Skocz do zawartości

Quo Vadis BMW? G20 a Norwegia, Tesla M3, elektromobilnosc


adamjttk

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze

https://www.money.pl/gospodarka/niemiecki-rzad-uderzyl-w-elektryki-nagla-decyzja-wicekanclerza-6974388752751488a.html

 

A tak powstają baterię do waszych wspaniałych wehikułów przyszłość. Tak jak nie kupuje od zlodzieji bo wtedy nie kradną taka sama sytuacja jest z autami elektrycznymi. Świata nie zbawimy ale to jakie szkody w ubogich państwach spowodowała produkcja baterii do samochodów elektrycznych to głowa mała.  Niby nasz świat jest cywilizowany a stara się udawać że tego nie ma a baterię są z hurtowni i dzieci nie cierpią. 

 

 

Edytowane przez --maly--
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

O tym że łatwiej będzie Ci oszacować ile Cię kosztuje ładowanie auta wg linku który podałeś. Nie musisz dokładnie podać, wystarczy mniej więcej albo nawet tylko przedział.

Edytowane przez BMFun
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Ja umiem liczyć i już oszacowałem.  Nie napisze wartości, bo nie chce słuchać prymitywnych komentarzy typu pewnie siedzisz przy swieczkach.  Nie od Ciebie, ale ostatnio mam dość wszechobecnych pajaców wokół siebie. To co ludzie wygadują nt aut elektrycznych to przechodzi ludzie pojęcie. 

Także skupmy się na autach. 

Nie kupiłem auta elektryczego, żeby tanio jeździć.  To jest bonus tej technologii. 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
29 minut temu, Kriss33 napisał(a):

Ja umiem liczyć i już oszacowałem.  Nie napisze wartości, bo nie chce słuchać prymitywnych komentarzy typu pewnie siedzisz przy swieczkach.  Nie od Ciebie, ale ostatnio mam dość wszechobecnych pajaców wokół siebie. To co ludzie wygadują nt aut elektrycznych to przechodzi ludzie pojęcie. 

Także skupmy się na autach. 

Nie kupiłem auta elektryczego, żeby tanio jeździć.  To jest bonus tej technologii. 

Ok, to inaczej, na podstawie Twojego linku w taryfie G12w:

cena ładowania auta elektrycznego w nocy po przekroczeniu limitu 3tys kWh wynosi: 0.8586zł+0,1047zł=ok. 96gr za każdą kWh

cena zużycia w dzień w domu po przekroczeniu limitu 3tys kWh wynosi: 0.8585zł+0,4689zł=1.32zł za każdą kWh

Oczywiście do limitu 3000kWh zapłacisz przez chwilę, za nocne ładowanie 0.3074+0.0637=37gr, ale wykorzystujesz dużo szybciej limit 3000kWh i to co w ten sposób zaoszczędzisz na nocne ładowanie, oddasz w dzień nie płacąc w taryfie G11 za zużycie prądu w domu w dzień 0.5101+0.2421=75gr, tylko szybciej zaczniesz płacić stawkę dzienną po przekroczeniu limitu wynoszącą 1.32zł, czyli w praktyce dopłacasz 57gr i to jest realnie wartość którą powinieneś dodać do tych 37gr nocnych ładowań samochodu.

Podsumowując, zakładając że jeżeli w ciągu roku przekraczasz limit 3tys kWh w domu bez samochodu elektrycznego, to koszt ładowania w nocy do limitu 3tys kW wynosi 0.57+0.37=0.94gr, a po przekroczeniu limitu 96gr, czyli średnio 95gr 🙂. To wszystko wyrównuje się na koniec roku i łącznie wyjdzie Ci średni koszt kWh w przedziale mniej więcej 90gr-1.2zł w zależności od typowego rocznego zużycia w mieszkaniu.

Wierzę że to przeliczyłeś, dlatego tym bardziej mnie dziwi że wmawiasz że koszt ładowania u Ciebie wynosi 36gr. Jeżeli przekroczyłeś w domu limit 3000kWh do września, to za każde ładowanie w nocy w tym roku płaciłeś 96gr, a jeśli zdażyło się w dzień, to 1.32zł/kWh.

Źródło:

Taryfa G12w: https://www.tauron.pl/dla-domu/prad/taryfa-sprzedawcy/g12w

Taryfa G11: https://www.tauron.pl/dla-domu/prad/taryfa-sprzedawcy/g11

 

Poniżej koszty ładowania w taryfie nocnej 

image.thumb.png.cd21957c1d0e4a1d6fe95f3d3c57bf42.png

image.thumb.png.3430b4ae723e647be4a23d5697426ab7.png

Edytowane przez BMFun
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
19 minut temu, BMFun napisał(a):

Wierzę że to przeliczyłeś, dlatego tym bardziej mnie dziwi że wmawiasz że koszt ładowania u Ciebie wynosi 36gr. 

