mozna serwisowac za grosze, na allegro czesci kradzione gdzie w innych krajach serwisowanie kosztuje to czesto morze pieniedzy. 

Generalnie ciezko w PL bedzie z elektromobilnoscia, bedziemy pewnie kilka ladnych lat za "zachodem" i sie pewnie o ironio elektryfikowac 10 letnimi Teslami model 3 po 30k PLN 😉

Można by pod tym napisać amen, ale dodam trochę przewrotnie, że wszyscy dyskutujący w tym wątku koledzy jeżdżący elektrykami z mieszkający i żyjący w Polsce cały czas jeszcze są w sferze „first mover advantage”.

Infrastruktura nie jest tak rozwinięta jak w Norwegii czy innych kilku zachodnich krajach, co może oznaczać, że jak „każdy Kowalski będzie jeździł teslą” to skończą się przywileje (buspasy, parkowanie etc) i zacznie być niewygodnie. Biorąc pod uwagę wydajność polskich elektrowni (tu niech się wypowie jakiś energetyk jeżeli jest na forum) to może dojść do sytuacji ograniczania możliwości ładowania np. w nocy – znowu niewygoda.

Także może nie lansujcie tak tej elektromobilności  bo też bym się chciał załapać…😁

Tak jak pisałem w tym wątku, obecnie funkcjonuję pół na pół w PL i za granicą, i w tym drugim miejscu nie mam dostępu do swojego prądu dlatego na razie jestem przy PB (również ze względu na dyskutowane tu ograniczenia pokonywania długich tras elektrykami). Nie mniej jednak jak sytuacja się zmieni to na pewno będą to elektryki bo przy dobrej infrastrukturze i własnym, prądzie zalety są moim zdanie niedyskutowalne.

Na koniec o 150km/h w Czechach. Jestem tam bardzo często i wierzcie mi, że może w okolicach Pilzna, na niektórych odcinkach D1 pomiędzy Pragą a Brnem oraz D5 z Pragi do Hradca Kralowe można tyle pojechać. Reszta ich dróg to absolutne MUZEUM.

Wszystkiego dobrego w Nowym Roku.

 

  • Lubię to 1
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Potwierdzacie to co pisałem - INFRASTUKTURA. Tesla w Polsce wolno bo wolno, ale buduje ostatnio stacje po 12 ładowarek po 1,6-1,9 zł za 1 kWh. A gdzie jest reszta? Dlaczego nie budują takich habów ładowania w cenie ponizej 2 zł za 1kWh? To by natychmiast nadało sens podrózy elektrykiem w trasie po Polsce. 

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Ta oferta mercedesa że strony jak dla mnie jest mało atrakcyjna bo wygląda na to że jest to cena najmu przy lease&drive. Wystarczy pobawić się finansowaniem, przełączyć na leasing a wartości są zupełnie inne.

 

@Kriss33 ja dziękuję za taka infrastrukturę. Stawiana brzydko mówiąc na krzywy ryj po centrach handlowych, prywatnych parkingach restauracji, etc, etc. Przykładowo Jak jadę do kogoś w gości ostatnia rzecz jaka chce robić to jeździć po centrach czy stać u szemranego właściciela na prywatnym parkingu który liczy że skorzystam z usług jego przybytku. Huby powinny być budowane bezpośrednio przy drogach wraz z cała infrastruktura, w przeciwnym razie kierowcy ev będą cały czas kierowcami drugiej kategorii. Dziwi fakt że taki shell czy Orlen nie zabiorą się porządnie za infrastrukturę.

druga strona medalu to peaki ladowan w godzinach szczytu w gorących sezonach. To już się dzieje w przypadku oze. Wyłączane są całe farmy, niektórym wyłączają się falowniki przez wysokie napięcie a stare zasady rozliczeń zostały zastąpione takimi aby ludzie kupowali magazyny energii i nie wpychali energii do sieci. To wszystko może dziać się w druga stronę i potrzeba będzie sporo czasu aby się to unormowało. Efekt może być taki że będziesz stał na Hubie tesli ładując się z prędkością 20kwh zamiast 200.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Jedyna nadzieja w tym

https://www.gramwzielone.pl/auto-ekologiczne/20194133/zmiany-na-stacjach-ladowania-nowe-prawo-weszlo-w-zycie

