Skocz do zawartości

Quo Vadis BMW? G20 a Norwegia, Tesla M3, elektromobilnosc


adamjttk

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze

Jakbyś nie próbował odwracać kota ogonem i wmawiać mi nieświadomości motoryzacyjnej, to fakty są takie, ze znajomego Tesla 3 LR straciła na wartości prawie 50% (bez FSD straciłby może z 45%), gdy tymczasem większość użytkowników BMW 330i straciła max 30%. Każda nie biała Tesla kupowana w PL w 2020 traci min 40-45% na wartości. Doskonale wiesz ze norweskie utraty wartości to Twoja żonglerka liczbami i przykładami pasującymi do teorii uwzględniając np 25% „dopłaty” na VAT. Tutaj mamy polskie forum i sytuacja w NO mnie niewiele interesuje w tej kwestii.

ps. Co do szklanego dachu to jestem akurat ich zwolennikiem i go lubię, ale na forum jest wielu przeciwników. Co do meritum to Ix3 ma akurat szklany dach w standardzie i jest w każdej wersji. Mowimy o takim pokrywającym z 80% dachu i który jest dla odmiany do Tesli częściowo otwierany i uchylany i jeszcze zasłaniany żeby mogło być jeszcze ciszej 😉 Nie mówię ze ten w Tesli jest zły, bo zupełnie nie przeszkadzał w 40st upale w środku lata w Texasie, ale jest gorszy.

 

Edytowane przez BMFun
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Moderatorzy

W pierwszym poscie pisałeś o oszczędności ok 13000zł rocznie i o stawkach za prace w okolicach 600zł/h. To daje jakieś 22h roboczogodziny oszczędnosci rocznie. To mniej więcej 25minut tygodniowo  :). Tyle chyba czasu stracisz na ładowaniu?
  
I to dodatkowo ma sens tylko jeśli masz 50km do pracy a nie 5km i jak ładujesz za darmo. I jak porównujesz z benzyną za 7-8zł. 

Temat ciekawy - chętnie zobaczyłbym takie rzetelne porównanie dla warunków polskich, uwzględniające koszty energii elektrycznej w domu (a nie z darmowych ładowarek - za darmo to wiadomo co można), wykonanie istalacji pod ładowarkę itp itd. Przy założeniu 250km/tydzien. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Godzinę temu, BMFun napisał(a):

fakty są takie, ze znajomego Tesla 3 LR straciła na wartości prawie 50% (bez FSD straciłby może z 45%)

Każda nie biała Tesla kupowana w PL w 2020 traci min 40-45% na wartości.

Mozesz mi powiedziec skad wziales te wyliczenia? (tzn wiem skad ale nie chce byc wulgarny :D)

W 2020r TM3 LR kosztowala w Polsce 235k PLN, nie-biala 240k PLN.

40-45% spadku wartosci od 240k PLN to 132k PLN-144k PLN

 

otomoto--> TM3 --> rocznik 2020 --> bezwypadkowy --> AWD --> masz 6 sztuk w cenach 160-210k PLN 

 

No chyba ze wracamy do punktu wyjscia i znowu bedziesz mi udowadniac, ze pan Janusz z komisu w Radomiu sprzedaje swoja TM3 sprowadzona z USA i nie zaznaczyl opcji "bezwypadkowa" bo przyrysowal zderzak pod hipermarketem i chce byc rzetelny 🤣

 

Tesla-3-CENY.jpg

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
1 godzinę temu, Wlodi napisał(a):

W pierwszym poscie pisałeś o oszczędności ok 13000zł rocznie i o stawkach za prace w okolicach 600zł/h. To daje jakieś 22h roboczogodziny oszczędnosci rocznie. To mniej więcej 25minut tygodniowo  :). Tyle chyba czasu stracisz na ładowaniu?
  
I to dodatkowo ma sens tylko jeśli masz 50km do pracy a nie 5km i jak ładujesz za darmo. I jak porównujesz z benzyną za 7-8zł. 