Teraz rozumiem czemu tak drążysz temat. Nie napisałem, że u mnie koszt prądu to 36 gr. Napisałem, że jest to możliwe, bo to zależy kto kiedy przekracza limit. Znam wiele osób osobiście, które mieszkając w domu nie przekraczają 3000 kWh rocznie. To oznacza, że przez pól roku zużywają ok 1500 kWh. Zakładając na auto 3000 rocznie, oznacza, że w pół roku wykorzystają limit i przez te pół roku jeżdżą za 7 zł na 100 km. Ja cały czas odnosiłem się do Twojego zdziwienia dot artykułu, a nie pisałem ile jak płace. 

Czy teraz mamy jasność w temacie?

 

Edytowane przez Kriss33
  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
15 godzin temu, Kriss33 napisał(a):

Znam wiele osób osobiście, które mieszkając w domu nie przekraczają 3000 kWh rocznie.

😮

 

ABLVV87TlpqOFI3z9AZjUwcu9sEfiSTy5LTGGrms

----------------

Polecam obejrzec i sie przysluchac historii ^^

2007 rok, 16 lat temu, , wywiadu udziela 36-letni Elon Musk n/t Tesli Motors i SpaceX

"serving as an example to the rest of the auto industry because right now the auto industry, the big car companies believe that:

a) viable electric vehicle is not possible

b) even if it was people wouldn't buy it

so we need to show that neither of those are true, that the technology works, that people want to buy it"

 

 

 

2023r

ABLVV86PbEj0qo0Kl6bODPRp6IArvsw0cLI43zYo

 

 

 

Edytowane przez adamjttk

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
12 minut temu, Kriss33 napisał(a):

A teraz znam gościa co zużywa 3000 kWh w miesiąc  🙃

Dobrze że ma tania energię 🙂 W Polsce to by mocna FV nie pomogła nawet.

W NO paliwo po 9zl, energia 50gr, a w Polsce paliwo 6zl, a energia 95gr-1.20zl i przyszły rok trochę jeszcze wzrośnie. A my się zastanawiamy dlaczego tam się kupuje tyle elektryków i dopatrujemy się głównej przyczyny w niższej cenie BEV o wartość VAT 😉

 

Edytowane przez BMFun
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
1 minutę temu, BMFun napisał(a):

Dobrze że ma tania energię 🙂 W Polsce to by mocna FV nie pomogła nawet.

W NO paliwo po 9zl, energia 50gr, a w Polsce paliwo 6zl, a energia 95gr-1.20zl i przyszły rok trochę jeszcze wzrośnie, a my się zastanawiamy dlaczego tam się kupuje tyle elektryków 😉

 

Dokładnie to samo pomyślałem, ale już mi się nie chciało pisać. Ewidentnie ludzie i tak głosują portfelem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
1 minutę temu, Kriss33 napisał(a):

Dokładnie to samo pomyślałem, ale już mi się nie chciało pisać. Ewidentnie ludzie i tak głosują portfelem.

Tam to ja bym pewnie kupił iX, a żonie Teslę 4x4. Mój x5 v8 by palił 200zl / 100km, a iX m60 15zl ze wszystkimi stratami i grzaniem baterii czy innych rzeczy 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, BMFun napisał(a):

Ok, to inaczej, na podstawie Twojego linku w taryfie G12w:

cena ładowania auta elektrycznego w nocy po przekroczeniu limitu 3tys kWh wynosi: 0.8586zł+0,1047zł=ok. 96gr za każdą kWh

cena zużycia w dzień w domu po przekroczeniu limitu 3tys kWh wynosi: 0.8585zł+0,4689zł=1.32zł za każdą kWh

Oczywiście do limitu 3000kWh zapłacisz przez chwilę, za nocne ładowanie 0.3074+0.0637=37gr, ale wykorzystujesz dużo szybciej limit 3000kWh i to co w ten sposób zaoszczędzisz na nocne ładowanie, oddasz w dzień nie płacąc w taryfie G11 za zużycie prądu w domu w dzień 0.5101+0.2421=75gr, tylko szybciej zaczniesz płacić stawkę dzienną po przekroczeniu limitu wynoszącą 1.32zł, czyli w praktyce dopłacasz 57gr i to jest realnie wartość którą powinieneś dodać do tych 37gr nocnych ładowań samochodu.

