Skocz do zawartości

Quo Vadis BMW? G20 a Norwegia, Tesla M3, elektromobilnosc


adamjttk

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze

"Amerykański producent samochodów Ford ogłosił w piątek, że znacząco zredukuje zatrudnienie w hiszpańskiej Walencji. Pracę straci jedna piąta załogi, czyli 1,1 tys. osób. Wcześniej firma zapowiedziała zwolnienia również w Wielkiej Brytanii i Niemczech: obejmą 2,3 tys. pracowników."

"Celem Forda jest osiągnięcie "konkurencyjnej struktury kosztów w Europie"

"Associated Press zwraca uwagę na ostrą konkurencję pomiędzy firmami samochodowymi, spowodowaną przechodzeniem od aut spalinowych do elektrycznych."


https://apnews.com/article/ford-spain-layoffs-b077f51f99d540f684c5874e45d6ff70

https://www.bankier.pl/wiadomosc/Wielkie-zwolnienia-w-Fordzie-Prace-straci-jedna-piata-zalogi-8503436.html


-------------------


https://www.bankier.pl/moto/rewolucja-na-parkingach-marketow-stawiaja-stacje-ladowania-elektrykow-13051/


"Jak wynika z analizy firmy Power Dot, na którą powołuję się Business Indsider, do 2025 r. przy działających w Polsce marketach i dyskontach może powstać nawet 10 tys. stacji ładowania samochodów elektrycznych. Ma to być efekt wchodzącego w życie 1 stycznia 2025 r. obowiązku, zgodnie z którym stacje będą musiały znajdować się przy sklepach posiadających parkingi na ponad 20 aut."


"Największe sieci dyskontów już rozpoczęły procedury związane z montażem stacji ładowania oraz sam montaż. Około 50 stacji ładowania działa już przy marketach sieci Lidl – m.in. w Warszawie, Poznaniu, Łodzi czy Toruniu. Jak na razie ładowanie „elektryków” na stacjach Lidla jest bezpłatne.

Stacje ładowania elektryków powoli pojawiają się także pod Biedronkami. "


--------------------


https://www.bankier.pl/moto/auta-z-lpg-wyprzedzone-przez-elektryki-13031/


"Choć jeszcze w połowie 2021 r. Polacy rejestrowali trzy razy więcej nowych aut z LPG niż „elektryków”, to w ostatnich miesiącach auta na prąd wyprzedziły te z instalacjami LPG"

"Przełom nastąpił jednak w maju 2022 r., gdy po raz pierwszy w historii do bazy CEP wprowadzono więcej nowych aut zasilanych prądem (780) niż samochodów napędzanych gazem LPG (700). Wówczas w Polsce zarejestrowano także 885 hybryd typu plug-in."

"W kolejnych trzech miesiącach górą ponownie były auta z LPG, jednak sytuacja zmieniła się diametralnie we wrześniu 2022 r. Wówczas Polacy zarejestrowali 1414 „elektryków” i 900 aut na gaz. Od tej pory auta w pełni elektryczne są w salonach wybierane częściej od samochodów napędzanych gazem."

"Pierwsze dwa miesiące 2023 r. to kontynuacja tego trendu. Jak wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w styczniu i lutym Polacy zarejestrowali 2,2 tys. aut w pełni elektrycznych i 1,9 tys. samochodów zasilanych gazem LPG."

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wbudowane webasto - przewaga technologiczna elektrykow 8-)

E39 też miało wbudowane seryjnie, chyba każde 3.0d, nie wiem które jeszcze.

Ciężko nazwać przewagą technologiczną coś co od 100 lat dostępne jest w ICE, raczej kosztowa. To że ludzie się na to nie rzucili jednoznacznie wskazuje też, że raczej mało potrzebne, bo zwykle to człowiek odpala samochód i odświeża w międzyczasie nie-szyby.


Przypomnę, że mieszkasz w Norwegii, w PL śnieg to raczej wydarzenie nawet w środku zimy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Nowe auta z lpg zawsze były superniszczyciel, na rynku były i są dostępne jedynie 2 może 3 modele także to żaden wyznacznik. Pod sklepami według mnie najlepsze stacje ładowania to 22 kwh sc akurat żeby spokojnie zrobić zakupy i naładować auto. Tesla chyba nie ma możliwości ładowania 22kw? Ponadto darmowe stacje pod marketami to poć na wodę bo są ciaglemokupowane przez januszy i taksówkarzy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Ciężko nazwać przewagą technologiczną coś co od 100 lat dostępne jest w ICE, raczej kosztowa.

Zla logika.