Rozporządzenie AFIR przewiduje konkretne cele, które należy zrealizować do 2025 lub 2030 r.:

  • do 2025 r. należy zainstalować co 60 km wzdłuż sieci TEN-T stacje o mocy co najmniej 150 kW do szybkiego ładowania samochodów osobowych i dostawczych;
  • co 60 km wzdłuż sieci bazowej TEN-T i co 100 km wzdłuż szerszej kompleksowej sieci TEN-T należy umieścić stacje o minimalnej mocy wyjściowej 350 kW do ładowania samochodów ciężarowych. Proces ten należy rozpocząć od 2025 r., a zakończyć do 2030 r.;
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

"Rozważam zamianę mojego samochodu elektrycznego na samochód benzynowy i mam kilka pytań:
1. Słyszałem, że przy samochodach benzynowych nie można ładować ich w domu, podczas gdy śpię? Jak często będę musiał tankować w innych miejscach? Czy to będzie kilka razy w roku? Czy będą dostępne rozwiązania do tankowania w domu?
2. Jakie części muszą być serwisowane i jak często? Sprzedawca samochodów wspomniał o skrzyni biegów. Co to jest i czy dostanę ostrzeżenie lub sygnał, gdy będę musiał zmienić bieg?
3. Czy mogę przyspieszać i hamować jednym pedałem, tak jak robię to teraz w moim samochodzie elektrycznym?
4. Czy odzyskam paliwo, gdy zwalniam lub jadę z górki? Zakładam, że tak, ale muszę się upewnić.
5. Samochód, który miałem okazję przetestować, wydawał się mieć opóźnienie od momentu wciśnięcia pedału gazu do rozpoczęcia przyspieszania. Czy to normalne dla samochodów benzynowych?
6. Obecnie płacimy około 18 groszy za kilometr podróży naszym samochodem elektrycznym. Słyszałem, że benzyna może kosztować nawet 10 razy więcej, więc spodziewam się, że na początku stracimy trochę pieniędzy. Mam nadzieję, że więcej osób zacznie używać benzyny, aby ceny spadły.
7. Czy prawdą jest, że benzyna jest łatwopalna? Czy powinienem opróżnić bak i przechowywać benzynę w innym miejscu, gdy samochód stoi w garażu?
8. Czy istnieje system automatyczny, który zapobiega zapłonowi lub eksplozji benzyny w przypadku wypadku? Ile to kosztuje?
9. Rozumiem, że głównym składnikiem benzyny jest olej. Czy jest prawdą, że wydobycie i rafinacja oleju powodują problemy środowiskowe, konflikty i wojny, które w ciągu ostatnich 100 lat kosztowały miliony ludzi życie? Czy istnieje rozwiązanie dla tych problemów?
10. Słyszałem, że samochody z silnikiem spalinowym są stopniowo zakazywane w coraz większej liczbie miast na całym świecie, ponieważ rzekomo szkodzą środowisku i zdrowiu obywateli. Czy to prawda?
11. Czy to prawda, że silniki benzynowe nie wytrzymują nawet 300 000 km i muszą być drogo wymieniane?
12. Czy naprawdę muszę co roku zabierać samochód do warsztatu i wydawać 2000 do 3000 zl. na konserwację?
13. Czy to prawda, że ceny benzyny często zmieniają się nawet 2-3 razy dziennie i nie wiemy kiedy? I że ceny są wyższe w okresach rozpoczęcia wakacji i dni świątecznych niż w innych dniach?
14. Czy to naprawdę prawda, że benzyną/dieslem spalamy tysiącletnie surowce, które mogłyby być wykorzystane w lepszy sposób? Przy tym większość energii rozprasza się jako ciepło? I że spaliny zatruwają nasze środowisko życia?
15. Czy to prawda, że zużycie energii potrzebne do rafinerii, transportu i technologii stacji benzynowych jest tak duże, że można nią bezpośrednio poruszać się elektrycznie - bez użycia paliw kopalnych? Oznaczałoby to, że oszczędzam ogromną ilość energii, jeśli jeżdżę elektrycznie.
16. Czy to prawda, że w samochodach spalinowych są używane "rzadkie" surowce, na przykład w katalizatorze, które są krytykowane w przypadku samochodów elektrycznych? I że nie mogą być one później poddane recyklingowi?
17. Czy naprawdę trzeba zostawić  silnik włączony do ogrzewania lub chłodzenia, na przykład w korku drogowym lub gdy czekam w samochodzie z dzieckiem lub psem? Co przyczynia się do emisji spalin. Czy to nie jest niewygodne?
18. Czy to prawda, że ta technologia istnieje od wielu dziesięcioleci, ale wciąż nie wyeliminowano jej wad?"