Podsumowując, zakładając że jeżeli w ciągu roku przekraczasz limit 3tys kWh w domu bez samochodu elektrycznego, to koszt ładowania w nocy do limitu 3tys kW wynosi 0.57+0.37=0.94gr, a po przekroczeniu limitu 96gr, czyli średnio 95gr 🙂. To wszystko wyrównuje się na koniec roku i łącznie wyjdzie Ci średni koszt kWh w przedziale mniej więcej 90gr-1.2zł w zależności od typowego rocznego zużycia w mieszkaniu.

Wierzę że to przeliczyłeś, dlatego tym bardziej mnie dziwi że wmawiasz że koszt ładowania u Ciebie wynosi 36gr. Jeżeli przekroczyłeś w domu limit 3000kWh do września, to za każde ładowanie w nocy w tym roku płaciłeś 96gr, a jeśli zdażyło się w dzień, to 1.32zł/kWh.

Źródło:

Taryfa G12w: https://www.tauron.pl/dla-domu/prad/taryfa-sprzedawcy/g12w

Taryfa G11: https://www.tauron.pl/dla-domu/prad/taryfa-sprzedawcy/g11

 

Poniżej koszty ładowania w taryfie nocnej 

image.thumb.png.cd21957c1d0e4a1d6fe95f3d3c57bf42.png

image.thumb.png.3430b4ae723e647be4a23d5697426ab7.png

W całej tej dzisiejszej dyskusji zapominacie,  że większość osób jeżdżącą obecnie elektrykami ma fotowoltaikę.

Ja przy ładowaniu 2 aut nadal nie przekroczyłem limitu 3000kwh i obecnie płacę tę mityczne 0,38 zł 🙂

Ale cała ta dyskusja jak i większość podobnych w polskim internecie pomija dla mnie najważniejsze kwestię w elektryku - przyjemność z jazdy tj.

- elastyczność 

- maksymalny moment od zera 

- błoga cisza przy przyśpieszaniu 

I dla powyższych całkowicie zrezygnowałem z aut spalinowych i nawet gdyby koszty ładowania były sporo droższe od paliwa to do benzyny czy diesela nie wrócę.

  • Dziękuję 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
15 minut temu, sebsek napisał(a):

W całej tej dzisiejszej dyskusji zapominacie,  że większość osób jeżdżącą obecnie elektrykami ma fotowoltaikę.

Ja przy ładowaniu 2 aut nadal nie przekroczyłem limitu 3000kwh i obecnie płacę tę mityczne 0,38 zł 🙂

Ale cała ta dyskusja jak i większość podobnych w polskim internecie pomija dla mnie najważniejsze kwestię w elektryku - przyjemność z jazdy tj.

- elastyczność 

- maksymalny moment od zera 

- błoga cisza przy przyśpieszaniu 

I dla powyższych całkowicie zrezygnowałem z aut spalinowych i nawet gdyby koszty ładowania były sporo droższe od paliwa to do benzyny czy diesela nie wrócę.

Nikt nie zapomina. Od początku była o tym mowa że to cena za energię bez FV. Instalując FV:

- wyłożyłeś pieniądze które w tym czasie mogłeś trzymać na lokacie albo zainwestować w alcje

- podjąłeś ryzyko. Jakby koszt energii spadł do poziomu który jest w Norwegii, to czas zwrotu byłby duzy

- podjąłeś ryzyko związane z pożarem - niskie, ale zawsze.

A przede wszystkim nie możesz mówić że energia kosztuje Cię 36gr, bo musisz wliczyć amortyzację FV. Równie dobrze możemy rozpatrywać że zainwestowałem środki które przeznaczyłeś na FV w akcje które wzrosły o 50% i mówiłbym że ładowanie elektryka kosztuje mnie 0zl przez najbliższe 8 lat.

Cala dyskusja wzięła się od tego że w pewnym artykule (i nie tylko) twierdzą że koszt przejechania w Polsce elektrykiem w mieście jest w przedziale 12-15zl. W Polsce, a nie u w Twoim czy moim domu. Ja np na ładowanie w domu nie wydałem ani złotówki 🙂
 

Nie zapominajmy, że oficjalna cena za 1kWh bez dystrybucji na 2023 to chyba 1.80zl, a zrzutka w postaci tarcz różnych, powoduje obniżenie do tych nierynkowych poziomów. Póki co obniżenie utrzymane tylko do połowy przyszłego roku.

Edit: potwierdzam że są zalety jazdy bev i wiele osób nie zdaje sobie z nich sprawy, ale dyskusja toczyła się o tym że jeśli ktoś pisze artykuły i podaje dane ekonomiczne to niech będą rzetelne.