Temat ciekawy - chętnie zobaczyłbym takie rzetelne porównanie dla warunków polskich, uwzględniające koszty energii elektrycznej w domu (a nie z darmowych ładowarek - za darmo to wiadomo co można), wykonanie istalacji pod ładowarkę itp itd. Przy założeniu 250km/tydzien. 

Hej Wlodi, te stawki za prace 600 PLN pisalem o mechanikach samochodowych ASO w kontekscie potencjalnych napraw aut uzywanych, nie o stawkach za prace Kowalskiego na etacie.

Na dzisiaj to juz ~900 PLN brutto za godzine (1800 NOK +25% VAT)

image.thumb.jpeg.9545526c98b3228223440735ae928e2f.jpeg

 

Co do ladowania w domu - nie ma znaczenia w sumie czy ladujesz za darmo czy placisz standardowa stawke 0,8 PLN za 1kWh, przy przebiegu 250km/tydzien (13k km/rok) wyjdzie Cie miesiecznie 4tygx2,5x20kWh = 200kWh czyli 160 PLN.

 

Generalnie stara prawda wraca jak bumerang - jak juz ktos kupi elektryka i pojezdzi nim kilka lat to do auta spalinowego nie chce juz po prostu wracac, i nie ma duzego znaczenia czy wydajesz miesiecznie 200 PLN na prad czy 600 PLN na benzyne, nawet jakby koszta byly takie same to kultura jazdy jest na innym poziomie.

Edytowane przez adamjttk

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Nie ma na dziś dzień stawek 0.85 za 1 kWh. Znaczy jest ale do limitu 2000kwh gdzie przeciętne gospodarstwo nie na szans się zmieścić. Do zużycia energii przy elektryku nalezy wziąć stawkę około 1.2-1.3 za 1 kWh i to z założeniem ze w przyszłym roku będzie tylko drożej.  Co do kultury pracy nie widzę znaczącej różnicy między 530xi a samochodem elektrycznym. W alpach pod hotelem w zime stał model y i pisałem już o tym ze z szyb śnieg spłynął ale z dachu nie także to kolejna ściema 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Moderatorzy

To przy wyższym koszcie korzystania z elektryka (koszt prądu + instalacja pod to), czasu ładowania, zasięgu to dla mnie osobiście póki co to nie przemawia.

 

nie wspominając o koszcie auta bo jednak elektryki w tym samym segmencie (taycan, etron) to jakoś super tanie nie są. Czegoś nie widze chyba. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
4 godziny temu, słonik40 napisał(a):

Nie ma na dziś dzień stawek 0.85 za 1 kWh. Znaczy jest ale do limitu 2000kwh gdzie przeciętne gospodarstwo nie na szans się zmieścić. Do zużycia energii przy elektryku nalezy wziąć stawkę około 1.2-1.3 za 1 kWh i to z założeniem ze w przyszłym roku będzie tylko drożej. 

Nie jestem moze na biezaco z ostatnimi zmianami 😕

Na fakturze ze stycznia mialem 0,85 PLN/kWh, sprawdzilem z ciekawosci ostatnia z maja i rzeczywiscie jest drozej - 0,96 PLN/kWh (all in all).

Taka cena jest tylko do 2000kWh a pozniej placi sie wiecej?

A co z taryfa nocna G12 za polowe ceny G11, dalej obowiazuje? (przy ladowaniu BEV w nocy raczej sie oplaca)

 

energa.thumb.JPG.1ee900bda816b4fd62ad324e33c1eb58.JPG

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
1 godzinę temu, Wlodi napisał(a):

nie wspominając o koszcie auta bo jednak elektryki w tym samym segmencie (taycan, etron) to jakoś super tanie nie są. Czegoś nie widze chyba. 

Czy ja wiem..