Przewaga "kosztowa" to tez przewaga technologiczna jezeli ktos/cos oferuje to samo w lepszej cenie (a webasto w BEV jest dodatkowo lepsze niz w ICE bo jest elektryczne/bezwonne i mniej awaryjne - piecyki w ICE sie po latach zatykaja i trzeba je wymieniac/regenerowac - w NO koszt bagatela w ASO ~8-10k PLN dla mojej bylej F10).


------------------


"W TM3 jest tablet, ochyda"


BMW 3-er LCI - hold my beer


tak teraz patrze ze notch przy licznikach chyba z Iphona zerzniety ;)

 

52740307680_ce8fe365f1_o.png

 

52740307695_4e9cd103d2_o.png

 

52740148309_5ec4e83865_o.png

Edytowane przez adamjttk

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przewaga "kosztowa" to tez przewaga technologiczna jezeli ktos/cos oferuje to samo w lepszej cenie (a webasto w BEV jest dodatkowo lepsze niz w ICE bo jest elektryczne/bezwonne i mniej awaryjne - piecyki w ICE sie po latach zatykaja i trzeba je wymieniac/regenerowac - w NO koszt bagatela w ASO ~8-10k PLN dla mojej bylej F10).


Bo nagrzewnica elektryczna nikomu jeszcze nie nawaliła :duh:

Kolejna wypowiedź eksperta z dziedziny motoryzacji :mrgreen:

Edytowane przez klakierek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I znów skupiasz się nie na tym co trzeba. Jak powiedziałem, były modele gdzie Webasto było za darmo (było potrzebne do rozgrzewania silnika). I klienci tego nie docenili. Myślisz, że np. mnie nie stać na dopłacenia 8-10k do auta żeby było Webasto? Kupiłem zdaje się 2 razy do BMW, używałem tego 0-2 razy w roku, kompletnie niepotrzebna rzecz. Może w Norwegii to ma znaczenie, ale to znów Twoja perspektywa niemająca odniesienia do reszty świata.

Wpisuje się to ładnie w moją narrację - zaleta jest? Jest. A praktyczność? Żadna poza krainami śniegu typu Skandynawia albo może Alpy. I to tylko wtedy, kiedy jesteś biedny i nie masz garażu :roll:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Nowy I-drive w BMW - poprzedni byl tak dobry i "intuicyjny" ze wytrzymal cale 3,5 roku ;)

https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0410078EN/big-stage-for-interaction-and-information:-bmw-presents-the-newest-version-of-the-bmw-idrive-system


Wielokrotnie pisalem w tym watku, ze przeklikiwanie sie przez 3-4 menu/podmenu/podpodmenu jest jakas gigantyczna, archaiczna bzdura, ze Tesla ze swoja struktura menu bije na glowe rozwiazania BMW.

Co czytamy w notce dla prasy od BMW:


"A new home screen with clearly arranged functions offers greater ease of use on the BMW Curved Display."

"Quick function selection thanks to flat menu structure"

"The system’s QuickSelect concept additionally brings an improved menu structure that takes its cues from consumer electronics devices. "

"New home screen shows functions on a single level and enables rapid access."

"The new zero-layer principle means that all relevant functions and information are shown on a single level, making it possible to select a desired function without having to enter a submenu first."


Cieszy, ze widza, ze musza poprawiac swoje GUI bo konkurencja odjezdza ze swoimi rozwiazaniami IT.


Moje zdanie nadal niezmienne i nie omieszkam go przypomniec za jakis czas - za 2-3 lata w kolejnych generacjach czy to 3-er czy 5-er fizyczny kontroler I-drive zostanie wyrzucony na smietnik historii jako rozwiazanie przestarzale, cos jak telefon z fizyczna klawiatura.

W biednych BMW (wszystko ponizej 5-er) w kolejnej generacji tez nie bedzie juz licznikow - pozostanie jedynie tablet jak w TM3, gotowy jestem sie zalozyc o dobra flaszke, ksiegowi juz o to zadbaja :D

No chyba, ze zrobia jeszcze jakas szczatkowa popierdolke jak w ID3 - 5x10cm, ale obstawiam, ze zniknie zupelnie i zastapi go montowany domyslnie headup.

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Myślisz, że np. mnie nie stać na dopłacenia 8-10k do auta żeby było Webasto? Kupiłem zdaje się 2 razy do BMW, używałem tego 0-2 razy w roku, kompletnie niepotrzebna rzecz.