Edytowane przez BMFun
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Moderatorzy

Przy obecnych cenach energii i jej stabilności to kupowanie elektryka to trochę jak kupowanie akcji lub słuchanie Glapińskiego, może spadnie, może wzrośnie.

W firmie 1kWh to około 2 zł.

Prowadze sobie statystyki, koszt paliwa na 100km

BMW 540i koszt 64zł/100km

Honda Jazz Hybryda 37zł/100km (samochód nowy poczatkowe spalanie było wyższe z czasem będzie 30zł)

 

W związku z tym że Toyoty są tańsze, sąsiedzi masowo przesiadają się na Toyoty.

Przy obecnje relacji ceny paliwa/energii nie ma opcji przesiadki na BEVy w Polsce. Dodajać jeszcze wartosć rezydulną elektryk vs hybryda

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Wiecie co wyszło przy okazji tych dyskusji nt cen prądu? Nie wiem nawet czy Adam to tak zauważył 🙂 

Ceny paliw są w zasadzie takie same dla wszystkich, ale ceny prądu mogą się znacznie różnić, co może dawać spore korzyści finansowe, a co za tym idzie to przewaga technologii aut elektrycznych, bo prąd można samemu wyprodukować, a paliwo nie.

P.S. Świat się kończy, Kriss pisze o przewadze technologii, a 3 lata jej szukał ( za Adama napisałem 🙂 )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
30 minut temu, Kriss33 napisał(a):

Wiecie co wyszło przy okazji tych dyskusji nt cen prądu? Nie wiem nawet czy Adam to tak zauważył 🙂 

Ceny paliw są w zasadzie takie same dla wszystkich, ale ceny prądu mogą się znacznie różnić, co może dawać spore korzyści finansowe, a co za tym idzie to przewaga technologii aut elektrycznych, bo prąd można samemu wyprodukować, a paliwo nie.

P.S. Świat się kończy, Kriss pisze o przewadze technologii, a 3 lata jej szukał ( za Adama napisałem 🙂 )

Dla EV to oczywiście duży plus że masz większą elastyczność taryfową, możesz sobie zamontować fotowoltaika a nawet i wiatrak postawić na polu 😉 

To kiedy Kriss sprzedajesz M2? Tak serio pytam, bo po co ma stać w garażu? Czas na drugą Teslę zamiast M2 🙂 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

https://aktywnyprosument.pl/ile-zaplacimy-za-energie-elektryczna-w-2024r-kalkulator/

Z tego wynika, że w taryfa G12W , 1 kWh na 2024 rok to 47 gr. To jest dokładnie zgodne z moim przypuszczeniem. Założyłem, że po zakupie auta elektrycznego przechodzimy na taryfę nocno weekendową i założyłem, że po wyczerpaniu tarcz jak będzie ok 50 gr za prąd w nocy i weekend to będzie bardzo tanio. Wtedy nie powinno być też limitu. 

Dystrybucja w nocnej taryfie jest znacznie tańsza niż w całodobowej. 

Zobaczymy czy mój plan się sprawdzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprzedam koła zimowe do E84 WZ-318 7,5X17 ET-34 5X120, Opony Pirelli Sottozero 2 225/50/17
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
14 godzin temu, BMFun napisał(a):

Tam to ja bym pewnie kupił iX, a żonie Teslę 4x4. Mój x5 v8 by palił 200zl / 100km, a iX m60 15zl ze wszystkimi stratami i grzaniem baterii czy innych rzeczy 🙂

No mniej wiecej tak to wyglada, do tego w zakupie V8 nierzadko drozsze 2x niz najmocniejszy elektryk.

O kosztach eksploatacji, serwisu i tutaj pomijanej czesto usterkowosci i kosztach z nia zwiazana to juz w ogole szkoda gadac.

Wiec tak, all in w elektromobilnosc.

1 godzinę temu, BMFun napisał(a):

To kiedy Kriss sprzedajesz M2? Tak serio pytam, bo po co ma stać w garażu? Czas na drugą Teslę zamiast M2 🙂

Za kwartal wyjdzie nowa TM3P co bedzie robic cwiartke w 10s to sie Kriss solidnie zastanowi ^^

U kazdego wyglada to podobnie - auta spalinowe zaczynaja sie kurzyc w garazu, okazji i checi (!) do przejazdzki coraz mniej i predzej czy pozniej ida do zyda.