BMW X5M - 700k PLN

BMW iXM60 - 609k PLN

 

M5 - 618k PLN

i5 M60 - 500k PLN

 

M440ix - 345k PLN

i4 M50 - 362k PLN

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Z ciekawostek ze swiata elektrykow - tym razem USA.

https://electrek.co/2023/06/08/gm-announces-adopt-tesla-nacs-connector/

Najpierw Ford a teraz GM uznaly, ze teslowy standard ladowania BEV na stacjach DC jest najlepszym wyjsciem dla ich elektrykow i juz od 2025 wszystkie ich elektryki w USA beda mialy instalowany ten typ portu ladowania. Tym bardziej ze zapewni im to bezproblemowy dostep do najwiekszej sieci ladowarek DC w USA (i na swiecie).

Reszta producentow w USA szybko i pokornie pojdzie za przykladem podejrzewam, ciekawy jestem jak sie do tego ustosunkuja europejskie firmy produkujace auta na US. W druga strone (Tesle idace na Europe) zaadoptowaly CCS w miare szybko i bezkonfliktowo.

 

Tesla-supercharger-connector-NACS.png?w=

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Tutaj masz ceny prądu w zależności od operatora, chyba są wiarygodne http://www.cena-pradu.pl/tabela.html generalnie jest tak ze do 2000kwh lub do 3000kwh mając kartę dużej rodziny cenę masz dotowana przez rząd, powyżej ustala już operator. Generalnie jest drogo nawet bardzo drogo.

 

co do złącz to już raczej niemal pewne ze w Europie będzie ccs natomiast co innego w USA. Stany są w powijakach jeśli chodzi o elektromobilnosc więc biorąc pod uwagę ze tesla ma największa sieć ładowarek tam to całkiem prawdopodobne ze zaadoptują ich standard

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

stronę wcześniej wkleiłem Ci filmik jak tesla jeździ po torze. Sorry, ale jak ktoś kupuje m5 to ma w poważaniu: ekologię, eksploatację czy nawet rachunek za przejechanie 100km, po prostu go na to auto stać. No i bierzesz takie m5  na tor i prędzej Ci opony puszczą niż straci moc :D 

Samochody które były złe jak były nowe, odradzają się w Polsce jako używane BMW
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

jak wygladaja wspolczesne chinskie auta w sprzedazy w Europie - BYD Han, 500HP

W Norwegii za 600k NOK (~240k PLN)

https://www.finn.no/gallery.html?finnkode=305796239#image0

 

239_1020793405.jpg

239_1177018804.jpg

239_1667654038.jpg

239_1977669112.jpg

239_1304416393.jpg

239_515948887.jpg

 

 

 

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Tak, jezdzilem SUVem BYDa.

Design naprawde moze sie podobac, materialy w srodku sa swietne, spasowanie rowniez, wyglada to ekskluzywnie i premium, nie mam pojecia jak bedzie z trwaloscia tego za kilka lat oczywiscie.

Uklad kierowniczy byl zdecydowanie za luzny, za malo sportowy to mi sie niepodobalo.

Soft/GUI byly tez "takie sobie" tzn tak jakby niedopracowane do konca i monitor mial slaba jakosc, o wiele gorsza niz w Tesli czy BMW.

Czego bym sie obawial to wartosc rezydualna i serwisowanie.

Wartosc rezydualna - jezeli wyjda jakies fakapy po drodze, materialy beda sie zuzywac powyzej przecietnej to moze byc slabo.

Serwisowanie - podpisuja umowy z roznymi lokalnymi serwisami ASO typu Mazda czy Nissan i w razie jakichs problemow nie bedzie za bardzo wiadomo gdzie z tym autem jechac "zeby naprawili".

 

Ale ogolnie jak patrze na "chinszczyzne" BYD, Nio etc to przypomina mi sie motoryzacja koreanska - kiedys wysrywy typu Deawoo, pozniej siermiezne, toporne i zapoznione technologicznie Kie a dzisiaj te auta jakosciowo i technologicznie NICZYM nie ustepuja jakiemus VW czy Renault a w wielu dziedzinach je wyprzedzaja (np w elektrykach)

I cos mi mowi ze z chinskimi autami bedzie podobnie - ich udzial w rynku europejskim bedzie sie tylko powiekszal.