  • Moderatorzy
Opublikowano
30 minut temu, słonik40 napisał(a):

@Kriss33 co tu się wydarzyło? Za darmo coś dają czy powroty świąteczne?

https://www.facebook.com/jan.fridberg/videos/487039234406810/?fs=e&mibextid=wwXIfr

Spoko, przecież wyskoczę na szybkie ładowanie tylko 20minut na ładowarce po drodze i mogę jechać dalej..................

Jakieś 6h później wreszcie skończyłem ładowanie na szybkiej ładowarce. 

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

W Polsce to się nie stanie przez najbliższe 20 lat

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano (edytowane)
Godzinę temu, słonik40 napisał(a):

@Kriss33 co tu się wydarzyło? Za darmo coś dają czy powroty świąteczne?

https://www.facebook.com/jan.fridberg/videos/487039234406810/?fs=e&mibextid=wwXIfr

Grubo, az z ciekawosci zerknalem na mape - ten Malung w Szwecji to krzyzowka E45 i E16, pewnie cos jak nasz Lucmierz wiec pewnie tylko ludzie z dlugiej trasy jadacy gdzies.

20 stanowisk 250kW a w kolejce naliczylem 39 aut

Liczac ~30-40 min na kazde auto to jak nic ci na koncu poczekaja sobie z 1-1,5h + 0,5h ladowania czyli 2h wyjete z zycia. Gruby policzek dla kogos kto sie wacha dopiero z BEV.

 

Wlasciciele Tesli tez pewnie niezle wkur*** ze stacja udostepniona innym markom, ale co zrobic - cena za dofinansowanie EU do ladowarek z tego co kojarze.

Na mapie tez widac ze doslownie 800m dalej jest 6 stanowisk Ionity, tam pewnie podobne sceny.

 

I jeszcze jedna zagwozdka - mamy w Europie juz dziesiatki marek motoryzacyjnych ktore klepia BEV.

A przychodzi co do czego - gdzies posrodku Szwecji jest 20 stanowisk Tesli i 6 stanowisk Ionity (konsorcjum marek europejskich), niczego innego nie ma.

I pozniej sie ludzie dziwia, ze Tesla warta wiecej niz pozostali producenci razem wzieci na gieldzie.

To pokazuje mi myslenie europejskiego betonu i dlaczego europejskie marki sa w odwrocie.

Czy takie BMW czy inne Audi czy MB mysla ze ludzie beda tymi elektrykami dookola domu jezdzic tylko?

Czy to zalosne Ionity z kilkoma punktami na lokalizacje to wszystko na co stac europejskie marki?

Na wiecej im brakuje pieniedzy bo akcjonariusze nie beda zadowoleni? Na premie dla zarzadu zabraknie?

Zalosne jak sie tak pomysli w sumie.

 

A nie, czekaj, zapomnialem, europejskie premium pokazuje takie wynalazki:

https://www.audi.com/en/innovation/product-innovation/technologies/audi-charging-hub/24-hours-audi-charging-hub.html

I opis:

"Now, concierge Dominik also has a few minutes of peace and quiet. "I have to send out a few more orders," he says. He orders fresh milk (vegan milk options will soon be available), soft drinks, nuts, and other snacks from his desk at the lounge’s entrance."

 

Na premium hubie ladowania Audi bedzie mozna wypic weganskie mleko podczas ladowania, kur** zdechne co ci DEBILE z zarzadu maja w tych swoich pustych lbach.

A tymczasem wlasciciele Audi stoja 2h w kolejce na ladowarkach plebejskiej Tesli a weganskie mleko pija z termosu 😄 😄 

1920x1080_MH23645_ret_1.jpg?imwidth=1210

Edytowane przez adamjttk

.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.