Psychologia ludzka tez odgrywa fascynujaca role, niby czlowiek kupuje auta po 300 czy 500k PLN gdzie utrata wartosci jest o rzad wielkosci wieksza od kosztow codziennej eksploatacji a jednak jakos tak lepiej sie czlowiek czuje jak sie nie marnuje zasobow i za 100km sie placi 15-20 PLN a nie 100 PLN. To nie chodzi o to ze nie stac, ze czlowiek zydzi tylko jezeli jedna technologia jest na codzien 5x tansza w eksploatacji od drugiej to czlowiek podswiadomie ja tez preferuje, nawet jezeli koszt wejscia jest nadal wiekszy - fotowoltaika, zarowki LED etc etc

2 godziny temu, Kriss33 napisał(a):

Ceny paliw są w zasadzie takie same dla wszystkich, ale ceny prądu mogą się znacznie różnić, co może dawać spore korzyści finansowe, a co za tym idzie to przewaga technologii aut elektrycznych, bo prąd można samemu wyprodukować, a paliwo nie.

W Norwegii ceny dynamiczne za energie sa juz od dawna, pisalem o tym tu kilka razy.

Dlatego popularniejsze i popularniejsze robia sie wallboxy ktore maja wbudowana apke ktora na biezaco monitoruje cene energii spot i laduje auto jak jest tanio (mozna sobie dowolne warunki brzegowe ustawic)

Mi sie w to nie chce bawic i ogolnie mnie bawia te rozmowy na temat zuzycia 15kWh czy 20kWh bo przy 1000km przebiegu miesiecznie dywagujemy tutaj o 50kWh, w moim konkretnym przypadku czy ja zuzyje miesiecznie calosciowo 3000kWh czy 2950kWh czy 3050kWh zima to raczej duzo w moim zyciu nie zmieni 🤣

12 godzin temu, BMFun napisał(a):

Nikt nie zapomina. Od początku była o tym mowa że to cena za energię bez FV. Instalując FV:

- wyłożyłeś pieniądze które w tym czasie mogłeś trzymać na lokacie albo zainwestować w alcje

- podjąłeś ryzyko. Jakby koszt energii spadł do poziomu który jest w Norwegii, to czas zwrotu byłby duzy

- podjąłeś ryzyko związane z pożarem - niskie, ale zawsze.

Niby masz racje ale biorac pod uwage, ze mamy juz ponad milion instalacji fotowoltaicznych w PL a aut elektrycznych 100x mniej to ciezko mowic, ze koszt instalacji fotowoltaiki ma cos wspolnego z zakupem elektryka, w sensie - instalacja juz jest, elektryka nie ma wiec po jego zakupie bierzemy sytuacje rzeczywista - ze cene energii mamy z uwzglednieniem istniejacej juz instalacji fotowoltaicznej.

W innym przypadku musialbys do bezposrednich kosztow eksploatacji auta wliczac rate kredytu za wybudowanie garazu, podjazdu czy jak kupowalem 15 lat temu mieszkanie skasowali mnie 3000PLN za "udzial w drodze".

Nie tedy droga imho, ktos kto ma instalacje fotowoltaiczna a pozniej kupuje elektryka ma takie a nie inne realia cenowe zwiazane z cena energii i trzeba to szanowac.

14 godzin temu, Kriss33 napisał(a):

Adam znasz kogoś kto jeździ V8 w Norwegii??

Na dzis to jest promil promila ludzi jezeli mowimy o nowych autach.

Cena zakupu jest abstrakcyjna w porownaniu do BEV, cena eksploatacji jest 2x bardziej abstrakcyjna (benzyna, serwisowanie a przede wszystkim porazajaco kosztowne naprawy w ASO)

Odpowiedz mi szczerze, co bys wybral?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=332544264

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=327607218

 

Ogolnie jak patrze na ceny elektrykow w Norwegii to dzieki wieloletnim doplatom sa one na dzisiaj po prostu smieszne na rynku wtornym:

- 3 letnie Audi e-tron 55 z 95kWh bateria sa do kupienia od dealera po 160-165k PLN (cena do negocjacji jeszcze, auta nadal na 2 letniej gwarancji)

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=330927184

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=307434799

 

- roczne, +500KM Audi e-trony GT, na 4- letniej gwarancji jeszcze kosztuja 280k PLN - w PL te auta gole zaczynaja sie od 470k PLN 🫤

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=332455733

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=326914764

W sumie chyba sie wybiore na przejazdzke tym autem przed zlozeniem zamowienia na nowa TM3P, segment wyzej, moc podobna a komfort jazdy pewnie 2x lepszy, dedykowana platforma tez, pneumatyka, headup, bowers sporo bajerow i "value".

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.