Nie wiem na co Cie stac czy nie stac, nie jestes tez pepkiem swiata wyznaczajacym co komu jest potrzebne w aucie raczej, wiem natomiast, ze:

1. 95% klientow widzac cene w konfiguratorze 8kPLN rezygnuje z tego zakupu jako "fanaberia"

2. W wielu modelach nie mozesz/nie mogles zamowic tak czy inaczej - dla przykladu 1-er, 2-er, M2 etc etc

 

Może w Norwegii to ma znaczenie, ale to znów Twoja perspektywa niemająca odniesienia do reszty świata.

Mysle, ze liczba krajow, gdzie sie sprzedaja auta a pogoda spada ponizej 0C przez kilka miesiecy w roku jest dosyc dluga :cool2:

 

Wpisuje się to ładnie w moją narrację - zaleta jest? Jest. A praktyczność? Żadna

Mowienie, ze webasto to zaleta bez praktycznosci jest serio takim idiotyzmem, ze wstydzilbym sie pisac takie rzeczy publicznie Slawomir (jedynie w imie udowadniania swoich pseudoracji do tego) :cool2:

 

I to tylko wtedy, kiedy jesteś biedny i nie masz garażu :roll:

Kolejny po sloniku co jezdzi swoimi autami zima w T-shircie i crocsach ze swojego garazu do hali podziemnej w CH/pracy, to forum dostarcza od wielu lat wiele usmiechu :norty:

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mowienie, ze webasto to zaleta bez praktycznosci jest serio takim idiotyzmem, ze wstydzilbym sie pisac takie rzeczy publicznie Slawomir (jedynie w imie udowadniania swoich pseudoracji do tego) :cool2:

Adaaaaaaaaaaaam! Miałem webasto przez dobre 10+ lat w samochodach. Mówię o praktyce w Polsce. Bezużyteczny gadżet. Trzeba o tym pamiętać, żeby to odpalić wcześniej, zyskujesz to samo co odpalenie silnika po prostu, a ostatecznie po 2-5min jazdy i tak nie czujesz różnicy czy było odpalone czy nie.

Tyle. Twój przypadek może być inny, ale rzeczywistość pokazuje, że webasto nie jest istotne dla większości ludzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Adam rzygac się chce od tego twojego narzekania. Plujesz na idrive a powiedz mi dlaczego tesla przez 10 lat nie potrafi zrobić dobrego systemu pomimo ze ma praktycznie jeden model w ofercie? Przez dziesięć lat wypuszczają xo kilka dni poprawki, do poprawek. Gdyby był taki dobry napisali by raz i juz by nie musieli poprawiać….
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Gdyby był taki dobry napisali by raz i juz by nie musieli poprawiać….

Masz racje :cool2:

 

CDyBHFZW8AAAuj3.jpg

 

W takiej Californii to bez webasto nie da się żyć ;)

W takiej Kaliforni korzystaja z mega przyjemnego chlodzenia kabiny latem w 5 min, ale ciii, to tez bezuzyteczna funkcja ;)

 

Mowienie, ze webasto to zaleta bez praktycznosci jest serio takim idiotyzmem, ze wstydzilbym sie pisac takie rzeczy publicznie Slawomir (jedynie w imie udowadniania swoich pseudoracji do tego) :cool2:

Miałem webasto przez dobre 10+ lat w samochodach. Mówię o praktyce w Polsce. Bezużyteczny gadżet.

Dowody anegdotyczne, te sa najlepsze.

To ja dorzuce swoj - 2 moich kolegow w Gdansku montowalo sobie aftermarketowe webasto w swoich autach.

W Gdansku, nie w Norwegii.

I jeszcze jeden - jak pracowalem na kontrakcie kilka lat temu w Gdansku, to w F10 korzystalem z webasto zima/jesienia codziennie w pracy (dopoki sie nie zepsulo ^^)

 

Trzeba o tym pamiętać, żeby to odpalić wcześniej,

1. Mozna albo pamietac i odpalic 5 min wczesniej albo nie pamietac i przez 5-10 min skrobac auto. Zazwyczaj ludzie szybko zapamietuja ^^

2. Mozna nastawic timer i codziennie o 7.00 rano miec auto nagrzane

 

zyskujesz to samo co odpalenie silnika po prostu,

Tak, z pewnoscia, po odpaleniu silnika na postoju po 5 min szyby auto sa odmrozone a w kabinie rosnie temperatura z -10 do +20.

Zademonstrujesz nam? Przeciez na pewno masz racje, nie?

 

a ostatecznie po 2-5min jazdy i tak nie czujesz różnicy czy było odpalone czy nie.

Stary, naprawde odlatujesz, podkladasz sie w kazdym zdaniu zamiast po prostu przyznac racje.