A czyim kosztem to zobaczymy, ja stawiam na marki europejskie i japonskie.

 

Edytowane przez adamjttk

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • Zasłużeni forumowicze

Ciekawe rzeczy na rynku EV sie dzieja.

Amerykanski startup Lucid bedzie dostarczal zespoly napedowe i baterie dla Aston Martina w zamian za ~4% ich akcji.

Aston Martin and Lucid agree EV deal | Automotive News Europe (autonews.com)

To pewnie nie ostatni taki alians tradycyjnych firm motoryzacyjnych ze startupami EV.

Kiedys Toyota i Mercedes byly udzialowcami Tesli, Toyota miala ~3% akcji Tesli, sprzedala w 2016r za 50milionow $ (dzisiaj te 3% by byly warte jakies 25 miliardow $ ^^), Mercedes byl jeszcze lepszy, byl posiadaczem 9% akcji Tesli, sprzedal je w 2014r za niecale 800 milionow $ (zarobili na tym dealu 750M), dzisiaj te 9% sa warte ponad 70 miliardow $, mniej wiecej tyle ile wynosi gieldowa wycena firmyi Mercedes-Benz na dzis )

 

Toyota sells all shares in Tesla as their tie-up ends | Reuters

Daimler's Now-Sold Tesla Stake Is Approaching Its Entire Market Cap (ccn.com)

 

  • Lubię to 1

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Adam już chyba rozmawiasz sam ze sobą 😀 mnie to ciekawi jak trzymają wartość w Norwegii drogie elektryczne ev typu taycan, eqs, tesla model s. Ciekawe czy jest tak jak np z benzynowymi gdzie takie porsche przewaznie lepiej trzymało wartość w stosunku do konkurencji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Masz racje, cisza w eterze.

Nie wiem tylko czy to wina samego watku czy tez raczej nowej szaty graficznej forum.

Forum chodzi obecnie wyjatkowo topornie, wolno sie laduje a kolory/szata graficzna jest mega nieczytelna, az sie nie chce tu zagladac niestety. Dramat jesli chodzi o "user-friendly" niestety w porownaniu do poprzedniej wersji forum.

 

Co do trzymania wartosci EV ekskluzywnych w NO - jest MEGA slabo.

Dla przykladu - nowy Taycan 4S w NO to dzis 1,2M NOK + opcje czyli spokojnie 1,5-1,6M NOK

3-latki, dobrze wyposazone, od dealera Porsche, z pozostala gwarancja do 2025, z przebiegami rzedu 30-50k km mozna kupic za 800-900k NOK. Ceny nowych aut premium troche odlecialy szczerze mowiac i to jest chyba glowny problem, a jak do tego dodac nieatrakcyjne oprocentowanie leasingow - sprzedaz drogich aut siadla zupelnie.

Oczywiscie ceny tych Taycanow w 2020r byly sporo nizsze wiec utrata wartosci nie jest taka straszna dla wlascicieli(chociaz biorac pod uwage inflacje i obecna wartosc nabywcza korony mozna tez dyskutowac). Ale dzisiaj kupowanie nowego Taycana za 1,5M to gruby strzal w stope imho.

 

Dosc powiedziec, ze w NO przez pol roku sprzedalo sie 63szt Taycanow czy 70 szt modelu S (przy ponad 15.000 szt modelu Y np).

Widac ewidentnie ze ludzie zaciskaja pasa i tna wydatki/koszty, czasy gdy e-tron byl najpopularniejszym autem w NO juz za nami 😉

 

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

 PS Jak sie sprawuje iX1?