To, ze BMW czy inne marki od 30 lat oferuja w katalogu webasto a nie wciaz np odtwarzacz kaset magnetofonowych swiadczy o tym, ze ludzie chca ten "niepraktyczny" wynalazek miec bo jednak z niego korzystaja wbrew temu co tutaj probujesz udowodnic. To, ze kosztuje 8k PLN sprawia ze niewielu wybiera ten luksus. TO ze pelno aftermarketowych firm montuje to za pol ceny swiadczy dalej o tym co pisze a czemu zaprzeczasz. Ech..

Ale to pewnie tylko biedaki bo bogacze maja garaz :norty: :norty:

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Czyli mam rozumieć ze jak tesla wypuszcza update z poprawa bugow, nowe funkcjonalności czy robi upgrade sprzętu to znaczy ze firma rozwojowa a jak BMW robi dokładnie to samo to znaczy ze soft maja kiepski?

 

Tak, z pewnoscia, po odpaleniu silnika na postoju po 5 min szyby auto sa odmrozone a w kabinie rosnie temperatura z -10 do +20.

Zademonstrujesz nam? Przeciez na pewno masz racje, nie?

 

Z tym akurat nie ma problemu. Praktycznie każde nowe auto lepszej klasy ice ma elektryczna nagrzewnice i ogrzewa kabinę oraz rozmraża szyby dokładnie w taki sam sposób jak twój bev. W alpach jak włączyłem silnik i zanim zapakowałem narty z szyb już spływało i żadne webasto niepotrzebne

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Czyli mam rozumieć ze jak tesla wypuszcza update z poprawa bugow, nowe funkcjonalności czy robi upgrade sprzętu to znaczy ze firma rozwojowa a jak BMW robi dokładnie to samo to znaczy ze soft maja kiepski?

Tesla miala od poczatku swietny soft, poprzez updaty robi sie tylko lepszy, funkcjonalniejszy, czytelniejszy (w wiekszosci wypadkow, czasem tez zdarza im sie jakis detal popsuc)

OS8 w BMW (w przeciwienstwie do OS7 jak na swoje czasy) to bylo od poczatku absolutnie niefunkcjonalne gow**, mowilem o tym tu dziesiatki razy, mowila o tym polowa dziennikarzy/recenzentow motoryzacyjnych, to ze BMW po 3 latach sie z niego rakiem wycofuje tylko to potwierdza. Ciesze sie jak mowilem wczesniej bo znaczy ze sluchaja klientow/opinii. Beke mam tylko z Ciebie bo broniles go tutaj jak Czestochowy, "jakie ikony czytelne", "jaki design", "zupelnie jak w Iphonie" i tego typu bzdury, prychnac tylko ze smiechu idzie teraz.

 

Tak, z pewnoscia, po odpaleniu silnika na postoju po 5 min szyby auto sa odmrozone a w kabinie rosnie temperatura z -10 do +20.

Zademonstrujesz nam? Przeciez na pewno masz racje, nie?

Z tym akurat nie ma problemu. Praktycznie każde nowe auto lepszej klasy ice ma elektryczna nagrzewnice i ogrzewa kabinę oraz rozmraża szyby dokładnie w taki sam sposób jak twój bev. W alpach jak włączyłem silnik i zanim zapakowałem narty z szyb już spływało i żadne webasto niepotrzebne

Haha, tak jak napisalem Slawomirowi - zademonstruj, moze tez byc jakis filmik z YT.

BMW sprzedajac w 530i za 7k PLN ogrzewanie postojowe robi po prostu podwojny skok na kase bo przeciez ich auto i bez tego odmraza szyby i nagrzewa kabine :norty: :norty:

.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Uważam, że doszliśmy już do tego, że mamy stwierdzone przewagi technologiczne, a mimo to dalej są przepychanki. To co Sławomir pisał, że jemu to nic nie zmienia, ja całkowicie rozumiem. To może tak by należało to ująć. Wiem jakie przewagi ma elektryk, ale one nie powodują, że przesiadam się na elektryka, bo ... no i teraz najzwyczajniej w świecie dla każdego co innego jest w życiu istotne. Tu nie mam żadnej filozofii. Nie ma najlepszych samochodów dla wszystkich, nie ma najlepszych telefonów dla wszystkich itd.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, z pewnoscia, po odpaleniu silnika na postoju po 5 min szyby auto sa odmrozone a w kabinie rosnie temperatura z -10 do +20.

Zademonstrujesz nam? Przeciez na pewno masz racje, nie?