Widzialem wczoraj iX1 z bliska w jasnym kolorze w m-pakiecie i to jak makabrycznie zle wyglada ten grill to nie do wiary po prostu. To auto rownie dobrze mogl wypuscic Sssang-Yong, to nie jest design robiony dla Europejczykow juz wg mnie, to sa auta dla Azjatow.

Nie wiem co sie dzieje z designem BMW zupelnie, ta marka w przeciwienstwie do Tesli miala zawsze sliczny design - agresywny, biznesowy, zadziorny ale i dostojny a teraz dramat za dramatem - jak widze na ulicy nowe 1-er, 2-er-, 7-er, iX1, X4 czy X7 to doslownie zbiera na wymioty 😞

Chyba ze jestesmy w jakims przelomowym momencie zmiany jezyka stylistycznego aut i mlodsze pokolenie narzuca zupelnie inna stylistyke a takie 40 letnie pierniki jak ja beda tylko marudzic "kiedys to bylo", sam juz nie wiem.

Chociaz jak patrze na MB czy Audi to ich nowe auta wygladaja swietnie w przeciwienstwie do BMW (e-trony GT, nowa C klasa czy S-klasa), gdzies trzymaja to polaczenie nowoczesnosci z klasycznym designem i nie "szokuja" wulgarnoscia ta azjatycka.

 

image.thumb.jpeg.65a2a263555f6236f89583f5e7457190.jpeg

  • Lubię to 1

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Volkswagen ma problem. Nie ma chętnych na elektryki - Money.pl

 

Cytat

Jak informuje regionalna gazeta "Nordwest-Zeitung", Volkswagen zdecydował się zmniejszyć produkcję samochodów elektrycznych w swojej fabryce w Emden w północnych Niemczech. Powodem jest brak chętnych na zakup elektryków. Popyt na samochody elektryczne budowane w Emden jest prawie o 30 procent niższy niż pierwotnie planowano.

 

Cytat

Według Niemieckiego Instytutu Badań Ekonomicznych (DIW) na koniec 2022 po niemieckich drogach jeździło milion pojazdów elektrycznych. Z kolei w rankingu najpopularniejszych elektryków w Niemczech Volkswagen jest na czwartym i piątym miejscu za Teslą. Wyzwaniem dla niemieckiego koncernu jest także rywalizacja z chińskimi producentami, którzy oferują tańsze auta.

Pieklo zamarza, Hans zaczyna preferowac amerykanskie i chinskie elektryki od niemieckich.

Gdzie ten legendarny niemiecki gospodarczy patriotyzm?

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Stany mają więcej kasy na działalność badawczo-rozwojową w sektorze elektromobilności, stąd też lepsze produkty. W niedalekiej przyszłości różnice się zniwelują. Chińskie firmy są obecne na niemieckim rynku, ponieważ Niemcy mają w nich udziały, więc i tak zarabiają.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Ix1 na razie jezdzi bezawaryjnie. Lato jest to zuzycie potrafi być smiesznie małe typu 13-14kwh/100km. najechane około 9 tysięcy kilometrów na dziś dzień. Ty o designie bmw to lepiej nie narzekaj bo tesla model y w białym kolorze to jest dopiero potworek. To jest jeszcze brzydsze od multipli. Sporo tego jezdzi w pl a przewaznie co słyszę od ludzi to tekst typu. „Widziałem ostatnio tesle model y. Ale to jest brzydkie. Jak można kupić tak brzydkie auto? 
 

co do vw to wydaje mi sie jednak ze problem lezy gdzie indziej. Elektryfikacja nie postępuje tak szybko jak by sie tego spodziewali. Tylko czekać aż się wycofają rakiem z zapewnień porzucenia rozwijania silników benzynowych. Wszystko będzie zależeć od cen paliw a na dziś dzień prąd drogi a paliwa staniały. Na dziś dzień wyglada to tak ze styczeń maj vw sprzedał w Niemczech ponad 200 tysięcy aut, tesla około 30 tysięcy a Chińczycy na rynku niemieckim praktycznie nie istnieją.

 

no i trochę z naszego podwórka. Ostatnio gddkia ogłosiła przetargi na stacje ładowania na mopach. Chętnych podobno w wielu miejscach brak bo twierdzą ze za mało aut oraz ze te co są kupowane i tak przewaznie maja wolne ladowanie. Tesli oczywiście wśród zainteresowanych brak. Ich biznes plan to suoercharger postawiony na darmo w krzakach, najlepiej przy jakiejs stacji żeby kierowca mógł na krzywy ryj siku zrobić. Smutna rzeczywistość podobno lidera w branży. Taycanow u nas tez troche stoi na stokach, można dostać rabat powyżej 10 procent plus leasing 2-5 procent co daje ze można mieć przyzwoicie wyposażone 4s cros/sport tourismo w cenie tesli model s. No ale podobno lifting w przyszłym roku wiec to tez ma znaczenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Co do designu Tesli (model 3/Y) to oczywiscie zgoda - te auta sa jak zaby, oble i nie porywaja designem.

Ale BMW ma dziesiatki lat tradycji robienia pieknych samochodow, stad jak sie widzi coraz wiecej potworkow na ulicach to sie czlowiek drapie w glowe "czemu".

Cytat

"Tesli oczywiście wśród zainteresowanych brak. Ich biznes plan to suoercharger postawiony na darmo w krzakach, najlepiej przy jakiejs stacji żeby kierowca mógł na krzywy ryj siku zrobić."

haha, +1

Tesla nigdy nie sciemniala ze bedzie budowac huby do ladowania z pachnacymi toaletami,  kawa ze starbucksa etc.

Buduja dziesiatki ladowarek na srodku pola, byleby bylo odpowiednie przylacze, zalezy im na ilosci ladowarek i szybkosci ladowania, reszte maja w nosie i to jest fakt.

Najczesciej buduja sie przy centrach handlowych i stacjach benzynowych - wlasciciele nie narzekaja bo w zamian za wejsciowke do toalety kierowca kupi prase, kawe, redbulla za 10 PLN, jakiegos hotdoga etc

 

MOPy to zafajdany obowiazek panstwa i to ich brocha zeby zapewnic infrastrukture jak chca zeby ludzie kupowali EV, mysle ze branza troche odrobila lekcje na Greenwayu ktory zainwestowal mnostwo pieniedzy polegajac na Morawieckiego "milion elektrykow w 2025", przejechali sie i teraz zeby utrzymac siec maja ceny ladowania najwyzsze w PL co jest kuriozum. Ogolnie mnie w ogole nie dziwi ze Tesla nie chce miec nic wspolnego z Gddkia, 😉 to sa 2 diametralnie rozne swiaty jezeli chodzi o poglady jak powinna wygladac przyszlosc.

 

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Patrzac na to jak europejska motoryzacja zbiera baty jezeli chodzi o EV od amerykancow i chinczykow i biorac pod uwage ze wg mnie ICE czeka juz tylko smietnik historii postanowilem tez dorzucic troche grosza na gielde na 2 najbardziej rokujace firmy produkujace BEV w US - Riviana i Lucida.

Lucid kupiony za 7$, Rivian za 13$.

Obie firmy od ostatniej banki/hossy utracily ponad 80% wartosci, po cichu licze ze sie ogarna, zaczna wypuszczac bardziej wolumenowe modele jak niegdys Tesla i dadza za kilka lat porzadnie zarobic na kolejnej bance/hossie.

Rivian (120$-->16$), Lucid (50$-->7$)

 

image.thumb.png.35ed24fa925a8fd952c3111c3cd69dce.png

 

image.thumb.png.fa032ef238a9c4724a5854800960428f.png

 

PS. W USA juz wiadomo kto wyznacza standardy na rynku i do kogo lgna pozostali producenci:

Volkswagen is in talks with Tesla to adopt NACS connector | Electrek

Edytowane przez adamjttk

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.