Webasto w Tesli też takich możliwości nie daje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Tesla miala od poczatku swietny soft, poprzez updaty robi sie tylko lepszy, funkcjonalniejszy, czytelniejszy (w wiekszosci wypadkow, czasem tez zdarza im sie jakis detal popsuc)

OS8 w BMW (w przeciwienstwie do OS7 jak na swoje czasy) to bylo od poczatku absolutnie niefunkcjonalne gow**, mowilem o tym tu dziesiatki razy, mowila o tym polowa dziennikarzy/recenzentow motoryzacyjnych, to ze BMW po 3 latach sie z niego rakiem wycofuje tylko to potwierdza. Ciesze sie jak mowilem wczesniej bo znaczy ze sluchaja klientow/opinii. Beke mam tylko z Ciebie bo broniles go tutaj jak Czestochowy, "jakie ikony czytelne", "jaki design", "zupelnie jak w Iphonie" i tego typu bzdury, prychnac tylko ze smiechu idzie teraz.

 

Przecież te nowe wizualizacje są bardzo podobne do obecnych. Nic się całkowicie nie zmieniło, zmienia się hardware na nowszy wiec wchodzi nowa wersja systemu, tak jak co roku w Apple, Intel czy tez Microsoft. Najwyraźniej nie masz bladego pojęcia o czym piszesz i zaprzeczasz sam sobie. Skoro w tesli ten soft jest tak swietny to po co go poprawiać? Całe it tak działa. Co roku nowe procki, nowe kernele do Linuksa/androida wiec i nowe wersje systemu. Jak kilka miesięcy temu tesla robiła uograde hardware inforozrywki to piałeś z zachwytu, jak teraz robi to bmw to pieprzysz bzdury.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dowody anegdotyczne, te sa najlepsze.
Nie, najlepsze jest spojrzenie na to ile samochodów posiada webasto. 1%? Chciałem nawet sprawdzić na otomoto, ale jest to tak "krytycznie potrzebny Adamowi bajer", że nawet nie ma tego w opcjach wyposażenia wyszukiwarki. Nikt tego nie kupuje bo za drogie? Powiedz to tym, co dopłacili do Xenonów, xDrive czy automatu. Beton Adam, beton.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie, w konfiguatorze g30 webasto kosztuje 7100 i prawie nikt tego nie bierze bo nie potrzebuje. Lasery kosztują 9800, komforty 11300 i to mega często wybierane opcje a są sporo drozsze. Przypadek? Nie sądzę. Przy cenie auta na poziomie 400tys kwota 7100 jest bez znaczenia, więc widocznie ludzie nie potrzebują.

O to chodzi w personalizacji że każdy wybiera to co potrzebuje. Ja nie potrzebuje asystentów profesional, pasa ruchu, hamowania, znaków drogowych i innych dupereli i pierwsza czynnością po wejściu do takiego auta, które to posiada, jest ich wyłączenie. Nie potrzebuje również webasta, ale w aucie, w którym mam skórę muszę mieć wentylowane fotele, poza tym jak najlepsze światła i androida. Każdy wybiera to co potrzebuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Konfigurując 530 bez mrugnięcia okiem zaznaczyłem xdrive za 10 k, m pakiet za niecałe 30, felgi 19 czarne za 8k, światła adaptacyjne za kolejne 8 i wiele wiele innych bajerow ale nawet prźez myśl mi nie przeszło żeby jakieś webasto dodać, nawet nie wiem ile wtedy kosztowało.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Co do webasto….używam tego codziennie w BEV, mam zaprogramowane godziny odjazdu kiedy wiozę dzieci do szkoły i auto jest ciepłe w środku jak wsiadam. Ale używam tego bo po prostu mam i jest elektryczne (spalinowe działa gorzej bo trochę śmierdzi w garażu jak się go odpali), ale nie zmienia ono jakoś istotnie mojego życia ani nie rozwiązuje problemu żadnego. W lecie chłodzenie kabiny tez się używa trochę na sile, bo podobny efekt uzyskuje się w ice otwierając szyby + klimatyzacja na Max na 1-2min. To wszystko to taki miły dodatek jest, który jest zaletą a nie przewaga. Dla innego zaleta ICE jest zapach benzyny przy tankowaniu ;) ok, zaleta tak, ale nie przewaga ;)


Zmieniając x5 m50i gdzie miałem webasto na x5m gdzie go nie ma, nie miałem poczucia ze coś istotnego

tracę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Czy fotowoltaika zmienia życie/ rozwiązuje jakis problem? Prąd dalej jest taki sam w gniazdku, a mimo to ludie to instalują. A dlaczego? A dlatego, że ma być taniej. Czy przy takiej samej cenie zakupu auta spalinowego i elektrycznego większość wybierze elektryka? Pewnie tak, a dlaczego, Ano z tego samego powodu co fotowaltaikę, ma być taniej. Ktoś się nie zgadza?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.